Otis Skrevet Mars 11, 2014 Share Skrevet Mars 11, 2014 Mener da det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aquarius Skrevet Mars 11, 2014 Share Skrevet Mars 11, 2014 Det er ikke godt å si, siden Syntrans er litt tynnere. Jeg mener at hovedpoenget med å velge en olje, beregnet for manuelle girkasser. Er at de ikke har stoffer som på sikt kan skade synkroniseringsringene. Sitat fra Redline: "Safe for brass synchros, as it lacks the reactive sulfurs found in most GL-5 oils that cause damage" Er ikke Syntrans en tykkere olje enn Transmax (tynnere ATF olje)? Om så kan vel vintertemperatur og kald kasse spille inn. Syntrans B 75W er en GL-4 olje, men Transmax Z finner jeg ikke noen GL definisjon på. BMW sier for øvrig at MTL - LT1 er erstattet med LT2. Og Castrol sier at Syntrans B 75W skal benyttes for LT2. Da er vel forvirringen total Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mars 11, 2014 Share Skrevet Mars 11, 2014 Er ikke Syntrans en tykkere olje enn Transmax (tynnere ATF olje)? Om så kan vel vintertemperatur og kald kasse spille inn. Syntrans B 75W er en GL-4 olje, men Transmax Z finner jeg ikke noen GL definisjon på. BMW sier for øvrig at MTL - LT1 er erstattet med LT2. Og Castrol sier at Syntrans B 75W skal benyttes for LT2. Da er vel forvirringen total hehe! Alle disse kan nok brukes, men ut ifra disse opplysningene ang. GL4 kontra GL5. Så ville jeg valgt en olje som har GL4 sertifiseringen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Mars 12, 2014 Share Skrevet Mars 12, 2014 Hvor står denne etiketten på girkassen som viser hvilken olje man skal ha? Etter og ha lest så mange kommentarer om "ny" girkasse ble jeg fristet til og jekke opp bilen idag og få sjekket hvilken olje jeg trenger:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aquarius Skrevet Mars 12, 2014 Share Skrevet Mars 12, 2014 Hvor står denne etiketten på girkassen som viser hvilken olje man skal ha? Etter og ha lest så mange kommentarer om "ny" girkasse ble jeg fristet til og jekke opp bilen idag og få sjekket hvilken olje jeg trenger:) På høyre side (passasjersiden) av girkassen, gjerne rett ved siden av pluggen for påfylling av girolje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Mars 15, 2014 Share Skrevet Mars 15, 2014 Fann en gul lapp på girkassen.. Riktignok på førerside, legger ved ett bilde. Hvilken olje skal jeg ha da? Og hvordan gjøres dette? Fyller man på til det renner ut påfyllingsplugg? Må bilen stå i water? Aldri skiftet olje på en girkassw før Bil har gått 310000 så er nok på tide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mars 16, 2014 Share Skrevet Mars 16, 2014 Du skal ha Redline MTL olje, evnt BMW sin orginale. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Mars 16, 2014 Share Skrevet Mars 16, 2014 Hm, ikke noe som funker fra castrol? Vet desverre ikke om noen i nerheten som kan skaffe redline olje.. Og nermeste merkeforhandler er 2 timer unna Har Tess og Bilxtra i nærheten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aquarius Skrevet Mars 16, 2014 Share Skrevet Mars 16, 2014 Artig sammenlikning, de fire oljene som ifølge div fora benyttes på MTF-LT-1 kasser: Redline MTL oljen er den med høyest viskositet. Burde vel være den av disse oljene med størst lavtemperaturproblemer. Likevel får denne oljen særdeles god omtale på nett. Det samme får D4 ATF oljen. Castrol Redline Castrol Redline Transmax Z D4 ATF Syntrans B 75W MTL 75W80Viskositet kinematisk 100 °C mm²/s 7,50 7,50 7,29 10,40Viskositet kinematisk 40 °C mm²/s 37,80 34,00 36,80 54,10Viskositetsindeks 170 198 167 185Viskositet Brookfield ved -40 °C mPa.s (cP) 8400 5200 7300 12000Flammepunkt COC °C 228 225 232Flytepunkt DIN-ISO 3016 °C -60 -66 -50 Har noen på Bimmers faktisk brukt noen av disse oljene, i norske vintertemperaturer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mars 17, 2014 Share Skrevet Mars 17, 2014 Jepp, bruker Redline Mtl as we speak på en e87 118d. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juni 2, 2014 Share Skrevet Juni 2, 2014 Sitter på koed og skal bestille noen deler nå.. Der velgte jeg girkasse og kom opp at jeg skulle ha MTF LT-2 olje. Stemmer dette ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 3, 2014 Share Skrevet Juni 3, 2014 Ja. LT1 er gamlere bare. Så LT2 er den etter der igjen som er likedan eller bedre enn LT1. Skulebollen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mysemannen Skrevet Juni 3, 2014 Share Skrevet Juni 3, 2014 Noen zf kasser. 328 528 m3 3.0 har ATF spesifikasjon på etiketten. Bla min, bytta til mobil1 75-90 (mener jeg) litt tyngre å jobbe med når den er steinkald men skulle være mye mer gunstig ved arbeidstemp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå