Robkill Skrevet August 13, 2013 Share Skrevet August 13, 2013 Spesielt for lavt? Får da ikke tenningsbank av å ha for høyt oktantall. Ved å kjøre med 98oktan kan man ha et senere tenningspunkt, hvor da gassene naturlig nok blir mer komprimert slik at effekten vil øke ved å kjøre på 98 fremfor 95 på biler med bankesensor. Motoren i 330i blir forøvrig anbefalt kjørt på 98oktan Ja... bankesensoren er der for å justere tenningen hvis bensinen holder et for lavt oktantall. Som du er inne på vil et høyere oktantall medføre mindre risiko for ukontrollert forbrenning, men dette er ikke det samme som at motoren automatisk gir mer effekt så lenge forbrenningen er normal. Jeg vet ikke spesifikt hva som er tilfellet for M54B30 motoren, men jeg tviler på at det effektmessig er en signifikant forskjell på 95 og 98 oktan. På S-motorene derimot vil jeg tro at forskjellen er mer tydelig. Det å starte med "Ja..." Virker ganske nedsettende og gir meg en "Det er da åpenbart" følelse. Slik det skal være under en diskusjon? Du veksler mellom å skrive at det ikke automatisk gir effekt til ikke å gi en signifikant øking av effekt, det er for meg litt snodig da diskusjonen slik jeg oppfattet det gikk ut på om det var en forskjell, noe det helt klart er ved å veksle fra 95 til 98 på biler med bankesensor og medfølgene tenningsjustering til tross for at det ikke nødvendigvis er merkbart i det daglige bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 13, 2013 Share Skrevet August 13, 2013 Kommunikasjon er vanskelig og jeg beklager selvfølgelig hvis du oppfatter ordlyden i mine innlegg som negativ/nedsettende. Det er helt sikkert ikke meningen fra min side. For å gjøre dette litt enklere er vi helt enige bortsett fra at jeg ikke tror at en motor som M54B30 utvikler signifikant mer effekt med 98 oktan enn med 95 oktan... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet August 13, 2013 Share Skrevet August 13, 2013 hmmm.... jeg ønsker ikke å kjøre min turbo e30 på 95. Nå om dagen ser jeg det er lettere å få tanket e85 enn det er å finne 98 (jeg bor i oslo) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robkill Skrevet August 13, 2013 Share Skrevet August 13, 2013 At økningen er stor er ikke noe jeg tror heller, opplevd forskjell går nok mer på placeboeffekten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
freddalur Skrevet August 13, 2013 Share Skrevet August 13, 2013 Men nå er det sånn at Statoil sin 98 kan varriere ekstremt, vet av flere som har måttet tappe av statoil sin 98 pga tenningsbank. Virker som om de noen gang fyller 95 oktan på 98 pumpene. Personlig har jeg aldri fylt 98 oktan på statoil pga det der, Shell sin v-power 98 er gode greier, fyller alltid den, aldri vært noe trøbbel. Så om statoil slutter med 98 oktan er kanskje likså greit, iom at kvaliteten varrierer så mye.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet August 13, 2013 Share Skrevet August 13, 2013 Nei selvsagt ble den ikke det, dette var jo kun for å se om di ulike stasjonene sin super bensin var verd kronene. akkuratt... en bil som er mappet til f.eks 92 yter ikke stort mere på 98, men på di fleste biler nyere enn 89 så blei tenninga justert utifra bankesensorer som da tilsier att den øker fortenninga selv uten "mapping". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SofaKingFresh Skrevet August 13, 2013 Share Skrevet August 13, 2013 At økningen er stor er ikke noe jeg tror heller, opplevd forskjell går nok mer på placeboeffekten. Der kom endelig svaret jeg hadde tenkt å legge ut. Jeg tror det meste går på placebo effekten når det gjelder motorsvake biler. Du sitter med tankene "Nå må den gå bedre, for nå har jeg bedre bensin på tanken", mens den i realiteten mest sannsynlig ikke gjør eet. Jeg føler det er motsatt. Jeg kjører på kun 95. Ser ikke behovet for å fylle 98 på en 320. Hadde jeg hatt 335 eller M3, ville det vært annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet August 13, 2013 Share Skrevet August 13, 2013 At økningen er stor er ikke noe jeg tror heller, opplevd forskjell går nok mer på placeboeffekten. Der kom endelig svaret jeg hadde tenkt å legge ut. Jeg tror det meste går på placebo effekten når det gjelder motorsvake biler. Du sitter med tankene "Nå må den gå bedre, for nå har jeg bedre bensin på tanken", mens den i realiteten mest sannsynlig ikke gjør eet. Jeg føler det er motsatt. Jeg kjører på kun 95. Ser ikke behovet for å fylle 98 på en 320. Hadde jeg hatt 335 eller M3, ville det vært annerledes. +1 Motoren går ikke merkbart bedre av å fylle bensin med høyere oktantall på tanken uten å gjøre noe mer. Husker mange pleide å fylle 98 på mopedene sine før i tiden i god tro om at det var "trimbensin", hehe.. At en motor som er bygget for å gå på 98 oktan oppfører seg rart med 95 oktan støtter jeg, det har med tenningsbank og tenningsvinkler å gjøre. At mange tror kompresjonsforholdet alene har å gjøre med hvilken oktan man kan fylle blir litt feil, tenningsvinkler og utforming av forbrenningskammer har like mye å si som kompresjonsforhold. Blandingsforhold og temperatur både på drivstoff, luft og forbrenningskammer spiller også inn. Selv fyller jeg 98 oktan på samtlige biler det står skal ha 98 oktan / bleifrei super på fordi det er det de er laget for å gå på og det som er optimalt for dem. Ellers fyller jeg 95 oktan på det meste av biler, hovedsaklig biler av nyere dato. Turbobilen fyller jeg 98 oktan på pga. bankefasthet og oppjustert ladetrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet August 13, 2013 Share Skrevet August 13, 2013 Vil jeg merke noe forskjell på 95 og 98 Oktan på min 520iA med M54? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet August 13, 2013 Share Skrevet August 13, 2013 effekt. nei, men jevnere motorgange og mindre forbruk kanskje ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet August 14, 2013 Share Skrevet August 14, 2013 Deeeilig med diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet August 14, 2013 Share Skrevet August 14, 2013 Deeeilig med diesel Nitro-Diesel fra Shell, eller vanlig diesel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet August 14, 2013 Share Skrevet August 14, 2013 har ikke prøvd nitro greia til Shell, men må kanskje teste Merkbar forskjell ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 14, 2013 Share Skrevet August 14, 2013 Deeeilig med diesel Hehehe... bare ikke norsk vinterdiesel for med den på tanken kan jeg merke at min dieselpurke går dårligere enn den pleier. Jeg har faktisk lurt litt på om vinderdieselen kan være en mulig del/årsak til at det tilsynelatende er så mange turbohavarier i Norge... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet August 14, 2013 Share Skrevet August 14, 2013 har ikke prøvd nitro greia til Shell, men må kanskje teste Merkbar forskjell ? Jeg oppnådde en marginal forskjell på forbruk, det minket ubetydelig. Veide ikke opp for den høyere prisen. Ytelsesmessig går Mercedesen min som en dass allikevel(ingen turbo som hjelper til på lavt turtall). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå