CrZyWiz Skrevet April 1, 2014 Share Skrevet April 1, 2014 Her nordpå, så skal det fortsatt en del til før ting blir stengt, eller kolonnekjøring. Så tror ikke du skal bekymre deg så veldig mye for det. Bjørnefjellet er det største du skal over, men det vet du vell. Gratangsfjellet er stortsett alltid åpent, størst risiko er vell Kvænangsfjellet. Men såpass sent som vi er på året nå, så skal det ikke by på noen problemer Ser for øvrig en og annen Tesla på veiene her nord også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet April 3, 2014 Share Skrevet April 3, 2014 Ser på nrk nå, di tester Tesla på langkjøring. Schrödingers katt Sent from my iPhone using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 7, 2014 Share Skrevet April 7, 2014 Tesla Model S som taxi går åpenbart helt greit... http://www.dagbladet.no/2014/04/05/tema/bil/aller/motor/dinside/32691356/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 7, 2014 Share Skrevet April 7, 2014 Hah, ville vært tragikomisk med en slik utenfor Oslogryta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet April 8, 2014 Share Skrevet April 8, 2014 Hah, ville vært tragikomisk med en slik utenfor Oslogryta. Har sette denne flere ganger på Gardermoen. Ikke så tragikomisk som du skal ha det til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 8, 2014 Share Skrevet April 8, 2014 Har sette denne flere ganger på Gardermoen. Ikke så tragikomisk som du skal ha det til. Gardermoen regnes for de fleste strengt tatt som en del av Oslo, og selv på så korte avstander må han planlegge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet April 8, 2014 Share Skrevet April 8, 2014 Gardermoen regnes for de fleste strengt tatt som en del av Oslo, og selv på så korte avstander må han planlegge. Gardermoen er ikke Oslo. Lørenskog er Oslo, ikke Gardermoen. Ved at du sier det, så bor jeg også i Oslo. Lillestrøm er også i Oslo. Kan hende det er slik for de som ikke bor i denne delen av landet, ingen jeg kjenner som bor her regner Gardermoen som en del av Oslo. Tar fort en 40 min fra Oslo til Gardermoen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet April 8, 2014 Share Skrevet April 8, 2014 Jeg ser på gardermoen som "rett uttafor oslo"...men ikke lillestrøm jessheim etc... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet April 8, 2014 Share Skrevet April 8, 2014 Jeg ser på gardermoen som "rett uttafor oslo"...men ikke lillestrøm jessheim etc... Litt spesielt å tenke slikt når jessheim er nærmere oslo enn gardermoen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet April 8, 2014 Share Skrevet April 8, 2014 I know... Men OSL er lissom "rett borti her" og jessheim er sååå langt unna...er bare dessverre sånn det er.... haha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 8, 2014 Share Skrevet April 8, 2014 Gardermoen er ikke Oslo. Lørenskog er Oslo, ikke Gardermoen. Ved at du sier det, så bor jeg også i Oslo. Lillestrøm er også i Oslo. Kan hende det er slik for de som ikke bor i denne delen av landet, ingen jeg kjenner som bor her regner Gardermoen som en del av Oslo. Tar fort en 40 min fra Oslo til Gardermoen. Poenget er fortsatt det samme. En slik bil vil være ubrukelig som Taxi ellers i landet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb79 Skrevet April 9, 2014 Forfatter Share Skrevet April 9, 2014 Poenget er fortsatt det samme. En slik bil vil være ubrukelig som Taxi ellers i landet. I artikkelen står det jo at taxier i Oslo kjører i snitt 150-250 km. Det vil si at Tesla fint kan gå som taxi i Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand også. Og vi må for all del ikke glemme Lillehammer, Dombås, Aurland, Gol, Brokelandsheia og Lyngdal. Der kan en Tesla som taxi fint kjøre over 600 km på en dag. Hvis taxinæringen satser litt og bygger 22 kW Type2-ladere på taxiholdeplassene kan de fylle på med 100 km/t mens de venter på nye kunder. Og i matpausen får de også fylt på 50-100 km avhengig av hvor lang pausen er. Så i praksis klarer en Tesla å kjøre 400 km på en dag som taxi med tilgang til «bare» 22 kW-lader. Edit: Senere i år kommer adapter for CHAdeMO og CCS. Da lader den med 230 km/t. Hvilke byer i Norge krever mer enn 400 km om dagen da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet April 10, 2014 Share Skrevet April 10, 2014 Tesla i drosjenæring fungerer bare om man kjører alene på bilen. Den er også veldig dyr, og konkurrerer mot meget godt motoriserte E-klasser med 4matic og til og med ML. Det største problemet er dog usikkerhet. Hvis man er avhengig i å ha bilen på veien for å ha mat på bordet, så løper man ikke til det helt nye selskapet med den helt nye modellen. Hvis noe litt uvanlig må skiftes, må man få deler fra USA? Hvor lang tid tar dette? Hvordan vil restverdien være etter 3-4 år? Er det noen som vil ha Tesla med 250.000-300.000km på klokken? Hvordan tar verkstedet vare på deg? Her i byen har Bertel eget taxiverksted, og Jæger er gode på kjappe verkstedsbesøk. Når man kan lade en stor elbil på 1-2 timer og bilene får bevist at de har restverdi og har lite inneståing på verksted, først da vil drosjene bli byttet ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 10, 2014 Share Skrevet April 10, 2014 Utviklingen innenfor batterier går lynhurtig og ladetid vil om få år ikke være et tema. Jeg tror helt klart at fremtiden for taxinæringen er elbiler... http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2014/04/08/153742.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet April 10, 2014 Share Skrevet April 10, 2014 Absolutt, men det kunne nok gått mange flere nå, problemet er som sagt Tesla. Hadde det vært en Mercedes E-klasse med helt like spesifikasjoner hadde den solgt i bøtter og spann til taxinæringen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå