AlexZandero Skrevet Februar 25, 2014 Share Skrevet Februar 25, 2014 Hei! Jeg tenkte og lage denne tråden så vi kanskje kunne utveksle noen erfaringer og hjelpe hverandre? Vet det høres kanskje litt teit ut "Hææ vet du ikke hvordan du vasker bilen eller?" Men grunnen til at jeg spør er fordi jeg ønsker å ta best mulig vare på bilen min, og om det er rom for forbedringer gjør jeg jo selvsagt det Det kan være jeg har oversett noe, eller noen tips jeg ikke engang har tenkt over.. Selv føler jeg at jeg er over normalt nøye med vaskingen. Så hvordan gjør jeg det? Jeg bruker Brix, og man kan betale med kort. Dette gjør det mye enklere å vaske og det er ikke noe stress med mynter osv. I tillegg får man jo en hel vaskehall for seg selv og en vask med varmt / kaldt vann som jeg trenger siden. 1. Altså steg 1 er å kjøre bilen inn i hallen, da er den full av støv osv. Så sprayer jeg på skummet over hele bilen. (Alle stasjoner som tilbyr vask håper jeg har dette som første trinn) som fåes der med egen spyler. Venter 5 minutter (instruksjonen på veggen sier vent 5 min og la skummet "virke"). 2. Jeg tar høytrykkspyleren (vann) og spyler av skummet. Jeg ser at bilen allerede er mye renere og en del skitt er fjernet og ligger i vannet på bakken. Men den er ikke ferdig enda. Utrolig nok så mange som vasker ved siden av meg gjør kun dette og så er de ferdige og kjører videre. 3. Så tar jeg biltema voksshampoo eller ZIP bilshampoo (bruker denne mest), først en bøtte med ganske varmt vann, heller skrevet mengde shampoo i bøtten med vann, rører rundt og begynner å vaske over hele bilen for hånd med svamp. 4. Når jeg har gått over hele bilen for hånd med svamp og den er "skummet" av meg for hånd, Så åpner jeg panseret og går over for hånd i motorrommet. Når jeg har gnidd vekk det jeg kan se av skitt, spyler jeg med høytrykk (vann) på passe lang avstand mens jeg beveger hele pistolen fram og tilbake slik at det ikke blir en STERK stråle rett på noe men litt bølger av vann for å få av såpen (Dråpedusj). Når det ser bra ut i motorrommet er jeg ferdig der, den tar uansett ikke lang tid. 5. Nå har bilen stått litt med såpe som jeg gikk over for hånd og jeg spyler av all såpen med høytrykk (vann). Der er jeg egentlig ferdig. Men Brix har ett steg til som går på å ta noe som heter "Supervoks". Dette så jeg hadde en effekt på at det la seg en film og var ganske vannavisene. Denne tar jeg kun 1 gang i mnd. Man må da spyle av med vann igjen for å få den ren etter den egentlig var "ferdig" såklart. Er det noen som kjenner seg igjen på å bruke dette greiene her? Noen sier til meg at det ikke er vits fordi det er voks i den shampoen jeg bruker med hand + svamp, Men hvorfor er det sånn at den også blir blankere og ser mer polert ut da? Før het jo dette produktet DiamondBrite, just sayin.. Heller må jeg ikke glemme og nevne at når jeg vasker for hånd med svamp og såpe så prøver jeg og vaske på bremseskiva så godt jeg kan for å få fjerna olje og fett. Er dette noe dere gjør? Merker bilen får dårlig bremseeffekt, men etter en del brems blir den omtrent alltid bedre enn den var! Jeg tørker over med klut som regel mikrofiber eller bare vanlig tøystoff der det er vått slik at det ikke ligger masse vann i lister osv.. Vi kjenner jo til hvor lett rust kommer på enkelte BMWer som koffertlokk og dører osv Og så helt til sist. PUSSESKINN, Seriøst hva f%=n er greia med det? Alle de gangene jeg har brukt det så ja, bilen blir fortere tørr osv, men den etterlater seg jo spor/skjolder som ikke er til å unngå og se når bilen er tørr igjen! Jeg har jo nettopp vasket bilen grundig og tatt vekk såpe og fått den ren så skjer dette? wtf.. Men det aller verste er at på mine forrige biler så fikk jeg STORE STRIPER i lakken ved bruk av syntetisk pusseskinn! Jeg tørr rett og slett ikke bruke det lenger, hva gjør jeg feil? Det er helt rent og fri for flekker og olje liksom. Det blir til at jeg heller bare lar bilen lufttørke vekk de siste dråpene istedet. Mye tryggere nå som jeg har funnet en bil som er skikkelig fin i lakken Sorry hvis det var litt mye å lese, men hva gjør/mener dere?