Gå til innhold

E39 530d bruker lang tid på å bli varm..


adne95
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann! Nå som høsten er her og gradene nærmer seg null om mårran så merker jeg at bilen bruker overraskans lang tid på å bli varm. nesten to mil i godt tempo på relativt kupert vei. Er det noen andre med 530d som kan svare på ca hvor lenge bilene deres bruker på å bli varme? :)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nok at 2 mil hørtes i overkant langt ut men uten belastning og gjerne uten Webasto? så tar det sin tid med disse bilene. På vinterstid blir min blir varm på vel 1 mil relativt flat 60-sone men da med hjelp av Webasto. Med varm mener jeg nåla rett opp dvs fra 75 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alle energi skal brukes til og holde forbruket nede så blir det ikke mye igjen til og varme motoren med. Det burde vel de som kjøper diesel biler vite. Takker meg til bensin og varm motor etter noen hundre meter. Den merutgiften betaler jeg med glede :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 med 530d som ikke blir varm er termostat feil, enten EGR termostat eller hovedtermostat. Skift begge så er du berget uansett.

Det er ikke defekt hjelpevarmer, eller så kan det være defekt hjelpevarmer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nok at 2 mil hørtes i overkant langt ut men uten belastning og gjerne uten Webasto? så tar det sin tid med disse bilene. På vinterstid blir min blir varm på vel 1 mil relativt flat 60-sone men da med hjelp av Webasto. Med varm mener jeg nåla rett opp dvs fra 75 grader.

Har ikke webasto nei.. og bilen brukas, har som regel litt for dårlig tid te jobb :P

Høres ut som om hjelpevarmeren din ikke fungerer, ta diagnose. :)

Ingen feil på noe sånt på diagnose :)

Når alle energi skal brukes til og holde forbruket nede så blir det ikke mye igjen til og varme motoren med. Det burde vel de som kjøper diesel biler vite. Takker meg til bensin og varm motor etter noen hundre meter. Den merutgiften betaler jeg med glede :grin:

Synes ikke forbruket er så nede igrunn, ligger på rundt litern..

men du mener det med temperaturen er normalt?

E39 med 530d som ikke blir varm er termostat feil, enten EGR termostat eller hovedtermostat. Skift begge så er du berget uansett.

Det er ikke defekt hjelpevarmer, eller så kan det være defekt hjelpevarmer i tillegg.

Mye jobb å skifte hovedtermostat? Egr skal blendes av så fort jeg får tid ;)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er din eneste feil defekt hovedtermostat eller EGR termostat.

Det hjelper ikke å blende av EGR ventilen. Du må nok bytte den ene eller begge termostatene.

Jeg hadde skiftet begge, da det er like mye arbeid med den ene som den andre, å om det var feil du skiftet første gangen så er det dobbelt arbeid.

 

Det er ikke sikkert du har en hjelpevarmer engang.

Odd-M her på fourmet hadde ikke det og hans bli ble fint varm i -30 mener jeg han sa engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er din eneste feil defekt hovedtermostat eller EGR termostat.

Det hjelper ikke å blende av EGR ventilen. Du må nok bytte den ene eller begge termostatene.

Jeg hadde skiftet begge, da det er like mye arbeid med den ene som den andre, å om det var feil du skiftet første gangen så er det dobbelt arbeid.

 

Det er ikke sikkert du har en hjelpevarmer engang.

Odd-M her på fourmet hadde ikke det og hans bli ble fint varm i -30 mener jeg han sa engang.

takk for svar :) 

men ang egr: mulig jeg ikke skjønner funksjonen te en egr termostat, men hvis jeg blender av egr-en, vil termostaten til egr-en ha noe å si da?

 

Skift EGR termostaten. Er gjort på noen minutter. Koster vel rundt 700kr.

ikke hovedtermostaten?

 

Noen minutter på å skifte termostaten stemmer nok bra. Men hele jobben med alt det andre er ihvertfall 1 time om man er uerfaren.

kan tåle å skru en times tid, har tilgang på verksted i helgene så ;) 

lett jobb eller? fins sikkert noen diy-guider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten til EGR lever sitt eget liv uavhengig av EGR ventilen.

 

Det er nok sannsynlig at det er defekt EGR termostat og ikke hovedtermostaten. Du kan sjekke på kjøleslangene til radiatoren om hvilke som er varme eller kalde. Det vil vise om hovedtermostaten er defekt.

 

Termostat skifte er rimelig kurant ja. Bare pass på at du ikke søler med kjølevæske på reimene og at du skyller godt på reimhjulene før montering av reimene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten til EGR lever sitt eget liv uavhengig av EGR ventilen.

 

Det er nok sannsynlig at det er defekt EGR termostat og ikke hovedtermostaten. Du kan sjekke på kjøleslangene til radiatoren om hvilke som er varme eller kalde. Det vil vise om hovedtermostaten er defekt.

 

Termostat skifte er rimelig kurant ja. Bare pass på at du ikke søler med kjølevæske på reimene og at du skyller godt på reimhjulene før montering av reimene.

stemmer :)  da får eg prøve det, fant en sånn diy video, så ikke ut som eg måtte av med noen reimer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener alle 530d har hjelpevarmer, men ikke alle som har parkeringsvarmer.
Om denne ikke funker så er det ikke lett og vite om du har.

Se under førersetet om der er et hull og et lite eksosrør. Eller løsne innerskjermen og se bakom. :)

 

 

Edit:
Rundt literen på mila?  :oo: Min ligger på så vidt over 0.8 på blanda kjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...