Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Kvalitet som alltid! Kjekt å se på, selvom både øl og popcorn var fraværende :P 

Tøft at folk kjenner deg igjen i Tyskland! La også merke til at det sto "Midlertidig ute av drift" på coveret som dekte en av ladestasjonene der nede, skrives det på samme måte i Danmark kanskje? Rart om de skal hente slike hetter fra Norge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La også merke til at det sto "Midlertidig ute av drift" på coveret som dekte en av ladestasjonene der nede, skrives det på samme måte i Danmark kanskje? Rart om de skal hente slike hetter fra Norge....

 

Det stod på norsk. Og dette var en SC i Tyskland. Jeg tror de gikk tom for hetter og bruke noen beregnet for Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott video Bjørn, nok en gang 1,5 timer med beste underholdning :) Det slo meg først at på slike europaturer så trenger utviklingen noen år til med hensyn til antall ladestasjoner og batterikapasitet på bilene, men det eneste man trenger er litt forarbeid og bedre tid :) Jeg kjenner det kribler etter å komme seg på tur og Lichtenstein skal absolutt besøkes neste gang jeg er i det området, nydelig sted så det ut som.

Ser frem til del to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe merkelig underholdene med filmene dine altså. Rart at ferien til to fremmede, mye styr med ladestasjoner, røde og blå plugger, ladestrategier og kWh skal fenge såpass.

Men det er noe med klippingen/produksjonen kombinert med din nerdete, i positiv forstand, tilnærming til det å være Tesla-eier som fenger... :)

Utrolig tålmodig hun kona di forresten. Hadde jeg dratt med min bedre halvdel på noe lignende, hadde hun klikket allerede før fergen i Larvik tror jeg.

 

Når det er sagt, tror jeg jeg hadde klikket selv av alt lade-styret.

Prøvde en P85+ for et par helger siden, og det er jo helt klart en fascinerende bil, men jeg kunne ikke hatt den som eneste bil. Både mtp entusiasten i meg, men også alt dette her lade-styret.

Fylle drivstoff på en slik tur, er jo vanligvis noe man bare svinger innom og gjør på noen minutter, mens i en elbil blir jo hele ferien et evig strategisk orienteringsløp.

 

Skal se filmen ferdig senere idag, og ser frem til del 2. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott video Bjørn, nok en gang 1,5 timer med beste underholdning :) Det slo meg først at på slike europaturer så trenger utviklingen noen år til med hensyn til antall ladestasjoner og batterikapasitet på bilene, men det eneste man trenger er litt forarbeid og bedre tid :) Jeg kjenner det kribler etter å komme seg på tur og Lichtenstein skal absolutt besøkes neste gang jeg er i det området, nydelig sted så det ut som.

Ser frem til del to :)

Takk for tilbakemelding :) Når det gjelder ladeinfrastruktur så har denne bedret seg betraktelig siden vår tur. Hvis du går inn på http://supercharge.info/ og klikker på Charts øverst i høyre hjørne så ser du at Europa har fått mange flere SCer siden vi kom hjem 5. juli. Man trenger ikke å vente i noen år til. Allerede i slutten av året skal SC-nettverket i Europa være veldig godt utbygd.

 

 

 

Det er noe merkelig underholdene med filmene dine altså. Rart at ferien til to fremmede, mye styr med ladestasjoner, røde og blå plugger, ladestrategier og kWh skal fenge såpass.

Men det er noe med klippingen/produksjonen kombinert med din nerdete, i positiv forstand, tilnærming til det å være Tesla-eier som fenger... :)

Utrolig tålmodig hun kona di forresten. Hadde jeg dratt med min bedre halvdel på noe lignende, hadde hun klikket allerede før fergen i Larvik tror jeg.

 

Når det er sagt, tror jeg jeg hadde klikket selv av alt lade-styret.

Prøvde en P85+ for et par helger siden, og det er jo helt klart en fascinerende bil, men jeg kunne ikke hatt den som eneste bil. Både mtp entusiasten i meg, men også alt dette her lade-styret.

Fylle drivstoff på en slik tur, er jo vanligvis noe man bare svinger innom og gjør på noen minutter, mens i en elbil blir jo hele ferien et evig strategisk orienteringsløp.

 

Skal se filmen ferdig senere idag, og ser frem til del 2. :)

Takk :) Ja, kona mi er veldig tålmodig. Vi fyller tiden vi lader på 22 kW-ladere med spising, soving, surfing og annet. Og i grunnen så er det ikke så ille. Når det gjelder røde og blå plugger så har jeg brukt minimalt av de på europaturen. De ble mer brukt til Nordkapp. Denne turen ble for det meste SC brukt. Og rød plugg ble kun brukt få ganger. Som regel var det Type 2-kabelen som var viktigst, nest etter SC selvfølgelig.

 

Ja, jeg er enig i at denne turen var litt slitsom med tanke på lading. Men som jeg nevnte litt lenger oppe så vil neste års tur være betydelig bedre. SC-nettverket er det som gjør at Model S (og senere X og 3) kan brukes som en vanlig bil. Tesla Roadster, Rimac og Mercedes SLS kan kjøre fort, men må deretter lade i timesvis bare etter et par hundre km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla Roadster har med andre ord ikke samme mulighet for hurtiglading? Har bare gått ut i fra at Tesla hadde standarisert dette for sine modeller...

Roadster kan lade maks 230 V enfas 80 A som tilsvarer ca. 18 kW. Det er bare 1/6 av hastigheten til SC. Roadster kom lenge før SCer og har dermed ikke støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Såvidt jeg vet gikk Elon Musk for et par dager siden ut med nyheten om at batteriet på Tesla Roadster i løpet av året kan oppgraderes til en rekkevidde på hele 600 Km. Spekulasjonene går selvfølgelig på om dette også blir mulig når det gjelder Model S og dette avviste ikke Musk at blir mulig i fremtiden, men først er det Model X og den nye batterifabrikken som har hans fokus. Jeg tror ikke at en utvidet batterikapasitet kan komme for tidlig når det gjelder Model S... :???:

 

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE2366469/forsoeg-med-eltaxa-stopper/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet gikk Elon Musk for et par dager siden ut med nyheten om at batteriet på Tesla Roadster i løpet av året kan oppgraderes til en rekkevidde på hele 600 Km. Spekulasjonene går selvfølgelig på om dette også blir mulig når det gjelder Model S og dette avviste ikke Musk at blir mulig i fremtiden, men først er det Model X og den nye batterifabrikken som har hans fokus. Jeg tror ikke at en utvidet batterikapasitet kan komme for tidlig når det gjelder Model S... :???:

 

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE2366469/forsoeg-med-eltaxa-stopper/

 

Roadster ble lansert i 2008 og bruker nok per i dag gammel batteriteknologi. Med dagens batteriteknologi fra Model S får Roadster en stor boost i range og muligens også performance. Jeg regner med at Model S om 5 år vil få større batteri. Det er den viktigste framtidige hardware-oppgraderingen jeg vil skaffe til min bil.

 

Større batteri betyr ikke bare lengre rekkevidde. Det betyr også:

- Raskere lading siden ladestrømmen kan være høyere over tid kontra mindre batteri

- Lengre levetid siden færre sykluser trengs for å kjøre kontra mindre batteri

- Bedre performance selv med lav batterinivå. Per i dag dabber min P85 ved ca. 60 % og nedover. Med større batteri vil den kanskje holde seg bra helt ned til 30 %

- Mindre relativ nedgang i rekkevidde på vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye 'forventer' du at rekkevidden skal øke med? Pr i dag så er det vel Tesla som leder på lading, med 22kW ladere mange andre merker har jo ikke mer en 7kW. Men de har jo endel mindre batteri også så kanskje det går opp i opp? Men å bruke et batteri med høyere rating hadde vært smart for å kunne utnytte 22kW laderene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større batteri betyr ikke bare lengre rekkevidde. Det betyr også:

- Raskere lading siden ladestrømmen kan være høyere over tid kontra mindre batteri

- Lengre levetid siden færre sykluser trengs for å kjøre kontra mindre batteri

- Bedre performance selv med lav batterinivå. Per i dag dabber min P85 ved ca. 60 % og nedover. Med større batteri vil den kanskje holde seg bra helt ned til 30 %

- Mindre relativ nedgang i rekkevidde på vinteren.

 

Poenget om at det ikke bare handler om hvor langt batteriet rekker, men også at bilens ytelser ikke er konstant gjennom hele rekkevidden er noe som ikke har kommet ordentlig frem i media synes jeg. Satt på spissen er det litt som om man legger ut på tur med 560 HK i en M5 for så etter et par timer "bare" har 460 HK til disposisjon. Vet du om denne nedgangen oppleves forskjellig i de ulike Model S variantene?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget om at det ikke bare handler om hvor langt batteriet rekker, men også at bilens ytelser ikke er konstant gjennom hele rekkevidden er noe som ikke har kommet ordentlig frem i media synes jeg. Satt på spissen er det litt som om man legger ut på tur med 560 HK i en M5 for så etter et par timer "bare" har 460 HK til disposisjon. Vet du om denne nedgangen oppleves forskjellig i de ulike Model S variantene?  

På P85 og P85+ er begrensningen batteri. Vanlig S85 har nok ikke denne begrensningen. I alle fall ikke i så stor grad tror jeg. Mens S60 vet jeg ikke så mye om. Men den tror jeg også begrenses av batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...