Gå til innhold

E39 - Spørsmål om overhaling av bremsecaliper

Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

Har byttet alle pakninger på mine Caliper, bestillte de på Ebay, var ikke rare summen, ikke var det vanskelig å skifte heller.

Som tidligere sagt så skal ikke gliderne smøres, men er det rust på de, så bør de pusses og/eller skiftes.

Pakningene blir harde og sprø med tiden og da bør de byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene calipern min ser jeg det er rust på innsiden av tetteringen,og klossen har hengt litt på skiva. Så stempelet må

hvertfall pusses,vet ikke hvordan sylinderen ser ut enda,men går i gang med dette idag.

Jeg kjøpte orginalt repsett til begge calipere foran,var ikke dyre greiene nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jobben gjort,her er noen bilder.. 

Var som jeg tenkte,fullt av rust på stempelet,men heldigvis ikke i sylinderen.

Støvringen var også morken,som er årsaken til hele greiene.

Litt knotete å få på den nye støvringen,men gikk tilslutt.

Nå glir stempelet fint igjen :-)

20160724_110710.jpg

20160724_110822.jpg

20160724_114852.jpg

20160724_120644.jpg

Endret av LK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet skiver og klosser på min E39 for noen få tusen siden i fjor vår og like etterpå var høyre skive skeivslitt og klossene dårlig.

Regner med at det er de to gummigliderne som er utslitt? Vurderer å sette inn ett sett i kobber. 

Koster meg NOK 3523,75 for ny skive pga slurv eller dreing hvis noen gjør dette mer?

Skal bort på Christoffersen & Bekken i morgen for å høre hvor mye de skal for å dreie opp skiva.

Endret av pedro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike i kobber uten støvtetting er ikke ment for vinterbruk, og må uansett tas opp minst en gang i sesongen og renses. Hvilke klosser og skiver bruker du? Dreiing er null problemer, og fort gjort.

Om bremsesylinderen er rusta er ikke det så farlig, bare å pusse.  Det er stempelet som beveger seg og dermed er kritisk for at det er tett. Tettinga er stasjonær i sporet sitt, så den flytter ikke seg. Det gjør stempelet, og tetteflaten der :)

Har tatt en god del slike calippere nå, og letteste måten med støvkappa etter min mening er å montere den først i huset, så bare strekke den over stempelet med fingrene mens du dytter det inn.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, pedro skrev:

Byttet skiver og klosser på min E39 for noen få tusen siden i fjor vår og like etterpå var høyre skive skeivslitt og klossene dårlig.

Regner med at det er de to gummigliderne som er utslitt? Vurderer å sette inn ett sett i kobber. 

Koster meg NOK 3523,75 for ny skive pga slurv eller dreing hvis noen gjør dette mer?

Skal bort på Christoffersen & Bekken i morgen for å høre hvor mye de skal for å dreie opp skiva.

Gliderne skal ikke smøres, for det tiltrekker vann og de ruster.

En skive til 3523,75,- er den laget av gull, eller er det inkludert arbeid kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sluttet å smøre på punktene der. Gjør bare godt rent.

<Jo mer klin, jo værre med skitt og salt.

Dette er servicepunkter ved hvert hjulbytte på mine biler Litt alu eller kobberpasta på kontaktpunkter på klossene mot skriking, ellers smører jeg ikke noe rundt hjulet for å si det slik.

Hender jeg legger på litt fett på vinterhjulboltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukket opp en M5 kalipter i dag og stemplet var vrak. Reist hele Oslo og Drammen rundt uten hell.

Hvor kan jeg få tak i ett nytt stempel?

Snakk om en 99 M5 kalipter framme! Fikk tak i repsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre skive Koed

www3830
34212228801
  NOK 2.043,75+frakt

Jeg handlet på Bilia pga EU:-( Ligger lite brukte M deler ute på shoppen nå.

Repsett er å få tak i "over alt" til halvannen hundrings eller så.

Stempelet er problemer da mitt er rustet istykker

Nypris: Venstre www13944
34112229381

NOK 4.300,00 Så spørsmålet om stempel er helt betimelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som kan dreie ett stempel eller to til en fornuftig penge??, men det letteste var om noen kunne skaffe.

Forøvrig så er M5 kalipteren og 540 lik bortsett fra merkingen. Jeg kunne sikkert kjørt med en 540 kalipter uten å få magesår, men vil gjerne fikse min egen da den er hel og pen inn og utvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...