Odd-M Skrevet Februar 3, 2014 Share Skrevet Februar 3, 2014 Har litt problemer jeg ikke blir klok på med min 98 318i. Batteriet tappes raskt og jeg merker på startmotoren at den går seigere etterhvert. Til slutt er det bare knepping i relèet, ergo for lite strøm i batteriet. Står bilen på lader over natten går starteren raskt og motoren starter lett, hvilket indikererer at det er nok strøm på batteriet da. Triller jeg den i gang og kjører en lang tur på 4-5 timer så klarer fremdeles ikke dynamo å å lade opp batteriet. Alle bilens funksjoner fungerer imidlertid greit så lenge motor går. Symptomer leder selvsagt mot dynamo, men det røde ladelyset lyser IKKE. Slår dette kun ut når det er helt fritt for lading fra dynamo? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 3, 2014 Share Skrevet Februar 3, 2014 Hva er ladespenning da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Februar 3, 2014 Share Skrevet Februar 3, 2014 Defekt batteri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Februar 3, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2014 Omsider kommet meg hjem til multimeter. Hvilespenning på batteriet før start 12.2V. Da knepper det bare i starterelėet ved forsøk på start. Spenning på batteriet med motor i gang, lusne 11.8V. Får ikke målt direkte på dynamo, men det er uansett for lavt. Snodig at spenningen faller så mye med motor i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Februar 3, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2014 Varsellampen skulle jo slått ut for lengst med en slik spenning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 3, 2014 Share Skrevet Februar 3, 2014 Tja. Det høres ikke ut som dårlig batteri, siden 12,2 volt ikke er så gærnt. Men 11,8 volt på tomgang er absolutt feil. Om det er feil på batteri, så burde jo ladespenning være høyere uansett. Men om det er defekt dynamo så burde ladespenning falle hele tiden over kjøretur. Men hvorfor lyser ikke ladelyset? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Februar 3, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2014 Starteren burde slå inn på 12.2V også. Mistenker at det er noe annet feil jeg. Jording eller noe, men er ikke så god på strøm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 3, 2014 Share Skrevet Februar 3, 2014 Tja, eller irr på batteri polene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Februar 3, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2014 Polene er rengjort, finner heller ingen løs eller dårlig jord eller pluss noe sted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 3, 2014 Share Skrevet Februar 3, 2014 Har du målt spenning inn på starter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Februar 3, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2014 Kommer ikke til den sånn helt uten videre. Starteren ble forresten byttet på høsten i fjor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Februar 4, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 4, 2014 Ingen som har noen forslag? Da blir det å feilsøke etter byttemetoden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Februar 4, 2014 Share Skrevet Februar 4, 2014 Her er det børster i dynamo som er utslitt, eller spenningsregulatoren. Det normalt at ladelampa ikke lyser i slike tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Februar 4, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 4, 2014 Er det mulig å bytte børstene? Vet ikke merket på dynamo men på Bosch er det normalt kurrant å bytte regulatoren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 4, 2014 Share Skrevet Februar 4, 2014 Jeg skiftet på min valeo. Helt kurant. Såvidt jeg vet så er det likedan på bosch. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå