Gå til innhold

Motorsykkel tråden på bimmers


Cbrooen
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, humpfy skrev:

Takk @ogee1 også - så ikke svaret ditt før nå! Fin sykkel som absolutt kunne vært aktuell. Vet ikke hvorfor, men jeg tiltrekkes av eldre røde italienere... :)

Ser den. BMW klarer ikke å konkurrere på sjarm og utseende. Jeg kikket også på Ducati. Kunne godt tenkt meg en Monster eller lignende, men ingen av de modellene jeg liker ser noe ålreit ut med kofferter. Kofferter var et krav for meg fordi jeg ønsker å dra på tur med litt bagasje innimellom og er ikke noe fristet av å stroppe fast løs bagasje. Sånn sett er BMW et godt kompromiss. Ser ikke helt gæli ut uten koffertene, samtidig som den er veldig praktisk med kofferter.

Ellers er Buell kule sykler, men jeg liker XB12 best. Naboen hadde en sånn. Utrolig tøff sykkel, men veldig kort. Ikke egnet for meg på 193 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ogee1 skrev:

Ellers er Buell kule sykler, men jeg liker XB12 best. Naboen hadde en sånn. Utrolig tøff sykkel, men veldig kort. Ikke egnet for meg på 193 cm.

XB12 var en kul sykkel, ja. Passer nok meg med snaue 1.80. Notert!

Innbiller meg at jeg ikke har behov for kofferter. I det minste får jeg ta det på neste sykkel. Nå har jeg sjansen til å anskaffe noe ufornuftig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, humpfy skrev:

XB12 var en kul sykkel, ja. Passer nok meg med snaue 1.80. Notert!

Innbiller meg at jeg ikke har behov for kofferter. I det minste får jeg ta det på neste sykkel. Nå har jeg sjansen til å anskaffe noe ufornuftig :)

XB12 er visst utrolig lettsvingt og morsom å kjøre. Og så er det et skikkelig tøft design som ikke så mange har. En del finesser som at bensintanken er i hovedramma og oljetanken er i svingarmen. Alt for å få lavt tyngdepunkt og kompakt design. Motoren er en ombygd Harley, på godt og vondt. Naboen min hadde problemer med å få den til å gå reint, men jeg tror ikke dette er et veldig vanlig problem. Veldig grom lyd!

Ellers er det noen av oss som henger på mcsiden.no. Trivelig MC-forum med mye god kunnskap.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører BMW jeg også, den har sidekofferter man hekter på på 10 sekunder og racket er integrert på sykkelen. Jeg kjører til tross for daglig jobbpendling alltid med koffertene på. Det er fryktelig praktisk. Kjøper ikke sykkel uten kofferter når man først har hatt det. 
 

Vintersykkelen, en Jawa 350 kjøpte jeg bagasjerack og kofferter til. Originalt rack skal sies. Kjører med totaktsolje i høyre koffert og den venstre til alt annet dilldall. Det gjør motorsykkelhverdagen så mye enklere.

Kommer ann på hva man ser for seg å bruke sykkelen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/10/2021 at 6:04 PM, humpfy said:

Hei dere som har peiling på sykler. Vurderer sykkel til sommeren og ser på prisklasse 60-100. Har lyst på noe i stilen/klassen Ducati Monster, Buell X1 eller kanskje Ducati Scrambler.

Noen tanker om merke/type? Ikke R-aggressiv, men heller ikke GS passiv. For å si det litt flåsete. Er forresten første sykkel, så 90-100 hk er helt nok. Bunndraget viktigere enn toppfart. 
 

edit: brukt som dere sikkert leser ut av prisklasse og type. Helst under 20k km.

 

edit2: kom gjerne med andre forslag. Gjerne BWM!

Jeg må si som jeg alltid gjør - prøv syklene!
Forskjellene på egenskaper er gigantiske, og noe så banalt som å gå fra en MT07 til en Monster 796 - som i teorien skal være ganske like sykler - utgjør stor forskjell.

Ducati lager motorer som ikke trives på lavt turtall, og de svir ræva di fordi de lager L-twin og sender eksosen fra bakre sylinder under stumpen din. Selv V4-motorene er tungkjørte sammenlignet med andre sykler.

Jeg ville gått for Yamaha MT09 om jeg var deg, og jeg ville satset på å sette på en liten vindskjerm om du bor i nærheten av motorveier eller tenker å kjøre mye over 80 rett frem. (I svingene driter man i vinden uansett)
MT07 er en svært lettkjørt og morsom sykkel, og jeg er sikker på at 09 også er det - men da med litt mer oomf.
 

Men du må prøve syklene - for små endringer i f.eks. fotstilling eller høyde på holker kan ha alt å si for hvordan kroppen din trives. Og motorene er svært forskjellige, noe som påvirker kjøreopplevelsen i stor grad. Ikke kjøp Ducati uprøvd i hvert fall ;)
(Jeg eier min 3. Ducati nå, så jeg snakker av erfaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @LoKi. Hørt det samme om Ducati, lar meg likevel fascinere. Kanskje ikke optimal førstesykkel. Har tilgang på en MT09 og skal få prøvd en. Fin sykkel. Er bare skapt til å søke etter det romantiske fremfor det praktiske.

Yamaha < Ducati. 

Ferrari > Porsche

Alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kjøre monster på kjøreskolen. Jeg snakket ikke italiensk som kjørelæreren sa. Det var ikke noe for meg hvertfall. Det er sikkert! Kjørelærer måtte dra fram gamle «svarten». En Yamaha FZ6. Temmelig ordinær, men den gjorde det meste veldig bra. Litt høyt turtall på landevei og motorvei, men BMWen tusler på 2700rpm i 80km/t så er vel ganske godt vant.. Går like fint på 1000rpm i 6.gir som på 9000rpm..

Yamahaen er lite spennende, samme synes jeg om MT07 og MT09. Prøvde en MT09 og ble veldig skuffa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FZ6 ser også ut til å være et alternativ @FredrikE24, men som du sier er den i samme kategori som MT. Noe kjedelig. Honda CB1000 kan jeg også tenke meg å prøve. Sikkert kun mindre forskjeller mellom disse syklene jeg nevner, minus italienerne. Har ikke helt glemt Yamaha R1 heller. Hadde seriøse må-ha abstinenser der for en del år siden...
 

Hva med kjøredresser? Gore-tex type Rukka Start R har jeg kikket på. Skinn er ikke min stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg likte godt med FZ6en var godt drag på høyeste gir i landeveishastigheter. Om noe et litt høyt turtall, men ikke spesielt plagsomt. Disse motorene er rene symaskinene. Min BMW er rimelig høylytt og «rå» på 5000rpm, det er her den begynner å våkne skikkelig til liv. Cruising langs landevei gjøres best på 3000rpm.

Samme kan jeg ikke si om etterkommeren XJ6. Denne var slapp og måtte piskes for å få noe ut av den. Symaskin til tross.

Problemet mitt med MT09 var vel egentlig opplevd kvalitet og kjørefølelse. Man betaler her for noe helt ordinært, men med en potent tre-sylindret motor. Den er sprek og bremsene er gode nok, men ytelsene stopper der. Det er vel mye for pengene kan jeg vel si, men har til gode å se en som kjører langtur på en slik. Dro med meg en kompis på en kveldstur med MT09 fra Follo til Gaustadtoppen en juli-kveld. På returen var han så kald og sliten at det ble ikke noe særlig mer kjøring på han. Dog en nokså lang tur på en kveld som begynte i 19-tiden.

Vi hadde vidt forskjellige sykler og jeg storkoste meg hele veien.

Mitt problem med Ducati er vibrasjoner. Det vibrerer hinsides, og når motoren på ingen måte var kjørbar under 4krpm var det slitsomt. Det var veldig mye giring for kjøring på typisk norske veier og trafikk.

Jeg skal være forsiktig med mine uttalelser da jeg er så til de grader opptatt av BMW-motorsykler, men du verden og gode de er. Det gjenspeiles også i prisen, men en annen pris å betale, er at man neppe er den kuleste i gata med en slik. Dette er noe jeg ikke bryr meg om overhodet. Alt kommer ann på bruk. Hadde jeg hatt Ducati, så hadde jeg nok ikke kjørt på daglig basis.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, FredrikE24 said:

Det jeg likte godt med FZ6en var godt drag på høyeste gir i landeveishastigheter. Om noe et litt høyt turtall, men ikke spesielt plagsomt. Disse motorene er rene symaskinene. Min BMW er rimelig høylytt og «rå» på 5000rpm, det er her den begynner å våkne skikkelig til liv. Cruising langs landevei gjøres best på 3000rpm.

Samme kan jeg ikke si om etterkommeren XJ6. Denne var slapp og måtte piskes for å få noe ut av den. Symaskin til tross.

Problemet mitt med MT09 var vel egentlig opplevd kvalitet og kjørefølelse. Man betaler her for noe helt ordinært, men med en potent tre-sylindret motor. Den er sprek og bremsene er gode nok, men ytelsene stopper der. Det er vel mye for pengene kan jeg vel si, men har til gode å se en som kjører langtur på en slik. Dro med meg en kompis på en kveldstur med MT09 fra Follo til Gaustadtoppen en juli-kveld. På returen var han så kald og sliten at det ble ikke noe særlig mer kjøring på han. Dog en nokså lang tur på en kveld som begynte i 19-tiden.

Vi hadde vidt forskjellige sykler og jeg storkoste meg hele veien.

Mitt problem med Ducati er vibrasjoner. Det vibrerer hinsides, og når motoren på ingen måte var kjørbar under 4krpm var det slitsomt. Det var veldig mye giring for kjøring på typisk norske veier og trafikk.

Jeg skal være forsiktig med mine uttalelser da jeg er så til de grader opptatt av BMW-motorsykler, men du verden og gode de er. Det gjenspeiles også i prisen, men en annen pris å betale, er at man neppe er den kuleste i gata med en slik. Dette er noe jeg ikke bryr meg om overhodet. Alt kommer ann på bruk. Hadde jeg hatt Ducati, så hadde jeg nok ikke kjørt på daglig basis.

BMW er utrolig smooth i forhold til Ducati, så jeg skjønner deg i hvert fall godt. Har hatt 2 S1000RR, og det er en helt annen motor. Ingeniørkunst fra Tyskland eller lidenskap fra Italia. Det er det du velger mellom ;)
Kjørte SFV4'en min fra service og hjem på lørdag, og jeg hadde helt glemt hvor "slitsom" den sykkelen er å kjøre. Men herre jesus så gøy den er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg sitter som sikkert mange andre her, og lurer på sykkel for sesongen 🙂

Har fra før hatt Suzuki Bandit 600, og den siste, en Honda CBR1100XX, som var super på tur i Tyskland, ned til Sveits osv.

Nå er det noen år siden jeg solgte den, og lysten på noe nytt er kommet, men da en sykkel som er litt mer "avslappet", men samtidig morsom og lettkjørt. Jeg har tittet på en Yamaha XSR900, da den er forholdsvis lik en MT09 som jeg har prøvekjørt, og likte godt. 

Jeg er jo 203cm, så mange sykler blir fort små. Kom gjerne med noen tips til en komfortabel, og morsom cruiser som tar svinger lett 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Martin-D skrev:

Jeg sitter som sikkert mange andre her, og lurer på sykkel for sesongen 🙂

Har fra før hatt Suzuki Bandit 600, og den siste, en Honda CBR1100XX, som var super på tur i Tyskland, ned til Sveits osv.

Nå er det noen år siden jeg solgte den, og lysten på noe nytt er kommet, men da en sykkel som er litt mer "avslappet", men samtidig morsom og lettkjørt. Jeg har tittet på en Yamaha XSR900, da den er forholdsvis lik en MT09 som jeg har prøvekjørt, og likte godt. 

Jeg er jo 203cm, så mange sykler blir fort små. Kom gjerne med noen tips til en komfortabel, og morsom cruiser som tar svinger lett 😄

Hva med R1200R? Mulig at det blir skarp knevinkel hvis du har lange bein. Jeg er 193cm og trives godt på min. Lettkjørt sykkel som kan brukes til alt. Avslappet på langtur, men morsom hvis du vil gi på litt i svingene.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet dekk på sykkelen forrige uke. Da jeg skulle ta av hjulene oppdaget jeg at jeg manglet en 22mm Unbrako til framakselen. Etter å ha fundert litt på kreftene fant jeg ut at jeg skulle prøve å 3D-printe en adapter. Printet samtidig ut to kiler som jeg kunne dytte inn mellom bremseklossene så jeg ikke skulle få trøbbel hvis noen klådde på bremsehåndtaket mens hjulet var tatt av. Utrolig kjekt med 3D-printer til sånne småting.

IMG_6312.thumb.JPG.2e5dedf17eb4d0341891effed6d95b86.JPG

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at mange lange kropper har kjørt CBR1100XX Super Blackbird i årevis. En jeg kjørte med på Rudskogen var nærere 210cm og klarte å klamre seg til en. Jeg er 194 og sitter fint på de fleste BMWer.

Hvilke krav har du til prestanda?

Dette går helt på smak og man trår ikke feil med en XSR900. Men den er relativt plain om man kan si det slik. XSR900 går ganske mye bedre enn min sykkel i original utførelse rett frem, men ikke like god(enkel) å kjøre jevnt fort på svinga med. BMWen er stabil til forskjermen slår oppi lykta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 9.4.2021 den 13.57, ogee1 skrev:

Hva med R1200R? Mulig at det blir skarp knevinkel hvis du har lange bein. Jeg er 193cm og trives godt på min. Lettkjørt sykkel som kan brukes til alt. Avslappet på langtur, men morsom hvis du vil gi på litt i svingene.

Titta på den, den virka ålreit :)

Skal se om jeg får mulighet til å få prøvekjørt en en dag. 

På 11.4.2021 den 15.36, FredrikE24 skrev:

Har inntrykk av at mange lange kropper har kjørt CBR1100XX Super Blackbird i årevis. En jeg kjørte med på Rudskogen var nærere 210cm og klarte å klamre seg til en. Jeg er 194 og sitter fint på de fleste BMWer.

Hvilke krav har du til prestanda?

Dette går helt på smak og man trår ikke feil med en XSR900. Men den er relativt plain om man kan si det slik. XSR900 går ganske mye bedre enn min sykkel i original utførelse rett frem, men ikke like god(enkel) å kjøre jevnt fort på svinga med. BMWen er stabil til forskjermen slår oppi lykta.

Prestanda, tja, med forrige sykkel som jo var en XX. så trenger jeg ikke like mye futt. Føler jeg vil heller ha noe mer avslappet. Rundt 100hk er nok helt topp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...