Gå til innhold

Mine to dager med EL-BIL


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Her var det mye negativt mot El-bil gitt, jeg derimot har full forståelse for ditt valg. Jeg heller mot å skaffe meg en liten el-bil selv, kommer seg gratis hvor som helst, kan jo til og med lade gratis :P

 

Og Leaf er jo det absolutt ett av de peneste alternativene, hvis du ikke skal koste på deg en Tesla såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sparer du deg bomregningen som du må gjennom ved broa to ganger daglig også? Joda, fordelene med elbil er mange....ennå. I 2017 ville ikke jeg ha sittet med en elbil som har begynt å få årsavgift, bompenger, parkeringsavgift, slutt på kollektivfelt-rettighetene osv.... Da er plutselig en trist Nissan Leaf tungsolgt på markedet.

 

Jeg er enig med deg at i3 ikke faller helt i smak. Men hvorfor ikke bare vente til de skikkelige elbilene kommer, dersom det er elbil du vil ha? De er ennå bare i startfasen, og jeg tipper biler i størrelse og pris som Leaf, vil få samme rekkevdde og utseende som Tesla. Man må bare gi det er par år. Tesla S er jo en bra bil på alle måter, og selv om den ikke har avgifter på seg, er likevel 600.000 kr for dyrt for mange av oss. Golf kommer jo neste år med en elversjon, og flere andre. Mitsubishi Outlander kommer med en plugin hybrid til 450.-500.000 kr som jeg vurderer å se på selv.

 

Når det gjelder BMW så er jeg slik som deg at jeg ønsker å ha ha en BMW kjøremaskin. Dvs manuell kasse, bakhjulstrekk og rekkesekser. Hvis det ikke er det, er det ikke noe poeng å eie BMW og da kan man spare mye penger på å velge et annet merke. Det å bidra med å kjøpe BMW hybrider/elbiler i fremtiden blir feil for meg. Ikke misforstå, BMW kommer sikkert til å knuse alle konkurrenter på det området også, men sjela i bilen er borte. (det er den jo nå også etter at rekkesekseren "forsvant") Kommer til å kose meg på bane med E46 M3`en og forhåpentligvis eie en brukt F11 523i en dag. Men ny BMW er uaktuelt.

 

Må jo få gratulere med ny bil uansett! Jeg vil ikke svartmale alt for deg, men pass på verkstedet i Haugesund. Vi hadde en X trail og en Almera der, og etter gjentatt sluet gjelder Tesla har den survete arbeid, måtte vi bare slutte å bruke Nissanverkstedet. Nå har faren min en gammel Maxima, hvor jeg reparerer alt selv, og gjør det sikkert bedre enn merkeverkstedet....

1. Vente på utviklingen : Det vil alltid være utvikling og forbedring på samme måte som på en fossil bil. Når skal man kjøpe ? Det vil alltid komme en bedre om 4 år. Problemet ligger ikke bare i batterikapasiteten men mulighetene til å lade hjemme. Har man en batteripakke som Tesla ser jo det flott ut med den lange rekkevidden, men ikke mange har tenkt på at det tar 34 timer å lade den i en vanlig norsk garasje. Når det gjelder Tesla så har den sitt eget system og kan ikke lades på Hurtigladerne som finnes rundt om. Tesla monterer egne ladere men er ikke for mange av de heller.

 

2. Avgiftvernet frem til da,er 2017: Avgiftene er fredet frem til da, men jeg har ingen tro på at nye avgifter vil komme da. Det første som kommer til å skje er nok at kollektivfeltet blir stengt for elbiler når det blir for mange biler der.

Gratis lading blir det nok slutt på, noen steder tar de seg allerede godt betalt, men det betyr ikke all verden da 90% av ladingen foregår hjemme. Batteriene bør heller ikke hurtiglades ofte.

 

3. Utseende : Nei, Leaf kommer ikke til å se ut som Tesla eller bli like stor: Hvorfor skulle den det? En Golf ser ikke ut som en Aston Martin og er heller ikke like stor

.

4. Skikkelig EL-bil:  Leaf er en skikkelig el-bil, den første el-bilen som er en skikkelig på samme måte som bensinbiler, men naturlig nok kortere rekkevidde.

 

Uten flere hurtigladere (lader 50 KW) og semiladere (7 KW) montert rundt på bensinstasjoner og kjøpesentre er det vanskelig å ha for store batteripakker, hjemmeladeren lader 2,3 KW. Batteriet i Leafe er 25 KWt.  Største Tesla 85 KW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leaf har vel den POD laderen som gjør at du kan lade opp bilen på 8 timer hjemme?

Syns BMW har vært flinke og fått den ned til 5 timer med sin ladeboks. Spørs hvor dyr denne er da iforhold.

BMW i3 har mindre batteripakke enn Leaf med 18,8 KWt mot 24 kwt. derfor også kortere ladetid, med så liten batteripakke ville jeg kuttet ladetiden med 2,5 timer med Leafens originale lader på 2,3 kw

Kan få raskere lader hjemme til Leaf også ja, men den trekker litt mye for mange el-anlegg, særlig i eldre hus, selv med 16 A sikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det optimale med tanke på ladning er å få lagt opp en egen kurs til dette, så man kan bruke hurtigladerne bilprodusentene tilbyr, 

Ja, det er det, men koster 8-10.000 kr pluss elektriker som må legge ny kabel til garasjen.

Hos meg ligger kablene under asfalt og skiferheller et sted, men har ikke engang klart å lokalisere hvor den går ut av huset.

Hvis det ikke ligger rør der det er plass til en ekstra kabel er det bare å glemme for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det er noe rør, de kablene pleier man bare å grave ned :P Men ja, da blir det værre, da må du evt ha ladekontakten utvendig, og det er jo ikke heldig - man ønsker jo bilen i garasjen.

 

Men det er vel ikke noe stort daglig problem, bilen er jo full-ladet hver morgen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vente på utviklingen : Det vil alltid være utvikling og forbedring på samme måte som på en fossil bil. Når skal man kjøpe ? Det vil alltid komme en bedre om 4 år. Problemet ligger ikke bare i batterikapasiteten men mulighetene til å lade hjemme. Har man en batteripakke som Tesla ser jo det flott ut med den lange rekkevidden, men ikke mange har tenkt på at det tar 34 timer å lade den i en vanlig norsk garasje. Når det gjelder Tesla så har den sitt eget system og kan ikke lades på Hurtigladerne som finnes rundt om. Tesla monterer egne ladere men er ikke for mange av de heller.

 

2. Avgiftvernet frem til da,er 2017: Avgiftene er fredet frem til da, men jeg har ingen tro på at nye avgifter vil komme da. Det første som kommer til å skje er nok at kollektivfeltet blir stengt for elbiler når det blir for mange biler der.

Gratis lading blir det nok slutt på, noen steder tar de seg allerede godt betalt, men det betyr ikke all verden da 90% av ladingen foregår hjemme. Batteriene bør heller ikke hurtiglades ofte.

 

3. Utseende : Nei, Leaf kommer ikke til å se ut som Tesla eller bli like stor: Hvorfor skulle den det? En Golf ser ikke ut som en Aston Martin og er heller ikke like stor

.

4. Skikkelig EL-bil:  Leaf er en skikkelig el-bil, den første el-bilen som er en skikkelig på samme måte som bensinbiler, men naturlig nok kortere rekkevidde.

 

Uten flere hurtigladere (lader 50 KW) og semiladere (7 KW) montert rundt på bensinstasjoner og kjøpesentre er det vanskelig å ha for store batteripakker, hjemmeladeren lader 2,3 KW. Batteriet i Leafe er 25 KWt.  Største Tesla 85 KW.

 

1: Ja det vil alltid komme noe bedre, men jeg tenker at man da vil få noe med enda litt lenger rekkevidde, samt at med flere produsenter på banen etterhvert, blir utvalget større. Det er bare 3-4 år til. Derifra og utover vil det ta helt av i utviklingen, men jeg mener at per i dag er det lurt å vente.  Når det gjelder lading hjemme, så har jeg allerede 3 fas 400 volt i huset. Ingen problem å få lagt opp en kurs ut i garasjen på 40A. Da korter man ned ladetiden. Det er vel på 1 fas 16A du mener at ladetiden er 34 timer?

 

2: Skal ikke si noe på det. Godt poeng du har der. Men si f.eks i 2020. Da har nok elbiler dagens avgiftsnivå for fossilbiler, samt at fossilbilene er på kanten til kriminell handling å bruke. Du blir bøtelagt av å bruke det, enkelt å greit.

 

3: Du misforsto meg nok litt. Nei, Leaf vil aldri se ut som Tesla. Jeg mente at ved å vente et par år, vil nok sikkert Tesla lage mindre biler som kan konkurrere med Leaf i pris, samt at de beholder mye av rekkevidden og det tøffe designet til Tesla. Og andre produsenter vil også lage biler i Leaf størrelse og pris, men med et mer moderat utseende.

 

4: Igjen, formulerte meg feil. Ja Leaf er den første skikkelige elbilen. Med skikkelig så mener jeg en som ser ut som en vanlig bil. BMW i3 er derfor heller ikke noen "skikkelig" elbil i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Ja det vil alltid komme noe bedre, men jeg tenker at man da vil få noe med enda litt lenger rekkevidde, samt at med flere produsenter på banen etterhvert, blir utvalget større. Det er bare 3-4 år til. Derifra og utover vil det ta helt av i utviklingen, men jeg mener at per i dag er det lurt å vente.  Når det gjelder lading hjemme, så har jeg allerede 3 fas 400 volt i huset. Ingen problem å få lagt opp en kurs ut i garasjen på 40A. Da korter man ned ladetiden. Det er vel på 1 fas 16A du mener at ladetiden er 34 timer?

 

2: Skal ikke si noe på det. Godt poeng du har der. Men si f.eks i 2020. Da har nok elbiler dagens avgiftsnivå for fossilbiler, samt at fossilbilene er på kanten til kriminell handling å bruke. Du blir bøtelagt av å bruke det, enkelt å greit.

 

3: Du misforsto meg nok litt. Nei, Leaf vil aldri se ut som Tesla. Jeg mente at ved å vente et par år, vil nok sikkert Tesla lage mindre biler som kan konkurrere med Leaf i pris, samt at de beholder mye av rekkevidden og det tøffe designet til Tesla. Og andre produsenter vil også lage biler i Leaf størrelse og pris, men med et mer moderat utseende.

 

4: Igjen, formulerte meg feil. Ja Leaf er den første skikkelige elbilen. Med skikkelig så mener jeg en som ser ut som en vanlig bil. BMW i3 er derfor heller ikke noen "skikkelig" elbil i mine øyne.

Nei, jeg vil ikke vente 3-4 år til, det blir for lenge å beholde min E39, dessuten er rekkevidden allerede nå stor nok i det daglige, og jeg sparer jo 3000 pr mnd som tidligere nevnt noe som er mye penger de 3-4 årene jeg skulle ventet. Skulle utviklingen ta helt av innen 6-7 år kjøper jeg en ny ;-)

Jeg tror ikke kjørelengden blir så veldig lang før det er gått noen år, først må det bygges ut med skikkelig mange ladere slik at man kan utnytte større batteripakker. Først da har det noe for seg å produsere batterier med dobbel kapasitet men samme størrelse og vekt.

Et annet problem er at el-bil ikke er så utbredt i typiske "bil-land", ikke så rart siden en vanlig bil koster så lite.

Hadde jeg fått en helt ny godt utstyrt F10 med ok bensinmotor til samme pris som Leaf hadde jeg valgt F10 selvsagt.

Jeg har ikke tro at det popper opp så mange hurtigladere i mitt distrikt med det første, det koster visstnok rundt 500.000,- å montere en slik, men de får 200.000 i støtte. Derfor er det liksom ikke noe en liten cafe kan montere utenfor for å selge litt mer kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får det man betaler for. 

 

Husker når Top Gear testet denne. Når elektriske vinduer er ekstrautstyr, er det virkelig noe galt. Det er jo 2013 !! modell jo. 

For meg er lyden og kjøreopplevelsen mye av gleden ved bil. Nå har jeg diesel, og savner allerede lyden av bensinmotor i pådrag. 

 

For meg hadde aldri Leaf vært et alternativ, fy så kjedelig bil. Fra økonomisk ståsted er det absolutt verdt det, men jeg vil heller bruke litt penger på gleden bak rattet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny  og spennende bil! Har sellv gått og vurdert elbil, da Leaf\i3. Men siden bilen ikke ville gått så mange km i året blir det hipp som happ kostnadsmessig i forhold til en 2 år gammel golf etc så faller nok på det som bil nr 2.

 

Men har testet elbil og det er veldig morsomt å kjøre. Et lite skyv på pedalen så fyker de avgårde, så tror flere skal teste de før de sitter her og snakker ned om elbiler uten å ha prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får det man betaler for. 

 

Husker når Top Gear testet denne. Når elektriske vinduer er ekstrautstyr, er det virkelig noe galt. Det er jo 2013 !! modell jo. 

For meg er lyden og kjøreopplevelsen mye av gleden ved bil. Nå har jeg diesel, og savner allerede lyden av bensinmotor i pådrag. 

 

For meg hadde aldri Leaf vært et alternativ, fy så kjedelig bil. Fra økonomisk ståsted er det absolutt verdt det, men jeg vil heller bruke litt penger på gleden bak rattet. :)

På utgaven min (Tekna) er alt utstyr inkludert i prisen, som f.eks : 

 Fjernstyring med smart tlf/pc for Kima, lading og div(og alle statuser ved bilen kan overvåkes med pc/mobil). , Bose stereo med 7 høytalere (med sub),tilkobling av i-pod osv.,  Regnsensor ,El vinduer, Avansert nav, som automatisk viser deg nærmeste ladesrasjon ved lite strøm osv, (touch skjerm)

17" sommerhjul, 16"Vinterhjul (valgriitt pigg eller piggrie Continental)  LED-lys, Følg meg hjem lys,   Spoiler bak med solcelle for lading av 12V batteri, Enveis glass (sidevinduer bak og bakvindu), krompakke (speil og div). Oppvarmede elektriske og innfellbare sidespeil. Skinnseter med varme (foran og bak), Varme i ratt, Aut.klima med tidsinnstillling/fjernstyring, Nøkkelfri , Cruisekontroll, Multiratt, ESP, ABS med EDB, Handsfri med stemmeaktivering, 360 graders kamera (ved rygging er skjermen todelt, ett bilde bakover og ett viser rundt hele bilen ovenfra, kamera sitter i front, bak og i sidespeil) pluss mye mer angående instrumenter og div. Så her er det nok utstyr.....

 

Den billigste modellen i 2013 har mindre utstyr enn 2012, dette er pga forespørsel fra kjøpere som vil ha bilen så billig som mulig. Det finnes tre utgaver, Visia som er billigst 229.000,- som nesten ingen i Norge kjøper, Acenta som er midt på tre 252.000, og Tekna som er dyrest 274.900,-

 

Downshift : Hvordan vet du hvor kjedelig den er ? Jeg kjører jo en 523 nå på den kjøringen som Leaf skal brukes, og jeg kan faktisk fortelle deg at det er mye kjedeligere, og enda kjedeligere på den type kjøring hadde det vært med en gammel skranglete 3'er. Du kjører diesel og savner lyden av bensin? Men hvorfor kjører du diesel da ? Er ikke det kjedelig? Haha, du motsier deg selv ganske mye. Leafe er heller ikke noe jeg ville hatt om jeg bare skulle hatt en bil, jeg vil også ha en bil med langt over middels kjøreglede når jeg føler for det, pluss lengre rekkevidde når det trengs. Kjekke biler er enda mye kjekkere når du ikke kjører dem hele tiden, derfor har jeg hatt min Z3 over 9 år og er enda ikke lei, jeg kjører den 6-8000 km /år.

Du skriver også at man får det man betaler for, det er jeg helt enig i. Men husk da på at det er avgiftsfritaket som gjør denne bilen så billig som 274.900,- (kampanjepris)

De fleste som har kjøpt en Leaf skulle ha den som bil nr 2 , men ender opp med å bruke den som bil nr 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...