Fredrik Skrevet November 17, 2013 Share Skrevet November 17, 2013 Her er iallefall et bilde av den omtalte elektriske BMW 1602 anno 1972. Bildet er tatt av undertegnede sommeren 2013... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 17, 2013 Share Skrevet November 17, 2013 Men e golfen på tegningen er golf 6, vw har forøvrig testet ut siden tidlig 90 tallet med el motor (city stormer). Er også usikker på om i3 er første bmw el, da du kunne få bmw 1600-2 som el i 1972. Da så el bilen ut som en bil. Akkurat det la jeg også merke til, skulle akkurat til å kommentere det men jeg lot være da jeg tenkte det kanskje bare var meg som synes det så ut som en Golf 6 Selvsagt er generasjon 7 av Golfen utviklet fra bunn med tanke på at dette også skal være en EL bil, noe annet hadde jo vært helt ulogisk. VW ekspementerte også med EL bil planer på sjette generasjon Golf, men siden denne var såpass kortlivet så utsatte dem det til 7ern da de kunne tilrettelegge bilen fra bunnen av til dette formålet 1600en fra 72 var dog aldri for salg, var mer ett PR stunt for BMW under sommer OL i München i 1972 da disse bilene kjørte følgebil under Maraton løpene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 17, 2013 Share Skrevet November 17, 2013 Hvorfor er det evt. ulogisk at Golf VII ikke er utviklet mhp. å være en "ekte" elektrisk bil? Det er flere problemstillinger her, men kort tenker jeg på produksjonskostnader og risiko forbundet med hvordan markedet vil utvikle seg. Slik jeg ser det viser i3 prosjektet at BMW tross alt har rimelig store baller når det virkelig gjelder. i3 er et interessant case i relasjon til risiko knyttet til markedet. Et annet aspekt er batterikapasiteten. e-Golf anno 2013 har kun en realistisk rekkevidde på mellom 110 og 150 Km. Volkswagen har helt sikkert gjort grundige analyser som forteller at dette er nok for tilstrekkelig mange potensielle kunder, men jeg tenker at Model S nettopp har fått mye oppmerksomhet pga. den relativt lange rekkevidden på 300 Km. Altså ikke bare pga. de fabelaktige akselerasjonstidene. Dette har vært mulig pga. konstruksjonsløsningen med en dobbel bunn i bilen som gir plass til en stor batteripakke. Golf VI og VII har pga. den tradisjonelle konstruksjonsløsningen ikke plass til et større batteri uten å gå på kompromiss med den innvendige plassen. Dette forteller meg at bilmodellene ikke er "ekte" elektriske biler... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02-Jan Skrevet November 17, 2013 Share Skrevet November 17, 2013 Se der ja, bilde av denne el 02. Ser at bmw setter 1602 skilt ,samt en del av det ekstriøret røper at det er en 1602 ( sidehistorikken i kne høyde) , mens det er 1 gen. Front med 2002 grill( sort med krom). Ut ifra jeg tidligere har lest om denne el 02, var det er prosjekt som startet med utgangspunkt i 69' 1600-2 karosseri. Mange år siden jeg vurderte å " konvertere" min egen 1600-2 til el. Men dette er min backup plan på mine eldre dager , for å unngå Å bli tvunget til datastyrt bil - regner med at typegodkjenningen skulle gå greit Jeg har ikke sette tegningen på eGolf VII før nå, det ser jo lovende ut i forhold til at det ser ut til at kun gulvseksjon + plass under baksete/tankområde. Konstruksjonen ser mindre komplisert ut, og det kjekt særlig i forhold til å kunne ha livsløp , holde vedlikeholdskostnader nede. Motor under panseret , batteripakke i gulvseksjon, burde være enkel å bytte ut/vedlikeholde ved å skru ut noen plater undenifra alt. Nå de ved å enkelt ta ut seter, løfte på teppe, skru ut plate. Samt noe kabelstrekk i kanaler. Nettop mulighetene ,til holde bilen på veien, selv etter 7/8 år er et poeng for meg. Regner med at man i framtid kan få oppgradert/erstattet komponenter til ok pris/bedre ytelse - istede for at Man skal være avhengig av å bruk å kaste bil hvert 5. År Har fortsatt til gode å prøve en el-bil, og se i3 live - samtidig som quattro-vinter sesongen blir kortere og kortere ..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet November 17, 2013 Share Skrevet November 17, 2013 I seneste nummer av Autocar (13. november 2013) så spekulerer de i en forlenget i3. Det blir en i5 og den lanseres i 2015. På samme side skriver de om en mulig hybrid-versjon av VW up med drivlinje fra XL1. Interessant den også! I samme nummer har de forøvrig prøvekjørt i3 med range extender. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet November 17, 2013 Share Skrevet November 17, 2013 Hmm, ikke lett å lese. Kanskje bedre i pdf-format? Scan-131117-0002.pdf Scan-131117-0001.pdf Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SigurdE36 Skrevet November 17, 2013 Share Skrevet November 17, 2013 Ett av hovedproblemene til El-biler er vel som en kan lese ut av denne testen her, nemlig prisen. I Norge er jo disse bilene billige, I3 koster 250 000kr. I England koster denne 29.000 pund, like mye som en 328i. Det er vel tilsvarende i alle de andre stor landene i Europa. En slipper vel heller ikke bompenger da det er ikke eksisterende i de fleste Europeiske land. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet November 18, 2013 Share Skrevet November 18, 2013 I england slipper man bompenger (congestion charge) og kan kjøre på rød sone i de fleste byer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SigurdE36 Skrevet November 18, 2013 Share Skrevet November 18, 2013 I england slipper man bompenger (congestion charge) og kan kjøre på rød sone i de fleste byer... Det er sikkert riktig, men det er vel kun rushtidsavgift i London? Eneste andre steder jeg vet om bompenger i Europa er motorveiene i Italia, men sikkert flere steder også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet November 18, 2013 Share Skrevet November 18, 2013 Nei det er "24/7" i London på rød sone... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 18, 2013 Share Skrevet November 18, 2013 Akselavstanden er generelt den primære faktoren som indikerer hvor mye plass som er satt av til passasjerene i en bil. Dette gjelder helt uavhengig hvor stort bagasjerommet bak bakakselen evt. er. Forklaringen er at bakakselen som regel er plassert rett bak/under bakseteryggen. Under baksetet er normalt drivstofftanken på moderne biler montert. Altså mest mulig midt i bilen av hensyn til sikkerheten. Hvis dere kikker litt på dette bildet av e-Golf som jeg postet for 5-6 sider siden ser dere hvor batteripakkene på bilen er plassert. Det er spesielt batteripakken bak under bagasjerommet som viser at dagens Golf ikke er konstruert spesifikt med tanke på å være en elektrisk bil. Bagasjerommet på e-Golf er på 275 liter mot 380 liter i den konvensjonelle Golf VII. Er bilen lenger kan man ha bedre plass til passasjerer eller bagasje. Sammenligner man i3 med Leaf har i3 20 cm kortere akselavstand og totallengden 45 cm kortere, det er ganske mye. Det er mye mindre plass i baksetet på i3 enn Leaf og Golf, men likevel mener du den ikke er i en annen klasse pga størrelsen? Det er også forskjell på hvor langt fremme forhjulene er plassert på forskjellige biler, derfor vil ikke dette med akselavstand stemme helt, Leaf har overheng foran mens i3 har hjulene helt fremme i hjørnet, dette betyr at muligheten til større bakseteplass ville vært større i Leaf selv om de hadde hatt samme akselavstand. Ser rimelig trang ut på dette bildet syns jeg, det står også i stykket at baksetet er for spesielt interesserte. http://www.side3.no/motor/article3706026.ece Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 18, 2013 Share Skrevet November 18, 2013 Mitt poeng i relasjon til passasjerplass i en alminnelig bil er akselavstanden iom. at coupéen alltid er plassert mellom hjulakslene. Hvordan overhengene foran og bak hjulakslene utnyttes er derimot forskjellig. En lang akselavstand vil derfor nesten alltid medføre bedre plass til passasjerene. Et veldig godt eksempel i denne sammenhengen er vår VW Up som har en akselavstand på 2,42 meter. Dette er en ganske lang akselavstand i relasjon til bilklassen. Dagens Polo (altså en større og mer kostbar bil) har en akselavstand som kun er 3,6 cm lenger og Citroën C1 (inkl. Peugeot 107 og Toyota Aygo) har en akselavstand som er hele 8,0 cm kortere. Som passasjer merker man derfor ikke den store forskjellen når det gjelder plass i hhv. Up og Polo. Litt annerledes er det i forhold til bagasjeplass. Polo har et litt større overheng over bakakselen og dette betyr også marginalt bedre bagasjeplass på 280 liter kontra 251 liter i Up. Jeg kom forøvrig over en interessant artikkel i den britiske avisen The Telegraph vedr. BMW i3 med såkalt Range Extender... http://www.telegraph.co.uk/motoring/car-manufacturers/bmw/10440292/BMW-i3-Range-Extender-review.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet November 18, 2013 Share Skrevet November 18, 2013 Ser rimelig trang ut på dette bildet syns jeg, det står også i stykket at baksetet er for spesielt interesserte. http://www.side3.no/motor/article3706026.ece men som det også står: "grunnet rekkeviddebegrensningen til en elbil, er trolig ikke bakseteplassen av all verden betydning uansett. For kjøring av barn til barnehage, aktiviteter og lignende, er den uansett stor nok." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
babjorn Skrevet November 18, 2013 Share Skrevet November 18, 2013 Hvordan er det mulig å få ungen ut av baksete, når man har parkerte biler på hver side og man må opp med begge dørene for å få ungen ut. Uten å smelle i den andre bilen å i tilleg komme seg vekk... Det ser jo helt tragisk ut, men er vel en god løsning på dette ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet November 18, 2013 Share Skrevet November 18, 2013 Man parkerer ett annet sted... Silverboy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå