Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Det er solgt litt over 300 Model S'er i Danmark. Dette antallet er lavt i forhold til Norge tiltross for at det heller ikke er avgifter på elbiler i Danmark. Årsaken er formodentlig at leasingselskapene ennå ikke har fokusert på elbiler. Nesten alle biler som koster mer enn ca. 400K er firma eller leasingbiler her i DK. Når det gjelder det nye servicesenteret henvender dette seg like mye til f.eks norske og svenske eiere som til danske eiere.

 

Det er viktig å huske på at salget av Model S i Norge er helt enestående i verdenssammenheng. Det er f.eks knapt solgt 1500 Model S'er i Tyskland som er et landt med over 80 millioner innbyggere. Poenget er imidlertid at interessen for Model S er temmelig stor i Tyskland, men i Tyskland skal det betales avgifter for elbiler og dette gjør at Model S er like dyr som tilsvarende modeller fra f.eks BMW og Mercedes-Benz. Ergo er en beslutning om å kjøpe en elektrisk bil som Model S langt mer økonomisk sensitivt i Tyskland. Folk vil bl.a se at ladenettverket er på plass før de beslutter seg for å investere i en Model S. Tesla bygger derfor ladestasjoner på harde livet i Tyskland; sogar med utstyr som har norsk tekst... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 kWh er merkbart slappere enn P85. Og den lader tregere og har kortere rekkevidde. Ellers er kjørefølelsen helt lik.

 

Anyways... denne gangen lagde noen andre video av meg:

En venn av meg lager program for en sveitsisk TV-kanal. Han har intervjuet meg og laget en episode om elbiler og Tesla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det byttet motor til deg også no?

Igjen er det media som ikke klarer å sette seg inn i ting og misinformerer publikum. En trefase induksjonsmotor som brukes i Tesla er kjent for å være en evighetsmaskin som bare går og går. For at den skal slutte å fungere må man nesten fysisk ødelegge den. Drive unit består blant annet av motoren, men også en del andre komponenter. Det som har røket hos folk er tannhjul som har blitt for dårlig smurt. Dette gjelder en gitt serie biler.

 

Senest i går snakket jeg med en av de første som fikk Model S i Norge. Det vil si at hans kom lenge før min bil. Og han hadde ikke noe problem med DU. Min bil har problemet og jeg har bedt om å få det byttet i begynnelsen av desember.

 

Når slike nyheter kommer opp så er elbilskeptikerne og teslahaterne med en gang ute og godter seg. Mange har måttet bytte DU like ofte som fossilbiler bytter olje. Dette er selvfølgelig svært uheldig. Jeg for min del har kjørt 92k km og har fortsatt DU som fungerer. Men den kan nok ryke når som helst. Heldigvis har Tesla 8 års garanti på DU og batteripakke med ubegrenset km. Og på toppen av det har jeg fem års reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sinna da.. Jeg liker tesla veldig godt. Har bare en kompis som fikk byttet motor i april i år på grunn av lyd. Alle biler typer har vært sitt barnesykdommer.

Var det faktisk bytte av motor altså? I så fall er det første tilfelle jeg har hørt. For alle andre er det tannhjul som har røket. Og da byttet de ikke grunnet ulyd men fordi bilen rett og slett ikke vil gå mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det faktisk bytte av motor altså? I så fall er det første tilfelle jeg har hørt. For alle andre er det tannhjul som har røket. Og da byttet de ikke grunnet ulyd men fordi bilen rett og slett ikke vil gå mer.

Byttet motor pga ulyd. noe meir veit jeg ikke desverre. Han er i rundt området Brasil på en borre rigge akkurat no. Skal hør med han når er tilbake. Han har også plages med stor skjermen i bilen ikke vell slå seg på spesielt når det er kaldt ute.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...