Mike Hunt Skrevet April 27, 2014 Skrevet April 27, 2014 Hallo!Jeg har da kjøpt meg en e46 2002 modell med standard halogen reflektorlykter. Jeg vil da bytte lykter til originale xenonlykter fra koed med prosjektor. Jeg har lest på kravene for å få dette godkjent i vognkort og det er at lyktene må ha:-Automatisk høydejustering (noe lyktene har)-Være originalt til den modellen og fra samme produsent (noe lyktene er)-Lyktene må ha lyktespylere Spørmålet mitt er da om lyktespylere originalt kom på e46 som hadde xenon eller om det er noen vei forbi dette da det ikke ser særlig pent ut og bare blir ekstra jobb. Hvis nei, og e46er med xenon kom med lyktespylere. Er det noen måte å få prosjektorlamper med halogen til disse bilene som ikke ser Taiwan ut og er mer eller mindre originalt?
Reef89 Skrevet April 27, 2014 Skrevet April 27, 2014 Tok ikke helt spørsmålet ditt men. E46 kom hvertfall med originalt lykterspylersystem ja så lenge bilen hadde originale xenon lykter. Og det må man også ha ved ettermontering.
Mike Hunt Skrevet April 27, 2014 Forfatter Skrevet April 27, 2014 Tok ikke helt spørsmålet ditt men. E46 kom hvertfall med originalt lykterspylersystem ja så lenge bilen hadde originale xenon lykter. Og det må man også ha ved ettermontering. Mottatt! Fordi jeg trodde at hvis bilen kom med xenon uten lyktespylere, så trengte man ikke lyktespylere. Men da er egentlig spørsmålet mitt besvart. Her er en ny en. Kom E46en originalt med prosjektorlykter for halogen pærer?
Hpi Skrevet April 27, 2014 Skrevet April 27, 2014 Husk at den automatiske høydejusteringa får signaler fra sensorer som sitter under bilen foran og bak. Dette blir styrt av lysmodulen. Ihvertfall er det slik på E39.
Mike Hunt Skrevet April 27, 2014 Forfatter Skrevet April 27, 2014 Husk at den automatiske høydejusteringa får signaler fra sensorer som sitter under bilen foran og bak. Dette blir styrt av lysmodulen. Ihvertfall er det slik på E39. Lysene må likevel stilles inn. På min gamle E39 var det automatisk høydejustering på hella faceliftlyktene, men etter at jeg hadde satt dem på og trodde at alt var ok, så fikk jeg feil på EU-kontrollen. Jeg måtte manuelt stille dem inn slik de skulle være.
Hpi Skrevet April 27, 2014 Skrevet April 27, 2014 Ja grunninnstillingen må tas manuelt men jeg tenkte mer på siden du skrev at du ønsket dette godkjent i vognkortet og da må sikkert den automatiske høydejusteringa fungere og de sensorene finnes vel ikke på en bil som har halogenlys originalt?
Mike Hunt Skrevet April 27, 2014 Forfatter Skrevet April 27, 2014 Ja grunninnstillingen må tas manuelt men jeg tenkte mer på siden du skrev at du ønsket dette godkjent i vognkortet og da må sikkert den automatiske høydejusteringa fungere og de sensorene finnes vel ikke på en bil som har halogenlys originalt? Nei, det tviler jeg på. Men jeg mener at det kun er lyktene som trenger automatisk høydejustering. Men jeg legger nok det prosjektet på hylla. Det vil jo koste over 10 000.- for å ordne det ok for biltilsynet og det mener jeg ikke er verdt det for å få bedre lys.
Hollabaloo Skrevet April 27, 2014 Skrevet April 27, 2014 Nei, det tviler jeg på. Men jeg mener at det kun er lyktene som trenger automatisk høydejustering. Men jeg legger nok det prosjektet på hylla. Det vil jo koste over 10 000.- for å ordne det ok for biltilsynet og det mener jeg ikke er verdt det for å få bedre lys. For at noe skal kalles "automatisk høydejustering" så må det finnes en mekanisme som automatisk justerer høyden på lysene etter hvordan understellet er vinklet i forhold til "grunnstilling". Det justeringshjulet i dashbordet til å justere lysene med gir en ikke automatisk høydejustering, kun elektrisk justerbare lys. E39 har sensorer foran og bak i hjulopphenget, men det finnes sikkert andre løsninger også. Kanskje noen har gyro-sensorer i selve lysinnsatsen for alt jeg vet...
rolfi Skrevet April 28, 2014 Skrevet April 28, 2014 Du kan ettermontere xenon prosjektorer i halogenlyktene. Koster ikke all verdens, og ser originalt ut om du bruker E46 prosjektordekselet. http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=840919 Mini H1 bi-xenon prosjektor: http://www.theretrofitsource.com/components/projectors/bi-xenon-morimoto-mini-h1-6-0-projectors.html E46 prosjektordeksel: http://www.theretrofitsource.com/components/shrouds/e46-r-shroud.html
Alpejohn Skrevet April 28, 2014 Skrevet April 28, 2014 Får sikkert kjøpt et ettermonteringssett for automatisk lyktejustering, det får man til E39. Har holdt på i helga og koblet opp orginalt lyktejusterings opplegg på bilen til faren min, der blir alt gjort sånn det kommer orginalt på bilen om den har xenonlys. Han ville ikke ha sånn ettermonteringsett, men helder orginalt opplegg.Må mest sanynelig bytte lysmodul og eventuelt montere en eksta modul for styring av lys om systemet er likt som E39.Så det vil jo koste litt, men kjøper man deler brukt på ebay.de for eksempel blir det ikke så ille.Det værste er og få oversikt over alle ledninger som må flyttes fra kontakta til LCM og over til LWR modulen osv. Man må selvsagt også legge opp ledninger til sensorer. Nye LCM må kodes til bilen også. Så det er litt styr, og koster litt i deler, men det er nok fult mulig og gjennomføre på E46 også. Du kan jo starte med og kikke i WDS, og se hvordan el.nettet skal se ut med og uten osv. Så får du en pekepinne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå