Pekka Skrevet Januar 15, 2014 Forfatter Skrevet Januar 15, 2014 Takk for info Jeg hadde lest tråden om termostater som ble postet i et tidligere innlegg i denne tråden. Der hadde man byttet kun termostaten på AGR og dermed oppnådd normal driftstemperatur. Jeg antok derfor at en defekt termostat i AGR-systemet førte til lavere motortemperatur.
Otis Skrevet Januar 15, 2014 Skrevet Januar 15, 2014 Det er korrekt Pekka. En defekt termostat vil kunne ødelegge for å få driftstemperatur. Spørs bare hvor ødelagt den er.
TRF Skrevet Januar 15, 2014 Skrevet Januar 15, 2014 Tror vi prater litt om hverandre. En defekt termostat vil som Otis sier føre til dette ja. Men defekt termostat og deaktivert EGR er ikke det samme.
Pekka Skrevet Januar 25, 2014 Forfatter Skrevet Januar 25, 2014 En liten oppdatering: Dekket forsiden av radiatoren helt på mandag, men har ikke oppnådd stort mer enn 77 grader på vei til jobb selv med 20 grader start-temperatur (motorvarmer). I dag fikk jeg endelig kjørt en litt lengre tur på glatta (uten DSC ) og kom opp i 99 grader. Temperaturen sank ned til 90 da jeg kjørte økonomisk. Med disse temperaturene burde DPF'en regenerere, så jeg er spent på om feilmeldingen dukker opp etter 10 minutter på neste kjøretur. Noen som vet om feilmeldingen forsvinner når problemet er løst, eller om den kommer på uansett og må fjernes med dataverktøy? Det er jo også interessant å vite om bilen i det hele tatt regenererer DPF når feilmeldingen først er kommet. I så fall så er jo denne ekperimenteringen bortkastet.
Otis Skrevet Januar 25, 2014 Skrevet Januar 25, 2014 Om du enda ikke har skiftet termostatene, så gjør du det. Har glemt hva som er sagt. Jeg er usikker på om regenerering starter under alle forhold. Eller om det må være under så å så mye last, turtall, å gir.
Pekka Skrevet Januar 25, 2014 Forfatter Skrevet Januar 25, 2014 Håper å få fjernet hele AGR-opplegget istedenfor å først bytte termostaten og deretter fjerne den. AGR-erstatteren til min type motor er ikke ferdig utviklet, jeg skal ringe leverandøren og høre hvor lang tid som gjenstår.
Otis Skrevet Januar 25, 2014 Skrevet Januar 25, 2014 Aha. Trf antar jeg. Men det er jo greit å vente. Bare du ikke har for lav temperatur på motor til vanlig.
Tore Diesel Skrevet Januar 25, 2014 Skrevet Januar 25, 2014 En ting er hvertfall helt sikkert. Får jeg problemer med partikkelfilteret mitt skal det bort for alltid, noe annet er uaktuelt.
Pekka Skrevet Januar 26, 2014 Forfatter Skrevet Januar 26, 2014 Har tegnet en skisse med alle hovedkomponentene i kveld, etter å ha studert ETK og bilder på nettet. Fordi eksoskjøleren hjelper motoren til å oppnå driftstemperatur litt før, så er den ikke så dum å ha til småkjøring på vinteren. I tillegg går noen av de nye kravene i PKK på dette med å tukle med ting som skal hjelpe miljøet. Da er det dumt hvis det står en nydelig dreid sak der det skal være en støpt AGR-ventil. For å slippe eksos i innsuget med påfølgende belegg så kommer jeg til å blende av en vacuumslange, for så å deaktivere AGR-funksjonen når jeg finner en med riktig programvare. Jeg sender derfor en bestilling til GS Bildeler på en ny AGR-termostat. Hjelper ikke det på motortemperaturen så bytter jeg hovedtermostaten. Det ser ut til at motortemperaturen må være minst 75 grader, eksostemperaturen minst 240 grader, og tanken inneholde minst 10 liter diesel for å starte regenerering. Med de nevnte PKK-reglene så er det ikke så lurt med et rett rør der DPF og katalysator skulle sittet. Likevel frister det ikke å skulle rense DPF hver vinter, så et alternativ er å knuse DPF og helle den ut. Noen må da programmere om ECU slik at regenerering ikke forekommer og ECU ikke bryr seg om null trykkdifferanse før og etter DPF. Eventuelt så kan man tukle med temperatursensoren for aldri å registrere 240 grader, men det er vel mulig andre funksjoner er avhengig av den inputen.
Benjamin Kristiansen Skrevet Januar 26, 2014 Skrevet Januar 26, 2014 Har tegnet en skisse med alle hovedkomponentene i kveld, etter å ha studert ETK og bilder på nettet. Fordi eksoskjøleren hjelper motoren til å oppnå driftstemperatur litt før, så er den ikke så dum å ha til småkjøring på vinteren. I tillegg går noen av de nye kravene i PKK på dette med å tukle med ting som skal hjelpe miljøet. Da er det dumt hvis det står en nydelig dreid sak der det skal være en støpt AGR-ventil. For å slippe eksos i innsuget med påfølgende belegg så kommer jeg til å blende av en vacuumslange, for så å deaktivere AGR-funksjonen når jeg finner en med riktig programvare. Jeg sender derfor en bestilling til GS Bildeler på en ny AGR-termostat. Hjelper ikke det på motortemperaturen så bytter jeg hovedtermostaten. Det ser ut til at motortemperaturen må være minst 75 grader, eksostemperaturen minst 240 grader, og tanken inneholde minst 10 liter diesel for å starte regenerering. Med de nevnte PKK-reglene så er det ikke så lurt med et rett rør der DPF og katalysator skulle sittet. Likevel frister det ikke å skulle rense DPF hver vinter, så et alternativ er å knuse DPF og helle den ut. Noen må da programmere om ECU slik at regenerering ikke forekommer og ECU ikke bryr seg om null trykkdifferanse før og etter DPF. Eventuelt så kan man tukle med temperatursensoren for aldri å registrere 240 grader, men det er vel mulig andre funksjoner er avhengig av den inputen. Kan også få tak i partikkelfilter fra en ødlagt bil, slik du har å ta ut innmaten. slik at det ser orginalt ut
TRF Skrevet Januar 26, 2014 Skrevet Januar 26, 2014 Har tegnet en skisse med alle hovedkomponentene i kveld, etter å ha studert ETK og bilder på nettet. Fordi eksoskjøleren hjelper motoren til å oppnå driftstemperatur litt før, så er den ikke så dum å ha til småkjøring på vinteren. I tillegg går noen av de nye kravene i PKK på dette med å tukle med ting som skal hjelpe miljøet. Da er det dumt hvis det står en nydelig dreid sak der det skal være en støpt AGR-ventil. For å slippe eksos i innsuget med påfølgende belegg så kommer jeg til å blende av en vacuumslange, for så å deaktivere AGR-funksjonen når jeg finner en med riktig programvare. Jeg sender derfor en bestilling til GS Bildeler på en ny AGR-termostat. Hjelper ikke det på motortemperaturen så bytter jeg hovedtermostaten. Det ser ut til at motortemperaturen må være minst 75 grader, eksostemperaturen minst 240 grader, og tanken inneholde minst 10 liter diesel for å starte regenerering. Med de nevnte PKK-reglene så er det ikke så lurt med et rett rør der DPF og katalysator skulle sittet. Likevel frister det ikke å skulle rense DPF hver vinter, så et alternativ er å knuse DPF og helle den ut. Noen må da programmere om ECU slik at regenerering ikke forekommer og ECU ikke bryr seg om null trykkdifferanse før og etter DPF. Eventuelt så kan man tukle med temperatursensoren for aldri å registrere 240 grader, men det er vel mulig andre funksjoner er avhengig av den inputen. For å spare deg for en masse bry og plage over tid, det fungerer ikke slik du tenker (ang dpf). Jeg tror heller ikke dere helt forstår hvor lite egr hjelper temperaturen opp. Under en viss temperatur (norsk vinter) så er ikke egr åpen engang, og den er IKKE der for å varme opp motor men å kjøle eksos.
Pekka Skrevet Januar 26, 2014 Forfatter Skrevet Januar 26, 2014 Ja, tenkte på å få tak i en ødelagt en, men vet ikke hvor lett det er å få til Her er skissen, som søndagsunderholdning AGR-ventilen er ikke en dreieventil, men jeg laget ikke en ny skisse for å rette på det
Pekka Skrevet Januar 26, 2014 Forfatter Skrevet Januar 26, 2014 For å spare deg for en masse bry og plage over tid, det fungerer ikke slik du tenker (ang dpf). Jeg tror heller ikke dere helt forstår hvor lite egr hjelper temperaturen opp. Under en viss temperatur (norsk vinter) så er ikke egr åpen engang, og den er IKKE der for å varme opp motor men å kjøle eksos. Nei, dette er en læreprosess for meg DPF/katalysator synes ikke nedenfra såvidt jeg forstår, men heller fra motorrommet. Så skulle det være en kontrollant som enten ser sot i eksosrøret eller ser et blankt rør der DPF/Kat skulle vært, så kunne jeg hatt den originale i renset tilstand liggende. Er litt skrujobb å bytte ser det ut til, men det er det jo hvis man renser hver vinter også. Svarer du på PM'en?
Alpejohn Skrevet Januar 26, 2014 Skrevet Januar 26, 2014 Så mye styr for og bytte termostater? Er jo bare og bytte og bli ferdig med det, og bytt begge 2 når du først holder på. Ingenting og vente med, bare hive seg rundt og bytt begge, er ikke så veldig vanskelig. CrZyWiz reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå