monodrive1 Skrevet Juli 10, 2013 Share Skrevet Juli 10, 2013 Har en F10 530d der jeg skal skifte bremse klosser men begynte å lure litt når jeg ser at stemlet har 3 spror i seg om den skal skrues (delvis inn) og så presses inn til det er klaring. Finner litt informasjon på nettet men er ikke så godt forklart akuratt denne delen. Er det noen som kan si noe om stemplet på klipperen skal skrues eller kun presses inn ? Monodrive Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
monodrive1 Skrevet Juli 10, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 10, 2013 Hei jeg har funnet dette på nettet men ikke så sikker på hva det egentlig betyr, det som er understreket skjer dette på akturator siden og ikke på stempelet, og når det er skrud med klokka da skal en kunne presse stemplet inn slik at en har klaring til nye klosser ? On central calliper at the rear of the piston where the actuator spline fits, turn spline clockwise with small tool until it comes to a stop (tried turning anticlockwise as advised by someone but ended up pushing piston out even further). Then use a pressure clamp and gently squeeze piston back into calliper body. Slide central calliper into position back over pads. Replace 2 x 13mm bolts and tighten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Juli 11, 2013 Share Skrevet Juli 11, 2013 Litt Off topic -- hvor langt har denne bilen gått og har den gått mye på saltede veier? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Juli 11, 2013 Share Skrevet Juli 11, 2013 kort fortalt de spora er til "spsialverktøy" (fås kjøpt på biltema) 99% av alle biler litt nyere en pil og bue så må man klemme in stempel mens det blir skrudd/rotert rundt på caliperne bak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreaskarm Skrevet Juli 11, 2013 Share Skrevet Juli 11, 2013 Leste en plass at dette må gjøres elektronisk? Pga elektronisk håndbrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Juli 11, 2013 Share Skrevet Juli 11, 2013 Leste en plass at dette må gjøres elektronisk? Pga elektronisk håndbrekk. ja det tenkte ikke jeg på vøtt men stemmer det,jeg veit at det blir litt krøll å bytte klosser bak selv hvis man har E-brekk , ganske sikker på at alt av f.eks audi med E-brekk så må det justeres tilbake elektronisk..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet Juli 11, 2013 Share Skrevet Juli 11, 2013 Leste en plass at dette må gjøres elektronisk? Pga elektronisk håndbrekk. Nei. Du trenger verktøy (se bilde) som både presser og roterer samtidig. Denne fikk jeg låne av en kompis til mammas xc60 som også var elektronisk håndbrems. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
monodrive1 Skrevet Juli 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2013 Hei takk for svar men trenger en direkte svar på om det finnes noe på motsatt side av stempelet der akturator sitter som skal skrues inn akkurat pga. elektronisk håndbrems som JA kan stilles uten bruk av computer. Jeg kom frem til en beskrivelse som dette nedenfor, fint om noe kan korrigere det med stempelet. Bilen har nå gått i Norge i 2 år og i salt-suppe så en ser resultatet godt spesielt på bildene som er tatt. Måtte lese en del for å finne frem til hvordan en skal skifte bremseklosser på en 5-serie fra årsmodell 2010/2011 og nyere. Ønsket og sjekke dette ut litt for å kunne friske litt opp DIY samt at vi har flere biler og da blir det fort litt penger å spare også. Begynner med å skifte de bakre bremseklossene på en 2011 F10 5300d, det lar seg gjøre uten bruk av en datamaskin med rett programvare for innstillinger av EMF, se metode nedenfor og håper det er til hjelp. Sørg for at forhjulene er låst med å stoppe klosser foran og bak, jekk opp bilen riktig og sett under støttebuker for en sikker reparasjon. Ta så av bakhjulet og start motoren og slipp opp håndbremse knappen som vil frigjøre håndbremsen på bremsekalipere bak. Slå av motoren. Håndbremsen vil nå være avslått. Fjern EMF bremse aktivator sin elektriske kabel ved å koble den fra, få den litt lengre vekk med å løse klipsene den er festet med slik at enn for nok arbeidsplass. Demonter EMF håndbrems aktivator ved å skru ut to små torx skruer (stjerne, ikke unbrako bolter), en av disse boltene holder kabelbraketten, fjern så aktivator fra klipper men heng den opp med kroker så kabel som fremdeles er festet til den ikke tar skade. Demonter hoved delen som inneholder stempelet, ved å fjerne 2 x 13mm bolter der du ser gummibelgen helst holde på innsiden med fastnøkkel når en løsner. De skal ikke sitte så veldig fast men her har en brukt blå locktite. Det skal gå greit å få lirket den ut da klossene fremdeles blir sittende igjen ved bremseskiven. Men vær forsiktig så du ikke så du ikke skader slitasje sensor som kun er på høyre side. Det er bra å bruke en bagasjestropp til å få den hengt opp stempelet slik at bremse slange ikke tar skade. Fjern så bremseklosser ved å ta de ut sidelengs. På høyre side sitter slitasje sensor som løsnes med skrutrekker (sprett det ut bare). Fjern alle metall shims og erstatt med nye som følger med i original å dele pakken. Sett bremse klosser likt på plass igjen. På hoved kalipperens stempel bakside der en ser aktivator «spline» passer, skru’ spline’ med klokken verktøy til den stopper, den skal gå inn og ikke utover stemplet. Bruk så verktøy for å presse forsiktig inn stemplet i kalipperen ( det er mulig at en her skal ha et verktøy som presser og skrur samtidig ), monter den på plass igjen sammen med de 2 x13mm boltene og husk blå locktite på rengjorde bolter. På venstre side så har enn ikke slitasje sensor og når EMF bremse aktivator er demontert så kan denne legges vekk, mens en utfører samme operasjonen. Når en er ferdig og enn har jekket ned bilen igjen, press så bremsepedal inn noen ganger, start motoren og aktiver håndbremsen på og av noen ganger, da vil EMF virke som den skal igjen. Ta en kontroll på at 'hold' også virker igjen. Jobben skulle da være ferdig om alt er utført riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreaskarm Skrevet Juli 12, 2013 Share Skrevet Juli 12, 2013 Det virket da greit. Spesial verktøyet får du vist du er heldig på biøtema. Der har de kit med forskjellige. Eventuelt får du kjøpt på ebay;-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet Juli 13, 2013 Share Skrevet Juli 13, 2013 Litt Off topic -- hvor langt har denne bilen gått og har den gått mye på saltede veier? +1 såg ikkje mye fint ut der! Er mye finere på min 88 mod M5... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scream Skrevet April 14, 2015 Share Skrevet April 14, 2015 Fin tråd. Tenkte å skifte klosser selv bak på min f10. For å være sikker så bestillte jeg 2 sensorer bak.. Men er den hel og kan brukes opp igjen om man ikke har fått noe feilkode på bremsene? isåfall så trenger jeg ikke å sitte med de i reserve... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 15, 2015 Share Skrevet April 15, 2015 I følge manualen skal du bytte slitasjevarsler uansett, da den ikke kan festes på nytt, eller at den mister muligheten til å festes på nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scream Skrevet April 25, 2015 Share Skrevet April 25, 2015 Da skjedde jo det som måtte skje selvsagt. Hadde jeg lest litt bedre så hadde det kanskje vært ungått.. Skulle skifte bremseklosser bak men fikk rota meg borti håndbrekk knappen av en eller anna grunn mens kalippern var av før jeg hadde fått kobla av den jævla pluggen.. stempelet kom jo veldig langt ut kan man si.. hehe.. uansett.. fikk av den motor saken bak og fikk inn stempelet osv, men har nå fått feilmelding på park brems og bedskjed om å oppsøke bmw verksted.. Er det noe måte å fikse dette på? Har odb kabel liggende som jeg har kjøpt for å løre meg koding men har ikke kommet så langt enda... Er det noen som har vært borti dette på nyere biler med elektrisk håndbrekk her? En annen ting jeg lurer på siden man skal skru den spline saken helt til den stopper med klokka for å få inn stempelet.. må den skrus tilbake til den posisjonen den var eller hvordan har dere evt gjort det når dere har satt på igjen den motor saken med de to torx skruene.. Ellers så gikk det strålende lett å få av dempere å bytte fjører da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F11Pilot Skrevet Juli 17, 2017 Share Skrevet Juli 17, 2017 On 25.4.2015 at 22.27, Scream skrev: Da skjedde jo det som måtte skje selvsagt. Hadde jeg lest litt bedre så hadde det kanskje vært ungått.. Skulle skifte bremseklosser bak men fikk rota meg borti håndbrekk knappen av en eller anna grunn mens kalippern var av før jeg hadde fått kobla av den jævla pluggen.. stempelet kom jo veldig langt ut kan man si.. hehe.. uansett.. fikk av den motor saken bak og fikk inn stempelet osv, men har nå fått feilmelding på park brems og bedskjed om å oppsøke bmw verksted.. Er det noe måte å fikse dette på? Har odb kabel liggende som jeg har kjøpt for å løre meg koding men har ikke kommet så langt enda... Er det noen som har vært borti dette på nyere biler med elektrisk håndbrekk her? En annen ting jeg lurer på siden man skal skru den spline saken helt til den stopper med klokka for å få inn stempelet.. må den skrus tilbake til den posisjonen den var eller hvordan har dere evt gjort det når dere har satt på igjen den motor saken med de to torx skruene.. Ellers så gikk det strålende lett å få av dempere å bytte fjører da Hei, hvordan gikk dette? Hvordan fikk du resatt? Har samme melding etter bytte av kaliper v. side bak. Har fått åpnet "hidden menu" vha reset tripteller knappen på dashbord og "unlocked", men ligger ikke feilkode under "Error Codes". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Juli 19, 2017 Share Skrevet Juli 19, 2017 (endret) On 11.7.2013 at 9.24, stig. skrev: ja det tenkte ikke jeg på vøtt men stemmer det,jeg veit at det blir litt krøll å bytte klosser bak selv hvis man har E-brekk , ganske sikker på at alt av f.eks audi med E-brekk så må det justeres tilbake elektronisk..... Må inn med PC ja, kjøre inn stempel en bit og presse inn resten med tang. Endret Juli 19, 2017 av Øyvind.J Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå