Gå til innhold

BMW E46 320D - Turbo?


Nardo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Blir snart innkjøp av førstegangsbil, en E46.

Har tenkt litt på 320D-motoren (kan ikke det tekniske navnet på denne.) men noen ting jeg lurer på.

 

Har lest at en generell svakhet på disse motorene er turbohavari. Det er greit nok, det er jeg klar over.

 

Men vil det si at alle 320D kommer med turbo originalt? Altså, ikke at det er noen modeller uten og noen med?

Åssen er denne bilen generelt?

Grei førstegangsbil?

Eventuelle erfaringer?

 

Spørsmålene er uthevet, veldig fint om dere kunne svart på disse. :)

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle 320d har turbo. Det finnes to versjoner av denne, den første hadde 136hk (preface) og den andre hadde 150hk (facelift). Hva er budsjettet ditt? 

Jeg har en 03 E46 320d og jeg er veldig fornøyd sålangt. Jeg kan se for meg at det er en veldig flott førstegangsbil, men jeg hadde nok valgt faceliften hadde jeg vært deg ( sett at du har pengene til det ). 

 

Ting du bør passe på er om turbo er byttet, om veivhusventilasjon er byttet (skal byttes hver tredje oljeskift). Ellers har man ting som swirlflaps og EGR som ofte kan skape problemer (google it). 

 

Ellers bør du bare passe på eventuelle ulyder, rust osv ved eventuelt kjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar!

Budsjettet mitt er 30-40k. Har mer å rutte med, men vil ikke bruke masse på førstegangsbil :) på det budsjettet tipper jeg nok at jeg havner 98-00 modell. Dette blir vel preface 136hk modellen.

Ok! Takk for tips om hva jeg skal sjekke, settes stor pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en fin bil det også. Finn en med lav kilometerstand og mest mulig original stand. Velg heller det kontra de som er jalla opp med diverse deler. 

Husk at E46 frem til 2000 har subframe disaster problemet. Mange som aldri blir utsatt for det, men når det skjer kan det være hodebry hvis man ikke kan skru. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer bra at E46 har problemer med turboene på diesel-motorene deres. Men kommer jo an på hvordan det er kjørt, men har hørt om utallige ganger de har røket.

Hvis det er automat så er girkassa og en svakhet. Turbo og autokassa er vel ikke noe å skryte av. De er kjent for å ryke etter 200 tusen km.

 

Såklart er jo mange som går myyyye mere, opp mot 300 osv, men det kommer an på sjoføren. Kjøremåte og vedlikehold er viktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pre-face er ikke noe mer utsatt for turbohavari en de fleste andre turbodieseler. Når vi snakker såpass gamle biler vil veldikeholdet bestemme hva som ryker når.

 

Riktig det, det er vel heller slik at prefacelift hadde mindre problemer med turbo enn faceliftmodellen, Dessuten har den ikke swirlflaps i innsuget heller.

"Subframe" problemet ble nok dessverre ikke borte fra 2000, det finnes eksempler på dette problemet også på senere biler. Dette problemet er individuelt og veldig avhengig av bruk.

Et problem som forkommer på preface (136 hk) er feil på innspr,pumpen. Dette er en feil på en elektronikkomponent inne i pumpen, og pumpen må normalt demonteres for å reparere dette. 

En annen ting som ryker er bakre foringer for bærebruene foran, samt de yttre kulene på bærebruene.

Det er også endel svakheter med foringer i bakstilling, det kan være lurt å sjekke dette før kjøp.

En bil med slark i hjulopphenget trenger ikke være et dårlig kjøp, men prisen må stå i forhold til dette.

Dette er normale slitedeler som ikke koster skjorta å bytte, spesielt om du kan skru selv.

Sjekk også for rust, det er ikke helt uvanlig med rust foran på panser, og heller ikke på dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Bortsett fra det, er dette en grei førstegangsbil? :) sitter på en Berlingo '04, men er ikke noe jeg ønsker å kjøre rundt i, når jeg allikevel drar ut i læra og får arbeidsbil neste år. :)

Så, E46 320D er OK? Må få'n chippa og diverse, naturligvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har et skikkelig problem med at ting ryker på biler vi trimmer..............eller ikke. De store problemene med disse motorene påvirkes ikke nevneverdig av tuning, eks innspr pumpa som vanligvis får en ren elektrisk feil.

Det er dog klart, og der er du inne på noe Downshift, det hjelper ikke å trimme en motor som i utgangspunktet har en turbo som er på veg til å gi opp.

 

136hk motoren er den motoren som ble verdens første til å vinne et "ordentlig" 24 timers løp, dette var allerede i 1998, ganske lenge før Audi fikk til noe med diesel.

 

post-61063-0-85168900-1390251393_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har et skikkelig problem med at ting ryker på biler vi trimmer..............eller ikke. De store problemene med disse motorene påvirkes ikke nevneverdig av tuning, eks innspr pumpa som vanligvis får en ren elektrisk feil.

Det er dog klart, og der er du inne på noe Downshift, det hjelper ikke å trimme en motor som i utgangspunktet har en turbo som er på veg til å gi opp.

 

136hk motoren er den motoren som ble verdens første til å vinne et "ordentlig" 24 timers løp, dette var allerede i 1998, ganske lenge før Audi fikk til noe med diesel.

 

Jeg tviler ikke på at biler som blir ordentlig trimmet holder lenge, men jeg har inntrykk av at mange kjøper det første og beste på ebay når det kommer til trim. Det er mange som ikke har snøring på hva de holder på med og ser kun på reklamen forhandleren kommer med. 

 

Siden budsjettet til trådstarter er lavt tenkte jeg at trim ikke bør være det første på lista. Bruk heller pengene på andre oppgraderinger og vedlikehold, da kronene ruller fort hvis man ikke kan skru :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Subframe" problemet ble nok dessverre ikke borte fra 2000, det finnes eksempler på dette problemet også på senere biler. Dette problemet er individuelt og veldig avhengig av bruk.

Subframe ble forsterket fra april 2000. Det har riktig forekommet på biler etter dette også, men i en langt mindre grad. Det kan like gjerne skje på bestefars 318i som på en 328i, men sistnevnte er nok hakket mer representert på denne statistikken.

Kjøper man en bil produsert etter nevnte dato vil man være relativt trygg på at dette ikke skjer. Rusten på disse bilene er nok et større problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...