Gå til innhold

Sommerdekk, hva skal man velge?


ahj
 Share

Anbefalte innlegg

Vær obs på at med høyere lufttrykk enn normalt reduserer du kontaktflaten til underlag. Dette gir deg mer og mer dårligere grep og da spesielt på vått føre.

 

Bilen vil og bli mer ustabil i høyere hastigheter.

 

Grunnen til at du opplever mindre sporing er at dekkets midtbane hever seg litt og du får et mer rundt dekk. Dette angriper ujevnheter i veien mer jevnt og rolig.

 

Jeg ville heller hatt mye sporing og perfekt trykk ift. last enn for mye trykk og lite sporing med mindre kontakt med veien. 3.1 er en del hvis det er kun en sjåfør uten baggasje.

 

Gå heller for dekk som er naturlig rundt i kantene, de er snill på sporing.

 

post-62313-0-07809000-1398243672_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må og huske at dette varierer fra dekk til dekk. Ikke alle er identiske. Om et dekk ser punga ut fra siden trenger ikke bety noe så lenge selve trykket er korrekt.

 

De tallene BMW har i dørkarmen er gjennomsnittlige. Jeg er helt enig at en må ha ganske mye (opptill en bar over) for at dekket skal bule nevneverdig. Likevel ville du sett en markant forskjell i kontaktflate og det har jo og litt med geometrien til opphenget å gjøre.

 

http://www.caranddriver.com/photos-12q3/463792/pirelli-p-zero-tread-pattern-photo-465763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommenterte i en annen dekktråd tidl. Men gå for Michelin PSS, utrolig gode dekk! Har selv GoodYear Eagle F1 235.35R19 nå, syns di støyer litt mykje og slites fort ut, men grepet både på vått og tørt er noe av det beste jeg har vært borti. De henger som klister, selv om jeg har prøvd å tøyd grensene litt i enkelte svinger/hastigheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt ha 10-20% ekstra luft i et lavprofildekk uten at det gåt ut over slitasjen. Alle mine sett Conti SportContact har i alle år fått 10-15% ekstra i min Z3, og de er alltid jevnt slitt.

I stor hastighet på Autobahn SKAL man ha 20% ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt ha 10-20% ekstra luft i et lavprofildekk uten at det gåt ut over slitasjen. Alle mine sett Conti SportContact har i alle år fått 10-15% ekstra i min Z3, og de er alltid jevnt slitt.

I stor hastighet på Autobahn SKAL man ha 20% ekstra.

Husk at i stor hastighet på autobahn øker temperaturen på dekkene betraktelig og lufttrykket vil øke noe av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Om det er verdt pengene kommer jo ann på øyet som ser.. Men goodyear er ett kvalitetsdekk, mens falken er billigdekk..:P Enkelt og greit. Tipper du vil gå tilbake til goodyear om du prøver falken;)

Det tipper jeg også, fikk på Falken FK453 i går, og sporer helt enormt faktisk! Støy messig så er de "stille" under 100km/t, men bråker endel over! Det er vel noe man må forvente med 245/30-20 og 285/25-20!

Ang sporing så kjørte jeg med 235/35-19 Hakka R i vinter, og 245/35-19 Dunlop Sportmaxx i fjor, med tilnærmet null sporing på noen av dem! Så sålangt er jeg ikke imponert over Falken, men det er vel straffen for og være gjerrig :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hvilken Dunlop SP sport max er det dere har kjørt?

Etter å ha lest gjennom denne tråden valgte jeg å bestille Sp sportmax 255 35 18, valgte gt dekket og tenkte ikke noe mer over det, står på originale m-sport felger og understell på en e46 touring

Jeg er skikkelig skuffet over disse dekkene, de lever jo sitt eget liv der bake, før var det kontrollert sporing, kunne fint kjøre på en side av sporene, nå må jeg ofte sitte å korrigere rattet. +  kjører jeg litt på gjennom svingene er det diskotek med antispinn lampa, makan til dritt dekk!!!:x

Den var ikke slik rett før jeg skiftet dekk bak, og er ikke lenge siden den var på BMW og sjekket foringer

Kommer til å ta av disse dekken å selge de

Så det jeg lurer på er. Er det Dunlop Sp sport max rt som er de gode sportmax dekkene???

Endret av kragz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...