Gå til innhold

Hvordan er det å eie en E92 320?

Thomas Ø
 Share

Anbefalte innlegg

Takker for gode svar! Jeg har tenkt litt på E90 også, og lurer egentlig på om det er lurere og bruke 70k mindre på bilen, kjøpe en god E90 og fikse litt på den istede :)

Godt og høre fra noen som har hatt E90 som første bil, at det ikke er så dyrt som folk flest sier det er!

Mattae, Jeg ser også at 150hk kan bli litt kjedelig i lengden, men går jo og øke effekten litt med chipping ol? :puppydogeyes: synd og høre om bilen din :( må si det var en av de grommere jeg har sett!

Dal-z, Jeg har tenkt det var servicen som var det værste med og kjøpe en nyere bil, bra å vite at det var såpass greie priser på det! :D jeg vil såklart ikke bruke alle pengene jeg har på bok! må jo som du sier ha litt til side om det skulle skje noe uforventet som må fikses omgående.

Hansh, Ja! skal ha litt penger i bakholdt itillfelle noe sånnt skulle skje! godt og vite at de er lette og skru på! hørt at nyere biler er et mareritt og prøve å fikse på selv :-k

Clevion, Jeg håper på og kunne holde bensin kostnadene på rundt 4lapper i måndten, hvertfall frem til jeg går ut i læra, og får en litt høyere lønn! Jeg ser også på mye E39, da helst facelift.. men problemet er at de fort ligger på rundt 100k for noe over 520.. og da ser jeg mer for meg og bruke 50lapper mer på en mye nyere bil, og heller chippe opp motoren.

igjen, takk for svar! :mrgreen: bra og få høre litt andres erfaringer rundt første bilen, særlig med noen som har bil av samme type som jeg selv ser etter! - Thomas Ø

Er lite å hente med chipping av sugemotor dessverre, får vell toppen 10-15hk noe som ikke er verd pengene. 320d kan man jo hente en god del med chip. Personlig vil jeg ikke ha noe 4er diesel uansett. kjører nå BMW F-20 leiebil med 2.0 diesel, er så ubrukelig effekt register, treg respons og i tilleg så fæl lyd :P men drivstoffutgiftene mine er nesten halvert når jeg kjører denne bilen da i forhold til 320'n.

blir nok e46 eller e39 med noe større maskin i på meg nå.

clevion: stemmer det :P

Ja er litt lite å hente i sugemotor med chipping, men kan jo kombineres med K&N filter osv? koster ikke all verden, men blir fort litt jobb? ikke at jeg vet så mye om hva man kan gjøre med en E90 da :roll: er ikke så gira på en 4diesel selv.. vanskelig å gjøre de spennende .. men med et godt effektanlegg og riktig "teknikk" skal man nå klare å gjøre det bedre?

Lite å hente med chipping av sugemotor ja, og med konfilter så kan du ende opp med å miste effekt.. Du får vertfall ikke merkbart mere!

Skal du øke effekten i en sugemotor, så må du regne med å bruke penger. Aner ikke om det er samme på nye biler, men på gamle (E30, E28 osv) regnes det vel grovt 1000kr per hk. Og skal du da ha noe som gir merkbar effektøkning så ryker det fort tusenlapper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Btw, du er ikke tilfeldigvis Matta fra Mopedportalen? :P

Haha, Mopedportalen ja.. Der hengte jeg også når det var kult, gode minner!

Til trådstarter: Den servicen var veldig rimelig ja, men det er nok varierende servicepriser her. Husk også at en service kan koste myye dersom man må bytte bremser f.eks.

De 10k/mnd i inntekt, vil alt gå til bil?

Service kan fort bli dyrere ja, men regner med og gjøre ting som og bytte bremser selv, om det er mulig uten at data'n i bilen henger seg .. meste parten kommer til å gå med til bil ja, jeg bruker stort sett hele lønninga mi på å spare opp til bil, og regner vel ikke med å bruke stort mer på andre ting senere heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være den kjedelige nå? Du skal vel inn på boligmarkedet etterhvert? Er det ikke bedre å starte med noe billigere, og så legge opp litt peng på bsu eller lignende?

Ellers er E92 320i en flott bil, som holder god kvalitet. Rask nok egentlig. I hvertfall for en fersking. Serviceintervallene er lange, men de koster litt når de kommer. (Om du skal ha stempel av godt merke i heftet vel å merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir nok e46 eller e39 med noe større maskin i på meg nå.

clevion: stemmer det :P

Kjøp deg E39 med noe gromt under panseret, jeg sikter den veien selv nå :D

Regna med det! Husker du nevnte på MP at du hadde eller skulle kjøpe deg en noe ny BMW, og det stemte jo og det :) Vet ikke om du husker meg, men kjøpte meg helt ny hvit DTX etter deg :)

Dal-z, ja, det blei en del poster og tråder der, gode minner!

Trådstarter, kjøp deg heller en E46/E39 evt en E60 ifra 2003/4, mange som har gått langt, men kan hende du finner gullfuggeln! E46/E39 er jo på en annen side billigere og forsikre, så du kan ta det på deg selv, så du får bygget deg bonus. Jeg er 20, og vurderer og bytte forsikringselskap, som gjør at jeg neste år har 60% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men , hvis du i utgangspunktet ønsker deg en e92, og ender på en E39, da må det ha skjedd noe galt på veien ! Fra den flotteste coupen , til den mest dølle sedanen! Gå heller for en e46 coupe 320+ , eller en flott e36 coupe med litt power! Da får du iaf coupe som du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmos - Har tenkt på og spare opp til bolig, men jeg er såpass gira på og kjøpe en nyere bmw som første bil, og heller ha den bilen lenge.. og spare opp til bolig når jeg får en ordentlig jobb. Vet det er litt kortsiktig, men jeg tror ikke jeg kommer til å ange på det. Jeg tror også at en 320 er nok for meg, broren min har en E39 523I og jeg synes igrund den går bra nok :D

Clevion - Det er tre bmw modeller jeg titter på, E92, E90 og E39LCI :) og det er jo fremdeles en stund til jeg skal kjøpe bil, men er gira på noe litt nyere. Hvordan var det å ha forsikringa på deg selv til å starte med? jeg har blitt råda til og vente med å ha den på meg selv til jeg er nærmere 23.. :?

Rollerboy - Jeg er uenig i at en E39 er døll, synes personlig det er blandt de grommeste bilene som er produsert! selv om en cupe såklart er sporstligere, vil jeg ikke si det gjør en E39 til et kjedelig valg.. men det er såklart min mening :) E46 cupe er også å vurdere, vanvittig pene biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du skal kjøpe såpass dyr bil med såpass liten inntekt så burde det være noe du virkelig brenner for. ! Å evt tåle å ikke kunne bli med på alt fordi bilen koster. :)

Jeg selv har ganske go råd men har selv nå bare en Toyota Carina som jeg ga 11000,- for nettop fordi jeg vil ha penger til å gjøre masse annet ! :)

Vet hvor mye en dyrere BMW suger penger da jeg har hatt en del! :P

Er min tanke ihvertfall ! :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke 220k på bil som 18-åring er galskap i mine øyne. Sett av pengene til bolig og kjøp deg en ny bmw når du har etablert deg. Bare tenk, baker du billånet inn i boliglånet betaler du kanskje en 100 lapp mer hver måned. Svir du av 220.000,- på en e92 320 skal du jobbe veldig mange år for å ta igjen den egenkapitalen du nå sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om summen av bilen tilsvarer 100,- mer i måneden på et huslån må det være en veldig billig bil, eller relativt lang løpetid på lånet. :)

Uansett så er dette et dårlig råd, og absolutt ikke noe som er smart økonomisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke 220k på bil som 18-åring er galskap i mine øyne. Sett av pengene til bolig og kjøp deg en ny bmw når du har etablert deg. Bare tenk, baker du billånet inn i boliglånet betaler du kanskje en 100 lapp mer hver måned. Svir du av 220.000,- på en e92 320 skal du jobbe veldig mange år for å ta igjen den egenkapitalen du nå sitter på.

Enig i at det er galskap av en ungdom med dårlig inntekt å kjøpe BMW til 220.000,-, men rådet du gir er enda mye verre.

Dersom han legger 200.000,- til bil inn i et huslån på 20 år vil denne bilen ha en kostnat på mellom 310.000 og 360.000 alt etter renteutviklingen. Det blir ca 1.300,- ekstra pr. mnd. i 20 år, ikke 100,- kr som du tror. Det mest hårreisende er at etter 10 år vil bilen ha en verdi på 15-40.000,- alt etter hvor fint behandlet den blir og hvor mye kjørt.

Dersom lånet er på 30 år vil bilen til 200.000,- koste mellom 403.000 og 450.000,-., og det blir 1.100,- ekstra på lånet å betale i 30 år...dvs. leeeenge etter at bilen er skrotet.

Jeg tror ikke du skal gi denne unge gutten råd men heller studere litt økonomi og matematikk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har penger på bok til å kjøpe deg bolig, så kjør på.

Om du IKKE har penger på bok til å kjøpe deg bolig, så kjøp for guds skyld en billigere bil.

Om man setter av 2000,- pr mnd fra et barn blir født til det er 18 år gammelt, så vil man KANSKJE ha nok penger til egenkapital for å kjøpe en 2-roms i Oslo og omegn. Og får man ikke kjøpt, så må man leie - som også kalles "kaste penger i dass".

For the record, så tjente jeg 665.000,- på den siste leiligheten jeg hadde i Oslo - på 2 år. (Kjøpt for 2.185.000 - solgt for 2.850.000)

For de penga kan du kjøpe deg en NY 4-serie. Just sayin'..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man mulighet til å få nok lån, eventuelt med kausjonist bør man hoppe i boligmarkedet så fort man kan. Det blir ofte anbefalt av eksperter å spare til bolig først, dette er et råd jeg er uenig i fordi boligene har en lei tendens til å stige fortere enn man sparer. Derfor: Kjøp bolig så fort du kan, selv om det ødelegger bildrømmen, den kommer senere. Det er også mange morsommere eldre biler til langt billigere penger, husk at en E90 har stort verditap, og om 5 år er den ikke like morsom som det du syns nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En turbotrimma MX5 er fortsatt det morsomste jeg har eid, og en gromt trimma MX5 er fortsatt det råeste jeg har vært inni. Trimmer du en MX rett, så går den bedre enn en Gallardo Superleggera. Not kidding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan nesten garantere at du får det mye artigere i en billigere BMW :) en du kan skru og lære litt på. Jeg valgte en E46 320i med M54-motoren på 170 hk :twisted: går som en kule og er mer enn nok power for meg :)

68noj5pgccd0wtyfa5tf.jpg

Har en inntekt på 19-tusen i mnd etter skatt og jeg studerer fulltid. selv om sparing til bolig høres kjedelig ut så er det nok det smarteste man kan gjøre som 18-åring :)

for all del vis økonomien tillater det så gå for en E92,, men du kommer til å bekymre deg syk hvergang du parkerer den ute osv. og det fins morsommere ting å gjøre enn å spare til uforutsette bil reparasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmos - Har tenkt på og spare opp til bolig, men jeg er såpass gira på og kjøpe en nyere bmw som første bil, og heller ha den bilen lenge.. og spare opp til bolig når jeg får en ordentlig jobb. Vet det er litt kortsiktig, men jeg tror ikke jeg kommer til å ange på det. Jeg tror også at en 320 er nok for meg, broren min har en E39 523I og jeg synes igrund den går bra nok :D

Clevion - Det er tre bmw modeller jeg titter på, E92, E90 og E39LCI :) og det er jo fremdeles en stund til jeg skal kjøpe bil, men er gira på noe litt nyere. Hvordan var det å ha forsikringa på deg selv til å starte med? jeg har blitt råda til og vente med å ha den på meg selv til jeg er nærmere 23.. :?

Rollerboy - Jeg er uenig i at en E39 er døll, synes personlig det er blandt de grommeste bilene som er produsert! selv om en cupe såklart er sporstligere, vil jeg ikke si det gjør en E39 til et kjedelig valg.. men det er såklart min mening :) E46 cupe er også å vurdere, vanvittig pene biler!

Jeg begynte med og kjøpe en Mazda 626, 2 liter 116hk med 16v, begynte og betale 10999 i året, året etter gikk det ned til 9990, så bytta jeg ut bilen med BMWen, og samme forsikringselskap ga meg en pris på 11267 sist jeg sjekka innom banken som er helt greit til og ha 20,000 km da jeg tegna forsikringa, må nok øke den grensa ettervært. Du kan vente til du blir eldre, men det vil vel fortsatt bli dyrere, men, jeg har også en kollega som nå er 25 år, hu kjøpte seg en 2010 VW Passat R-Line, og forsikrer bilen på seg selv nå for første gang, ho fikk 50% tror jeg, fordi faren kunne dokumentere at hu hadde kjørt skadefritt alle år eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...