Gå til innhold

Lillert's 530ix prosjekt


Lillert
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en tråd der den gamle jeg laget EGENTLIG skulle være, men den ble tydeligvis flyttet til show off istede...

 

Februar 2013 kjøpte jeg en E34 525ix i tromsø, og kjørte den hjem sammen med søskenbarnet mitt - 180mil! Var mye galt med bilen, så var et under at vi kom oss hjem! Hjullageret ulte som et uvær, stabstaget datt av, en coil gikk sund og bakfjærene var knekt.

 

Planen er:

  • Bytte alle foringer/hjullager/dempere/fjærer
  • M5 fangere/skjørter og Hartge spoiler
  • Alpina felger/M6 felger - fått tak i begge deler
  • Bytte kanaler, samt sveise annen rust
  • Bredfront
  • M5 interiør med seter og interiørdeler i skinn
  • Sønnak SA1000
  • Byttet rusten bagasjeromsluke til en med M5 skiltholder
  • Nytt sveiseapparat - Kemppi mig200
  • Hellakkering i Avus Blue (276)
  • Rustfri bakdører

 

  • M52B30 motor - under bygging
  • Mtech 2 ratt
  • Tectylere
  • Ålreit anlegg
  • Shortshift

Her er diverse bilder av bilen da jeg hentet den:

BMW001.jpgBMW005.jpg

BMW008.jpgBMW012.jpg

IMG_0875.jpgIMG_0876.jpgIMG_0879.jpg

Tok ut hele bakstillingen for å bytte foringer og rense diffen. Er lammelbrems på den, så blir mye små partikler i oljen.

IMAG0924_zps179b6aa6.jpg

IMAG0914_zps4da0a5b0.jpg

Nye dempere montert

IMAG0923_zpsa43c3fd9.jpgPrøvemontering av M6 felger - må mest sannsynlig valse hjulbuen litt.

IMAG0921_zps52cf6236.jpg

IMAG0918_zpsafd638b1.jpg

IMAG0919_zpsb19ec859.jpg

IMAG0916_zps12b62fd5.jpg

Et lass med deler!

IMAG0992_zps57d3fa0c.jpg

Dette er gamle bilder, men legger ut disse først, så dere får sett fremgangen!

Endret av Lillert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i elektriske M5 stoler og E32 bakseter.

Stolene var så godt som strøkne, men baksetene var tørre og grå, så jeg bestemte meg for å kjøpe skinnlakk fra Leathermaster.

Slik setene så ut:

IMAG0987_zpsa77913d8.jpg

 

Først skrubbet jeg de godt med en skinnskrubb og vann med zalo for å få ut all møkk fra porer og sprekker. Var helt utrolig mye! en 10l bøtte med varmt zalovann ble helt grått, med et tykt lag møkk i bunnen. Jeg pusset også setene litt med 3000 papir.

 

Så, etter å ha latt de tørke et par dager i varm garasje brukte jeg et av midlene jeg fikk fra Leathermaster - "Prefondo" til å tørke ut setene, og gjøre de klare for lakk. Lot dette tørke noen timer før jeg begynte og påføre lakken med en skumgummipensel jeg kjøpte på Panduro. Stod på blekka fra Leather master at det var viktig og dytte det på, og ikke pensle for ikke å få striper.

 

Skinnet trakk til seg lakken med en gang, og jeg er overasket over hvor bra resultatet ble.

IMAG0989_zps7ebc4378.jpgIMAG0990_zps224e6b2f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg en M52B28 motor av CV-Erik her på forumet, som jeg har planlagt å stroke til 3l.

Har demontert motoren og lagt sortert alt av skruer og smådeler i bokser jeg kjøpte på Biltema.

Planen er:

  • MLS toppakning
  • ARP studs
  • M54B30 veiv og stempel
  • Doble ventilfjærer fra M50NV
  • Plane blokk og topp
  • Rense den 100% - Ser ikke ut som oljeskift har vært første pri på denne motoren...

IMAG0387_zpsdbec96a0.jpgIMAG0388_zpsc64f1fba.jpgIMAG0390_zpsef901fe3.jpgIMAG0391_zps89d59a70.jpg

IMAG0392_zpsea379307.jpgVentiler ute

 

IMAG0394_zpsaa69df25.jpgIMAG0395_zps34ee068c.jpgIMAG0397_zps894b7f13.jpgIMAG0399_zps76f23065.jpgIMAG0400_zps31cf7605.jpgIMAG0401_zpsa6a27a14.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke begynte jeg å pusse ned bilen, og jeg begynner å nærme meg slutten, hvertfall på selve bilen og fangerne. Fremdørene og speila har jeg ikke begynt på enda, og bakdører har jeg ikke fått tak i enda.