=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Februar 25, 2014 Share Skrevet Februar 25, 2014 Ligger tusenvis av slike tråder husk å søke på forumet før man poster ny tråd AlexZandero reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts and Retards AS Skrevet Februar 25, 2014 Share Skrevet Februar 25, 2014 Lite tips til tørk, kjøp deg et microfiber tørkehåndkle av god kvalitet så slipper du striper og får det helt tørt.For å få noen tips på hvordan du skal gå fram selv om mye du skriver her ser bra ut så se på denne videoen her: Om du lurer på noe så ta gjerne kontakt.http://www.autofil.no/phpf/media/player/embed/overlay.php?mediaId=13188&method=http_streaming&autoplay=1&size=720x405&width=720&height=405&skin=1 hermanoo90 og AlexZandero reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Februar 25, 2014 Share Skrevet Februar 25, 2014 gulvavfetting og piasava kost gjør susen Muren Motorsport og Morty999 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Februar 25, 2014 Share Skrevet Februar 25, 2014 Styr unna disse biltemasvampene, og "Turtlewax". Slik kost fra selvvask styrer du glatt unna, visst du er glad i bilen din. Les den her: http://www.detailersclub.no/_/artikler/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14 Gustav C. og AlexZandero reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gewinde Skrevet Februar 26, 2014 Share Skrevet Februar 26, 2014 Veldig glad i å bruke vann. Gjerne med en liten dæsj såpe oppi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlexZandero Skrevet Februar 26, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2014 Styr unna disse biltemasvampene, og "Turtlewax". Slik kost fra selvvask styrer du glatt unna, visst du er glad i bilen din. Les den her: http://www.detailersclub.no/_/artikler/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14 Bruker aldri kost eller sånn auto-vask hall man kjører inn i. Jeg har brukt biltema svamper, men mener at dette utgjør ikke hele noe fare for bilen. Men er nok klart at det finnes bedre produkter på markedet. Detailersclub virker midt i blinken for meg. Føles ut som at er der jeg hører hjemme Men ser ut som jeg må kjøpe inn en del utstyr nå da edit: Av en eller annen grunn så er det dette noe jeg aldri skjønner meg på! Jeg føler det er ruglette mønster i lakken nederst på døra og bakfanger. Det ser alltid slik ut UANSETT hvor godt jeg vasker der! Igår var det tørt og fint og ikke noe regn så vanskelig å tro at det førte med seg noe støv. Blir ALLTID ett lag med skitt der! Jeg må endre på noe ved vaskingen min. Er bare rart at det alltid blir nedre delen av bilen mens øvre er jo blank og fin som bare det! Som sagt igår så var det ikke noe regn, det var tørt og fint og 5+ grader. Jeg så etter vask at det så helt fint ut der, og kjørte sakte og pent hjem til og med. Det våte har kommet idag, men det skulle jo ikke ha noe å si. Tenker jeg skal følge instruksjonen til detailersclub neste gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Februar 26, 2014 Share Skrevet Februar 26, 2014 Når lakken er ubeskyttet, så vil all drit feste seg veldig lett. Du trenger ikke kjøpe allverden, for å komme igang. En skikkelig vaskehanske, såpe(f.eks Chemical Guys Citrus + Wash), Prickbort og Surfex HD. Så er du igang. Visst du ønsker en god å rimelig voks til lakken, så er Collinite 845 ett meget godt valg. Lykke til! AlexZandero reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Februar 26, 2014 Share Skrevet Februar 26, 2014 CG Citrus wash er fin, men man skal være forskiktig med den da den er ganske sterk. Om det er "sandpapir" på