Gå til innhold

Et Helvette å godkjenn ta technix til e90


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte Statens Vegvesen igjen i dag(snakket med en annen person denne gangen), og spurte om at det var sant at dem mente at TA Technix var et livsfarlig senkesett, fordi jeg skal godkjenne dem på mandag.

 

Først sa han så lenge jeg hadde TUV papirer så var det greit(som den forrige personen sa på telefonen). Men etterhvert som vi snakket så sa jeg at jeg hadde lest om en person på bimmers.no(deg) som ikke hadde fått godkjent sin E90 med TA Technix fordi kontrollør mente det var et livsfarlig sett.

 

Da sa han; "Ja, når du sier det. Jeg hørte om den saken der. Det senkesettet der er livsfarlig og er ikke forsvarlig å kjøre med. Så jeg håper ikke du har det samme settet som han, fordi da ser det mørkt ut. Men det er uansett opp til han som er kontrollør, han står med myndighet til å velge å godkjenne det eller ikke" 

 

Må legge til at jeg synes det høres helt på trynet ut. Opp til kontrollør og ikke regelverket/TUV? Driver dem "cowboy-virksomhet" på Statens Vegvesen? Så hvis ALT er opp til kontrollør; så kan han finne på å tenke før jobb: "I dag skal jeg være en jævel og ødelgge for andre", så får ingen godkjent noe som helst? Nei dette ligner ikkje på mitt trur eg..ser ut som du har smalere stramme fjærer. Skal legge ut bilder.

Men dei hadde hørt om saken min, allerede no var jo der oppe for bare noen dager siden? Helvette då e da jo ingenting eg kan gjøre viss dei sette seg imot alle mann på da nazi tilsynet!!

 

Har aldri vært borte i Statens Vegvesen, uten om når jeg har registrert og godkjent(med TUV-papirer) importbiler. Da var dem veldig hyggelige og ingen problemer i det hele tatt, så trodde ikke at dette med senkesett var noe stress; når man har TUV-papirer på det, og følger instruksjonen jeg får pr.telefon...?  Har ofte hørt historier fra folk om at Statens Vegvesen er noen "kranglefanter og jævler", men har alltid trodd det var tull/overdrivelser. Men nå har jeg fått litt kalde-føtter før jeg skal dra på kontroll. Faen altså...

 

Jeg har kjøpt det fra http://www.nordicautoimport.no   (NAI)

 

 

 

Jeg snakket face-to-face med han som jobbet der på "NAI", og han sa det ikke var noe problem å få dem godkjent; det var bare å vise TUV-papirer så var det i orden, det hadde han gjort selv til og med. Jeg kjøpte disse, ligner disse på dine? http://www.nordicautoimport.no/nb-NO/produkter/produkter-for-bil/bmw/ta-technix-justerbart-senkesett-e36-92.aspx

Skrevet

her kommer bilder av hvordan det ser ut på min bil. Han mener att fjøren kan hoppe av under kjøring att det sitter for dårlig der med justeringen på demperen.

post-78408-0-72593700-1384472566_thumb.j

Skrevet

her er bilder eg fekk av TA Technix i tyskland, som ikkje hjelper ein døyt! og her er dialogen med importør og Ta tecnix.

 

Heisann,

Har pratet med han fra biltilsynet. Nedenfor finner du dialogen. Det skal
ikke være noe problem med å godkjenne dette kitet!

Heisann,

Fikk svar fra produsenten i tyskland.

De har ikke monteringsanvisning på dette men de sier at den merkerte ringen
må fjernes da det trenges kun på støttdempere med strammefjærer.
Det viktigste er at fjærene ikke beveger seg under kjøring, og det gjør dem
ikke i det kitet. EVOGWBM06 er delenr.
Vedlagt finner du 2 bilder som ble sendt med eposten, dette tror jeg hjelper
med dine bekymringer. Under finner du eposten på engelsk.

