Gå til innhold

Leasing vs kjøpe - hva er mest lønnsomt?

R Andersen
 Share

Anbefalte innlegg

Har lite greie på leasing, og lurer på om noen har noen erfaringer med hva som lønner seg. Hva er mest lønnsomt av å lease eller kjøpe en ny bil? Fordelen med leasing er selvsagt at man har full oversikt over biløkonomien de nærmeste 3 årene, men kan man gjøre "butikk" ved å kjøpe en ny bil og selge den privat om 3 år, kontra leasing? Renten er jo fortsatt ganske lav, og ser ut til å være stabil en periode fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger mange artikler om dette på nettet distribuert på mange av de kjente nettavisene. Jeg tolket oppsummeringen av eie vs. lease som at forskjellen er veldig liten ved kjøp av ny bil og selge den om 3. Der blir heller opp til deg som forbruker hvordan du ønsker å administrere dette. Selvsagt kan man bake dette inn i boliglån og annet, men disse forskjellene er ikke store om du beholder bilen i 3 år. Selvsagt finnes der unntak, men dette er min subjektive mening på såkalte "objektive" analyser og artikler der ute.

Når alt dette er nevnt har jeg litt problemer med å forstå hvorfor folk har et stort behov for kjøpe sprell nye biler for så å selge dem med stort tap. Jeg sitter samtidig å vurderer å la være å skrive forrige setning da det gjerne er folk som meg som jakter disse bilene dere før meg har tapt så mange penger på. Takk for at dere "idioter" finnes :-) dere skal gjerne få "låne" bilen fra den var helt ny mot en svindyr penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo også lease biler som allerede har vært leaset ut. Her i Danmark er dette big business på litt mer kostbare modeller fra BMW og de andre store premium bilprodusentene. En 3 år gammel BMW 335i med maksimalt 60000 Km på klokken er normalt langt fra utslitt og det gir fornuftige betingelser for leasingtaker/leier nummer 2 når leiesummen er 30-40% lavere (eller mer)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva som er fornuftig eller ikke. Send meg gjerne en meld på Facebook hvis du vil ha det meste av info på det. Skal kunne besvare 99,9% av alle spørsmål relatert til leasing,

Noe info:

Du får ikke fradrag for rentene du betaler.

Du må betale mva på årsavgift.

Det er vanskelig å komme seg ut av avtalen underveis, men du kan alltids lease bilene videre til noen andre.

Det kan bli dyrt ved innlevering, men er du middels opptatt av bil så pleier det å gå greit. Med andre ord så kommer det til å gå greit for deg.

Det er ofte god kampanjer fra forhandler pluss importør som gjør at det faktisk kan være vel så attraktivt å lease en bil som å kjøpe den.

Veldig forutsigbart.

De aller fleste føler ett eierskap til bilen. Den er din i 3 år og du må/bør behandle den som din egen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo også lease biler som allerede har vært leaset ut. Her i Danmark er dette big business på litt mer kostbare modeller fra BMW og de andre store premium bilprodusentene. En 3 år gammel BMW 335i med maksimalt 60000 Km på klokken er normalt langt fra utslitt og det gir fornuftige betingelser for leasingtaker/leier nummer 2 når leiesummen er 30-40% lavere (eller mer)... :)

I Norge er det vanskelig i praksis.

Man kan lease en bruktbil,men den må da være importert. Jeg har bare 1 gang hørt om bil med Norske skilter som leases ut med ny eier. Leaset man bilen over 3 år så godtar noen leasingselskap og forhandlere å lese den videre i 2 år, men det skjer neste ikke i praksis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje ett dumt spørsmål men man må vel betalte årsavgift, service og forsikring i tillegg til den måneds prisen man betaler for bilen? En kollega som er student har leaset en ny Clio for 1200 i måneden, han skryter at alt er inkludert.

Ser Bavaria ofte kjører greie kampanjer på 1-serien og da tenker jeg at dette måtte vært noe for madammen som gjerne skulle hatt en litt mindre og letthåndtert bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2014 den 13.26, Fredrik 90 skrev:

Dette er kanskje ett dumt spørsmål men man må vel betalte årsavgift, service og forsikring i tillegg til den måneds prisen man betaler for bilen? En kollega som er student har leaset en ny Clio for 1200 i måneden, han skryter at alt er inkludert.

Ser Bavaria ofte kjører greie kampanjer på 1-serien og da tenker jeg at dette måtte vært noe for madammen som gjerne skulle hatt en litt mindre og letthåndtert bil :)

1

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det husker eg ikkje heilt, for i firmaet eg jobber for driver vi ikkje med privat leasing. Men tviler på alt er inkludert forsikring og årsavgift må han uansett betale. Dei kjører av og til kampanjer på gratis service avtaler, men tviler på dei gjør det på den prisen der  kan sjekke det opp i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører sånne opplegg til ansatte i bedriften til tider. Feks 2999,- i mnd ink forsikring og årsavgift. Biler i alle prisklasser. Dyreste hittil har vel vært 4999,-

Men dette er jo bare avtaler på 6 mnd av gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at leasing av nybil kan være rimelig er fordi leasingfirmaet kan trekke fra (slipper å betale) momsen på nye biler hvis de står som eier i 3 år eller noe.. Dette kan man jo ikke gjøre med en bruktbil som allerede er betalt inn moms på, så da forsvinner den fordelen for leasing firmaet, og derfor tjener de heller ikke nok på bruktleasing til at de gidder å ta seg bryet med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...