dørene dine, kan jeg anbefale og prøve en claymit, funker kjempe bra. Har en selv og den fjerner sånt enkelt og greit. Men husk og bruk en god såpe med mye glid og skum. Og skyll ofte. Bøtte med gritguard! AlexZandero reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsinnj Skrevet Februar 26, 2014 Share Skrevet Februar 26, 2014 Bøtte (helst to, en med såpe og en til å skylle) med gritguard, en god såpe og vanskehanske. Samt en god mikrofiberklut til tørk. Viktig for en skånsom vask at du fjerner dritt før du drar over med hansken. IKKE svampen. Felger skal ha en egen vaskehanske. Min framgangsmåte er til vanlig: Prickbort på tørr bil. Virker i 5-7min før avspyling. Surfex HD 1:20 ish til vanlig vask. Virker i 5-7 min før avspyling. Enkelte ganger legger jeg et lag med skum over surfexen etter den har fått virket en stund, men ikke hver gang. Da er det vanligvis klart for berøringsvask. To bøtter med gritguard. En med såpe. Bruker selvsagt såpebøtta først, og starter øverst på bilen og jobber nedover. Skyller i bøtta uten såpe, før den går i såpebøtta igjen og så på bilen. Når jeg har gått over hele bilen spyler jeg godt av før jeg tørker med mikrofiber håndkle. Uten press, bare la den gli lett over lakken. Om man bruker clay er det vel anbefalt å polere etterpå, da den lager litt merker samme hvor forsiktig man er. Det er vertfall min erfaring AlexZandero reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Februar 26, 2014 Share Skrevet Februar 26, 2014 Om man bruker clay er det vel anbefalt å polere etterpå, da den lager litt merker samme hvor forsiktig man er. Det er vertfall min erfaring Ikke om du bruker claymit, da slipper du det. Har prøvd min en gang, funka kjempe bra! Nå er ikke jeg proff, men lakken ble glatt og fin. Absolut verdt og prøve! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsinnj Skrevet Februar 26, 2014 Share Skrevet Februar 26, 2014 Ahaa! Prøve det da kanskje Er langt fra noen ekspert selv, bare så det er sagt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Februar 26, 2014 Share Skrevet Februar 26, 2014 Ikke om du bruker claymit, da slipper du det. Har prøvd min en gang, funka kjempe bra! Nå er ikke jeg proff, men lakken ble glatt og fin. Absolut verdt og prøve! Nåja, enkelte har opplevd at Claymitt lager mer merker en vanlig Clay. Så det er høyst avhengig av brukeren, og lakken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Februar 26, 2014 Share Skrevet Februar 26, 2014 Nåja, enkelte har opplevd at Claymitt lager mer merker en vanlig Clay. Så det er høyst avhengig av brukeren, og lakken. Det er mulig, har bare brukt den en gang, men har ikke lest noe om merker.. Men har ikke scanna internett heller da. Men med mye såpevann så går det nok bra. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlexZandero Skrevet Februar 26, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2014 Hvor kan man få kjøpt disse produktene? Er det noe nettbutikk eller finnes de på butikker som burde finnes i etthvert fylke som Mekonomen, BilXtra osv? .. Hadde vært konge med bestilling fra nettet. Jeg har akkurat sånn som Alpejohn sa, sånn sandpapir feel på døra, og det må være ett eller annet som sitter der. Det eneste jeg har av utstyr er ikke mye å skryte av, det er bøtte (vanlig plastbøtte), biltema svamper 10pakk, biltema voksshampoo / ZIP bilshampoo og syntetisk pusseskin fra Shell som jeg ikke gidder å bruke. Jeg burde hvertfall ha 2 bøtter med gritguard, Prickbort (eller noe som heter Surfex HD? allerede nå går jeg surr.. Samme type produkt men hvilket er best?) "En kvalitetssåpe" Og Wafflewave tørkehåndkle i mikrofiber. Også den mint clay Ser ikke dette greit ut da? Fant forresten en kjempeside som selger masse bra produkter: http://www.partsandretards.no/bilpleie/pakketilbud/pr-superpakke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå