Fredrik Skrevet Februar 14, 2014 Share Skrevet Februar 14, 2014 Men du tar jo feil! N47D20 motoren når ikke 150nm ved 1250RPM engang. 210 når den først rett over 1400rpm. Da har Bensinmotoren nærmere 230nm. Og nå er vi kommet til ett punkt der begge motorene har krefter nok i massevis til å aksellerere over normalen. Dieselen vil ha en fordel nå pga brattere kurve, inntil Bensinmotoren får nok turtall, noe den når raskere pga lavere utveksling på girene. Når den når 4000rpm, så er dieselvogna forlatt fram til neste tanking... Nei... jeg tar ikke feil og nå synes jeg at du i den grad kverulerer. Som jeg har påpekt tidligere er det en subjektiv sak hvorvidt man opplever en sterk bensinmotor eller moderne dieselmotor som den beste. Vi kan være enige om å være uenige når det gjelder selve diskusjonen, men personlig ville jeg ha kjøpt bensinmotoren på 218 HK (dog som treliter - N52B30). Jeg har mange ganger påpekt at akkurat den motoren trolig er en av de beste motorene BMW har bygget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sanders54 Skrevet Februar 14, 2014 Share Skrevet Februar 14, 2014 Nei... jeg tar ikke feil og nå synes jeg at du i den grad kverulerer. Som jeg har påpekt tidligere er det en subjektiv sak hvorvidt man opplever en sterk bensinmotor eller moderne dieselmotor som den beste. Vi kan være enige om å være uenige når det gjelder selve diskusjonen, men personlig ville jeg ha kjøpt bensinmotoren på 218 HK (dog som treliter - N52B30). Jeg har mange ganger påpekt at akkurat den motoren trolig er en av de beste motorene BMW har bygget. Hva ned N53? Hvis jeg husker rett er dette den motoren 325i har hatt siden 2009 til den ble avviklet. Det er også mulig å få litt gamp ut av den med mosselmann kit uten turbo LENKE. N52 kan vel forøvrig konverteres til 330i standard med noe manifold deler (noe med DISA) pluss ny programvare hvis jeg husker rett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andycam Skrevet Februar 14, 2014 Share Skrevet Februar 14, 2014 Tipper Fredrik mente N53B30-U0 for å være helt eksakt Forøvrig valget mellom 420i og 420d hadde jeg valgt i og muligens med sportautomat siden vi snakket om giring. Måtte prøvekjørt sportautomat først. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 14, 2014 Share Skrevet Februar 14, 2014 N52B25 satt i E9x 325I fra 2005-2008, N53B30-U0 erstattet denne i 2008 da E9x serien fikk sin facelift (E93 fikk denne motoren alt i Mars 2007 ) N53 ble forøvrig ikke avviklet før i fjor, en av de siste modeller med denne motoren var F10 530I og dette var også siste selvpustende rekkesekser fra BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sanders54 Skrevet Februar 14, 2014 Share Skrevet Februar 14, 2014 N52B25 satt i E9x 325I fra 2005-2008, N53B30-U0 erstattet denne i 2008 da E9x serien fikk sin facelift (E93 fikk denne motoren alt i Mars 2007 ) N53 ble forøvrig ikke avviklet før i fjor, en av de siste modeller med denne motoren var F10 530I og dette var også siste selvpustende rekkesekser fra BMW. Jeg kan ta grovt feil, men jeg trodde 2.5L N52 bare fantes i 2005-2006 versjoner, og at 3L N52 tok over relativt kjapt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andycam Skrevet Februar 14, 2014 Share Skrevet Februar 14, 2014 dette var også siste selvpustende rekkesekser fra BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andycam Skrevet Februar 14, 2014 Share Skrevet Februar 14, 2014 Jeg kan ta grovt feil, men jeg trodde 2.5L N52 bare fantes i 2005-2006 versjoner, og at 3L N52 tok over relativt kjapt? Her finner du en tabeller: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N52 http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N53 Og du mener vel N53 overtok? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 14, 2014 Share Skrevet Februar 14, 2014 Jeg kan ta grovt feil, men jeg trodde 2.5L N52 bare fantes i 2005-2006 versjoner, og at 3L N52 tok over relativt kjapt? Nei den varte altså frem til LCI modellene kom høsten 2008, som 2009 modeller. Men E93 fikk som nevnt N53B30-U0 alt i Mars 2007 da den ble lansert, BMW tenkte vel at det var unødvendig å bygge biler med den "gamle" motoren i ett drøyt år før den skulle erstattes N52B30 ble kun levert i E9x serien på det amerikanske markedet. Edit: Så nå at AndySix hadde lagt ut en link som bekrefter dette, selv om man må ta Wikipedia med en klype salt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sanders54 Skrevet Februar 14, 2014 Share Skrevet Februar 14, 2014 Da har jeg forstått, og det ser ut som våre venner i USA brukte 3L utgaven av N52 langt over LCI refreshen (tror det har noe med at N53 ikke er så glad i lavoktan bensin) - derfor jeg ble forvirret . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 14, 2014 Share Skrevet Februar 14, 2014 Tipper Fredrik mente N53B30-U0 for å være helt eksakt Forøvrig valget mellom 420i og 420d hadde jeg valgt i og muligens med sportautomat siden vi snakket om giring. Måtte prøvekjørt sportautomat først. Ja... det har du helt rett i at det var N53B30 motoren jeg sikter til. Den motoren er et fantastisk kompromiss mellom effekt og forbruk mye takket være en fullstendig flat dreiemomentkurve mellom 1500 og hele 4250 rpm. BMW påstår at den i E90 skal ha et gjennomsnitlig bensinforbruk på kun 0,71 liter/mil ved blandet kjøring. Det er rimelig imponerende med tanke på at bilen også er kapabel til 0-100 Km/t på kun 6,7 sekunder og en topphastighet på 250 Km/t. Når dette er nevnt er ikke din bil/motor mye dårligere... Man kan forøvrig spørre om BMW gikk over bekken for å hente vann med dagens sammenlignbare rekekfirer med turbo. Den har litt mer effekt (245 HK), men en reduksjon på kun 0,07 liter/mil er ingenting å skrive hjem om når motoren samtidig er totalt kjønnsløs i forhold til den gamle rekkesekseren. BMW prøver etter min mening i dette tilfellet for hardt å være klassens duks Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Februar 15, 2014 Share Skrevet Februar 15, 2014 Nei... jeg tar ikke feil og nå synes jeg at du i den grad kverulerer. Som jeg har påpekt tidligere er det en subjektiv sak hvorvidt man opplever en sterk bensinmotor eller moderne dieselmotor som den beste. Vi kan være enige om å være uenige når det gjelder selve diskusjonen, men personlig ville jeg ha kjøpt bensinmotoren på 218 HK (dog som treliter - N52B30). Jeg har mange ganger påpekt at akkurat den motoren trolig er en av de beste motorene BMW har bygget.Kverulere, for å påpeke\henvise til fakta? Man skal høre mye før ørene faller av Det kan se ut som jeg hentet effektkurven til den gamle 2,5 literen. Men forskjellen blir jo desto enda større i favør bensinmotoren på 3literen Jeg ville for øvrig også valgt 420i, dog med manuell. Testet 116i i sommer, og ble positivt overasket over hvor kvikk den var. Andycam reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 15, 2014 Share Skrevet Februar 15, 2014 Vel... 3,0 literen er en helt annen historie. Den yter sine maksimale 270 Nm allerede ved 1500 rpm og ikke maksimalt 250 Nm ved 2750 rpm som 2,5 literen gjør. Dette er nesten en verden til forskjell og der er vi egentlig ved mitt poeng. Bensinmotorer uten ladeluft skal være store før de kan gi moderne dieselrekkefirere konkurranse i den lavere delen av turtallsregisteret. Bensinmotorer med ladeluft har imidlertid mange av de samme fordelene som dieselmotoren, men de er ennå ikke like økonomiske. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dal-z Skrevet Februar 15, 2014 Share Skrevet Februar 15, 2014 Gidder ikke lese all kranglinga, men kommer med et innspill.. Trådstarter: Prøv begge og se hvilken som passer deg best! Har hatt n47d20 motoren selv og syns det var en fin motor å leve med hvis man ser vekk fra dieselkaklinga fra en firerdiesel som er helt grusom Jeg skal ihvertfall ikke ha firerdiesel igjen med det første.. En coupemodell fra Bmw fortjener riktignok en sekser, men det blir jo et annet kostnadsnivå. Har ikke erfaring med bensinmodellen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 15, 2014 Share Skrevet Februar 15, 2014 Det er ingen her som krangler. Vi diskuterer bare og det er helt normalt i et diskusjonsforum... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dal-z Skrevet Februar 15, 2014 Share Skrevet Februar 15, 2014 Brukte vel kanskje ikke det mest velvalgte ordet, men regner med du skjønner hva jeg mener. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå