bmw cab Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Kjøper har bare antydet at motoren er tatt fra E34´en til selger og det er naturligvis ingenting å dra videre. Ettersom kjøper har fått fremvist kvittering på overhaling av motor er det det han må forholde seg til, med mindre han ikke kan dokumentere at motoren kommer fra en annen bil og at det strider i henhold til salgsannonse/kontrakt/all form for kommunikasjon. Ettersom jeg ikke er kyndig nok vil jeg anta at en "overhaling" kan og vil innebære bruk av andre komponenter, f.eks fra en donorbil. Der kom det Saltkjelen. Der fikk du endelig frem budskapet mitt. Som jeg har skrevet, så er det ikke bare selger som er svarteper her. Dette går begge veier. Ryddig og fint skrevet av deg Saltkjelen:) Walkabout reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Og for å ha det på det rene, så er ikke "trimming" lovlig, selv om bilen er 10 år eller eldre. Man slipper å betale avgifter ja, men bilen er ikke typegodkjent lenger(avgasser osv).Så hold trimmingen utenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmersdruged Skrevet Februar 19, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 19, 2014 Hvis det er som kjøper sier at selger har lagt fram kvitteringer for overhaling av motor som han hevder står i denne bilen men som han egentlig har byttet i sin E34 så er det jo svindel og ikke mangel på informasjon! Det er sikkert sant som du sier at dette ikke er en sak for politiet men heller for forliksråd eller forbrukerrådet. Har vært hos Bmw i Flateby da jeg skulle chipe bilen, omprogrammeringen funket ikke av en rar grunn, så vi tok nærmere titt på hjernen osv, fikk da beskjed om at hjernen er fra en E38 og motoren fra en E34, i tillegg da jeg kjøpte bilen stod det en E34 utafor huset hans, så det ser jeg på som en ganske stor sjangse at han har byttet om motorene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmersdruged Skrevet Februar 19, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 19, 2014 Og for å ha det på det rene, så er ikke "trimming" lovlig, selv om bilen er 10 år eller eldre. Man slipper å betale avgifter ja, men bilen er ikke typegodkjent lenger(avgasser osv). Så hold trimmingen utenfor. Det visste jeg ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmersdruged Skrevet Februar 19, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 19, 2014 Jeg blir nesten litt målløs når jeg leser enkelte innlegg her inne som overhodet ikke har grobunn i virkeligheten. Skal man gi råd i situasjoner som dette bør man i det minste være så trygg på lovverket/rettspraksisen/"you name it" før man kommer med rådgivende ord. Hvorfor skal selger anmeldes til Politiet (hvorfor skal Politiet blandes inn i det hele tatt?)? Jeg kan ikke ved første øyekast se at selger har opptrådt i strid med straffeloven og Politiet gir ikke bøter ved slik svindel. Skal saken ende opp i Forliksrådet (som etter mitt syn er eneste rette innstans for denne saken) må den selv klages inn. Forutsetningen for at saken skal komme opp her er imidlertid at selger må ha fått muligheten til å rette feilene/manglene du reklamerer på og at dere har forsøkt å løse saken i minnelighet. Klagegebyret for å få en sak opp i Forliksrådet er per dags dato kr. 860,- og tilfaller selger om han taper. Ender saken i forlik vil du selv stå ansvarlig for saksomkostningene. Hva slags dokumentasjon sitter klager på i denne saken? Hvordan vet du at det er montert en motor som ikke samsvarer med bilens identitet? Hvordan vet du at hjernen er fra en 7-serie? For alt vi vet kan jo omprogrammeringen av hjernen ha skadet denne. Skal du ha en god sak er ihvertfall god og troverdig dokumentasjon nødvendig. Ettersom du har delt saken med oss ville det vært interessant å få sett salgsannonsen og hva som er nevnt av feil og mangler under kommunikasjon og i salgskontrakt. Hmmm... Dokumentasjon