Gå til innhold

Roadtrip 2013 - 6500 km med E61 525d

bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for gode tilbakemeldinger :)

@Ellingsen: Det er vel bare i Norge avgiftene er så høye at vi må råne til bilene våre fordi vi ikke har råd til det barskeste? :P

@Fredrik: Ja, jeg er opptatt av å bo godt når jeg er på tur. Det som irriterer oss mest er tregt eller ustabilt internett. Jeg har forresten konsekvent brukt hotels.com for å booke. Da betaler jeg med Visa gjennom nettet på forhånd og får dessuten en bonusnatt for hver 10. natt. Det med damer kan være en utfordring. Vi har hatt noen småkrangler på turen. Det er ikke til å unngå. Men stort sett har det gått greit :)

Tilbake til turen...

Den greieste måten å komme seg rundt Praha er med trikk eller T-bane. Vi bodde hos broren min og han er lokalkjent der.

D70_7965_zps175ef9ca.jpg

Vi begynte dagen med å stikke til Flora for å få oss frokost.

D70_7966_zps0149478f.jpg

Der finnes det en sushirestaurant med rolling buffet. Spis så mye du vil for ca. 100 kr!

D70_7969_zpsa6e58379.jpg

Det var behagelig varmt den dagen med temperaturer på 18-22 grader.

D70_7980_zps6325dea6.jpg

Only dirty minds see what they want to see...

D70_8004_zps6f96ddb0.jpg

Her er vi nede på T-banestasjonen.

D70_8012_zpsa6e20a99.jpg

Broren min var guiden vår. Siden han var med så koblet hjernen min litt ut. Jeg slapp å tenke på hvilken T-bane, buss eller trikk jeg måtte ta.

D70_8023_zpsaa41b4c8.jpg

Ingen av oss er kristne.

D70_8028_zps52ede711.jpg

Og dama er buddhist.

D70_8032_zpsa8aebe78.jpg

Det var folksomt i gamlebyen. På dagtid var det satt opp boder med masse god mat og drikke.

D70_8033_zps5436a42c.jpg

Den astronomiske klokken er verdt å få med seg hver hele time. Vi kom dit midt mellom timen og gadd derfor ikke å vente.

D70_8038_zps48776ccc.jpg

Jeg hadde bare fått seks timers søvn forrige natt og trengte en cola og en pust i bakken.

D70_8039_zpse8ad731c.jpg

Gatemusikanter på Charlesbroen.

D70_8046_zpscc66bfb1.jpg

Nydelig utsikt over Vltava-elva.

D70_8047_zpsf2b01eba.jpg

Jeg har alltid et dilemma når jeg er på tur. Å drasse rundt med et digert kamerastativ er tungt. Å drasse med et lett stativ er for ustødig. Men hvis jeg ber tilfeldig forbipasserende om å ta bilde for meg så blir det ofte stygt. Nesten alle plasserer oss i midten av bildet. Det beste er å bruke det gyldne snitt. Plasser personene i 1/3 av bildet og noe annet motiv i den andre 2/3 av bildet. Dette bildet var det nærmeste jeg kom.

D70_8063_zps32f7eb39.jpg

Jeg ba også en asiat med speilrefleks om å ta bilde for oss. Også han plasserte oss dead center på de første bildene. Og det til tross for at jeg viste han eksempelbilder først. Kanskje jeg skal kjøpe meg et lett karbonstativ til neste tur. Jeg begynner å bli lei av å mase og deretter få dårlige komponerte bilder.

D70_8075_zps157a6144.jpg

Gatene ved broen er ganske folksom på ettermiddagen.

D70_8079_zps80e54e44.jpg

Dama likte dette bildet godt. Og da måtte jeg nesten uploade det på facebook. Siden jeg uploader de samme bildene der som her så havner det også her :)

D70_8086_zps821068a4.jpg

Vi dro opp til Petrin hill for å se på utsikten. Den raskeste måten er å ta kabeltoget opp. Har man 24-timersbillett (110 CZK) er denne inkludert. Ta ingen sjanser med billettene. Det var kontroll på nedsiden både da vi skulle opp og ned.

D70_8096_zps9b811d2f.jpg

Petrin tower

D70_8098_zpsb4e5f5bc.jpg

Jeg liker best å ta bilder halvveis oppe i tårnet. Der er det et observasjonsdekk som er ganske åpent uten glass. Jeg så et par som holdt på å ta selvbilde med iPhonen sin. Jeg tilbød å hjelpe han, og da dro han fram Canonen sin. Jeg tok noen bilder for dem, og deretter tok han dette bildet. Det ble så bra at jeg tok et slikt bilde for dem også :) For å få til dette satte jeg manuell hvitbalanse, ISO 100, f/8 og 1/800s lukker.

D70_8128_zps2bf1db4a.jpg

Utsikt over Praha fra toppen av Petrin tower.

D70_8131_zps429f4b16.jpg

På kvelden skulle vi finne noe å spise. Praha har mange gode spisesteder. Først var jeg i ferd med å falle for fristelsen til å spise ved turistområdene. Men broren min dro meg utenfor de stedene. Maten der er ofte overpriset og har dårlig kvalitet.

D70_8131_zps429f4b16.jpg

I stedet dro vi til denne italienske restauranten.

D70_8133_zpsfa6a286a.jpg

Dama bestilte spaghetti. Og i motsetning til spaghettien vi spiste i et turistområde i Roma så hadde denne rikelig med kjøttdeig og fyll.

D70_8138_zpsc50d062c.jpg

Pizzaen jeg bestilte var digg. Den var stekt i stenovn med ved. Maten her var omtrent halve prisen av de andre landene vi har besøkt. Middag for tre personer kostet ca. 240 kr, dvs 80 kr per pers. Og det var forrett (suppe), hovedrett og drikke.

D70_8140_zpsde35648b.jpg

Vi fikk en gratis smaksprøvedrink. Jeg drikker vanligvis aldri alkohol, men siden jeg ikke kjørte nå om dagen prøvde jeg litt.

D70_8144_zps031b3071.jpg

På trikken tilbake til Charlesbroen.

D70_8147_zps896394ce.jpg

Dette ble vårt signaturbilde fra Praha. Først tenkte vi å ta bilde fra broen, men selv kl 23 var det mye folk der og altfor lyst fra gatebelysningen. Vi gikk over broen til østsiden og tok bilde. Det ble i grunnen mye bedre fordi da fikk vi også med oss broen i bakgrunnen.

I morgen skal vi handle øl, klær og forbruksvarer i Praha før vi setter kursen mot Berlin. Det sies at nordmenn drar til Sverige for å handle, at svenskene drar til Danmark for å handle, at danskene drar til Tyskland for å handle og at tyskerne drar til Den Tsjekkiske Republikk for å handle :P

D70_8161_zps96caebc6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En liten miniupdate! Jeg hadde rotet litt da jeg kopierte bildene over fra Paris. Disse bildene burde vært med.

Vi tok med oss egen vannkoker. På den måten trengte vi ikke å være avhengig av å finne hotell med frokost. Frokosten på hoteller i Europa pleier ofte å koste 8-15 €. Mens nudler bare koster 1-2 €.

D70_7168_zps5dcd9afe.jpg

Vi hadde også med oss en kjøleboks med både 220 V og 12 V kontakter. Denne kjøpte jeg på Clas Ohlson. Den kjøler boksen ca. 10 grader lavere enn omgivelsene. I bruk så trekker den ca. 40 W.

D70_7170_zpsae4c0021.jpg

Hårføner er også et must for dama! Med disse tre elementene så kan vi booke på ganske basic hoteller. Så lenge det er gratis internett der så er vi fornøyde.

D70_7171_zps059ac538.jpg

Neste dag skulle vi ta bilder av eiffeltårnet på dagtid.

D70_7173_zps888f837b.jpg

Romantisk kyssebilde som dama ønsket :)

D70_7191_zpsdcdde1c0.jpg

Jeg fikk dama til å vaske frontruta.

D70_7197_zps1fc79aaf.jpg

Dama våget seg på å kjøre bimmeren for første gang. Vi måtte justere setene helt fram og lengst opp. Siden hun bare er 151 cm høy så rakk hun ikke opp til å se head-up displayet! Hun var vant med å kjøre på venstre side i Thailand. Så hver gang hun skulle gire slo hun hånda i døra :P Hun var oppe i 140 km/t som var det raskeste hun noensinne hadde kjørt.

