Lillert Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 (endret) Tenkte jeg skulle lage en tråd der den gamle jeg laget EGENTLIG skulle være, men den ble tydeligvis flyttet til show off istede... Februar 2013 kjøpte jeg en E34 525ix i tromsø, og kjørte den hjem sammen med søskenbarnet mitt - 180mil! Var mye galt med bilen, så var et under at vi kom oss hjem! Hjullageret ulte som et uvær, stabstaget datt av, en coil gikk sund og bakfjærene var knekt. Planen er: Bytte alle foringer/hjullager/dempere/fjærer M5 fangere/skjørter og Hartge spoiler Alpina felger/M6 felger - fått tak i begge deler Bytte kanaler, samt sveise annen rust Bredfront M5 interiør med seter og interiørdeler i skinn Sønnak SA1000 Byttet rusten bagasjeromsluke til en med M5 skiltholder Nytt sveiseapparat - Kemppi mig200 Hellakkering i Avus Blue (276) Rustfri bakdører M52B30 motor - under bygging Mtech 2 ratt Tectylere Ålreit anlegg Shortshift Her er diverse bilder av bilen da jeg hentet den: Tok ut hele bakstillingen for å bytte foringer og rense diffen. Er lammelbrems på den, så blir mye små partikler i oljen. Nye dempere montert Prøvemontering av M6 felger - må mest sannsynlig valse hjulbuen litt. Et lass med deler! Dette er gamle bilder, men legger ut disse først, så dere får sett fremgangen! Endret November 26, 2015 av Lillert Mr Mykland og Bakken92 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillert Skrevet September 30, 2013 Forfatter Share Skrevet September 30, 2013 Fikk tak i elektriske M5 stoler og E32 bakseter. Stolene var så godt som strøkne, men baksetene var tørre og grå, så jeg bestemte meg for å kjøpe skinnlakk fra Leathermaster. Slik setene så ut: Først skrubbet jeg de godt med en skinnskrubb og vann med zalo for å få ut all møkk fra porer og sprekker. Var helt utrolig mye! en 10l bøtte med varmt zalovann ble helt grått, med et tykt lag møkk i bunnen. Jeg pusset også setene litt med 3000 papir. Så, etter å ha latt de tørke et par dager i varm garasje brukte jeg et av midlene jeg fikk fra Leathermaster - "Prefondo" til å tørke ut setene, og gjøre de klare for lakk. Lot dette tørke noen timer før jeg begynte og påføre lakken med en skumgummipensel jeg kjøpte på Panduro. Stod på blekka fra Leather master at det var viktig og dytte det på, og ikke pensle for ikke å få striper. Skinnet trakk til seg lakken med en gang, og jeg er overasket over hvor bra resultatet ble. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillert Skrevet September 30, 2013 Forfatter Share Skrevet September 30, 2013 Her er bilen etter jeg var ferdig med å sveise mesteparten av rusten. Dette ble gjort hos min fetter, som har verksted og sveiseapparat. Originale Ronal Alpina felger og M5 speiler, hentet i Surnadal Andy520iA reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillert Skrevet September 30, 2013 Forfatter Share Skrevet September 30, 2013 Har kjøpt meg en M52B28 motor av CV-Erik her på forumet, som jeg har planlagt å stroke til 3l. Har demontert motoren og lagt sortert alt av skruer og smådeler i bokser jeg kjøpte på Biltema. Planen er: MLS toppakning ARP studs M54B30 veiv og stempel Doble ventilfjærer fra M50NV Plane blokk og topp Rense den 100% - Ser ikke ut som oljeskift har vært første pri på denne motoren... Ventiler ute Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillert Skrevet September 30, 2013 Forfatter Share Skrevet September 30, 2013 Forrige uke begynte jeg å pusse ned bilen, og jeg begynner å nærme meg slutten, hvertfall på selve bilen og fangerne. Fremdørene og speila har jeg ikke begynt på enda, og bakdører har jeg ikke fått tak i enda. Bruker denne pussemaskinen, som har funka fjell. Brukt 180-240 korning inni "dørkarmene" og plasser jeg ikke kommer til med maskinen. Brukt 120 papir på maskin for å pusse vekk lakken på fangeren. Den har vært lakkert en gang før, og det har vært gjort utrolig dårlig grunnarbeid, så lakken har sprukket og flasser. Gikke over med 400 papir etterpå. Brukt 400 på resten av bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bakken92 Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 Gratulere med fin post og fin bil! Ikke mange som pusser opp ix! Du burde få vasket sen m52 motoren godt! Der har noen slurvet med oljeskift:-) Hvordan blir det med senk på den? Hvor tykk mls pakning skal du ha? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillert Skrevet September 30, 2013 Forfatter Share Skrevet September 30, 2013 Takk! Nei, er vel nesten bare oss for øyeblikket Skal det, men lurer på hva jeg skal bruke? Har prøvd felgrens fra Würth som er en forholdsvis sterk fosforsyre og bremserens, men ingenting som biter på det brune slammet Skal ha denne toppakningen : http://www.kempower-motorsport.com/index.php?dispatch=products.view&product_id=12491&selected_section=send_to_friend Er ikke så lurt å senke denne med tanke på fremaksler, men hørte på GS, og de sa jeg kunne senke 40mm foran uten problemer http://www.streetdesign.no/?id=101692 Bak har jeg kjøpt heveklosser, denne skal stukes Modda tårnlager: Heveblokk: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tordah Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 Senke 40mm foran og heve bak? Gleder meg til å se resultatet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 Hørtes spesielt ut å heve bak! en kamerat hadde 525ix touring, og han blodsenka den, så skal nok gå fint med 40mm iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 Her gåes det på med fullt mot, det er bra Skal bli artig å følge med her, men senk den for Guds skyld ikke! Dette er en IX og skal være litt høy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 Dette så jo ut som et prosjekt jeg må følge med på. Gøy er det jo også når det er en ix. Jeg blir så glad når jeg ser noen går drastisk til verks med både sveis,pussing og lakk.Morro!! Hvis du skal ha senk ,burde du vel ha senking så jevn som mulig i henhold til 4x4 systemet ditt. Uansett lykke til med prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bakken92 Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 Hvorfor mener du man må senke javnt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillert Skrevet September 30, 2013 Forfatter Share Skrevet September 30, 2013 Hvorfor mener du man må senke javnt? Lurer jeg også på! Skal vel ikke ha noe å si dette? er vel heller å ha lik diameter på for og bakhjul som er viktig? sveigis: Ja, synes det er moro å gjøre det ordentlig når det først skal gjøres! Fredrik90: Kjøpte vel egentlig feil bil, skulle hatt bakhjulstrekk! Hadde ikke planlagt å gjøre det så nøye, men balla fort på seg med M5 fangere og skjørter og annet dill og dall, så vil ha den litt senket Planen er vel heller at den skal stuke Tzunami: holder jo sikkert en stund, men spørsmålet er vel heller hvor lenge det holder? Torjusd: Er faktisk veldig spent på resultatet selv! Slenger med en liten detalj her, når jeg først er i gang. M5 fangeren var sprekt når jeg kjøpte den, så leste litt på nettet om hvordan fikse dette, samt at jeg så Ed China gjorde det på Wheeler Dealers på Discovery. Etter hva jeg har lest har Würth sitt "Replast Easy" vært mye brukt, som er en slags 2K plast - ekstremt sterkt etter hva jeg har erfart! Laget en fuge i sprekken og pusset med grovt papir for at plasten skulle få feste. Vasket deretter godt med plastrensen som medfølger, og sprayet på plastprimeren som skal gi heft for plasten. Så var det bare å fylle på med 2K guffe, legge plast på framsiden og armering på baksiden, la det tørke og så pusse det ned. Har ikke noen bilder av resultatet for hånden, men skal få slengt ut dette iløpet av morgendagen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillert Skrevet September 30, 2013 Forfatter Share Skrevet September 30, 2013 Kommer en kompis for å hjelpe meg med pussing og maskering til helgen, så satser på å få den klar til lakkering da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 Må nok følge med videre iallefall ser jo ut som du gjør en god jobb! 525ix'n til kompissen min har kjørt "stance"høyde i 5-6 år, uten å slite unaturlig mye, så det skal nok holde fint ang heving bak, bmw er jo laget med høyere buer foran enn bak så når man senker likt i hjulbuene så vil du få såkalt tyskerstuk, hvordan det blir med heving bak blir veldig spennende å se, men har på følelsen av det kan bli for mye desverre :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå