Gå til innhold

Tap av effekt i aksling


Oddiam
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har ca peiling på hvor stort effekt tap man har i drivverket ?

Er interessert i å finne ut ca hvor mye effekt det er på hjulene..

BT kommer til å krangle med meg ang effekten, og ønsker å ha noe å vise til.. 15% er vell det man regner etter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan variere en noe, spesielt ved "hjemmebygg".

 

Hva er det egentlig du skal ha? Måling av effekt på hjul kan aldri dokumentere motoreffekt ift krav, kun estimere. (en motorbenk er ikke så mye bedre, da det skal måles klimakontrollert og ihht gjeldende krav.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å måle korrekt og det finnes forskjellige metoder. F.eks SAE eller DIN.

Motstanden i drivverket øker også med farten så det kompliserer saken enda mer.

Nissan GT-R ligger mellom 5-17 % tsp avhengig av fart. Dette er veldig bra mtp 4wd. Vil tro Bmw ligger på 5-10%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan variere en noe, spesielt ved "hjemmebygg".

 

Hva er det egentlig du skal ha? Måling av effekt på hjul kan aldri dokumentere motoreffekt ift krav, kun estimere. (en motorbenk er ikke så mye bedre, da det skal måles klimakontrollert og ihht gjeldende krav.)

Jeg står ikke å smir deler selv, det er original bmw girkasse, aksling og diff.. Så tviler på det har så mye å si om det er ett "hjemmebygg"

Hva jeg egentlig skal ha? Jeg skal ha min E30 godkjent, men m60b40 har 50Nm for mye. Dvs 400Nm. Trenger å vise at jeg har ca 14% eller mer effekt tap på drivverk for å komme under de 350Nm jeg kan ha.

Dette er kun for å prøve å "myke" opp vedkommende som har søknaden min om ombyggingen.. Det kan være vanskelig da han titulerer seg selv som "overingeniør" på sin egen epost

Det er vanskelig å måle korrekt og det finnes forskjellige metoder. F.eks SAE eller DIN.

Motstanden i drivverket øker også med farten så det kompliserer saken enda mer.

Nissan GT-R ligger mellom 5-17 % tsp avhengig av fart. Dette er veldig bra mtp 4wd. Vil tro Bmw ligger på 5-10%

Liker tanken om å sammenligne E30'n med en GTR, men er vel desverre ikke helt der.. Har hørt i alle år at man har opp mot så mye som 20% tap, så dine 5-10% var beskjedne.. Velger å tro det er litt mer enn 5-10%, med mindre du kan vise til ett skriv som støtter dine tall ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig eg tar feil men det er vel uansett effekten i motor dei går ut ifrå ved godkjenning, og ikkje effekten på navet?

Ja, helt sikkert.. Men jeg må bare prøve meg.

Du taper myye mer enn 14% på snuoperasjonene i gearkassa og diffen og hvis han er så mye som underingeniør kan han brøken.

Får se, han har vært vanskelig fra første samtale vi hadde, så det spiller sikkert ikke noen rolle om han kan. Noen brøk eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig eg tar feil men det er vel uansett effekten i motor dei går ut ifrå ved godkjenning, og ikkje effekten på navet?

Jeg prøver forøvrig å få det godkjent på bakgrunn av en hartge bil fra 80 tallet. Og dokumentasjonen jeg legger fram viser at karosseriet tåler påkjenningen, det er ikke selve effekten jeg prøver å bevise/motbevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står ikke å smir deler selv, det er original bmw girkasse, aksling og diff.. Så tviler på det har så mye å si om det er ett "hjemmebygg"

Hva jeg egentlig skal ha? Jeg skal ha min E30 godkjent, men m60b40 har 50Nm for mye. Dvs 400Nm. Trenger å vise at jeg har ca 14% eller mer effekt tap på drivverk for å komme under de 350Nm jeg kan ha.

Dette er kun for å prøve å "myke" opp vedkommende som har søknaden min om ombyggingen.. Det kan være vanskelig da han titulerer seg selv som "overingeniør" på sin egen epost

Liker tanken om å sammenligne E30'n med en GTR, men er vel desverre ikke helt der.. Har hørt i alle år at man har opp mot så mye som 20% tap, så dine 5-10% var beskjedne.. Velger å tro det er litt mer enn 5-10%, med mindre du kan vise til ett skriv som støtter dine tall ?

Fikk ikke med meg at det var en E30, jeg tenkte mer på mer moderne BMW'r :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddiam:

Det kan fort være litt forskjell, eksempelvis på hvor bein drivlinja er (ikke alltid dette er helt beint etter ombygginger).

Men uansett, det er ikke poenget. Det er dreiemoment i motoren som er styrende vedr påkjenninger (normalt), og da spiller det liten trille hva som forsvinner i drivverket.

Og til dere som tror det forsvinner vesentlig mye mer enn 15% gjennom kasse og diff.. tenk dere om, denne energien må gjøre av seg ett eller annet sted, og du har en drøy liter olje i hver av disse.

Egen dyno er satt opp med ca 14,9% totalt drivverkstap, dette inkluderer da hjul mot rulle. Dette later til å stemme ganske bra med originale biler, og kan til en viss grad verifiseres ved å ta et "coast down" run.

Men, tilbake til poenget. Du kan ikke dokumentere noe av dette under de samme forhold som ble gjennomført når ny. Det blir en haug med beregninger (bla på atmosfære) som ikke er godt nok. Ja du kan nok myke opp en hos BT, men jeg tror det blir vanskelig ift dreiemoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg sammenlignet med gt-r er at jeg har tallene på den og at den er en toppmoderne 4wd. De har større effekttap enn 2wd og daer det et fint referansepunkt. Jeg har lest i et tysk blad at effekttapet varierer mellom 5-15% på en moderne og relativt nyere bmw. Så igjen øker effekttapet med fart grunnet ren fysikk på lik linje som luftmotstanden øker med farten. Det er veldig vanskelig å måle korrekt og det finnes flere forskjellige standarder for måling av effekttap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpet er startet med å montere m60b40 for lenge siden, så det blir nokk den uansett..

Ang påkjenningen på karroseriet, så tror jeg ikke BT representanten kommer til å bøye seg mye, men det er verdt ett forsøk, og jeg kommer heller forberedt til møtet med han, enn å slunte inn dit uten noe.. møtet er på hele ombyggingen, ikke bare motor.

Tipper det ender med at jeg må få mappet om bilen til mindre effekt, og så fremvise den for kontroll. Alternativet er disse laboratoriumenen de snakker om, for å få stadfestet at karosseriet tåler påkjenningen av det ekstra momentet, men synes dette burde være unødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...