Gå til innhold

Sterkere reflektor til E39

TommyNgu
 Share

Anbefalte innlegg

Kan nesten bekrefte at Ziroh faktisk har rett her. Så her er dere som driter ut.

Nei, det er du som driter deg ut. :lol:

De fysiske lovene gjelder uansett, og energi forsvinner ikke. Den forandrer for, og i pærer går det meste over til varme. At en xenonpære produsere flere lumen pr watt er selvfølgelig sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Oooisann, der fikk jeg visst 2 tullinger mot meg gitt :) Hahah, er så gøy når folk uten erfaring skal være best, frekk og hælvette :D

"CrZyWiz": Ja selvfølgelig gjelder fysikk lovene uansett, men en halogen pære er ikke lik en xenon pære i det hele tatt. Hvis du har peiling på dette vet du kanskje hvordan de to forskjellige pærene er bygd opp? Grunnen til at xenon kom er fordi det avgir mindre varme, mere lys og holder lenger. Med andre ord, en ny teknologi!

Ta deg en titt på Wikipedia og les litt om Halogen og Xenon.

Edit: og i min første post her mente jeg selvfølgelig at Xenon 55w avgir mindre varme enn 35w halogen. For de som ikke skjønte at jeg var litt kjapp der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooisann, der fikk jeg visst 2 tullinger mot meg gitt :) Hahah, er så gøy når folk uten erfaring skal være best, frekk og hælvette :D

"CrZyWiz": Ja selvfølgelig gjelder fysikk lovene uansett, men en halogen pære er ikke lik en xenon pære i det hele tatt. Hvis du har peiling på dette vet du kanskje hvordan de to forskjellige pærene er bygd opp? Grunnen til at xenon kom er fordi det avgir mindre varme, mere lys og holder lenger. Med andre ord, en ny teknologi!

Ta deg en titt på Wikipedia og les litt om Halogen og Xenon.

Edit: og i min første post her mente jeg selvfølgelig at Xenon 55w avgir mindre varme enn 35w halogen. For de som ikke skjønte at jeg var litt kjapp der :)

Wikipedia regnes knapt som en troverdig kilde, og inntil du hoster opp en skikkelig kilde. Så framstår du ikke som noe annet en en uvitende kjepphøy unge som er tøff i tryne bak ett tastatur.

55w er 55w, uansett hvor det kommer ifra. Vanlig Xenon er 35w, kaldere og gir bedre lys en vanlig 55w halogen. Skulle bare mangle, siden det er 20w mindre effekt som skal fjernes fra lykta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er meg du sikter til når du sier tulling?

For det første, har jeg aldri hevdet at jeg er best, har helder aldri hevdet at jeg har masse erfaring.

Har heller ikke prøvd og være frekk.

Men det er jo alltid morro når folk kommer med slike uttaleser på et diskusjonsforum.

Siden du tydeligvis mener du vet mye om dette (og det tviler jeg ikke på), så regner jeg med du vet alt om "salt" og hvilke oppgaver dette har, og hva det gjør.

Salt, kan være Sodium Iodide, Thallium Iodide og Scandium Iodide for og nevne noen.

Disse kjemiske stoffene er svært dyre, og er en del av grunnen til at Osram/Phillips (og andre merker) er mye dyrere en kina kit, og "noname" pærer.

Jo mindre "salt" produsenten bruker i pæra, jo varmere brenner den. Og du kan jo legge sammen 2+2 når du ser prisen på disse kitta man får kjøpe, og noname pærer. Du får et par pærer til under halve prisen av EI (1 stk) Osram/Phillips pære.

Tror du de har brukt tilstrekkelig salt?... Nei, det har dem nok ikke. Ergo, de lager mye mer varme en orginale pærer.

En annen ting er at kinapærer ikke har noen form for kvalitetskontroll. De har heller ikke brukt flerfoldige $$$ på og finne den perfekte mixen av salt slik som for eksempel Osram/Phillips.

Jeg sier ikke at alle ettermarkeds pærer er dårlige, det finst sikkert de som gjør det bedre, men de vil naturlig nok være mye dyrere.

Og som jeg også nevnte, glasset rundt pæra. Kina pærer bruker dårlig kvalitetsglass. Skikkelige pærer bruker quarts glass som filtrerer en god del av UV strålingen.

Lite UV-beskyttelse, griller reflektorene, sammen med varmen som oppstår pågrunn av lite salt.

Både grøftelysa mine, og nærlys reflektorene i lyktene mine var svarte pga. kina pærer og xenon kit.

Etter jeg ble oppmerksom på dette, kjøpte jeg Osram pærer, og fy flate, lyset er MYE bedre en kina dritt. :)

Ha en god aften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke missforstå Alpejohn, var ikke deg jeg mente :)

"Tulling" var et ord som kom opp av frustrasjon og var ment mot CrZyWiz og Edin_M.

Men jeg håper du kan gi oss tilbakemelding om hvordan disse Osram pærene oppfører seg så vi får en avklaring i saken :)

Akuratt nå blir det vanskelig for meg å komme med "gode og troverdige kilder" (men syntes det var veldig rart at du mente Wikipedia ikke var god nok, CrZyWiz. Tror du det er beskrevet feil hvordan en xenon pære virker og er bygd opp?

Til slutt vil jeg bare si at jeg har vært veldig fasinert av xenon så jeg har ettermontert en god del forskjellige xenon kit. Både billig "kina dritt" og de som er av bedre kvalitet som OmniX sine som omtales å være et av verdens beste "Aftermarket xenon kits".

Så av jeg har erfart så avgir xenon mye mindre varme enn halogen, og etter å ha lest på internett og forhørt meg rundt med venner og bekjente så har jeg også skjønt hvorfor xenon avgir mindre varme..

Siden dette tydeligvis ikke går noen annen vei enn meningsløs diskusjon så velger jeg å ikke bry meg lenger inntill evt. Alpejohn har fått mulighet til å prøe ut Osram sine xenonpærer :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du vil vite om Osram pærer?

Har kjørt med dem siden i fjor høst, montert i Hella EVOX-R bixenon prosjektorer. :)

Jeg er heller ikke interisert i en meningsløs diskusjon. Er også interisert i xenon og prosjektorer osv. :)

Var noen som hadde gjort en test på dette med kina pærer vs skikkelige pærer når det kom til varme, og det viste tydelig at billige pærer var varmere en skikkelige. Finner den ikke igjen nå, men skal se mer i morgen. Hadde vært artig og prøvd selv også i en gammel reflektor.. :P

For og gi mitt svar til trådstarter, så har jeg fått inntrykk av at grøftelysa i standard fangeren (har kun prøvd pre facelift typen) lyser bedre opp ut i sidene, og på veien, en M-front grøftelysa som jeg selv har. Syns ikke dem lyser så veldig bra. Virker som dem er mer til pynt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare at CrZyWiz her skal forstå det at ordentlig xenon kit for å kalle det det, avgir mindre varme enn feks samme watt verdi halogen pærer :) Siden min erfaring og kunnskap tydeligvis ikke er nok..

Men jeg er hvertfall ganske sikker på en ting, det er at jeg og Alpejohn er betydelig mere interesert i Xenon enn CrZyWiz her :) (Nå føler du sikkert at jeg trekker deg ut CrZyWiz, men jeg blir litt irritert når andre skal kalle meg ditt og datt og sier at jeg ikke har snøring på hva jeg snakker om, når jeg har brukt mye av tiden min på dette og jeg står på mine fulle 5 at jeg har riktig her. Altså at 55W xenon avgir mindre varme enn 35W halogen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare at CrZyWiz her skal forstå det at ordentlig xenon kit for å kalle det det, avgir mindre varme enn feks samme watt verdi halogen pærer :) Siden min erfaring og kunnskap tydeligvis ikke er nok..

Men jeg er hvertfall ganske sikker på en ting, det er at jeg og Alpejohn er betydelig mere interesert i Xenon enn CrZyWiz her :) (Nå føler du sikkert at jeg trekker deg ut CrZyWiz, men jeg blir litt irritert når andre skal kalle meg ditt og datt og sier at jeg ikke har snøring på hva jeg snakker om, når jeg har brukt mye av tiden min på dette og jeg står på mine fulle 5 at jeg har riktig her. Altså at 55W xenon avgir mindre varme enn 35W halogen ;)

Den første som begynte å kalle folk her var du selv, så det var du som satt standarden på lavmål her.

Du kan som sagt tydeligvis ikke finne noen kilder som bekrefter dette, og hva du har prøvd selv med ymse kinapærer\ballaster er langt fra noen vitenskap. :lol:

Effekt er effekt, uansett om det er pærer eller ovner vi snakker om. Hva som lyser best har ingenting med effekten å gjøre, sett alene. Men antall lumen pæren genererer. Derfor vil en 35W Xenonpære lyse bedre, og være kjøligere(pga den bruker mindre strøm(P = U*I), kontra en 55w Halogen.

Nok en gang, du tar feil. Energi vil aldri forsvinne, bare endre form.

Du vet heller ingenting om hva jeg er interessert i eller ikke, så foreslår at du diskuterer på en voksen måte, istedet for usaklig piss.

Regner med du har skrivefeil i den siste påstanden, om 35w halogen sammenlignet med 55w xenon.

Bestrider ikke at en 55W Xenonpære av god kvalitet kan være litt kjøligere enn en 55W Halogenpære, nettopp pga endel av varmen vil forsvinne via tennere\ballaster.

Poenget er at en 75W xenonpære blir varmere enn det de org. tåkelyktene er konstruert for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Wikipedia regnes knapt som en troverdig kilde, og inntil du hoster opp en skikkelig kilde. Så framstår du ikke som noe annet en en uvitende kjepphøy unge som er tøff i tryne bak ett tastatur.

Du har ikke sett dine egne innlegg, så ro ned.

Idag skal jeg knekke gåten om varmen, prøve det i praksis. Nok om teori her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Wikipedia regnes knapt som en troverdig kilde, og inntil du hoster opp en skikkelig kilde. Så framstår du ikke som noe annet en en uvitende kjepphøy unge som er tøff i tryne bak ett tastatur.

Gleder meg! :)

Hva skal du gjøre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cryzywz eller hvordan det skrives. Fant du ohms lov på Wikipedia og bare skrev den et tilfeldig sted i innlegget ditt? Om du skal referere til noe så er det eneste fornuftige virkningsgrad = Pavgitt÷(Pavgitt+Ptap). P er effekt om du lurte. Om vi gjør det enkelt for oss selv så sier vi at tapet er lik den energien som går over til varmeenergi. Dette blir selvsagt ikke helt 100 % nøyaktig, men nært nok. Du har helt rett når du sier at energi bare forandrer form (forøvrig en liten hodepine for big bang teorien, men det er en annen diskusjon), men at du blander inn lumen når det er varme det er snakk om er høyst tvilsomt.

Jeg er igrunn usikker på hvor jeg vil med dette innlegget, men siden det er så mange rare teorier her så måtte jeg bare skrive noe. Xenonpærer har generelt sett høyere virkningsgrad enn halogenpærer med tilsvarende effekt. Dette vil basta bom, end of discussion, si at xenonpærer vil utstråle mindre varme enn tilsvarende halogenpærer. Som det er sagt tidligere så vil differansen variere og kanskje ikke være betydelig, men den vil være der.

Den generelle sammenligningen mellom diverse pærer som drives med her er også ubrukelig så fremt man ikke kan referere til produsent, modell, målt temperatur og temperatur i omgivelsene.

Takk for meg.

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cryzywz eller hvordan det skrives. Fant du ohms lov på Wikipedia og bare skrev den et tilfeldig sted i innlegget ditt? Om du skal referere til noe så er det eneste fornuftige virkningsgrad = Pavgitt÷(Pavgitt+Ptap). P er effekt om du lurte. Om vi gjør det enkelt for oss selv så sier vi at tapet er lik den energien som går over til varmeenergi. Dette blir selvsagt ikke helt 100 % nøyaktig, men nært nok. Du har helt rett når du sier at energi bare forandrer form (forøvrig en liten hodepine for big bang teorien, men det er en annen diskusjon), men at du blander inn lumen når det er varme det er snakk om er høyst tvilsomt.

Jeg er igrunn usikker på hvor jeg vil med dette innlegget, men siden det er så mange rare teorier her så måtte jeg bare skrive noe. Xenonpærer har generelt sett høyere virkningsgrad enn halogenpærer med tilsvarende effekt. Dette vil basta bom, end of discussion, si at xenonpærer vil utstråle mindre varme enn tilsvarende halogenpærer. Som det er sagt tidligere så vil differansen variere og kanskje ikke være betydelig, men den vil være der.

Den generelle sammenligningen mellom diverse pærer som drives med her er også ubrukelig så fremt man ikke kan referere til produsent, modell, målt temperatur og temperatur i omgivelsene.

Takk for meg.

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk 2

Ohms lov lærer du under GK elektro, så jeg vet meget godt hva P står for.

Jeg skriver også at ved samme effekt, så vil nok en xenonpære avgi mindre varme fra selve pæra. Av diverse årsaker, alt etter pære og elektronikk. Men poenget her, og det som startet det hele var differansen på 75W xenonpære, kontra en 55w Halogenpære. Da blir det helt feil å konkludere med at en 75W Xenonpære vil være mye kjøligere, på grunnlag av at det er en xenonpære, slik det ble hevdet i starten av tråden.

Visst du leser innlegget ordentlig, så vil du se at jeg skriver ikke at lumen sier noe om varme. Men lysstyrken. At en Xenonpære genererer mye mer lumen pr watt, kontra en halogenpære. Altså den er mer effektiv. Derfor benytter de fleste bilprodusenter seg av 35W pærer, som igjen naturligvis er langt kjøligere en 55W halogen. Som igjen kan gi problemer med ising på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du er bare grinete. :lol:

Flott, håper du har måleresultater å vise til da. Samt spesifikasjoner på lamper,pærer og tennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...