FRA TA TECHNIX :

Hi,

sorry but such a install paper we don't have.
But that marked silver ring you must remove.
It's only necessary for kit's with a helper spring.
And sometimes it can happened that the springs has a little Bit bigger
diameter as the ring. But important is that these springs never Can move
from that ring.
They sit fix in that system.
Attached are 2 picture.
Hope they can help you.


Mit freundlichen Grüßen
Yours sincerely

Thomas Thiermann

Mvh / Regards,
Glen Louis
Nordic Auto Import
www.nordicautoimport.no

Check out our facebook page at www.facebook.com/nordicautoimport


From: Odd Einar Sæve [mailto:oddnodd@gmail.com]
Sent: 11. november 2013 21:58
To: salg@nordicautoimport.no
Cc: Odd Einar Sæve
Subject: Fwd: Beskjed angående ordre: 35518


Heisann!
Har eit stort problem med å godkjenne eit justerebart ta tecnix til ein BMW
e90  trur nr på det var: evogwbm06

Det som er problemet er att det kan sjå ut som det mangler ei skål eller noe
som setter fast fjæra på den justeringsmutteren på framdemperene. Sender med
bilde eg har fått av han på biltilsynet.
Har snakke med litt andre forhandlere som meiner det er som det skal vere,
men må høre med flere for å sjekke.
Supert viss dere kunne sett litt på bildene å gjedd meg ein tilbakemelding
om det ser ut som om noe mangler:-)

Mvh
Odd Einar Sæve

-----Original Message-----
From: NAI Racing [mailto:salg@nordicautoimport.com]
Sent: 11. november 2013 13:18
To: 'Nesbø Sjur'
Subject: FW: Ihre Bestellung Nr. BK1347277


Heisann,

Fikk svar fra produsenten i tyskland.

De har ikke monteringsanvisning på dette men de sier at den merkerte ringen
må fjernes da det trenges kun på støttdempere med strammefjærer.
Det viktigste er at fjærene ikke beveger seg under kjøring, og det gjør dem
i det kitet. EVOGWBM06 er delenr.
Vedlagt finner du 2 bilder som ble sendt med eposten, dette tror jeg hjelper
med dine bekymringer. Under finner du eposten på engelsk.

Hi,

sorry but such a install paper we don't have.
But that marked silver ring you must remove.
It's only necessary for kit's with a helper spring.
And sometimes it can happened that the springs has a little Bit bigger
diameter as the ring. But important is that these springs never Can move
from that ring.
They sit fix in that system.
Attached are 2 picture.
Hope they can help you.


Mit freundlichen Grüßen
Yours sincerely

Thomas Thiermann

Mvh / Regards,
Glen Louis
Nordic Auto Import
www.nordicautoimport.no

Check out our facebook page at www.facebook.com/nordicautoimport









Hei, sender bilder vedr. senkesett.

post-78408-0-38044400-1384472647_thumb.j

post-78408-0-88393700-1384472659_thumb.j

Skrevet

har jo og kjørt med dette ei stund så hadde det vert så livsfarlig så hadde det vel skjedd noe etterhvert!! er ikkje mulig å bevege dei fjørene der når det bli liggende si spenn.

 

Svaret hans på att det ikkje kunne bevege seg under kjøring i spenn sånn som Ta technix seier, var att viss den knakk så ville bilen deise rett i hjulbuen å bilen stoppe bom opp og låg eg i 80km i timen då så kom helvette på jord til åpna seg opp å alle kom dø! LIVSFARLIG!!!

Skrevet

De senkesettet ser jo ut til å være bortimot identisk med mitt! Men mitt sett er ett annet merke..
Også TUV godkjent, kjøpt hos Schmiedman.

