Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De litt større Ctek laderne har et eget "recon" program. Dette er for å vekke batterier som er helt flate. Lader vel helt oppe i 16V tror jeg ved bruk av dette programmet.

Skrevet

Ett snart 10 år gammelt batteri kan virke fint i plussgrader men når kulda kommer så kutter det som regel ut helt plutselig og kan regnes som defekt,lades det fort opp er det tegn på en eller flere celler som er ødelagt,ville ikke brukt tid på dette ,kjøp deg ett nytt batteri.Lad fullt(ett døgn) en gang pr måned vinterstid så funker det alltid. 

Skrevet

Da har jeg prøvd med "Ctek Zafir 45 batterilader".

Etter 2 timer, så jeg at laderen/indikatoren lyste grønn (full) og oransje (ikke full) fram og tilbake med 40 sekunders mellomrom.

Jeg lot den sto over natten.

 

"Ladet" i over 11 timer. Ikke sikker på om den virkelig gjorde det, i og med at indikatoren hoppet fram og tilbake. :roll:

Lyste mest grønn når jeg sist sjekket.

Men lyste også oransje etter 30 sekunder eller noe. Men kom raskt til grønn igjen etter 3 sekunder. Sånn gikk den fram og tilbake helt til jeg koblet den fra.

 

Jeg sjekket så hvilespenningen på batteriet rett etter 5-10 minutters kjøretur. Den var på 11.7. Ganske skuffet.  ](*,) . Tok jo 11 timer!

Nå må det nesten være dårlig batteriet som er årsaken?  :|

Skrevet

Hehe, nei vet du hva? Jeg har masse ketchup å jeg bruker veldig lite av det. Så behold den du;) Vi kan heller le av det om vi tilfeldigvis møtes på et treff ett eller annet sted, en eller annen gang i fremtiden ;)

Skrevet

Hehe, nei vet du hva? Jeg har masse ketchup å jeg bruker veldig lite av det. Så behold den du;) Vi kan heller le av det om vi tilfeldigvis møtes på et treff ett eller annet sted, en eller annen gang i fremtiden ;)

det er bra det, for nå er det ikke bare tatt til to pølser av den :-P

Skrevet

Du skriver at du måler spenningen, men du skriver ikke hvor eller med hva du måler.

Det kan tenkes at batteriet fungerer som det skal, men hvis du f.eks måler med et multimeter av kjipeste sort så ville jeg ikke stolt på målingene.

Skrevet

Du skriver at du måler spenningen, men du skriver ikke hvor eller med hva du måler.

Det kan tenkes at batteriet fungerer som det skal, men hvis du f.eks måler med et multimeter av kjipeste sort så ville jeg ikke stolt på målingene.

jeg har både fluke og kjipeste dritt multimeteret fra biltema til typ 79 spenn, det holder massevis til og bare sjekke spenning, da det skjeldent er store differansjer ute og går, kansje så mye som 0,1 volt på det meste,å for batteri sjekk er det innafor spør du meg :-P

Skrevet

Svigers målte over 400 volt i stikkontaktene hjemme med et kjipt Europris-multimeter. Litt derfor jeg spør...

ja da harn vel 3fas 400v rundt om i kåken da :-P

Skrevet

Du skriver at du måler spenningen, men du skriver ikke hvor eller med hva du måler.

Det kan tenkes at batteriet fungerer som det skal, men hvis du f.eks måler med et multimeter av kjipeste sort så ville jeg ikke stolt på målingene.

 

Jeg brukte Battery Monitor fra biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Batterimonitor-1224-V-43332/

 

Slo på tenningen med nærlys på, før jeg leste av hvilespenningen.

Under 12v.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...