eehgil Skrevet Desember 5, 2013 Skrevet Desember 5, 2013 Bilen det gjelder er en 2007 e91 318d. Men går ut ifra at svaret vil gjelde for de fleste nyere diesler? Hvis det er for høyt mottrykk i eksosen, og bilen "vil" kjøre en re-generering av partikkelfilter. Er det noen som kan si med sikkerhet hva som skal til for å starte dette, og hvordan man på best mulig måte fullfører den? Dette gjelder bil med manuellgear, med diesel er det vel litt enklere å merke at det foregår, da den automatisk gearer ned? Før en regenerering skal starte: -Motoren må være varm? 15min kjøring? -Man må ha hatt over en viss gjennomstnittshastighet (hvor høyt?) i en viss tid (hvor lenge?), For at regenereringen skal starte: -Må holde over et vist turtall? 2000rpm? Best mulig gjennomføring: -Holde turtall mellom 2000 og 3000? eller? -Ikke for høyt turtall? -Har belastning noen betydning? -Hvor lenge for å være sikker på at den er fullført?
bmw cab Skrevet Desember 5, 2013 Skrevet Desember 5, 2013 Bilen må være god og varm. Du må holde den på ett høyt turtall for at det skal slå inn. Gjerne 4 gir, i 110 km/t. I 15 min. På motor veien. Du kan også merke det på eksos lukta. Når røyken lukter rart og det svir i øynene, så er den prosessen i gang. Og husk, unngå alt for mye bykjøring/kø kjøring. Da tetter den seg til veldig mye. Så det å lufte bilen iblant på motor veien, der du drar bilen ut bilen på girene i 2-3 og holder ett høyt turtall i 4 gir er bare bra for motoren. Husk også å ta regelmessig olje service+ luftfilter. Da unngår du registerkjede havari, ventiltikking, koksing av innsug og egr- ventilen. Egr-ventilen kan du gjerne rense 1 gang i året, så slipper du mye tull. Jeg mener du har noe som heter butterfly flaps i innsuget dit også, de kan pga koksing knekke, og da snakker vi om motorhavari. Så sjekk om du har det i innsuget ditt, har du det, så får man kjøpt ett kitt, som fjerner det. Lykke til videre og kos deg med bilen
Otis Skrevet Desember 5, 2013 Skrevet Desember 5, 2013 På min 525dat så må den kun være over 75 grader på motor for å starte rensing av DPF. Jeg gjør ingenting, men jeg merker når de foretar en rensing, da holder turtallet på rundt 1600-2200, i stedenfor 1200-2000 sånn ca.
bmw cab Skrevet Desember 5, 2013 Skrevet Desember 5, 2013 Du kan også starte den ved å holde den på høyt turtall. Når den renser selv, så renser den kun såpass at det er flow gjennom. Hvis du presser den selv, så renser den hele DPF. Uansett, DPF er noe dritt,hehe
CrZyWiz Skrevet Desember 5, 2013 Skrevet Desember 5, 2013 Bilen må være god og varm. Du må holde den på ett høyt turtall for at det skal slå inn. Gjerne 4 gir, i 110 km/t. I 15 min. På motor veien. Du kan også merke det på eksos lukta. Når røyken lukter rart og det svir i øynene, så er den prosessen i gang. Og husk, unngå alt for mye bykjøring/kø kjøring. Da tetter den seg til veldig mye. Så det å lufte bilen iblant på motor veien, der du drar bilen ut bilen på girene i 2-3 og holder ett høyt turtall i 4 gir er bare bra for motoren. Husk også å ta regelmessig olje service+ luftfilter. Da unngår du registerkjede havari, ventiltikking, koksing av innsug og egr- ventilen. Egr-ventilen kan du gjerne rense 1 gang i året, så slipper du mye tull. Jeg mener du har noe som heter butterfly flaps i innsuget dit også, de kan pga koksing knekke, og da snakker vi om motorhavari. Så sjekk om du har det i innsuget ditt, har du det, så får man kjøpt ett kitt, som fjerner det. Lykke til videre og kos deg med bilen 318d motoren har ikke swirl flaps, så der tar du feil. Fom 2008 kom N47 motoren, og den er ikke plaget med dette. Det er bare tull det du skriver om å kjøre på høyt turtall i lave gir, poenget er å skape varme. Og da er det belastning du skal ha, ikke at motoren jobber lett i 3-4 gir. Sakset fra dieseltråden: "For å unngå trøbbel vil jeg anbefale å bruke bilen litt godt av og til hvert fall. Dette vil føre til naturlig høyere egt, og dermed brenne bort noe sot. Tips som “kjør 20 min i andre gir” er bare helt latterlig. Du vil ha høy eksostemperatur, dette følger ikke automatisk turtallet, men belastningen. "
eehgil Skrevet Desember 5, 2013 Forfatter Skrevet Desember 5, 2013 Tusen takk for svar. Men det er ikke helt det jeg er på jakt etter. Har forstått det slik at hjernen kjører regenerering når det er behov for dette (måler for mye mottrykk i partikkelfilteret). Regenereringen foregår ved at det sprøytes inn en liten mengde diesel etter tenning, som vil forbrenne i eksosen å skape svært høye temperaturer. Riktig? Det jeg er ute etter er nøyaktig hvilke premisser som må ligge til grunn for at hjernen setter igang en slik regenerering. Se punkter i første post. På min 525dat så må den kun være over 75 grader på motor for å starte rensing av DPF. Jeg gjør ingenting, men jeg merker når de foretar en rensing, da holder turtallet på rundt 1600-2200, i stedenfor 1200-2000 sånn ca. Starter den selv om du kjører med lavt turtall? Eller har du automatkasse og merker det på den? Hvor lenge varer den?