Er vel "livsfarlig" det og da?
8-[:uh::shock:

post-74071-0-17043900-1384504712_thumb.j

post-74071-0-07608300-1384504748_thumb.j

 

Skrevet

Jeg ser jo egentlig hva kontrolløren mener, det er rett ut ett svært dårlig patent. Greia er jo det at dersom fjøra knekker (noe som kan skje) så vil den koniske utforminga på fjøra medføre at den øvre delen går over den nedre, og som nevnt det kan faktisk få ganske grove konsekvenser. Andre sett har jo paralelle/syllindriske fjærer og da vil dem bare stable seg på hverandre. Uansett, er det tüv godkjent så har jo han de papirene å "backe" seg på dersom noe skulle skje, så jeg ser ikke hvorfor han skaper seg vanskelig. Min erfaring med BT er at ordet ansvarsfraskrivelse står jævli sterkt, mao at dem godkjenner så lenge ingenting går tilbake til dem og at dem har noen å skylde på.

 

Jeg hadde klagd på han (det kan du gjøre) dersom klagen får samme resultat, ville jeg gått til forhandler og krevd pengene tilbake. Dersom klagen går igjennom så er det jo også greit.

Skrevet

Nå er det jo faktisk samme design originalt fremme på både 1- og 3-serie. Den ene (originale) fjæren min knakk tidligere i år, og da skjedde nettopp det som er beskrevet her. Nå er riktignok den originale "skålen" litt større og bedre utformet, slik at den kanskje ikke hopper like lett av, men konsekvensen skulle bli den samme.

 

null_zpsafbec8de.jpg

Skrevet

Må jo få sagt att eg og ser kva kontrolløren ikkje liker ved dette settet, meeen når det er tuv godkjent og han har sendt mail til importør og Produsent og fått i svar att det er sånn som det skal så er det jo ikkje hans ansvar å vere vrang.

Skrevet

Nå er det jo faktisk samme design originalt fremme på både 1- og 3-serie. Den ene (originale) fjæren min knakk tidligere i år, og da skjedde nettopp det som er beskrevet her. Nå er riktignok den originale "skålen" litt større og bedre utformet, slik at den kanskje ikke hopper like lett av, men konsekvensen skulle bli den samme.

 

null_zpsafbec8de.jpg

ja kva skjedde når den knakk og datt av...blei det livsfarlig eller kunne du fint stoppe bilen etterpå? i følge kontrolløren så kom hjulet til å komme rett inn i hjulbuen å det blei bom stopp noe som då var farlig viss ein hadde stor hastighet.

Skrevet

Det skjedde rett utenfor huset, men fjæren skrapet borti hjulet, så det er ikke noe jeg ville kjørt med akkurat.

 

En kamerat opplevde forøvrig at den ene fjæren knakk på en gammel Mazda 626 han hadde. Der gikk hjulet i hjulbuen, og bilen gikk rett ut på et jorde, så kontrolløren er nok ikke helt på viddene.

Skrevet

Det skjedde rett utenfor huset, men fjæren skrapet borti hjulet, så det er ikke noe jeg ville kjørt med akkurat.

 

En kamerat opplevde forøvrig at den ene fjæren knakk på en gammel Mazda 626 han hadde. Der gikk hjulet i hjulbuen, og bilen gikk rett ut på et jorde, så kontrolløren er nok ikke helt på viddene.

nei det kan jo sikkert vere ein lei afære å knekke ei fjør i litt stor hastighet. Men når dette settet selges rundt om på vertfall 3-4 forhandlere på nettet. Og like sett bare andre produsenter selges av andre forhandlere så må det jo vere mange sett der ute som blir kjørt med daglig uten att det har skjedd store ulykker der dei har vert feilen..eller som me veit om vertfall :-P
Skrevet

Samme skjedde med min E91.

 

DSC_4286.jpg

 

Så da ble det:

DSC_4293.jpg

 

Som etter to år er modent for utskifting... Sånn er det å kjøpe billig drit...  \:D/

Skrevet

Noen som har eit rimelig sett å anbefale som dei har fått godkjent..trur eg ska kjøpe eit nytt å levere dette tilbake til forhandler. Må jo uansett vente leeeenge før den klagesaken blir avgjort fekk eg høre på bt å trenger jo bilen før den er ferdig behandlet.

Så hvilke sett anbefaler dere? :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...