Gå til innhold

Spørsmål om F10 528 (2,0 twin turbo)


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt på utenlandske forum der mange reagerer på mye klakking i motoren, nesten som en litt stille diesel. Jeg har dessverre ikke hatt anledning til å høre selv, men er det veldig ille? Har noen kjørt den så hadde det vært interessant å få en beskrivelse av både dette og hvordan bilen er ellers, og enda bedre om noen eier en.

Jeg er imponert over prestasjonene til denne motoren, den bruker bare 6,3 sek.på å få en femmer med aut. opp i 100 km/t og har 350 NM fra 1250 rpm. Forbruket som er oppgitt er jo som for en småbil, det ville også vært interessant å vite hvor langt virkelig forbruk er fra det som er oppgitt ved voksen fin kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være noe gale... jeg kjører til dagen renault trafic 2004, men 100 slappe hesters 1.9, til å fra jobb, underkant av 3 km hver vei. Alltid litt drit baki, veier ca 2 tonn. På gjennomsnittsmåling siste 5000km, ligger den på under 0.85... siste måling, 1000km KUN bykjøring/småkjøring, litt med bilhenger, 0.88...

0.62 på fin langkjøring. Om ikke en mye nyere bmw bruker mindre... vil jeg si det er noe gale....

Når det er sagt, kjører far en 2006 x5 3.0da, den bruker 1.1 på by, 0.85-0.9 på landevei... noe jeg synes er alt for mye, for han kjører grisefint... noe jeg ikke gjør...

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4 Beta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert 1 liter på mila. Det har min 525d. Umulig å komme under om man ikke kjører på autobahn hver dag..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Så fordi en 525d fra 2004-2007 (med "steingammel" teknologi) bruker 1 liter på mila, vil en 528i fra 2012-2013 med siste "high tech" teknologi gjøre det samme? Hva er bakgrunnen for at du egentlig kan si noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med uttalelsen din saltk.

Men 1 liter på en 525d er mye, for det er tross alt common rail ikke steinalderforkammer eller rotorpumpe...

Er vel mye samme teknologi som traficen min, pluss litt til, som vnt-turbo og virvelspjeld.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4 Beta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

528en har vel direkte bensininnsprøytning og...?

Synes nyere bmw'er bruker forholdsvis mye...

Hadde en 94 passat tdi 90hk, den bruker jo mindre enn alle bmwer jeg har kjørt... har ikke kjørt noe f10 eller noe slikt da.....

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4 Beta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest litt om på utenlandske forum (For det meste amerikanske, 528I er svært populær der borte) så mener folk det kun er minimal forskjell på 2 literen og 3 literen når det kommer til forbruk. På papiret er forskjellene større da 2 literen er oppgitt til 0,65 liter per mil blandet, 5,3 på langkjøring og 8,6 på bykjøring. 3 literen har oppgitt 0,76 liter per mil på blandet, 10,4 i byen og 0,6 på langkjøringa. Også må vi ikke glemme at norsk blandet kjøring er som regel noe helt annet enn f eks Tysk blandet kjøring, her er det helt andre forhold :)

Jeg selv har kikket litt på 528I i 3 liters versjon, men spranget opptil 535I er meget lite når det kommer til pris og forbruk. N52B30 (528I) er en herlig motor etter god gammal BMW tradisjon, stor selvpustende sekser 8) Denne og N53 er dessverre de siste ordentlige gode gamle BMW sekserne som nå er borte, nå er det downsizing og turboer som gjelder :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert 1 liter på mila. Det har min 525d. Umulig å komme under om man ikke kjører på autobahn hver dag..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Min F10 525D bruker i snitt 0.6 på mila.. På langkjøring og pen kjøring nedi 0.45..

Har ALDRI hatt den over 1 liter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert 1 liter på mila. Det har min 525d. Umulig å komme under om man ikke kjører på autobahn hver dag..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Det har ikke slått deg at du har noe feil med bilen din da? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at 177 hestern av 525d er forholdsvis tørst, selv om over literen på mila høres litt mye ut :? Med litt hard gassfot så kommer man helt sikkert opp i mot literen iallfall.

Spesielt visst en av termostatene er gåen, uten at fører vet det. Da blir dieselen straks tørst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert 1 liter på mila. Det har min 525d. Umulig å komme under om man ikke kjører på autobahn hver dag..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Jeg kjørte på 0,72 til og fra sverige. Her hjemme ligger jeg nå på 0.8

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert 1 liter på mila. Det har min 525d. Umulig å komme under om man ikke kjører på autobahn hver dag..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Jeg kjørte på 0,72 til og fra sverige. Her hjemme ligger jeg nå på 0.8

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det var da ikke særlig imponerende, min urgamle E39 523iA brukte 0,76 til Sverige fra Haugesund. Men ved blandet kjøring blir det mer forskjell mellom bensin og diesel, der ligger vi ganske stabilt mellom 1,1-1,15. Kona kjører til jobb 6-7 km hver veg med kald motor begge veier,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...