Gå til innhold

E39 - Spørsmål om overhaling av bremsecaliper


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte bremser om noen uker, og tenkte å overhale caliperne i samme slengen. I den forbindelse bytter jeg naturligvis alle gummipakningene til stempel og gildepinner. Det er ganske stor prisforskjell mellom "alternativ del" og "original del", er de alternative delene bra eller bør man gå for originalt? Det er idiotisk å skulle spare noen hundre kroner dersom man risikerer å få lekkasjer osv, men dersom det i praksis er samme passform og kvalitet på de så er det jo ikke noe vits å betale de ekstra kronene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen betenkeligheter ved å bruke alternaltiv del.

Dog så har jeg ikke enda lest en tråd her inne om noen som faktisk har trengt å overhale en caliper heller, ihvertfall ikke på e39.

Nesten så jeg tror det er bortkastet egentlig. Det virker som et så godt produkt at det ikke trengs.

Min bil har rullet 281000km og der glir stempel i caliper like fint stadig. Støvkappene på glideboltene er helt fine de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen betenkeligheter ved å bruke alternaltiv del.

Dog så har jeg ikke enda lest en tråd her inne om noen som faktisk har trengt å overhale en caliper heller, ihvertfall ikke på e39.

Nesten så jeg tror det er bortkastet egentlig. Det virker som et så godt produkt at det ikke trengs.

Min bil har rullet 281000km og der glir stempel i caliper like fint stadig. Støvkappene på glideboltene er helt fine de og.

Men jeg synes stadig jeg leser om folk som får kast i skivene sine på E39 uten en åpenbar grunn. Kan ikke dette være p.g.a. calipere der stempel glir dårlig? Jeg har selv erfart kast i skivene 6mnd-1år etter montering av nye skiver+klosser, riktignok "billigdeler". Nå har jeg kjøpt originale skiver og klosser og ønsker ikke å oppleve det samme en gang til da de nye delene kostet 3 ganger så mye som de gamle i innkjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke klarer å dytte stempelet i caliperen tilbake uten nevneverdig makt, ville jeg overhalt de. Hvis de glir som normalt, er det unødvendig.

Det som kan være en lur idè er å kjøpe nye gummiforinger og glidere, da disse kan ha en tendens til å bli dårlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke klarer å dytte stempelet i caliperen tilbake uten nevneverdig makt, ville jeg overhalt de. Hvis de glir som normalt, er det unødvendig.

Det som kan være en lur idè er å kjøpe nye gummiforinger og glidere, da disse kan ha en tendens til å bli dårlige :)

Ok, det kan jeg jo teste. Når jeg snakket om overhaling så var det nettopp bytte av gummiforinger jeg tenkte på (i tillegg til rens og smøring selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at glideboltene ikke skal smøres, kun renses.

Ang skeive skiver, så er nok det pga casterstag foringer og dårlige skiver.

Takk for tipset.

Da jeg byttet skiver og klosser sist så hadde jeg bare noen uker i forveien satt på nye Lemförder casterstag. Og ja, jeg dro til boltene med vekt på hjulopphenget. At det deretter blir slark i foringene til casterstagene etter 6mnd-1år (15000 kjørte km) høres rart ut. Skivene var ihvertfall billige husker jeg, det var Topran-skiver til 300 kr pr. stk. Og det er vel noe med at kvaliteten står i stil med prisen... Nye originale skiver koster ca 1000 kr pr stk (inkl bmwccn klubbrabatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dårlige skiver ja.

Det er svært mange som har hatt problemer med det.

Du har nok helt rett i casterstagene ikke gikk i stykker så lett :)

Du har gjort alt rett, så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at glideboltene ikke skal smøres, kun renses.

Ang skeive skiver, så er nok det pga casterstag foringer og dårlige skiver.

Koed fører en egen pasta for smøring, men hvis det er helt nytt skal det som du sier ikke smøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg har ikke hatt noen betenkeligheter ved å bruke alternaltiv del.

Dog så har jeg ikke enda lest en tråd her inne om noen som faktisk har trengt å overhale en caliper heller, ihvertfall ikke på e39.

Nesten så jeg tror det er bortkastet egentlig. Det virker som et så godt produkt at det ikke trengs.

Min bil har rullet 281000km og der glir stempel i caliper like fint stadig. Støvkappene på glideboltene er helt fine de og.

Det hadde du helt rett i. Da jeg demonerte calipere så viste det seg at de var helt strøkne (bortsett fra at de naturlig nok var skitne). Ikke rust og ikke en eneste riper hverken på stempel eller stempelhus. Så det var bare å rengjøre, sette på nye pakninger og montere igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var litt rusta på stempelet på eine sida, ytterst rundt pakninga.

Lurte på og overhale dem jeg også..

Klarte nesten å trykke inn stempelene for hånd, men var ganske tungt. Brukte ei tvinge da gikk det veldig lett, var ikke tungt og stramme i det hele tatt.

Mine tettninger virket ganske harde forran både rundt stempelet og gliderene. :)

Bør nok byttes vil jeg tro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Skal igang med med denne jobben selv,siden pakningen rundt stempelet er ødelagt og stempel er rustet\går tregt.

Lurer bare på om det er rett frem jobb,eller noe jeg må være obs på? 

 

Bilen er en 530i med de store bremsene.

Endret av LK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et sammentreff, jeg har også pakninger til alle kalipere liggende i garasjen nå.. Og var tenkt og gjøre det samme.. :P
Jeg har et par som er litt trege som jeg ikke klarer og presse inn for hånd, men med verktøy går det lett.
Ser ut som jeg har rust og sånt på kanten av stempelet som er synlig. Pakningen rundt er ganske stiv.

Håper det ikke er noe mer ødeleggende rust inni..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig skjeldent det ruster inne i selve huset. Støvtettinga ytterst stopper det meste av salt og denslags for å komme helt inn. De skal være trege å skubbe tilbake, siden du også må flytte væska innvendig. Normalt at man må bruke ei tvinge elns.

Veldig kurrant jobb, men man MÅ benytte sjangsen til å blåse calipperene og lakke dem med skikkelig lakk når man først har sjangsen :) Selv bruker jeg bare å hive hele caliperen med gamle tettinger og glidere rett i sandblåsekabinettet, så slipper man å maskere noe som helst. Bare putte noen bolter i gjengene slik de ikke tar skade.

eneste verdt å nevne er at repkit fra bmw er faktisk ganske billig, er bare noen kroner dyrere enn febi elns.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...