 

Bruker denne pussemaskinen, som har funka fjell. 

IMAG0438_zpsa34d7bf7.jpg

IMAG0439_zps8c9846ff.jpg

 

Brukt 180-240 korning inni "dørkarmene" og plasser jeg ikke kommer til med maskinen.

 

IMAG0442_zpsbfe74c36.jpg

IMAG0436_zps9e6025e4.jpg

 

Brukt 120 papir på maskin for å pusse vekk lakken på fangeren. Den har vært lakkert en gang før, og det har vært gjort utrolig dårlig grunnarbeid, så lakken har sprukket og flasser.

Gikke over med 400 papir etterpå.

 

IMAG0434_zpsadd74ead.jpg

 

Brukt 400 på resten av bilen.

 

IMAG0435_zps2c4c859d.jpg

IMAG0437_zps8b2d1dfe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Nei, er vel nesten bare oss for øyeblikket :smile: Skal det, men lurer på hva jeg skal bruke? Har prøvd felgrens fra Würth som er en forholdsvis sterk fosforsyre og bremserens, men ingenting som biter på det brune slammet :(

 

Skal ha denne toppakningen :):

http://www.kempower-motorsport.com/index.php?dispatch=products.view&product_id=12491&selected_section=send_to_friend

 

Er ikke så lurt å senke denne med tanke på fremaksler, men hørte på GS, og de sa jeg kunne senke 40mm foran uten problemer :)

http://www.streetdesign.no/?id=101692

 

Bak har jeg kjøpt heveklosser, denne skal stukes :headbang:

Modda tårnlager:

IMAG0403_zps78b1c027.jpg

 

Heveblokk:

IMAG0404_zps0e74d449.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så jo ut som et prosjekt jeg må følge med på.

Gøy er det jo også når det er en ix.

Jeg blir så glad når jeg ser noen går drastisk til verks med både sveis,pussing og lakk.Morro!!

Hvis du skal ha senk ,burde du vel ha senking så jevn som mulig i henhold til 4x4 systemet ditt.

Uansett lykke til med prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du man må senke javnt?

Lurer jeg også på! Skal vel ikke ha noe å si dette? er vel heller å ha lik diameter på for og bakhjul som er viktig?

 

sveigis: Ja, synes det er moro å gjøre det ordentlig når det først skal gjøres!

 

Fredrik90: Kjøpte vel egentlig feil bil, skulle hatt bakhjulstrekk! Hadde ikke planlagt å gjøre det så nøye, men balla fort på seg med M5 fangere og skjørter og annet dill og dall, så vil ha den litt senket :) Planen er vel heller at den skal stuke :)

 

Tzunami: holder jo sikkert en stund, men spørsmålet er vel heller hvor lenge det holder?

 

Torjusd: Er faktisk veldig spent på resultatet selv!

 

Slenger med en liten detalj her, når jeg først er i gang.

 

M5 fangeren var sprekt når jeg kjøpte den, så leste litt på nettet om hvordan fikse dette, samt at jeg så Ed China gjorde det på Wheeler Dealers på Discovery. Etter hva jeg har lest har Würth sitt "Replast Easy" vært mye brukt, som er en slags 2K plast - ekstremt sterkt etter hva jeg har erfart!

 

Laget en fuge i sprekken og pusset med grovt papir for at plasten skulle få feste.

Vasket deretter godt med plastrensen som medfølger, og sprayet på plastprimeren som skal gi heft for plasten.

Så var det bare å fylle på med 2K guffe, legge plast på framsiden og armering på baksiden, la det tørke og så pusse det ned.

 

Har ikke noen bilder av resultatet for hånden, men skal få slengt ut dette iløpet av morgendagen.

IMAG0278_zps9354dcdf.jpg

IMAG0279_zpsf1c61eb4.jpg

IMAG0426_zps6296f63d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok følge med videre iallefall ser jo ut som du gjør en god jobb! ;) 

525ix'n til kompissen min har kjørt "stance"høyde i 5-6 år, uten å slite unaturlig mye, så det skal nok holde fint ;) 

 

ang heving bak, bmw er jo laget med høyere buer foran enn bak så når man senker likt i hjulbuene så vil du få såkalt tyskerstuk, hvordan det blir med heving bak blir veldig spennende å se, men har på følelsen av det kan bli for mye desverre :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...