D70_7212_zps611df41c.jpg

Franske motorveier er og blir de beste! Smooth asfalt og brede veier. Men det har en pris. Det var mange bomveier på turen fra Paris til Nice. Jeg tror jeg betalte over 30 € i alt.

D70_7219_zps0125214a.jpg

Her stopper vi et eller annet sted i Frankrike og tar en dopause.

D70_7227_zps939a4798.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... franske motorveier er uten tvil de beste all over selv om de nyeste Autobahnene i tidligere Østyskland faktisk er enda bedre (bedre doserte svinger for høye hastigheter). Utfordringen med de franske motorveiene er at de er temmelig dyre å kjøre på. Péage´ene kommer alt for tett og skal man langt er dette bompengesystemet direkte irriterende. Da er det bedre med f.eks en sveitsisk vignette der man betaler et fast og relativt sympatisk priset beløp for et helt års kjøring på motorveiene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke motorveier kjørte dere på i Frankrike? Såvidt jeg husker passerte vi 150eur fra Paris til Millau.. :shock:

Forøvrig forumets beste reisebrev.. Utrolig artig lesning.. :)

Takk :) Shit, 150 € er ganske mye. Det øker transportkostnadene ganske mye. Drivstoff er jo dyrt nok som det er.

Ja... franske motorveier er uten tvil de beste all over selv om de nyeste Autobahnene i tidligere Østyskland faktisk er enda bedre (bedre doserte svinger for høye hastigheter). Utfordringen med de franske motorveiene er at de er temmelig dyre å kjøre på. Péage´ene kommer alt for tett og skal man langt er dette bompengesystemet direkte irriterende. Da er det bedre med f.eks en sveitsisk vignette der man betaler et fast og relativt sympatisk priset beløp for et helt års kjøring på motorveiene... :)

Den Tsjekkiske Republikk har også et greit system. Man betaler for vegavgift, for eksempel 13 € for 10 dager. Og det finnes ingen bommer i landet.

Ser ut som en konge tur dere har vært på! :) Bra skrevet, og kjempemessige bilder! :D Elsker å lese slike reisebrev ;)

Hvordan tar du de hjertebildene? Et bilde med lang eksponering, ett med kort å legge dem over hverandre i PS? :)

Takk :)

Det er ikke gjort noe etterredigering. Bildene er tatt rett fra kameraet. Her er oppskriften:

1. Vi velger et passende sted som ikke er for lyst. Blir det for lyst blir ansiktene våre dobbelteksponert, første gang av selve lyset og andre gang av blitsen.

1. Jeg setter opp stativ og ber dama om å plassere seg.

2. Dama lyser mobilen sin mot ansiktet sitt slik at jeg får fokusert der. Deretter slår jeg av AF slik at fokusen låses der.

3. Vi legger veska til stativet på bakken slik at vi vet hvor vi skal stå.

4. Jeg bruker manuell WB og bruker ca. 4000 K +/- avhengig av belysning.

5. Blender settes til f/8 for å få god nok dybdeskarphet. Objektivet jeg bruker, 18-105 mm VR er dessuten skarpest der.

6. Lukkertiden settes vanligvis til 4 sekunder, men av og til bruker vi 5 sekunder.

7. ISO settes til 100-400 avhengig av belysning.

8. Jeg bruker ekstern blits festet på toppen av kameraet. Den settes manuelt til 50-85 mm zoom og 1/2-1/8 lysstyrke avhengig av motiv.

9. Kameraet settes i remote modus med delay på 2 sek.

10. Blitsen settes til å fyres etter at eksponeringen er ferdig (rear curtain sync).

11. Min Samsung S2 bruker en Flashlight app som kan vise en vilkårlig farge og intensitet. Hennes iPhone har ikke denne appen. Men vi løste det ved at hun tok et bilde av min skjerm mens jeg viste rosa. Og deretter viste jeg blå.

12. Når vi skal ta bildet så står vi sammen og trykker på fjernkontrollen. Etter 2 sek beveger vi mobilene våre i en hjerteform og vender dem inn mot oss helt på slutten slik at ikke fargene "brennes" inn. Siden det ofte er utebelysning vil det nesten alltid bli dobbelteksponering. Bildet på Grand Place i Brussel var ganske vanskelig og ikke helt perfekt. Det vi lærte etter hvert var å unngå å røre hodet under hele eksponeringen.

Mange forbipasserende klør seg på hodet når de først lurer på hva vi driver med. Men når de ser hvordan bildene blir så får vi ofte en tommel opp og et smil :)

Så tilbake til turen...

Jeg var litt sløv med å ta bilder denne dagen. Vi begynte med en indisk buffet for 35 kr per pers (ikke avbildet). Deretter stakk vi til Tesco for å handle øl, shampo, deodorant, munnskyllemiddel og diverse annet. Prisene i Praha er 30-50 % av de norske prisene. Så dro vi til Outlet. Det var mest dama som var gira der. Vi (jeg) endte med å kjøpe en veske, noe sminkeaccessories, en toalettmappe og noen klesplagg. Alt dette var merketing som vanligvis koster 2-3 ganger mer.

D70_8168_zpsca0d415e.jpg

Etter shoppingen forlot vi Praha og satte kursen mot Berlin. Men like etter at vi kom ut av Praha var det vegarbeid og 60-80 sone.

D70_8175_zps9493c15f.jpg

Så åpnet veien seg og det ble 130 og smooth asfalt.

D70_8182_zpsff5a89f6.jpg

Digg solnedgang på motorveien.

D70_8184_zps4ab7bb69.jpg

Da vi ankom Berlin tok vi hjertebildet først.

D70_8196_zpsf1b1bf43.jpg

Bimmeren er i sitt fødeland!

D70_8211_zps5e9c5c90.jpg

Jeg tok også et HDR-bilde.

D70_8224_HDR_zpsf97ae5b8.jpg

Vi var begge litt sulte. Så vi dro til Potsdamer Platz og parkerte i et parkeringshus. Vi var begge noobs og så at det stod "Frei" på vei inn i parkeringshuset. Så vi trodde det var gratis der på kveldstid. Men det viste seg at det kostet 1 € per time. "Frei" betyr nok "ledig" :P

D70_8228_zps105f0a6e.jpg

Taket på Sony Center lyser med forskjellige farger hele kvelden fram til kl. 01:00.

D70_8232_zps4bf8e742.jpg

Vi spiste en tysk spesialitet som var svinelabber med sauerkraut, noe bollegreier, rosmarin og digg saus. Vi ble litt lurt av prisen. Det stod at denne retten var for to og at den kostet 11,90 €. Da vi fikk regningen så vi at den kostet 11,90 € x 2. Middagen her kostet uansett bare halvparten av den sneglemiddagen i Paris.

D70_8235_zpsf46786e2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde på Aldea Hotel i Berlin. Den lå ganske sentralt til. Bare 5 minutters kjøring unna Potsdamer Platz og Pariser Platz. Hotellet hadde den desidert billigste parkeringen på hele vår tur. Bare 5 € per døgn. Og prisen for rommet var bare 448 kr. Hotellet hadde også rask og stabil internett. Utsjekking var kl 11:00 dog. Men selv etter at vi sjekket ut hang vi på parkeringsplassen i bakgården (det finnes også garasje i undergrunnen) og brukte wifi.

En annen ulempe var at stilen på selve bygningen var litt gammel og at badet var litt trangt. Men rommene var meget romslige og bar preg av at det har blitt oppusset. På kvelden (og på dagtid også) henger det prostituerte utenfor strøket. Anbefalt for folk som ikke har med seg barn :D

D70_8245_zpse3f620ac.jpg

Vi ble hekta på is etter å ha vært i Italia. Men andre steder var ikke isen den samme. Italiensk is er og blir den beste.

D70_8250_zpse8ba25a2.jpg

10 minutters gange fra hotellet lå et marked som var åpent på lørdager. Da jeg googlet fant jeg først bare markeder som var åpne på søndager. Denne hadde mye frukt, grønnsaker, oliven, vin, matboder og ting som ikke var mat også. Koselig sted.

D70_8251_zpscc7896fb.jpg

Like ved Pariser Platz er Holocaust Memorial. 2711 sementblokker av ulik høyde er plassert på et helt kvartal.

D70_8252_zps9264f315.jpg

Er man i Tyskland må man smake currywurst. Det er pølse med chips, saus og karri.

D70_8253_zpsac0259d7.jpg

Den serveres vanligvis med brød (ser ut som en kort baguett) og koster rundt 2 €. Skal du ha med chips blir det ca. 2 € ekstra.

D70_8255_zpseae3ca9c.jpg

Dama var lei fast food på turen. Uansett hva vi spiste så var det chips med. Men currywurst likte hun :)

D70_8257_zps4009fcab.jpg

TV-tårnet hadde vi i utgangspunktet tenkt å dra opp i. Men vi hadde i grunnen vært oppe i mange tårn på turen og droppet derfor denne.

D70_8259_zpse26bc958.jpg

Pariser Platz var ganske folksomt på dagen. Vi var ikke så gira på å få en tilfeldig forbipasserende til å ta bilde for oss fordi de ofte blir stygge. Derfor brukte jeg ministativet og satte den oppå kameraveska mi. Resultatet blir en litt lav vinkel. Men det var det beste jeg fikk til der og da siden dama klagde over at det var så mye sol der og at hun ville bli brun!

D70_8268_zps79c06660.jpg

Ved Spree-elva ved East Side Gallery gikk det en turistbåt.

D70_8275_zps5d10059d.jpg

Berlin har faktisk flere broer enn Venezia. Det var ca. 22 grader ved solnedgangen.

D70_8281_zpsa6c31398.jpg

Her er restene av berlinmuren.

D70_8286_zps597f678c.jpg

Det som var greit her ved East Side Gallery var at det er parkeringsplasser langs med veien som er gratis. Og det var nok av ledige plasser. Så derfor kunne jeg drasse med meg stativet. Bildet ble tatt med fjernkontroll og 2 sek delay.

D70_8296_zps7fa7cc04.jpg

Her leker vi TV-sending :)

D70_8305_zpsf271b9c1.jpg

Vi ville ikke miste ferga enda en gang. Så etter planen skulle vi forlate Berlin kl. 19:00. Men allerede 18:00 vendte vi nesen hjemover. Den første timen ut av Berlin var det 130-sone (24-veien). Da motorveien delte seg til Hamburg den ene veien og Rostock den andre så ble det fri fart (veien mot Hamburg). Her var det mindre trafikk og fri fart i to timer ellerno.

Jeg hadde brent av mye drivstoff på turen så jeg var ikke så gira på å peise på. Jeg satte cruise på 140. Vi hadde plenty med tid uansett.

D70_8316_HDR_zps2fb59a82.jpg

Et stykke øst for Hamburg ba GPSen meg om å ta av motorveien og fortsette på en mindre 2-feltsvei med 100-sone. Etter å ha kjørt der en halvtime ble vi sultne og stoppet ved en lokal kro. Kjøkkenet skulle stenge 22:00 og vi ankom 21:30. Så det ble en matbit på oss :)

D70_8320_zps5e0a1323.jpg

Det var noen tyskere som satt på et annet bord. De bestilte noe mat og fikk en schwær porsjon. Vi hadde i løpet av turen fått servert ganske store porsjoner. Så denne gangen bestilte vi kun én rett og delte på den. Dessverre var den ikke så stor som vi hadde håpet. Men vi ble akkurat passe mette slik at vi fikk plass til dessert.

D70_8321_zps27d5ce3f.jpg

Desserten var grei, men etter å ha spist is i Italia så smakte alle andre iser litt kjedelige :P

D70_8323_zpse387b7d9.jpg

Den natta campet vi på en rasteplass ca. 1 time sør for Aalborg. Vi ønsket egentlig å campe ved en 24-timers bensinstasjon med rasteplass. Det var ingen slike i Danmark der vi kjørte. Slike var det mange av i Tyskland. Noen av rasteplassene hadde toalett, men de både så og luktet shabby ut. Dama var veldig kresen og vi måtte innom flere rasteplasser før vi fant en ok en. Som vanlig satte jeg panoramataket i vent-mode og dekket til flest mulig vinduer med et eller annet.

D70_8326_zpsbb98ba16.jpg

Dama som bare er 151 cm ville sove på tvers i baksetet. Hun sov bedre der enn i forsetet. Jeg kjørte passasjersetet foran ganske langt fram og la en bag i fotbrønnen bak. Så på den måten fikk hun strukket beina sine litt. Hun brukte dyne vi hadde med hjemmefra. Jeg brukte en billig sommersovepose og sov i førersetet. Setene i bimmeren var behagelig å sove i.

D70_8328_zpsf382ee86.jpg

Neste dag trengte vi ikke å stresse. Det var lite trafikk og få steder med vegarbeid nordover Danmark. Jeg satte cruise på 120-130.

D70_8333_zps2a8b9b5f.jpg

Dama sov veldig godt i bilen mens jeg kjørte. Nakkeputene kostet 20 kr fra Thailand og er et must. De oransje solbrillene fikk vi gratis på en restaurant i Praha. De var så mørke at de egnet seg til å sove med.

D70_8337_zps917e9f58.jpg

Jeg har ikke vært like flink som Fredrik her på forumet når det gjelder å vaske bilen under roadtrip. Så min bil så ikke ut foran. Jeg tok en kjapp vask på bensinstasjon da jeg kom hjem, men jeg må gå over med svamp en annen dag.

D70_8339_zps07aaa21c.jpg

Vi ankom Hirtshals 11:15 og båten skulle gå 12:45. Plenty med tid. Vi svingte innom en café et par rundkjøringer før båten. Først trodde vi det var denne båten vi skulle dra med, men dette er Superspeed 1 som går mellom Hirtshals og Kristiansand. Superspeed 2 lå like ved.

D70_8340_zps6893a802.jpg

Bimmeren har holdt bra under hele turen. Det er ganske imponerende. Ikke en eneste gang har jeg hatt problemer med bilen. Den har vært vårt hjem i tre netter. Den har holdt oss kalde under varmen i Roma og Nice. Jeg vil savne bimmeren. Den egner seg meget godt til roadtrip og til å sove i bilen. Den er mye mer egnet enn en Tesla.

Hvis du ser nærmere på fronten og panseret så er det mange svarte flekker. Jeg lå bak en polsk Audi TDI som sotet mye. Og da vi kom til motorveien akselererte den og sprutet noe sort drit (mange dråper) på oss. Det var vanskelig å få vasket av flekkene. Dette er nok oljebasert og jeg må bruke avfetting for å få det av lettere. Ikke EU-godkjent polsk Audi much?

D70_8341_zps57ad7674.jpg

Dama ville ha et slikt bilde, så da måtte jeg ta det.

D70_8344_zps4332f5e8.jpg

Her slacker vi i Voyager-plassene på ferga. Disse plassene er reserverte og koster 70 kr per pers per tur. Men hvis ikke ferga er full så kan man bare sette seg et sted og eventuelt flytte seg hvis noen kommer. Det var flere som ikke hadde betalt og flyttet seg da andre kom og skulle ha plassen. Da jeg snakket med Color Line sa de selv at dette var helt greit.

Men vi fikk en litt ubehagelig opplevelse. Vi hadde kjøpt burgertallerken i kafeteriaen under. Og det var ingen plasser ledig der nede, så vi kom opp hit for å spise. Flere gjorde det samme. Mens vi spiste kom det et norsk par og nesten kjeftet på oss. Dama var sur og sa at disse setene hadde de betalt for og ba oss om å flytte oss. Dumme møkkafolk som betaler for plasser som er gratis. Dette var jo tross alt i slutten av august og etter at fellesferien var over.

D70_8355_zps6b4a9108.jpg

Det var nydelig vær på dekk. Temperaturen lå på rundt 20-22 grader.

D70_8365_zps7ba0a650.jpg

Det var litt luftig der da.

D70_8371_zpsb8228943.jpg

Snittfarten var over 92 km/t inkludert kjøring i byen. Men det var da jeg kom til Hirtshals. På norsk side var det kø nesten hele veien hjem til Oslo og snittfarten sank en del. Forbruket var ganske høyt uansett hva jeg gjorde. I byen bruker bimmeren nesten en liter per mil. Og på landeveien lå jeg som regel i 130-150. I Tyskland hadde jeg noen sprinter i 200+, men det var ikke så mange av dem.

Jeg tror rett og slett at 2,5-literen før 2007-modellen var tørst. 3-literen som sitter i 525d fra 2007 skal være mye bedre på forbruk.

