Fredrik Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Årsaken til at BMW utvikler mange nisjemodeller skyldes at de ikke har en skikkelig strategisk alliansepartner og/eller eksisterende bilprodusenter som de kan kjøpe opp og dermed vokse organisk. Volkswagen er et godt eksempel i denne sammenhengen og som vi ser deler sogar Audi og Lamborghini motorer. Vi vil nok snart også få se tilsvarende synergieffekter etter sammenslåingen med Porsche. BMW mangler denne strategiske forretningsmodellen og må derfor utvikle markedene og produktene selv. Når dette er nevnt er jeg isolert sett ikke bekymret for at BMW nå utvikler modeller med forhjulstrekk. Hvis Mini står som modell vil de ha forrykende kjøreegenskaper. Jeg er evt. mer bekymret hvis BMW bestemmer seg for å endre på grunnleggende konsepter slik at f.eks motorsvake 3-serier (les: billige) får forhjulstrekk, mens de motorsterke 3-seriene (les: dyre) får bakhjulstrekk og/eller 4x4. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Årsaken til at BMW utvikler mange nisjemodeller skyldes at de ikke har en skikkelig strategisk alliansepartner og/eller eksisterende bilprodusenter som de kan kjøpe opp og dermed vokse organisk. Volkswagen er et godt eksempel i denne sammenhengen og som vi ser deler sogar Audi og Lamborghini motorer. Vi vil nok snart også få se tilsvarende synergieffekter etter sammenslåingen med Porsche. BMW mangler denne strategiske forretningsmodellen og må derfor utvikle markedene og produktene selv. Når dette er nevnt er jeg isolert sett ikke bekymret for at BMW nå utvikler modeller med forhjulstrekk. Hvis Mini står som modell vil de ha forrykende kjøreegenskaper. Jeg er evt. mer bekymret hvis BMW bestemmer seg for å endre på grunnleggende konsepter slik at f.eks motorsvake 3-serier (les: billige) får forhjulstrekk, mens de motorsterke 3-seriene (les: dyre) får bakhjulstrekk og/eller 4x4. Men en slik differensiering vil nok føre til økte prod.kostnader, med flere omstillinger en nødvendig. Så tviler på at det blir noe problem. noekult reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Kan heller ikke se problemet med å prøve å være atraktiv og lønnsom i et marked som alltid er i endring. Mange av nisjemodellene er og slik at de både gjør BMW aktuell for nye kundegrupper, og ikke minst gjør det mulig for kunder å være trofast mot merket gjennom livet og dets typiske endringer. Man kan ha en 1-serie eller 4-serie coupé når man er ung og barnløs, bytte til active tourer hvis man ikke er flink med prevansjon, 3- eller 5-serie når barna har blitt voksne og deretter en 3- eller 5-serie GT, eller kanskje en X-modell når kroppen blir gammel og stiv. Er også enig i at denne strategien krever at man ikke mister fokus på modeller som hovedsaklig er der for å bygge merkevare, og synes at i8 er en fin begynnelse på BMW's vei videre på dette området. Nå når de er markedsledende på produksjon av CFP-karosserier, burde det være håp om at de bruker dette som basis for noen absolutt morsomme og innovative modeller. At stadig viktigere kinesisk marked reduserer ikke akkurat heller mulighetene for noen skikkelige toppmodeller, som f.eks. en ny 8-serie, da kineserne er totalt ukjent med "less is more" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Ja, kineserne er som amerikanerne på 50 og 60-tallet. Ting kan ikke bli for stort og pompøst. På den annen side er dette, som du er inne på, en viktig drivkraft når det gjelder nyutvikling. Noen skal jo spise de store og høye biffene også... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
powerfulglenn Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 er en grunn til at vi må ta vare på de gamle bmwene For noe sånt kommer aldri til og bli laget igjen :/ Fredrik og Fredrik 90 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Og godt er det... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
powerfulglenn Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 du mener det ja.. ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Og godt er det... Hva mener du med det? Ikke kom trekkende med E30 nå... wicky124 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 er en grunn til at vi må ta vare på de gamle bmwene For noe sånt kommer aldri til og bli laget igjen :/ Jeg er generelt glad for at utviklingen går videre, men ikke alt nytt er godt nytt. Tilsvarende er også enkelte eldre ting bedre enn nye ting. Det mange misforstår er at eldre ting ikke automatisk blir dårligere bare fordi det blir eldre. E46 M3 er ikke en dårligere bil idag enn da den ble produsert. Det er imidlertid kommet en nyere M3, men den er ikke nødvendigvis bare bedre. Med tanke på hvordan den kommende M3 modellen blir kan det være at BMW heller burde ha viderutviklet E46 M3 istedenfor å utvikle et delvis nytt konsept med E92 M3. Slik består historien og utviklingen av ulike spor og blindspor... powerfulglenn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Hva mener du med det? Ikke kom trekkende med E30 nå... Verden går videre..utviklinga går videre...gamle biler er gamle fordi de ble utviklet i en tid som nå ikke er noe folk higer etter... BMW gjør det som er riktig for dem for å tjene penger. At entusiaster på ett forum i Norge ikke liker utviklingen er vel likegyldig... Menmen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Bra at gamle klassikere og kommende klassikere blir tatt vare på, men hadde ikke vært så spennende om bilbransjen bare stod på stedet hvil, selv om ikke all utvikling er god utvikling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Verden går videre..utviklinga går videre...gamle biler er gamle fordi de ble utviklet i en tid som nå ikke er noe folk higer etter... BMW gjør det som er riktig for dem for å tjene penger. At entusiaster på ett forum i Norge ikke liker utviklingen er vel likegyldig... Menmen Ja det er jo forsåvidt greit nok, alt til sin tid. Men jeg må si at biler som E30 M3, E28 535i, E34 M5 og diverse andre biler fra BMW sin samvittighet fortsatt har livets rett. Hvorfor ble 1M så høyt elsket av noen? Jo fordi den minnet om en moderne E30 M3. Det finnes fortsatt ett marked for retro inspirerte biler, se bare på Fiat 500, Beetle og Mini uten at disse kan sammenliknes med 1M. Hvorfor kan ikke BMW lager en effektiv rekkesekser til de mindre motore når det er fullt mulig å få det til, det både skuffer og irriter en merke entusiast som meg. Men det er nå enn slik livet er og man må bare akseptere det, jeg kommer iallfall aldri til å kjøpe BMW med mindre enn seks sylindre. Det er det som er BMW for meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Ja det er jo forsåvidt greit nok, alt til sin tid. Men jeg må si at biler som E30 M3, E28 535i, E34 M5 og diverse andre biler fra BMW sin samvittighet fortsatt har livets rett. Hvorfor ble 1M så høyt elsket av noen? Jo fordi den minnet om en moderne E30 M3. Det finnes fortsatt ett marked for retro inspirerte biler, se bare på Fiat 500, Beetle og Mini uten at disse kan sammenliknes med 1M. Hvorfor kan ikke BMW lager en effektiv rekkesekser til de mindre motore når det er fullt mulig å få det til, det både skuffer og irriter en merke entusiast som meg. Men det er nå enn slik livet er og man må bare akseptere det, jeg kommer iallfall aldri til å kjøpe BMW med mindre enn seks sylindre. Det er det som er BMW for meg Skal du gå den gaten, så må du også kvitte deg med parafinbrenneren. Den er heller ingen ekte BMW, sålenge den selvantenner. wicky124 og bricks reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
powerfulglenn Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Men liksom jeg synes Bmw la mer i ting og tang når de lagde de gode gamle som man fort blir så forelska i.. Men er sikkert bare meg.. Men hvis Bmw skal fortsette med trynetrekkere så er jo det litt teit da.. Men de kommer jo til og lage bakhjulstrekk.. Men kommer forhjulstrekken til og fungere like bra tro?Men liker ganske godt M4en jeg! Det hadde vært gromt og hatt! Der legger bmw litt mer sjel igjen Men er bare min mening M4en er jo en skikkelig råtass! Noen som vet om den kommer til Norge eller har noe info på den ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Skal du gå den gaten, så må du også kvitte deg med parafinbrenneren. Den er heller ingen ekte BMW, sålenge den selvantenner. Jeg kan gå begge veier om jeg vil for jeg har både bensin og diesel rekkeseksere i min garasje Jeg blåser litt i om der er diesel eller Bensin, så lenge bilen har rekkesekser og bakhjulstrekk så er det BMW for meg. Firer diesel i BMW blir derimot helt feil for min del, med det er min mengnig Heldigvis så er BMW i verdensklasse når det gjelder å bygge dieselbiler, helt fra E28 524TD som var verdens raskeste dieselbil i 1983 til i dag med M550d som fortsatt er verdens raskeste diesel bil. I alle disse årene så har BMW vist at de kan bygge fantastiske dieselmotorer bilbransjen snur seg etter Min 3 serie har 3 liters rekkesekser, bakhjulstrekk, manuell og 260 hk, den klassiske oppskriften på en skikkelig BMW. Det er bare det at det er diesel og det gjør i dette tilfelle ingen verdens ting for meg Men liksom jeg synes Bmw la mer i ting og tang når de lagde de gode gamle som man fort blir så forelska i.. Men er sikkert bare meg.. Men hvis Bmw skal fortsette med trynetrekkere så er jo det litt teit da.. Men de kommer jo til og lage bakhjulstrekk.. Men kommer forhjulstrekken til og fungere like bra tro? Men liker ganske godt M4en jeg! Det hadde vært gromt og hatt! Der legger bmw litt mer sjel igjen Men er bare min mening M4en er jo en skikkelig råtass! Noen som vet om den kommer til Norge eller har noe info på den ? bmw-m4-concept-unveiled-yellow-coupe.jpg M4 kommer selvsagt til Norge sammen med M3 som baseres på F30, men når er jeg ikke helt sikker da den ikke har hatt verdenspremiere ennå. Det er iallfall ventet at bilen skal ha en 3,0 liters rekkesekser ned ett sted mellom 430 og 450 hester, toppfart på 250 km/t som vanlig og 0-100 på rundt 4,3 sekunder powerfulglenn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå