Gå til innhold

F10 530d skifte bremseklosser bak


monodrive1
 Share

Anbefalte innlegg

Har en F10 530d der jeg skal skifte bremse klosser men begynte å lure litt når jeg ser at stemlet har 3 spror i seg om den skal skrues (delvis inn) og så presses inn til det er klaring. Finner litt informasjon på nettet men er ikke så godt forklart akuratt denne delen. Er det noen som kan si noe om stemplet på klipperen skal skrues eller kun presses inn ?

Monodrive

3tsjzjs8v2ehn8gs02m5.png

k5ot511ckelfziyylo87.png

iat1keb6apqvm0b7zztq.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har funnet dette på nettet men ikke så sikker på hva det egentlig betyr, det som er understreket skjer dette på akturator siden og ikke på stempelet, og når det er skrud med klokka da skal en kunne presse stemplet inn slik at en har klaring til nye klosser ?

On central calliper at the rear of the piston where the actuator spline fits, turn spline clockwise with small tool until it comes to a stop (tried turning anticlockwise as advised by someone but ended up pushing piston out even further). Then use a pressure clamp and gently squeeze piston back into calliper body. Slide central calliper into position back over pads. Replace 2 x 13mm bolts and tighten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en plass at dette må gjøres elektronisk? Pga elektronisk håndbrekk.

ja det tenkte ikke jeg på vøtt

men stemmer det,jeg veit at det blir litt krøll å bytte klosser bak selv hvis man har E-brekk , ganske sikker på at alt av f.eks audi med E-brekk så må det justeres tilbake elektronisk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en plass at dette må gjøres elektronisk? Pga elektronisk håndbrekk.

Nei.

Du trenger verktøy (se bilde) som både presser og roterer samtidig.

Denne fikk jeg låne av en kompis til mammas xc60 som også var elektronisk håndbrems.

null_zps61fd749b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar men trenger en direkte svar på om det finnes noe på motsatt side av stempelet der akturator sitter som skal skrues inn akkurat pga. elektronisk håndbrems som JA kan stilles uten bruk av computer.

Jeg kom frem til en beskrivelse som dette nedenfor, fint om noe kan korrigere det med stempelet.

Bilen har nå gått i Norge i 2 år og i salt-suppe så en ser resultatet godt spesielt på bildene som er tatt.

Måtte lese en del for å finne frem til hvordan en skal skifte bremseklosser på en 5-serie fra årsmodell 2010/2011 og nyere. Ønsket og sjekke dette ut litt for å kunne friske litt opp DIY samt at vi har flere biler og da blir det fort litt penger å spare også.

Begynner med å skifte de bakre bremseklossene på en 2011 F10 5300d, det lar seg gjøre uten bruk av en datamaskin med rett programvare for innstillinger av EMF, se metode nedenfor og håper det er til hjelp.

Sørg for at forhjulene er låst med å stoppe klosser foran og bak, jekk opp bilen riktig og sett under støttebuker for en sikker reparasjon. Ta så av bakhjulet og start motoren og slipp opp håndbremse knappen som vil frigjøre håndbremsen på bremsekalipere bak. Slå av motoren. Håndbremsen vil nå være avslått.

Fjern EMF bremse aktivator sin elektriske kabel ved å koble den fra, få den litt lengre vekk med å løse klipsene den er festet med slik at enn for nok arbeidsplass.

Demonter EMF håndbrems aktivator ved å skru ut to små torx skruer (stjerne, ikke unbrako bolter), en av disse boltene holder kabelbraketten, fjern så aktivator fra klipper men heng den opp med kroker så kabel som fremdeles er festet til den ikke tar skade.

Demonter hoved delen som inneholder stempelet, ved å fjerne 2 x 13mm bolter der du ser gummibelgen helst holde på innsiden med fastnøkkel når en løsner. De skal ikke sitte så veldig fast men her har en brukt blå locktite. Det skal gå greit å få lirket den ut da klossene fremdeles blir sittende igjen ved bremseskiven. Men vær forsiktig så du ikke så du ikke skader slitasje sensor som kun er på høyre side. Det er bra å bruke en bagasjestropp til å få den hengt opp stempelet slik at bremse slange ikke tar skade.

