Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg synest også 2 min er i høyeste laget ved normal kjøring, men 10-15 sec har jeg selv god troa på.

Alikevell synest jeg det er seriøst suspekt hvordan en typisk 320d kjører 160-200k på samme turbo, bytter og den havarerer igjen under 50k. Dette er ei problemstilling som kommer opp somregel 1-2 ganger i måneden bare på bimmers.no (dog ikke bare 320d, men også tilsvarende dieselmodeller)

Noe gjørest ivertfall svært galt av verkstedene eller de som overhaler tror jeg.

Skrevet

Enig der Håskjold. Når jeg jobbet som bilmekaniker i mine yngre dager. Så var verkstedformannen en gammel mann der jeg jobbet, som var jævlig nøye på at ting ble utført riktig. Og glemte vi f.eks å bytte noen slanger til turbo, f.eks oljeretur, så fikk vi faen meg høre det i flere mnd. Så jeg tror rett og slett det er det som er tilfellet her, at alt rundt turbo ble ikke byttet. Men jeg tror også at det er IKKE turbo som er gåen, det må være noe annet. Byttet turbo 2 ganger før bilen har kjørt 200.000 km, da er det noe som ikke her helt på stell her, hehe

Skrevet

Jeg kan bekrefte at alt av slanger , oljeretur e blitt byttet når turbo ble byttet.. Jeg får gå å få en 2 gangs vurdering et annet sted

Skrevet

Har hørt mange si dette med nedkjøling, og tror dette er viktig om du har kjørt opp trollstigen for eksempel, sakte fart, mye motbakke, lite kjøling osv.

Eller at man har kjørt hardt på andre måter og turbo er gloheit type glødende.

Siden jeg kjøpte min, har jeg (alltid hatt dette i bakhodet) som regel alltid stoppa den med en gang, har vært ganger jeg har venta litt fordi jeg har kjørt "hardt", og bare for og være på den sikkre siden. 

Det viktigeste er og ikke stoppe bilen mens den har turtall, da har også turboen høyt turtall, og når motoren og oljen stopper spinner fortsatt turboen veldig fort, og ei lita stund etter dette. Så ha tomgangsturtall et par sekunder før man stopper vertfall. :)

Kjøpte min når den hadde gått 148000 km, nå har den bikka 255555, og turbo kjentes fortsatt fin ut sist jeg sjekka. :) (Ingen trim her i gården)

Skrevet

jeg har hatt flere diesel biler, og de blir brukt relativt hardt, å jeg har aldri latt den stå på tomgang for og kjøle seg ned, (til og med biler jeg har kjørt offroad med som jobber no jævlig har jeg driti i dette) å jeg har enda til gode å bytte en turbo på noen av de diesel bila jeg har hatt .) enda den ene veit jeg at hadde gått vertfall minimum ca 285,000 på samme turbo,

Skrevet

Jeg henger meg på at du bør få en annen vurdering på om turboen er røket. Tipper Jæger ikke engang har kjent på turbo akslingen. Det kan du forsåvidt gjøre selv og(når den er kald). Det skal ikke være noe merkbart slark (veldig veldig lite), og den skal snurre lett rundt.
Ellers ville jeg sjekket luft lekasjer både på trykk og sugesiden.

En årsak til at endel turboer ryker raskt etter turbo bytte er fordi verkstedet ikke har fikset årsaken til forrige turbo havari. De ryker jo ikke av seg selv. Ofte ryker de pga tett veivhus filter, eller tette oljekanaler til turboen. Du skriver at du har byttet veivhusfilter, men skiftet/renset verkstedet som byttet turboen oljekanalene?

Og sjekket de turboen før de monterte den? Har opplevd å motta både nye or overhalte turboer med slark i akslingen ide man tar de ut av esken. Disse er selvsagt bare tull å montere siden de ikke vil holde særlig lenge, så de skal sendes i retur og man må få ny turbo tilsendt. Men det avhenger av at mekanikeren vet hva han driver med slik at han faktisk sjekker sånt og gjør jobben skikkelig.

Skrevet

Jeg henger meg på at du bør få en annen vurdering på om turboen er røket. Tipper Jæger ikke engang har kjent på turbo akslingen. Det kan du forsåvidt gjøre selv og(når den er kald). Det skal ikke være noe merkbart slark (veldig veldig lite), og den skal snurre lett rundt.

Ellers ville jeg sjekket luft lekasjer både på trykk og sugesiden.

En årsak til at endel turboer ryker raskt etter turbo bytte er fordi verkstedet ikke har fikset årsaken til forrige turbo havari. De ryker jo ikke av seg selv. Ofte ryker de pga tett veivhus filter, eller tette oljekanaler til turboen. Du skriver at du har byttet veivhusfilter, men skiftet/renset verkstedet som byttet turboen oljekanalene?

Og sjekket de turboen før de monterte den? Har opplevd å motta både nye or overhalte turboer med slark i akslingen ide man tar de ut av esken. Disse er selvsagt bare tull å montere siden de ikke vil holde særlig lenge, så de skal sendes i retur og man må få ny turbo tilsendt. Men det avhenger av at mekanikeren vet hva han driver med slik at han faktisk sjekker sånt og gjør jobben skikkelig.

det er jo alltid litt slakk radialt, og kan være en del slakk radialt og, men det viktigste er jo at det ikke er no aksial slakk

Skrevet

Kan ikke regne med samme kvalitet på en fabrikksny og overhalt turbo. Mye mulig den er sliten igjen etter kort tid.

Men man kan selvfølgelig regne med at den ikke skal ryke etter 30000 km!

Skrevet

Kan ikke regne med samme kvalitet på en fabrikksny og overhalt turbo. Mye mulig den er sliten igjen etter kort tid.

Hvordan kan du påstå noe sånt? De blir jo overhalt etter alle kunstens regler igjen, så jeg syns du bør ha noen håndfaste bevis på denne teorien din.

Skrevet

Jeg kan bekrefte at alt av slanger , oljeretur e blitt byttet når turbo ble byttet.. Jeg får gå å få en 2 gangs vurdering et annet sted

Har du sett dette selv, at verkstedet faktisk byttet filter, veivhusventilasjon og slanger? Nok av verksteder som sier de har gjort dette, men i realiteten droppet det pga mye jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...