bmw cab Skrevet Desember 5, 2013 Skrevet Desember 5, 2013 Crzywix, klarer du lese norsk eller har fått i deg for mye Zalo etter all den rute toningen du holder på med?????? Skal du lære meg hvordan man renser en diesel motor??? Tror du ikke jeg er klar over at det i 2008 kom ny motor som heter N47. Så du tror det å ligge i 5-6 gir øker varmen i DPF?, hallllooo, du er ikke på søndags tur med bestefaren din Crzywix. Målet her er å rense DPF, ikke sote den i hjel, og heller ikke kjøre økonomisk. DPF genererer automatisk ved en viss temp.At du ligger i 110 km/t gir i 5-6 gir hjelper ikke. Regner med du girer ned ved en oppover bakke eller ligger du å putrer i 5-6 gir over alt? Syns virkelig synd på svinghjulet ditt, som blir voldtatt av den 5-6 gir teorien din. Tror du alle mekanikere som jobber på Bavaria har tid til å ta seg en søndags tur i 5-6 gir i 50 sonen når de skal få i gang regenerering av DPF? Har ofte hørt at det fins mange rare mennesker i verden, aldri vært borti en før nå i dag.
Øyvind L. Skrevet Desember 5, 2013 Skrevet Desember 5, 2013 Crzywix, klarer du lese norsk eller har fått i deg for mye Zalo etter all den rute toningen du holder på med?????? Skal du lære meg hvordan man renser en diesel motor??? Tror du ikke jeg er klar over at det i 2008 kom ny motor som heter N47. Så du tror det å ligge i 5-6 gir øker varmen i DPF?, hallllooo, du er ikke på søndags tur med bestefaren din Crzywix. Målet her er å rense DPF, ikke sote den i hjel, og heller ikke kjøre økonomisk. DPF genererer automatisk ved en viss temp.At du ligger i 110 km/t gir i 5-6 gir hjelper ikke. Regner med du girer ned ved en oppover bakke eller ligger du å putrer i 5-6 gir over alt? Syns virkelig synd på svinghjulet ditt, som blir voldtatt av den 5-6 gir teorien din. Tror du alle mekanikere som jobber på Bavaria har tid til å ta seg en søndags tur i 5-6 gir i 50 sonen når de skal få i gang regenerering av DPF? Har ofte hørt at det fins mange rare mennesker i verden, aldri vært borti en før nå i dag. Nå tok det vel litt av her!!! Det blir jo ikke høy eksostemp av å la motoren jobbe lett!! Det skjønner vel de fleste håper jeg.. Man må jo tilføre drivstoff for at det skal bli varme i eksosen. Full gass på 6gir på Autobahn i 15-20 min er jo det aller beste for å rense DPF, men vi har jo ikke mulighet for det i norge. Å ligge på 4gir i 100kmt på en flat fin vei øker ikke eksos tempen.
Alpejohn Skrevet Desember 5, 2013 Skrevet Desember 5, 2013 Crzywix, klarer du lese norsk eller har fått i deg for mye Zalo etter all den rute toningen du holder på med?????? Skal du lære meg hvordan man renser en diesel motor??? Tror du ikke jeg er klar over at det i 2008 kom ny motor som heter N47. Så du tror det å ligge i 5-6 gir øker varmen i DPF?, hallllooo, du er ikke på søndags tur med bestefaren din Crzywix. Målet her er å rense DPF, ikke sote den i hjel, og heller ikke kjøre økonomisk. DPF genererer automatisk ved en viss temp.At du ligger i 110 km/t gir i 5-6 gir hjelper ikke. Regner med du girer ned ved en oppover bakke eller ligger du å putrer i 5-6 gir over alt? Syns virkelig synd på svinghjulet ditt, som blir voldtatt av den 5-6 gir teorien din. Tror du alle mekanikere som jobber på Bavaria har tid til å ta seg en søndags tur i 5-6 gir i 50 sonen når de skal få i gang regenerering av DPF? Har ofte hørt at det fins mange rare mennesker i verden, aldri vært borti en før nå i dag. Han har ikke skrevet at man skal ligge i 5-6 gir, men at motoren skal ha belastning. Og ligge i 4. gir i 110 gir overhode ingen belastning. Blir det samme som TRF skriver i dieseltråden, at å ligge i 2. gir i 20 minutter er bare tull. Du skriver jo mye rart du også har jeg sett, så du skal vel ikke rope for høyt om salo. Ingen grunn til og angripe folk på den måten.
CrZyWiz Skrevet Desember 5, 2013 Skrevet Desember 5, 2013 Tusen takk for svar. Men det er ikke helt det jeg er på jakt etter. Har forstått det slik at hjernen kjører regenerering når det er behov for dette (måler for mye mottrykk i partikkelfilteret). Regenereringen foregår ved at det sprøytes inn en liten mengde diesel etter tenning, som vil forbrenne i eksosen å skape svært høye temperaturer. Riktig? Det jeg er ute etter er nøyaktig hvilke premisser som må ligge til grunn for at hjernen setter igang en slik regenerering. Se punkter i første post. Starter den selv om du kjører med lavt turtall? Eller har du automatkasse og merker det på den? Hvor lenge varer den? Lar bmwcab sine innlegg, stå for seg selv Det er riktig det du skriver ang. ekstra diesel for å skape svært høye temperaturer. Ellers er det noen andre premisser som du nevner, det ene er at kjølevannstemperaturen må være over en viss temperatur. Mener å huske det var 75 grader(?). Den andre er at du må ha over kvart tank diesel. Da skal bilen starte regenerering når det er behov. Cluet da er som nevnt tidligere å belaste motor, og gjerne over tid. F.eks med litt hurtig landeveiskjøring, med forbikjøringer og\eller stigninger slik at motor belastes litt. Der igjen, styr unna disse "2 gir i 20min" tipsene.
bmw cab Skrevet Desember 6, 2013 Skrevet Desember 6, 2013 Du fortsetter som du gjør Crzywiz, og jeg fortsetter som jeg vet er best for min bil og motor. Hva vet vel jeg om dette. Er jo bare på min BMW nr 30 nå. Og har verken hatt motor ras eller noen problemer på 14 år. Jeg er selvstendig næringsdrivende innen bruktbil. Selger over 170 brukt biler i året. Så veldig rart at DPF i mine biler ikke har tatt kvelden ennå på min måte. Og hvorfor skal du følge kokepunktet til kjølevannet? Motoren er ikke varm selv om måleren i bilen sier at nå er det 85 grader. Du skal følge hvor varm oljen er i motoren, og den blir varm etter 20-30 min.Er en god grunn til at folk setter Defa kobling i blokka og IKKE i radiator. Jeg har heller ikke skrevet kjøre 20 min i 2 gir. Det er det du som har skrevet Crzywiz. Jeg har skrevet 15 min i 4 gir i ca 110 km/t. Det tilsvarer ca 2300 rpm. Hvis du eller noen andre der ute mener at bilen ikke får belastning av det der så vet ikke jeg.... Uansett. Ser ingen grunn til å diskutere noe som helst mer med deg her på trådstarters innlegg. Vi kan heller ta det på PM hvis du sliter med å sove etter å ha lest dette.
Azeton Skrevet Desember 6, 2013 Skrevet Desember 6, 2013 bmw cab, koker kjølevannet når nåla står i midten? Bilen har ikke veldig mye belastning hvis du ligger og cruiser på 2300 rpm! Kanskje hvis du holder igjen med bremsa + kjører litt motbakke.
Otis Skrevet Desember 6, 2013 Skrevet Desember 6, 2013 Tusen takk for svar. Men det er ikke helt det jeg er på jakt etter. Har forstått det slik at hjernen kjører regenerering når det er behov for dette (måler for mye mottrykk i partikkelfilteret). Regenereringen foregår ved at det sprøytes inn en liten mengde diesel etter tenning, som vil forbrenne i eksosen å skape svært høye temperaturer. Riktig? Det jeg er ute etter er nøyaktig hvilke premisser som må ligge til grunn for at hjernen setter igang en slik regenerering. Se punkter i første post. Starter den selv om du kjører med lavt turtall? Eller har du automatkasse og merker det på den? Hvor lenge varer den? Ja, jeg har automatgir ja. Så jeg bestemmer jo ikke turtallet selv da.
Azeton Skrevet Desember 6, 2013 Skrevet Desember 6, 2013 amagad.. lås den i 2. gir og 110 i 14.14 min
Aroid Skrevet Desember 6, 2013 Skrevet Desember 6, 2013 Her var det mye gode svar.. Når man hører motoren fjusker på tomgang og ekstra buldre lyd fra eksosen når man kjører så regenerere motoren. Da kjører man tungt på 1800rpm ca 2 mil over 60km/t vist det er veldig tett kan det bli kjøretur opp til 5mil. Det er diverse faktorer som må ligger på plass for den skal regenerere. Dem som har fjernet egr ventil tar lengere tid for regenerere skal starte. Vist man går inn med data ser man hvor mettet partikkelfilter er. Ser når sist gang regenererte. Dette skal sjekkes på service. Vist den er tett skal kunden få beskjed og få informasjon. Verkstedet skal fiks det så blir det tatt kjøre tur opp til 15-20mil. Drivstoff tanken over halv full.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå