Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

har handlet inn en e46 320D 2003mod.

skall få chippet denne. men har hørt noe snakk om att man bør fjerne ett deksel\spjell i innsuget for dette kan skape problemer??

noe med att noe skruer osv kan riste løs å gå inn i motoren? er dette bare tull eller må jeg fram med skralla!?

Skrevet

Swirl flaps heter det høt med trf performance her på forumet han selger. koster litt over 1000,-

god sikkerhet. noen timers jobb er det !

okei. så det hjelper ikke å bare fjerne disse?

Skrevet

Jo, det er det man gjør. "alle" selger blindlokk for å erstatte de med, bla TRF på forumet her. Han er også rett kar å snakke med ang chipping.

Skrevet

Jo det hjelper jo i forhold til at de kan løsne og bli sugd inn i motoren. Fjerner du de så er jo den faren over men hvis du mente om ikke portene bare kunne vært åpne så er det vel slik at innsugskanalene (du har dobbelt sett, et sett som er åpent og et sett som har swirlflaps) skal ha et visst areal for å få rette farten på lufta og rett fyllingsgrad i forbrenningskammer. Hvis arealet på kanalene blir for stor så faller farten på lufta og dermed også fyllingsgraden i forbrennningskammer. Flapsene stenger når du har full gass så da er det meningen at all luften skal gjennom kun det andre settet med innsugskanaler.

Her er jeg på tynn is så ta min forklaring med ei klype salt men det er uansett anbefalt å stenge disse innsugskanalene etter fjerning av flaps.

• 2 weeks later...
Skrevet

okei.

ja ringte til GS for å bestille blende lokk til hvor swirlflapsen står nå. men det er to forskjellige størrelser på disse. å de mener att jeg må av med innsuget å måle selv størrelsen på disse. men var jo veldig lite gira på å demontere bilen for så å ha den stående slik fram til delene kommer.

er det ingen annen måte å finne ut størrelsen på disse? motorkode eller lignende?

Skrevet

Jo det hjelper jo i forhold til at de kan løsne og bli sugd inn i motoren. Fjerner du de så er jo den faren over men hvis du mente om ikke portene bare kunne vært åpne så er det vel slik at innsugskanalene (du har dobbelt sett, et sett som er åpent og et sett som har swirlflaps) skal ha et visst areal for å få rette farten på lufta og rett fyllingsgrad i forbrenningskammer. Hvis arealet på kanalene blir for stor så faller farten på lufta og dermed også fyllingsgraden i forbrennningskammer. Flapsene stenger når du har full gass så da er det meningen at all luften skal gjennom kun det andre settet med innsugskanaler.

Her er jeg på tynn is så ta min forklaring med ei klype salt men det er uansett anbefalt å stenge disse innsugskanalene etter fjerning av flaps.

Du bommer nok litt der ;) Innsuget har bare 1 sett kanaler og swirlflaps. Poenget er at de lukker delvis på lavt turtall for å øke hastigheten på lufta. 

Når du skrur ut alt, så får du åpne hull, og må derfor ha erstatningsplater slik at innsuget blir tett. Evnt du kan fjerne bare "flapsene", og la resten stå igjen.

Skrevet

Du bommer nok litt der ;) Innsuget har bare 1 sett kanaler og swirlflaps. Poenget er at de lukker delvis på lavt turtall for å øke hastigheten på lufta. 

Når du skrur ut alt, så får du åpne hull, og må derfor ha erstatningsplater slik at innsuget blir tett. Evnt du kan fjerne bare "flapsene", og la resten stå igjen.

så dette vil si att jeg kan fjerne kun flapsene utn å tenke på noe blende lokk?

Skrevet

Nei, du må erstatte dem med blendelokk.

Og, jo, innsuget har "to sett med kanaler" (på alle m47 og m57 generasjoner), 2 per sylinder, en som går gjennom toppdekselet, og en som går inn i sida på toppen som "vanlig". Det er sistnevnte som har flaps.

Skrevet

Og, jo, innsuget har "to sett med kanaler" (på alle m47 og m57 generasjoner), 2 per sylinder, en som går gjennom toppdekselet, og en som går inn i sida på toppen som "vanlig". Det er sistnevnte som har flaps.

okei. da er det avklart.

men så var det neste spørsmål. hvordan kan jeg finne ut størrelsen på disse UTEN å demontere innsuget først?

Skrevet

Er du helt sikker? Når jeg hadde mitt innsug av for rens, så så jeg bare 1 kanal? Min bil har dog ikke swirl flaps.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...