Gå til innhold

2014 BMW i3

Leadfoot
 Share

Anbefalte innlegg

Den scorer jo høyt i norske tester, mye pga pris.

Jeg må si jeg synes 300.000 er dyrt for en slik bil! Med dobbel batterikapasitet kunne jeg kanskje gått med på det. Hvorfor komme med en bil som kan kjøre kortere enn Teslaen? Her må det i gang et skikkelig kappløp! Hver nye modell bør ha lenger rekkevidde enn den forrige.

Hva konkurrer i3 egentlig med i Tyskland, om en sammenligner nybilpriser? Får en ikke en rimelig bra specet familiebil for 300.000,- i Tysland?

Burde den ikke konkurrere i pris med Toyota Yaris? En får jo en ny Rav4, eller ny Avensis for mindre penger!

For min del stopper elbilentusiasmen når jeg kan kjøpe en brukt 1-serie til 100.000,- Da kan jeg bruke 200.000 i drivstoff og verksted, og fortsatt komme ut i pluss.

Fortsatt er det kun Tesla Model S som har noe å komme med dessverre. Eller om i3 kommer med en performance-utgave med 350hk, for ca samme pris.

Ville jeg vurdert Tesla Model S om den kostet det samme men hadde 163hk, og dermed en direkte konkurrent til F10 520d? Tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i mye av det du skriver om elektriske biler kontra billigere bensinbiler. Man behøver ikke engang sammenligne med eldre bensinbiler når det gjelder litt dyrer biler som f.eks BMW i3 og ikke minst Tesla Model S. Et annet tydelig eksempel er Volkwagen e-up! kontra en av de billigere up! bensinmodellene. Man kan få relativt mye bensin til en liten up! motor for de 65000 kronene en e-up! koster mer enn en standard up! (185000 vs. 120000 kroner). Bilene har samme ytelser på nær mellomakselerasjonene som er en del hurtigere med den elektriske varianten. Standard up! har en topphastighet på 172 Km/t, mens e-up! topper ved 130 Km/t. 

Jeg tror derfor at det er helt andre årsaker enn de økonomiske som er årsaken til at elektriske biler er populære. Nyhetens interesse (med dertil hyping av konseptet), effekt (iallefall når det gjelder Tesla Model S), at man kan kjøre i kollektivfeltet (enn så lenge, men dette blir det helt sikkert snart slutt på), miljømessige aspekter (jeg tviler faktisk på om totalregnskapet er positivt), naboeffekten (absolutt) etc.

Når dette er nevnt synes jeg stadig at Tesla Model S er en veldig imponerende konstruksjon og jeg liker at BMW er såpass modige som de er med i3. BMW tør der Audi og Mercedes-Benz ikke helt vet hva de skal gjøre. Det skal BMW helt klart ha respekt for... :)

Apropos Tesla Model S og at den modellen så langt er solgt i et relativt stort antall i Norge (og for ikke å snakke om forhåndssalget av i3). Her i Danmark er situasjonen helt annerledes. Her går eliten alltid først (et bilde på mange forskjellige ting egentlig) og så også med Tesla Model S. Først nå når kronprinsen og klima- og energiministeren har fått hver deres Model S får bilen oppmerksomhet her i Danmark. Er danskene stokkonservative? Neida... ikke i det hele tatt... :roll:

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE6184967/minister-far-luksurioes-sportsvogn/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... relativt lang tid etter BMW (for ikke å snakke om Tesla) og med et konsept som er ikke er stort mer avansert enn en Golf med elektrisk motor (kommer også snart). Det er forskjell på å utvikle en elektrisk bil fra bunnen av som bl.a Model S og i3 kontra å ta en eksisterende bil som er utviklet for konvensjonelt drivstoff å konvertere denne til elektrisk drift... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... relativt lang tid etter BMW (for ikke å snakke om Tesla) og med et konsept som er ikke er stort mer avansert enn en Golf med elektrisk motor (kommer også snart). Det er forskjell på å utvikle en elektrisk bil fra bunnen av som bl.a Model S og i3 kontra å ta en eksisterende bil som er utviklet for konvensjonelt drivstoff å konvertere denne til elektrisk drift... :)

Tja, Golfen blir i det minste en skikkelig bil i motsetning til Think, Reva og BMW i3. Nissan Leaf er for øvrig også utviklet som EL-bil.

Det som er viktig er at batteripakken blir plassert i bunn av bilen, og det blir den vel i alle kommende modeller, også i Golf vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... den nye e-Golf som kommer i 2014/15 er basert på dagens Golf Mrk.VII. Ergo er MQB plattformen den samme for begge variantene. Dette betyr at batteriene i e-Golf må plasseres der det er plass... under bagasjerommet, der drivstofftanken er idag samt i kardangtunnellen. Altså ikke spesielt sofistikert og langt fra like elegant som f.eks i Leaf, Model S og i3... :)

gallery_38233_76_22755.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv i diskusjon med meg selv , om å bytte pendler/lever i barnehage bil til noe mer moderere. Min 97 audi a6 quattro , leverer det jeg har behov for - nyter å kjøre en v6 bensin med manuell kasse og permanent 4x4 sommer og vinter. Har hatt lave kostnader med denne bil, ikke service, nå 300k km , kun bytte av olje 1 gang i året, slitedeler for ca 15' k totalt. Lakkskader og shoppingbulker koster ingen ting, ikke billån. Men tenker at det har skjedde noe på bilfronten de siste årene, også på sikkerhet for de i baksete.

Billtype jeg kan tenke meg i prisklasse 300-350, er type 3 serie xDrive, x3 eller audi A4 allroad - da snakker vi ca 5 år gammel bil 100k. Disse bilene blir for kompliserte for meg å serve/reparere - pluss at jeg registrerer at det er noen kostbare utgifter på moderne biler ( turbo, registerras,automat, partikkelfiltre)- noe som vil gjøre innhogg

I hobbybiler budsjett.

Siden jeg stort sett bruker bilen til og fra jobb , 2 bommer pr. Dag bruker 3000 kr i mnd på bensin.

Har vurdert ny 1 serie xDrive, golf 7 4m, a3sedan (2serie), men så ser jeg at el-bil kan være et like greit alternativ , da småbilklassen er kun et kompromiss - for meg så ser nissan leaf lik ut som en golf, golfen litt mer harmonisk designet - på grensen til kjedelig, mens leafen mindre heldig på cat-walken dog med mer karisma.

Har vurdert bmw i3 opp og i mente, med det utstyr jeg ville ha behov for ,så havner jeg på samme pris som leaf tekna. Har ikke sett i3 live - men det er faktumet at bilen bare er 4 meter og ruller på 155 dekk, som gjør meg skeptisk. Har hatt flere kjøretøy på ca 4 meter, og rulletvrundt med 155 dekk på vinter med min e21 noen år tilbake. Leafen er like lang ,som Porsche 928 og veier det samme ,som en 5 serie, noe som jeg antar gir grei komfort og litt praktisk funksjon.

Nå er heller ikke i3 testet hos euro Ncap, jeg regner med at den holder seg i topp sjiktet - men bilens 1200 kg, kunststoff karosseri og dørkonstruksjon, hadde det vært interessant om denne bilen også ble testet.

Skal prøve en leaf ved anledning, prøvesitte en i3 når den er i butikk, mulig jeg også venter på teknisk spekk/pris på e-golf ,før jeg tar et skritt inn i rekkevidde angsten.

Først når jeg har fått prøvd eBil, vil jeg kunne prise kjøregleden ,komfort og det praktiske.

Det egentlige øko/miljø konseptet ,jeg hadde forventet bilbransjen allerede nå hadde flere modeller for er PEV (plug in hybrid).

Audi kommer med en små interessant modell over nytt år - skal koste ca det samme som i3, audi A3 e-tron utenfor Norge. Skal kunne kjøre 5 mil på el- og rask å lade på vanlig stikk.

Hvis produsenten har plassert e-motor og drift på bakaksel- så er det et interessant konsept - dessverre blir disse bilene med full Mva og toll for dyr for meg.

Plan B er velge godtvbrukt x3/allroad og pendele med tog & buss, og bil på fritid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett i3 live , synes bilen er fin den. Hvertfall bedre enn leaf etc :) Har tatt noen bilder, men får ikke til å laste dem opp :(

Jeg kjøpte ikke Leaf fordi den er så fantastisk vakker men fordi den ser ut som en helt vanlig bil som godt kunne hatt bensin/dieselmotor. Men mest av alt fordi den har en svært god komfort, det får du ikke til i en bil på 1200 kg. Jeg ser ikke noen grunn til å velge i3 pga utseende? Hadde den vært levert fra ett annet bilmerke tror jeg nok at de aller fleste her inne hadde kalt den for en stygg bil og ikke funnet alle mulige grunner til å lure seg selv til å tro den er så pen og tøff. Plutselig syns BMW gutta at 155 dekk er kult  :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ikke Leaf fordi den er så fantastisk vakker men fordi den ser ut som en helt vanlig bil som godt kunne hatt bensin/dieselmotor. Men mest av alt fordi den har en svært god komfort, det får du ikke til i en bil på 1200 kg. Jeg ser ikke noen grunn til å velge i3 pga utseende? Hadde den vært levert fra ett annet bilmerke tror jeg nok at de aller fleste her inne hadde kalt den for en stygg bil og ikke funnet alle mulige grunner til å lure seg selv til å tro den er så pen og tøff. Plutselig syns BMW gutta at 155 dekk er kult   :grin:

Smak og behag :) Synes eksteriøret på i3'n er litt annerledes enn hos konkurrentene, litt sånn små tøff bil.

Vet ikke helt ang dekk, men husker selgeren pratet med en eldremann om at det gikk an å ha større hjul.

PS: Forresten jeg kjører på 15'' originale hjull og dekk.dim på e46'n både vinter/sommer og liker uansett bilen min :D men kunne godt ha meg litt større hjul og bitte litt senk .D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er nysgjerrig på er hvilken pris og rekkevidde E-Golf kan tilby. Jeg "frykter" at den kan bety slutten på Leaf sin suksess, vi snakker her om Norges mest solgte bil som nå plutselig også kan kjøres på strøm. Hvem vil vel da ha en snål Leaf når man kan få en Golf som fra før er en veldig pen bil ;)

Gjenstår å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er nysgjerrig på er hvilken pris og rekkevidde E-Golf kan tilby. Jeg "frykter" at den kan bety slutten på Leaf sin suksess, vi snakker her om Norges mest solgte bil som nå plutselig også kan kjøres på strøm. Hvem vil vel da ha en snål Leaf når man kan få en Golf som fra før er en veldig pen bil ;)

Gjenstår å se :)

Norges mest solgte bil i oktober.

http://www.abcnyheter.no/motor/2013/11/02/leaf-na-er-dette-norges-mest-solgte-bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at mange dropper e-Golf nettopp fordi den ikke ser umiskjennelig ut som en elbil, og derfor ikke sender det som for mange er et viktig signal til naboen..

Personlig synes jeg Golf ser veldig kjedelig ut, og liker at i3 er en helt ny konstruksjon som også ser slik ut. Ingen biler i den klassen er egentlig noe særlig utseendemessig uansett..

Skal bli spennende å se og om e-Golf er bra nok og, når den ikke er konstruert som elbil fra grunnen.

Er også nysgjerrig på hvorfor en bil på 1200 kg ikke kan være komfortabel? Er egentlig ikke veldig lett, og handler uansett om et godt og riktig avstemt hjuloppheng. At dette ikke er vanlig i dagens biler med tilsvarende vekt er en annen sak. Mindre masse i bevegelse er normalt en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...