D70_8381_zpsf67abb3c.jpg

Dett var dett. Årets roadtrip :) Neste år kommer til å bli helt annerledes i en Tesla. Jeg har ca. 6,5 timer med råvideo jeg skal få redigert sammen. Her er en video jeg tok i Tyskland om kvelden ca. mellom Neumünster og Flensburg.

Jeg prøvde å ta en sprint opp til maks hastighet. Dessverre kuttet turboen ut uten å gi meg beskjed. Det virket som at maks akselerasjon opp til ca. 200 km/t trigget det. Så da gjorde jeg et til forsøk og var litt lettere på gassen og skippet 5. gir. Resultatet ble 235 km/t. Jeg kunne kanskje klart 240, men jeg torde ikke fordi det fortsatt kl. 23:00 på kvelden var litt biler på veien. Og hva syntes dama om slik kjøring? Dritkult! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre har nevnt tidligere; fantastisk reisebrev. :)

Vil tro det går litt tid når alt beskrives såpass nye. :D

Hvordan vil det bli når du skal gjøre tilsvarende turer med Tesla? Ser for meg at det må planlegges en god del mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også få si at det dette så ut som en fin tur. Dere har jo også vært max heldig med været :)

Vedr forbruk på preface husker jeg at min 525d brukte lite. Den var dog manuell og sedan. Kjørte hjem fra Amster til Oslo på en tank inkl bykjøring, autobahn 200kmt+ etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil det bli når du skal gjøre tilsvarende turer med Tesla? Ser for meg at det må planlegges en god del mer.

Takk for tilbakemelding :) Jeg får håpe dette blir inspirasjon til at flere også lager slike reisebrev. Jeg har lagt ut bilder nesten hver dag. Og hver gang har jeg brukt 30-60 minutter. Så det ble vel en ~10 timer i alt.

Neste år må jeg planlegge nøyere. Blant annet må ruta planlegges nøyere og følges. Hvis vi endrer planene kan det få konsekvenser for ladingene.

Må også få si at det dette så ut som en fin tur. Dere har jo også vært max heldig med været :)

Vedr forbruk på preface husker jeg at min 525d brukte lite. Den var dog manuell og sedan. Kjørte hjem fra Amster til Oslo på en tank inkl bykjøring, autobahn 200kmt+ etc.

Ja, vi kunne ikke vært heldigere med været. Digg vær var det også i Oslo da vi kom tilbake :)

Hvilken rute kjørte du for å komme til Norge? Broen over Øresund? Ferge fra Hirtshals til Larvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding :) Jeg får håpe dette blir inspirasjon til at flere også lager slike reisebrev. Jeg har lagt ut bilder nesten hver dag. Og hver gang har jeg brukt 30-60 minutter. Så det ble vel en ~10 timer i alt.

Neste år må jeg planlegge nøyere. Blant annet må ruta planlegges nøyere og følges. Hvis vi endrer planene kan det få konsekvenser for ladingene.

Ja, vi kunne ikke vært heldigere med været. Digg vær var det også i Oslo da vi kom tilbake :)

Hvilken rute kjørte du for å komme til Norge? Broen over Øresund? Ferge fra Hirtshals til Larvik?

Jeg kjører alltid Puttgarden-Rødby så broen over fra Danmark til Sverige.. Fergeturen er ca halvveis på mine turer så den bruker jeg som et lite avbrekk og strekk på beina.

Prøver å ha 2-3 turer i året ned/opp.. Skal ned til IAA messa i Frankfurt nå i sep og har litt lyst å kjøre E39'n ned/opp, men redd det blir sinnsyke kostnader på bensin..:P

Mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larvik - Hirtshals er billigere, men har kun to avganger om dagen. Puttgarden er mer fleksibel da. Jeg pleide å kjøre den ruta før. Det blir digg når brua mellom Rødbyhavn og Puttgarden kommer på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larvik - Hirtshals er billigere, men har kun to avganger om dagen. Puttgarden er mer fleksibel da. Jeg pleide å kjøre den ruta før. Det blir digg når brua mellom Rødbyhavn og Puttgarden kommer på plass.

Vet du noe om når denne skal stå ferdig? Vil tro det blir deilig ja. Jeg kjører "hele" veien for å spare mest mulig tid. Bruker ca 10 timer fra Sarpsborg til Düsseldorf. Viamichelin.com sier 13timer 34min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...