Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Filmene du lager er virkelig fine og de viser på en god måte hvordan det er å leve med den beste elbilen på markedet idag. Hvis Tesla´en kan brukes slik du bruker den til lange turer i Norge er det ingen tvil om at den også kan brukes mer "normalt" av folk flest. Flott reklame for Model S er det uten tvil... :)

 

http://bil.aftenposten.no/bil/Vi-har-satt-Tesla-pa-vinterprove-63013.html#.Ux4nWYWoGBo

Ja, jeg bruker min Model S nesten som jeg brukte min E61 før. Det vil si lange turer med last. Eneste forskjellen er nok at det blir noen ladestopp. Men dette skal bedres allerede i år fordi antallet superladere skal dobles i Norge. Og begrensingen på 26 A ved lading skal fjernes slik at jeg får utnyttet de fulle 22 kW (32 A) i stedet for 18 kW i dag ved lading på Type 2 semihurtig.

 

 

Kjører du 20000 på to måneder Just for fun :o?

Nesten :) Jeg har kjørt 24k km på fire måneder nå. Just for fun. Og nesten uten kostnader.

 

 

Ny video ute  :)

Ja, jeg skulle ha linket til den. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du regna ut ca. hvor mye du har spart i løpet av de 24k du har kjørt?

Med bimmeren regnet jeg med ca. 2 kr per km. Det inkluderer diesel, bompenger, olje, service, dekk. Det inkluderer ikke verditap. På 24k blir det 48k kr. På mine turer med Model S har jeg tatt noen ferger og betalt en symbolsk sum til søskenbarnet mitt for strøm. Ellers har jeg ladet gratis alle steder jeg har vært.

 

Jeg har sannsynligvis brukt ca. 1000 kr totalt på ferger og strøm. Service koster ca. 3500 kr per år og inkluderer bremser, kjølevæske, vindusviskere og diverse annet småting jeg ikke kommer på nå. Dekkene har jo fått rullet noen mil. Mulig jeg må bytte de ut etter bare to vintre. I så fall blir det en kostnad på 5000 kr per sesong. Jeg regner med å rulle over 30k før sommerdekkene kommer på. Dekkslitasje utgjør da 17 øre/km.

 

Batterislitasje er noe som vanskelig kan regnes på. Man vet ikke hvor mye batteriene vil koste om 8-10 år. Det sies at selv etter åtte års normal kjøring (20k km?) så vil batteriene ha 80 % av kapasiteten. Siden jeg kjører så mye regner jeg med å runde 500k innen åtte år har gått. Hvis jeg må punge ut 100k for et nytt batteri så blir det 20 øre/km i batterikostnad.

 

Sånn grovt regnet koster Teslaen 40-50 øre/km. Etter 24k har jeg da brukt/tapt ca. 12k kr. Det gir en differanse på 36k i forhold til bimmeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over en veeeeeldig lang periode kanskje du sparer noen få lapper, men ser egentlig ikke helt poenget med en Tesla når man må betale 8500,- i lån pr mnd, da begynner det og koste og ha el bil. Hele poenget/konsepte med en el bil er vel for at du skal kunne spare penger og samtidig spare deg for utslipp, eneste positive konklusjonen jeg kommer med da er at man ikke slipper ut CO2... hmm..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært "sammenlignbart" om du tidligere eide en f.eks F01... med lån på 8500kr... da kan man si at man sparer mye penger over en lengre periode...

 

Men på en annen side så kan du si at du sparer mye penger med en model s istedet for å kjøpe en ny f10... u get the point...Men du sparer jo ingenting iforhold til bilen du solgte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre et ugunstig lån med nesten 5 % rente. Etter hvert skal jeg få flyttet den til boligen som har ca. 2,5 % rente. Da vil månedsbeløpet for Tesla se straks bedre ut.

 

Når jeg tenker meg om så har jeg nok regnet litt for optimistisk med 2 kr/km for bimmeren. Jeg vet at det er flere enn meg som har regnet på om det lønner seg å kjøpe en Tesla. Og det er en grunn til at så mange har kjøpt den. Når jeg attpåtil soper inn 10k fra Easybring og Youtube per måned kombinert så betaler bilen seg selv i praksis.

 

Selv om man sammenligner Model S med en F11 så ville Model S kommet bedre ut. Og Model S er på mange måter (unntatt rekkevidde og interiør) en M5/RS6/AMG når det kommer til ytelse. Begynner man å sammenligne kostnader med disse bilene blir regnestykket helt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt ann på bruksmønster også da. Tror jeg hadde ca ti i driftskostnader på min f11 i fjor. (Diesel og bompenger.)

For min del så blir verditapet på å selge f11 såpass drøyt nå at å handle Tesla ikke blir økonomisk forsvarlig.

Og i mitt hodet står ikke f11n seg noe dårligere en teslaen så sant man ikke ser på ytelser. Men så lever man i Norge med de begrensningene det innebærer og de 160hestene bmwen leverer holder forsåvidt. Selv om alle vil ha mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre et ugunstig lån med nesten 5 % rente. Etter hvert skal jeg få flyttet den til boligen som har ca. 2,5 % rente. Da vil månedsbeløpet for Tesla se straks bedre ut.

 

Når jeg tenker meg om så har jeg nok regnet litt for optimistisk med 2 kr/km for bimmeren. Jeg vet at det er flere enn meg som har regnet på om det lønner seg å kjøpe en Tesla. Og det er en grunn til at så mange har kjøpt den. Når jeg attpåtil soper inn 10k fra Easybring og Youtube per måned kombinert så betaler bilen seg selv i praksis.

 

Selv om man sammenligner Model S med en F11 så ville Model S kommet bedre ut. Og Model S er på mange måter (unntatt rekkevidde og interiør) en M5/RS6/AMG når det kommer til ytelse. Begynner man å sammenligne kostnader med disse bilene blir regnestykket helt forskjellig.

Det er jo ikkje ugunstig lån med 5% rente? Du har sikkert nedbetaling på 7-8 år ? Hva trur du rentekosnadene blir etter 20/25 år nedbetalingstid på boligen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikkje ugunstig lån med 5% rente? Du har sikkert nedbetaling på 7-8 år ? Hva trur du rentekosnadene blir etter 20/25 år nedbetalingstid på boligen ?

 

Neinei... 5% rente pr. år av hovedstolen er noe helt annet enn akkumulert/samlet rente over 20/25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei... 5% rente pr. år av hovedstolen er noe helt annet enn akkumulert/samlet rente over 20/25 år.

Når du hiver innpå 600.000k på boligen vil du dra det med deg i alle dei årene du betaler ned på boligen. 

Det er nok mye gunstigere å betale det ned med 5% rente på f.eks 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...