kan hentes hos Bmw som jeg var hos da jeg fikk den beskjed om hjernen og motoren. Annonsen er borte etter salg men nevnte feil var vel normale ting som ABS, skiver og klosser, og slike normale ting, men når jeg tenker overhaling så vil jeg entren tro at motoren har skjært seg, eller overhaling grunnet Km stand? i dette tilfellet nevnte han ikke at motoren hadde skjært seg, men kunn overhaling, planslipt og byttet pakninger osv, men der etter fått kvittering og byttet om motoren til hans E34 som står utafor huset, og satt hans e34 motor i E39 karosseri? E38 hjernen har jeg ikke no peiling på hvor den kan ha kommet ifra... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 19, 2014 Share Skrevet Februar 19, 2014 Det er ingen BMW forhandler i Flateby. Selv om sannsynligheten/muligheten for at selger har tatt motoren fra hans E34 (vet du i det hele tatt hva slags E34 det er?) er tilstede er ikke det et argument du kan bruke i et forsøk på å heve kjøpet. Sånn du presenterer saken kan jeg heller ikke se at du har noen god sak, med mindre du får bekreftet at motoren er eldre enn det bilen skulle tilsi og at det ikke er i samsvar med hva som er forespeilet utifra kommunikasjon/salgsannonse/kontrakt. En eller annen ID som ikke er i samsvar med bilens papirer er rimelig å forvente. Selger har jo allerede vist deg en kvittering på overhaling og jeg antar (skudd i blinde) at en motor ikke overhales kun på grunn av kilometerstand, ei heller at toppen planslipes. Sånn sett bør det jo være rimelig opplagt at det har vært noe galt med motoren. Om bilen var annonsert på finn.no har de naturligvis en kopi av annonsen i arkivet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mege34 Skrevet Februar 19, 2014 Share Skrevet Februar 19, 2014 til trådstarter : hvis du er 100% sikker i din sak så tar du med deg ett balltre på helgetur til fyren du hentet bilen fra så orner nok det der seg. ikke bruk politiressurser på det, de har andre ting å ta seg av ihvertfall andre ting de burde ta seg av.. Sent from my T18+ using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan E-28 Skrevet Februar 19, 2014 Share Skrevet Februar 19, 2014 En ting å sjekke opp også, om mulig, er km på e34 motoren. Er f.eks. serienr på motoren på noen som helst måte mulig å linke mot rammenr den er levert i? Om en klarer å spore opp at km på E34 motoren er lenger en E39 odometeret så har en enda en ting å ta med i dokumentasjonen. Du har navnet hans. En kjapp telefon til vegvesenet vil gi deg reg.nr på E34, registrerte km på siste EU, tidligere eiere osv. Uansett som nevnt er det bare tomme trusler av selger å nevne advokat, så lenge det ikke er snakk om gratis bekjente han kan bruke. Eventuell forsikring eller forening/organisasjons juridiske hjelp vil ikke støtte han med noe gratis i en sak som dette. En kan også fritt svare selv på brev fra advokater, så skal ikke mange svarbrevene tilbake før du har belastet selger med kostnader som ikke svarer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BRIO Skrevet Februar 19, 2014 Share Skrevet Februar 19, 2014 Hvis motor er, som bimmersdruged skriver, fra en e34 og med en hjerne fra en e38 vil jeg tro at dette kan kalles en vesentlig mangel som selger har ansvar for å kjenne til og å opplyse kjøper om. Om selger har en e34 som kan ha fått den opprinnelige motoren fra e39en, blir bare spekulasjoner og bør holdes utenfor denne saken. Dokumentasjon på at det er annen og eldre motor i bilen, er det som er relevant for saken såfremt det ikke er informert muntlig eller skriftlig ved kjøp om at det er foretatt motorbytte på bilen. Hvis det i tillegg kan dokumenteres at innbyttemotor har høyere kilometer enn bilen, vil dette styrke kjøpers sak. I vedlagte link kan man lese resultat av en del forskjellige klager i forbindelse med bruktbilkjøp. Kan gi en pekepinn på hvor denne saken står http://m.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article884450.ece Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerfun Skrevet Februar 20, 2014 Share Skrevet Februar 20, 2014 Spørsmålet er, er motorene idendtisk? Virker bilen helt normalt, er det kun prinsippsak at det er en annen motor i bilen som er grunnen til at du vil heve kjøpet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet Februar 20, 2014 Share Skrevet Februar 20, 2014 til trådstarter : hvis du er 100% sikker i din sak så tar du med deg ett balltre på helgetur til fyren du hentet bilen fra så orner nok det der seg. ikke bruk politiressurser på det, de har andre ting å ta seg av ihvertfall andre ting de burde ta seg av.. Sent from my T18+ using Tapatalk Må ikke synke så lavt at man bruker vold. Det løser ingenting, gjør bare ting mye verre. Og å kjøre rundt 50 mil for å true noen med balltre er ikke verdt turen i seg selv uansett. Walkabout reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet Februar 20, 2014 Share Skrevet Februar 20, 2014 Det er ingen BMW forhandler i Flateby. Selv om sannsynligheten/muligheten for at selger har tatt motoren fra hans E34 (vet du i det hele tatt hva slags E34 det er?) er tilstede er ikke det et argument du kan bruke i et forsøk på å heve kjøpet. Sånn du presenterer saken kan jeg heller ikke se at du har noen god sak, med mindre du får bekreftet at motoren er eldre enn det bilen skulle tilsi og at det ikke er i samsvar med hva som er forespeilet utifra kommunikasjon/salgsannonse/kontrakt. En eller annen ID som ikke er i samsvar med bilens papirer er rimelig å forvente. Selger har jo allerede vist deg en kvittering på overhaling og jeg antar (skudd i blinde) at en motor ikke overhales kun på grunn av kilometerstand, ei heller at toppen planslipes. Sånn sett bør det jo være rimelig opplagt at det har vært noe galt med motoren. Om bilen var annonsert på finn.no har de naturligvis en kopi av annonsen i arkivet sitt. Hmm. Er vel ingen BMW forhandler i Flateby. Hvor holder Tan til nå??, er det Flateby eller Fjellhammar?? Er som jeg sa i fra starten av tråden. Trådstarter må virkelig ha god nok dokumentasjon for å heve kjøpet eller kreve vesentlig avslag i prisen. Det holder ikke å si at bytte motor er fra en E34 og hjernen er fra en E38. Det er fra samme merke, og så lenge alt virker, så vil ikke forliksrådet eller retten se på det som ett avvik i en avtale. Det eneste jeg kan se for meg kan hjelpe trådstarter er å dokumentere at bytte motor er en eldre utgave med mye barne feil, og evt har mindre HK enn det som var type godkjent i den bilen levert ut fra BMW originalt. Tar du slike ting med i saken, så har du en liten mulighet for å heve kjøpet eller kreve avslag. Er det mer HK i bytte motor så gir det deg også rett til å heve kjøpet. Fordi da er ikke nye motoren godkjent i bilen din. Ut i fra hvordan du legger frem saken nå, så syns jeg det virker som en mer prinsippsak, og at du egentlig er fornøyd med bilen. Men du føler kanskje at du har blitt lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Februar 20, 2014 Share Skrevet Februar 20, 2014 Ikke for å være frekk eller noe, men burde ikke du fortalt om det samme når du selger den? Med forbehold om at jeg tror det er den jeg ser til salgs. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Februar 20, 2014 Share Skrevet Februar 20, 2014 Ikke for å være frekk eller noe, men burde ikke du fortalt om det samme når du selger den? Med forbehold om at jeg tror det er den jeg ser til salgs. Eple faller ikke langt fra stammen! Denne du tenker på? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46787913&searchclickthrough=true Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Februar 20, 2014 Share Skrevet Februar 20, 2014 Helt korrekt Stemmer med all info i tråden.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå