Gå til innhold

Redd min sønn kjører seg i hjel

Mortil19
 Share

Anbefalte innlegg

Håper ikke du ikke brydde deg om overskriften, men at den fikk deg til å reflektere litt?

Jeg er mor til en 19 år gammel gutt som nettopp har kjøpt sin andre raske bil.

Bilen er kjøpt for egne midler og uten foreldrenes samtykke. Det trenger man jo heller ikke etter myndighetsalder.

Saken er den at han er i mine øyne umoden for en slik bli. Han bedyrer (selvsagt) at han kjører pent og rolig, men med 300 hk under panseret er ikke mor dummere enn at hun vet hva som foregår. Om natten fartskjøres det..

Jeg unner selvsagt min sønn det aller beste, å leve livet og beholde det.

Hans kamerat var nær ved å miste livet i en ulykke for ett år siden, min venninne mistet sin sønn i en fartsulykke og jeg ønsker virkelig ikke å møte presten på døra.

Min sønn eier veien og tror han har 100 % kontroll.

Som foreldre har vi forsøkt det meste, pratet med han og forklart vår engstelse. Det nytter bare ikke. Vi er kjent via andre foreldre at han setter nye fartsrekorder med den nye bilen.

Dere som er unge og kjører fort - kan dere forestille dere for bare et lite øyeblikk hvordan mor eller far vil oppleve å få presten på døren? Eller hvordan det vil være å møte mor/far til den som evt satt på? Hva er så viktig i sekundet at dere pusher bilen til det ytterste. Spenningen er kortvarig, men smerten kan bli livsvarig.

Vi elsker vår sønn og alle hans venner, men hva skal vi gjøre for å få han til å lette på gasspedalen?

Hvilke tiltak kan gjøres uten at vi må kaste han ut?

Svært takknemlig for tilbakemeldinger fra fartsglade der ute.

Hilsen mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 21år og er på 3. bilen over 280hk.

Det koker egentlig ned til sunn fornuft mtp hvordan man oppfører seg på veien.

Selv synes jeg det er gøy med akselerasjon, men er ikke noe stor fan av fart (har ikke vært i nærheten av bilenes topphastighet).

Man skulle tro din sønn har fått en lærepenge pga de stygge ulykkene som har skjedd med kamerater, men det synker dessverre ikke inn så lett hos alle. Noen er nødt til å gå på en smell før de lærer, det er synd å si det, men sånn er det bare for noen :/

Mitt tips er å få din sønn engasjert i banekjøring/banetreff etc.

Hvis han får prøvd bilen sin på bane vil han lære hvor grensene går, og forhåpentligvis "legge igjen" all svinkjøring inne på banen. Dette har hjulpet for flere i min egen omgangskrets som drev på med aktiv styggkjøring.

Lykke til, jeg håper han tar til vett FØR det skjer en ulykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte sjøl som en gris før, hver gang ute med bil da var det høy fart.

Helt til jeg blei huka av purken etter og ha kjørt alt for fort, heldigvis hadde de ikke måling..

Det var lærepengen min,og roet meg betraktelig etter det.

Innså plutselig hvor mye førerkortet betydet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ord til ettertanke. Jeg vet ikke om det hjelper deg i din situasjon, men du er ikke alene om å ha slike bekymringer. Min bekymring er å ha en datter på 20 som har venner med raske og/eller alt for gamle biler. Jeg har flere ganger ligget søvnløs og ventet på at hun skulle komme hjem. Heldigvis har det gått bra så langt og iom. at hun ble ferdig med videregående i sommer er hun også snart ferdig med ungdomsårene. En studenttilværelse i London kaller om en uke.

Jeg tror imidlertid at våre frustrasjoner er vanskelige å formidle videre til de unge sjåførene rent konkret. Det er en modenhetssak som kommer senere. På den annen side bør vi kunne forvente at man som myndig respekterer alvoret ved å kjøre en bil. Det er iallefall dette som ligger i selve milepælen å bli voksen og ha lappen. Som voksen har man både ansvar og plikter, men dette er det dessverre ikke alle som forstår. Friheten ved å være voksen overtrumfer dessverre mange ganger ansvarsfølelsen.

Jeg tror derfor ikke at vi som foreldre kan gjøre annet enn å snakke vennlig med de unge. Vi kan f.eks vise til konkrete eksempler der andre unge sørger over å ha mistet venner i trafikkulykker. Slikt er aldri morsomt å lese om og bør fremkalle litt ettertanker. Vi kan også oppmuntre de unge til å drive med motorsport under sikre forhold i f.eks klubber og banemiljøer. Der kan de rase fra seg uten at sikkerheten går helt av hengslene. Formodentlig blir de både bedre og mer ansvarsfulle sjåfører når det ungdommelige killer-instinktet brukes mer konstruktivt i konkurranser der sikkerheten er ivaretatt.

Etter 10 år her inne kan jeg også merke hvordan et forum som dette og f.eks bmwccn.no virker oppdragende på mange unge sjåfører. Dette betyr at de unge selv viser ansvar når de får muligheten til det. Det er faktisk svært lite skryt og ungdommelig overmot som overlever en diskusjon her inne. Takk for et meningsfullt bidrag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok ikke den første som har disse bekymringene, og heller ikke den siste.

På dette punktet tror jeg det er meget individuelt, og fra person til person hvordan kjøring etter veien foregår. I min vennegjeng, der vi kjørte opp for snart 10år siden, var det de fleste som kjørte over fartsgrensen, dog ikke med veldig stor motor. På den andre siden så var det et par tre stk som alltid kjørte fartsgrensen, og en av de hadde vel den raskeste bilen av oss alle også.

Noen skjønner faktisk konsekvensene, men blir oppspilt og glemmer det litt, mens andre er til tider fullstendig hjernedøde når det gjelder egne begrensinger og oppførsel i trafikken. Desverre kan også de sistnevne være årsak til at andre i trafikken dør.

Jeg har selv gått i begravelse til en kompis som mistet livet i trafikken. Dette var høy fart og promille i tillegg. Værste opplevelsen i hele mitt liv, og unner ikke min værste fiende og måtte oppleve slik sorg og elendighet.

Tiltak for å unngå dette tror jeg nok ikke er å kaste han ut. Det vil kanskje bare føre til sinne, og enda mere adrenalin til å kjøre idiot. Etter en episode jeg hadde som nyoppkjørt, så ble min far oppringt av politiet, siden bilen jeg hadde sto forsikret på han. Etter uendelig mange ord om konsekvenser osv, så brøt min mor inn: "Om du ikke kjører som folk, så kommer jeg til og anmelde deg". Det var ganske spesielt å høre fra sin egen mor, men det bidro til at jeg faktisk forsto hvor redde de var når jeg var ute i trafikken.

En samtale kan kanskje ikke nå frem til alle, men jeg kan foreslå at du setter deg ned og finner en del videoer fra kampanjer av bl.a trygg trafikk / statens vegvesen, samt en hel umasse filmer som ligger på youtube i forbindelse med dette.

Det finnes jo også mange treff rundt om i landet der det kjøres på bane under kontrollerte forhold, som kanskje kunne være noe for en fartsglad 19åring.

Om heller ikke dette funker, tror jeg jeg hadde gått så langt at jeg hadde oppsøkt foreldre som har mistet noen i trafikken. Tatt en prat med de, og invitert de hjem til dere mens sønnen er hjemme. Ta det opp, og la han få føle på kroppen at dere bryr dere om han, og ikke er interessert i å møte presten i døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80Km/t....

Nå var det riktignok ikke fører av denne bilen sin skyld i ulykken, men når man ser på det vraket kan man jo tenke seg hvordan det hadde sett ut om han hadde hatt 120-130km/t feks.

Dette skjedde i sommer, det var så mange benbrudd at man ikke kunne telle det på to hender engang.

b4s12bzdum77kpm5xh2f.jpg

Vi arrangerer treff på bane under trygge forhold, da har man kjørt så fort og mye fra seg at man er sliten når man skal hjem, og da ligger man ikke akkurat å pusher over fartsgrensa, du får tipse han om å ta en tur dit.

Ellers ville jeg tatt ham med til et sykehus og møte noen trafikkskadde. det gjør inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar og fortsett gjerne å svare på denne tråden.

Kameraten som skadet seg alvorlig sist har kommet seg etter lang tids rekonvalesens. Ryggbrudd og flere benbrudd mm. Men, han skyldte på alt og annet som skyld i ulykken. Gutten kjører like ille den dag i dag. Han er også aktiv i den lokale crossbilklubben. Skulle tro det skapte respekt, men for han benytter han sine ferdigheter til å vise seg for kompisgjenen utenfor banen. Min egen sønn har kjørt cross i flere år, men ikke etter at han fikk lappen. Så farten ser ut til å ligge i blodet. Som foreldre føler jeg meg litt skyldig i at jeg ikke oppfordret til golfspilling eller svømming da han var ung..he he.

Uansett Sunnaas var et godt tips. Takk for det :-)

Kjør forsiktig folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han ikke har fått noen refleksjoner etter at venner har forulykket tror jeg ikke har lærer før han selv går på en smell. Vi har alle vært unge, men jeg forsøkte som regel alltid å tenke på min egen sikkerhet, passasjerenes sikkerhet, samt de som satt hjemme. Etterhvert begynner man å tenke på andre trafikanter også. Ut fra denne forklaringen håper jeg din sønn mister førerkortet. Er du heldig må han inn og snekre litt paller også. Dette er uansett bedre enn at han mister livet i et verdensrekord forsøk, med bilen full av redde venner. Samtidig lurer jeg litt på hvilket forsikringsselskap som forsikrer en 300hk bil på en 19 åring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er lege. Da jeg var 15 ville jeg ha moped til jeg ble 16. Fattern er lege og blånektet. Jeg skjønte ikke hvorfor før jeg fikk møte noen av pasientene hans. Blant annet en fyr som ti år tidligere hadde fått hælen i bakhjulet på en crossmoped og fortsatt måtte til legen hver femte uke for å rense det som var igjen. Det satte en støkk i meg. Jeg tenker sunaas og banekjøring.

I verste fall, hvis dere er alvorlig redde for at han skal kjøre seg i hjel ville jeg tipset politiet om hvor de kjører fartsetappene. Men kanskje litt drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall, hvis dere er alvorlig redde for at han skal kjøre seg i hjel ville jeg tipset politiet om hvor de kjører fartsetappene. Men kanskje litt drastisk.

Syns ikke på noen måte det er drastisk.

Heller et bra tips.

Mye heller en sønn uten lappen, enn å ikke ha noen sønn i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv også drevet mye styggkjøring i ekstreme hastigheter med bil og sykkel. Men etterhvert begynte jeg å tenke på de som sitter ijen om noe skulle skje :s

Så tilslutt ble det jo vraka, kjøpte treig og go trekkvogn og bygde banebil heller så jeg kan kjøre på bane under trygge forhold. Mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...