Fjern så bremseklosser ved å ta de ut sidelengs. På høyre side sitter slitasje sensor som løsnes med skrutrekker (sprett det ut bare). Fjern alle metall shims og erstatt med nye som følger med i original å dele pakken. Sett bremse klosser likt på plass igjen.

På hoved kalipperens stempel bakside der en ser aktivator «spline» passer, skru’ spline’ med klokken verktøy til den stopper, den skal gå inn og ikke utover stemplet.

Bruk så verktøy for å presse forsiktig inn stemplet i kalipperen ( det er mulig at en her skal ha et verktøy som presser og skrur samtidig ), monter den på plass igjen sammen med de 2 x13mm boltene og husk blå locktite på rengjorde bolter.

På venstre side så har enn ikke slitasje sensor og når EMF bremse aktivator er demontert så kan denne legges vekk, mens en utfører samme operasjonen.

Når en er ferdig og enn har jekket ned bilen igjen, press så bremsepedal inn noen ganger, start motoren og aktiver håndbremsen på og av noen ganger, da vil EMF virke som den skal igjen.

Ta en kontroll på at 'hold' også virker igjen.

Jobben skulle da være ferdig om alt er utført riktig. [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Fin tråd. Tenkte å skifte klosser selv bak på min f10. For å være sikker så bestillte jeg 2 sensorer bak.. Men er den hel og kan brukes opp igjen om man ikke har fått noe feilkode på bremsene? isåfall så trenger jeg ikke å sitte med de i reserve... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da skjedde jo det som måtte skje selvsagt. Hadde jeg lest litt bedre så hadde det kanskje vært ungått.. Skulle skifte bremseklosser bak men fikk rota meg borti håndbrekk knappen av en eller anna grunn mens kalippern var av før jeg hadde fått kobla av den jævla pluggen.. stempelet kom jo veldig langt ut kan man si.. hehe.. uansett.. fikk av den motor saken bak og fikk inn stempelet osv, men har nå fått feilmelding på park brems og bedskjed om å oppsøke bmw verksted.. Er det noe måte å fikse dette på? Har odb kabel liggende som jeg har kjøpt for å løre meg koding men har ikke kommet så langt enda... Er det noen som har vært borti dette på nyere biler med elektrisk håndbrekk her?

 

En annen ting jeg lurer på siden man skal skru den spline saken helt til den stopper med klokka for å få inn stempelet.. må den skrus tilbake til den posisjonen den var eller hvordan har dere evt gjort det når dere har satt på igjen den motor saken med de to torx skruene.. 

 

Ellers så gikk det strålende lett å få av dempere å bytte fjører da :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
On 25.4.2015 at 22.27, Scream skrev:

Da skjedde jo det som måtte skje selvsagt. Hadde jeg lest litt bedre så hadde det kanskje vært ungått.. Skulle skifte bremseklosser bak men fikk rota meg borti håndbrekk knappen av en eller anna grunn mens kalippern var av før jeg hadde fått kobla av den jævla pluggen.. stempelet kom jo veldig langt ut kan man si.. hehe.. uansett.. fikk av den motor saken bak og fikk inn stempelet osv, men har nå fått feilmelding på park brems og bedskjed om å oppsøke bmw verksted.. Er det noe måte å fikse dette på? Har odb kabel liggende som jeg har kjøpt for å løre meg koding men har ikke kommet så langt enda... Er det noen som har vært borti dette på nyere biler med elektrisk håndbrekk her?

 

En annen ting jeg lurer på siden man skal skru den spline saken helt til den stopper med klokka for å få inn stempelet.. må den skrus tilbake til den posisjonen den var eller hvordan har dere evt gjort det når dere har satt på igjen den motor saken med de to torx skruene.. 

 

Ellers så gikk det strålende lett å få av dempere å bytte fjører da :D 

Hei, hvordan gikk dette? Hvordan fikk du resatt?

Har samme melding etter bytte av kaliper v. side bak. Har fått åpnet "hidden menu" vha reset tripteller knappen på dashbord og "unlocked", men ligger ikke feilkode under "Error Codes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.7.2013 at 9.24, stig. skrev:

ja det tenkte ikke jeg på vøtt

men stemmer det,jeg veit at det blir litt krøll å bytte klosser bak selv hvis man har E-brekk , ganske sikker på at alt av f.eks audi med E-brekk så må det justeres tilbake elektronisk.....

Må inn med PC ja, kjøre inn stempel en bit og presse inn resten med tang. 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...