Gå til innhold

Oljeskift e39 manuell

fatso91
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke godt å si, siden Syntrans er litt tynnere. Jeg mener at hovedpoenget med å velge en olje, beregnet for manuelle girkasser. Er at de ikke har stoffer som på sikt kan skade synkroniseringsringene. 

Sitat fra Redline:

"Safe for brass synchros, as it lacks the reactive sulfurs found in most GL-5 oils that cause damage"

Er ikke Syntrans en tykkere olje enn Transmax (tynnere ATF olje)? Om så kan vel vintertemperatur og kald kasse spille inn.

Syntrans B 75W er en GL-4 olje, men Transmax Z finner jeg ikke noen GL definisjon på.

BMW sier for øvrig at MTL - LT1 er erstattet med LT2. Og Castrol sier at Syntrans B 75W skal benyttes for LT2. Da er vel forvirringen total :uh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Syntrans en tykkere olje enn Transmax (tynnere ATF olje)? Om så kan vel vintertemperatur og kald kasse spille inn.

Syntrans B 75W er en GL-4 olje, men Transmax Z finner jeg ikke noen GL definisjon på.

BMW sier for øvrig at MTL - LT1 er erstattet med LT2. Og Castrol sier at Syntrans B 75W skal benyttes for LT2. Da er vel forvirringen total :uh:

hehe!  :ph34r: Alle disse kan nok brukes, men ut ifra disse opplysningene ang. GL4 kontra GL5. Så ville jeg valgt en olje som har GL4 sertifiseringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står denne etiketten på girkassen som viser hvilken olje man skal ha? Etter og ha lest så mange kommentarer om "ny" girkasse ble jeg fristet til og jekke opp bilen idag og få sjekket hvilken olje jeg trenger:)

På høyre side (passasjersiden) av girkassen, gjerne rett ved siden av pluggen for påfylling av girolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fann en gul lapp på girkassen.. Riktignok på førerside, legger ved ett bilde.

Hvilken olje skal jeg ha da? Og hvordan gjøres dette? Fyller man på til det renner ut påfyllingsplugg? Må bilen stå i water? Aldri skiftet olje på en girkassw før :P

Bil har gått 310000 så er nok på tide :)

post-64812-0-96883900-1394907459_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig sammenlikning, de fire oljene som ifølge div fora benyttes på MTF-LT-1 kasser:

Redline MTL oljen er den med høyest viskositet. Burde vel være den av disse oljene med størst lavtemperaturproblemer.

Likevel får denne oljen særdeles god omtale på nett. Det samme får D4 ATF oljen.

Castrol              Redline               Castrol                  Redline

Transmax Z         D4 ATF         Syntrans B 75W     MTL 75W80
Viskositet  kinematisk 100 °C     mm²/s                7,50                   7,50                   7,29                      10,40
Viskositet kinematisk 40 °C        mm²/s               37,80                 34,00                 36,80                     54,10
Viskositetsindeks                                                  170                    198                    167                         185
Viskositet Brookfield ved -40 °C mPa.s (cP)        8400                  5200                  7300                     12000
Flammepunkt COC °C                                          228                    225                                                    232
Flytepunkt DIN-ISO 3016 °C                                                           -60                     -66                         -50

Har noen på Bimmers faktisk brukt noen av disse oljene, i norske vintertemperaturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...