Gå til innhold

Nyterns værbitte krigere - En reise i flere forstander.


 Share

Anbefalte innlegg

Haha, straffen kom i form av en noe høy fraktpris da :D Betalte 500 ish for 4xbærekuler + vifte og 450 ish i frakt. Toyota har visst en policy der de ikke produserer opp utgåtte deler før så og så mange har meldt sin interesse, dette betyr i praksis at det ikke er noe å skaffe til en gammel Corona via dem nå til dags. Takket være kyndig hjelp ramlet jeg over www.rockauto.com her har man jo det meste til det meste, kjappe er dem og :)

 

 

Hvordan er dette med deletilgang på eldre/ukurante modeller hos BMW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg får nok bare krype tilbake i hula mi (denne tråden) her er det stortsett godstemning :wink:

 

 

Ja, jeg vet ikke helt hva det er.. Man er liksom på vei alikevel, ferjer føles ofte mer som en slags fornøyelsespark for biltrøtte passasjerer enn som et gode for føreren. Nå vet jeg jo ikke hvordan andre opererer, jeg har kun kjørt Stena Line til nå.. Det føles rett og slett mer fristende å sitte i et noe aldrende beige skinninteriør enn å omgås aldrende beige pensjonister på det som meget vel kan være siste reis  :-({|=  :oo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvor skal en begynne.. Planen var egentlig å bare vase ned noe enkelt, men nei.. Jeg har vært på tur! Ikke en veldig lang tur, ei heller veldig interessant for andre enn meg, men denne gangen gikk turen til Tyskland! Endelig, etter to nylige turer til Danmark var det på tide å krysse grensa, gjett om jeg angrer på at jeg ikke gjorde det før!

 

 

La meg liste opp positive og negative aspekter v/Tyskland sett gjennom et enkelt sinns øyne:

 

Positivt:

Billig mat, både utemat og butikkmat.

God mat, utrolig bra kvalitet på alle spisestedene vi besøkte!

Hyggelige mennesker!

Jeg skilte meg veldig ut rent utseendemessig, vet ikke helt om dette er positivt eller negativt dog. :lol:

Herlige fartsgrenser

 

Negativt:

 

Tysktysktysk overalt, dette skulle senere vise seg å bli positivt (ble ikke så mye tv-titting o.l)

Veldig mange butikker tar ikke Visa

Dårlige veier, da mener jeg utenom motorveiene

 

 

 

Denne gangen leide vi feriehus i Tyskland, vi har egentlig aldri funnet roen på hoteller, så for oss var dette litt siste håp når det gjelder bilferie. Og for en omveltning det skulle vise seg å være å ha et helt eget hus! En base! Et reir, en hule! Fantastisk, tenk å få bo et sted der "Do not disturb" er mer regelen enn unntaket som krever annonsering på dørhåndtaket. Nytelse :)

 

Uansett, første etappe var Tynset - Gøteborg. Egentlig en ganske kjedelig strekning, hadde det ikke vært for at jeg oppdaget ulempen med plugget dekk. Det blir visst "noe" varmt rundt disse pluggene! Det som begynte som en rolig tur utviklet seg etterhvert til en skikkelig ristetur, tilslutt ble jeg lei, dro frem leathermanen og "friserte" denne pluggen så mye jeg turte. For en forskjell dette utgjorde!

 

Vel fremme i Gøteborg var det bare å slenge seg ned i senga og beundre sokkene mine

 

1_zps419f457f.jpg

 

Neste dag blåste vi videre, her fra en random OK-stasjon litt før Malmø

 

2_zpsfa68cce3.jpg

 

Turen hadde forløpt veldig smooth, vi holdt stortsett et veldig effektivt tempo helt til vi ankom bomstasjonen før Storebælt.. Hmm.. Hadde hørt noe mas om Ebola på radioen, i mitt sinn betydde en skokk ambulanser/militærpoliti og vanlig politi at noe seriøst var i gjære..

 

3_zps6fa6fc94.jpg

 

Og denne farkosten, den ligner jo veldig på en ubåt!

 

4_zpsa0d000a6.jpg

 

Nå begynte fornuften å slippe taket, dette ga plass til årevis med Hollywood.. Shit's about to get real! 

 

Ingenting er så dystert som betong i solnedgang, stemningen var med ett komplett

 

5_zpsb46cd449.jpg

 

Men..

 

Hva i huleste?! Løpende mennesker?!!? Er det virkelig dette som er grunnen til at vi har stått BOM stille i 1.5 timer? Ja, tydeligvis! Hvem i `#(%#% fant på at det å arrangere et idrettsarrangement på Storebælt var en god greie?! Fysj! Fy skam! Med ett var jeg glad for at vi bare var på gjennomreise! 

 

6_zps2fe3f66e.jpg

 

Jeg går knapt tom for godord når det gjelder Laffen, men støynivået kan bli litt masete på motorvei.. Sånn er det bare, jeg forstår at en sparte mer på sånt i 3-serie og gevinsten er definitivt finfine kjøreegenskaper.. Men det bråker.. Det er prisen en betaler..

 

Derfor var det ekstra godt å endelig svinge av motorveien, plutselig fant jeg det for godt å kjøre under fartsgrensa og bare nyte sommeren. Jeg hadde ingen biler bak meg, så jeg var slettes ikke i veien.. Lover! Vi forlot høst og skarp luft, det å plutselig kjenne sommeren igjen.. Det var herlig.

 

7_zps41d3c19b.jpg

 

Stemningsbilde, bare noen mil igjen til feriehuset og Sivert Høyem jaller ut fra noe slitne finske papphøyttalere.. Fullkomment!

 

8_zps57830af2.jpg

 

Og plutselig, uten styr og fjas var vi i Tyskland! Min gode venn TomTom mente at vi mtp destinasjonen burde ta bakveien til Tyskland, dette begynte veldig koselig med bittesmå tyske tettsteder og vakre ting, men plutselg ville han ha oss ut på jorder og alskens.. Needless to say, det ble litt banning, men vi fant da feriehuset tilslutt.. I.. Dagebull! Ikke veldig eksotisk, jeg vet.. Men for oss? Fantastisk.. Jeg er jo glad i å kjøre bil, så dette var igrunn en finfin base.. Det ble en finfin uke med masse god mat, endel utfordringer (jeg er jo ikke helt frisk i topplokket riktig enda) masse vakre byer/småsteder og en helt haug hyggelige mennesker!

 

Her kommer en rekke random bilder ;-)

 

9_zpsa42520e4.jpg

 

10_zps912f45b5.jpg

 

11_zpsdde55aa5.jpg

 

12_zpsabb7ce7b.jpg

 

13_zps27886d49.jpg

 

14_zpsfefc87f9.jpg

 

15_zps07145fc1.jpg

 

16_zps3ef1a808.jpg

 

17_zps8d44218c.jpg

 

18_zps39ea02ce.jpg

 

HUFF!!

 

19_zps3d04c8b9.jpg

 

Nei, jeg får skrive litt igjen.. Jeg sleit endel med smerter i hofta/låret, dette skyldtes nok at midtkonsollen i E46 er litt vel brei for meg.. Dette kombinert med "små" seter gjorde at jeg måtte finne meg en pute å legge under låret.. Med min "gode" tysk klarte jeg å få tak i denne vesle karen.. Stakkars..

 

20_zpsed03eaf7.jpg

 

21_zps4498e1ed.jpg

 

 

Wow, for en hjelpsom fyr! Etter dette ble alt mye bedre :)

 

Random bilder av underetasjen i en noe rotete kåk

 

22_zpseb153ee7.jpg

 

23_zpscaef8152.jpg

 

24_zps277ea874.jpg

 

Nabohotellet, de hadde heldigvis wifi vi kunne leie! Feriehus til 15k kr i uka? Nytt sådan, med alskens luksus.. Internett? Nei! Dette hotellet var forøvrig skikkelig Derrick, var som å være statist i en gammel episode de gangene vi spiste middag her.. Kultur på høyt nivå!

 

25_zpsab757e9d.jpg

 

26_zps70dedf71.jpg

 

Verdens beste pasta og en fantastisk utsikt fikk vi dog et stykke "hjemmefra"

 

27_zpse71f052a.jpg

 

28_zpsf7c4fc01.jpg

 

Hagegnomer/figurer! Det er stort i Tyskland! Ja, og vakre veldreide klassikere da..

 

29_zps33b339aa.jpg

 

Jeg SKAL tilbake hit! Kjøpte litt diverse der, men jeg vil ha mer!

 

30_zps1be03e93.jpg

 

Laffen koste seg forøvrig, han trengte litt salg havluft.. Eller ikke.. ;-)

 

 

31_zps93265630.jpg

 

Her med hotellet vi leide wifi fra i bakgrunnen, måtte forøvrig gi fra meg passet for å få nett.. Spesielt :)

 

32_zps49285bd9.jpg

 

 

 

Vakre saker..

 

33_zps34565c8e.jpg

 

34_zps1f0f4150.jpg

 

35_zps71960e03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett og slett ikke bilder fra mange av utfluktene vi var på, hadde mer fokus på å oppleve ting enn å knipse :)

 

Uansett.. Dekk.. Ved ukas ende hadde jeg ca brukt opp bakdekka mine, målte rett over 2mm.. Ikke bra og slettes ikke likt meg, men denne bilen spiser bakdekk!

 

For å holde ting på et lovlig plan bestemte jeg da at Kiel-ferga var veien å gå.. Oioioi, for en opplevelse.. En helt annen kultur igjen, mye rare folk!

 

Havna bak denne i køa, i det jeg gikk ut for å ta den nærmere i øyesyn kom tollerne gående med særdeles bestemte skritt.. Jeg så helt tydelig veldig Moldova ut og jeg hadde ugler i mosen! Jeg visste ikke helt om jeg skulle ta det som et kompliment eller en fornærmelse, så jeg valgte å stotre frem TYNSET NORWAY RUSTY BMW. Dette holdt heldigvis, PUH! Var ikke helt i humør til hulromsundersøkelser akkurat denne dagen..

 

DSC_0858_zps959c7782.jpg

 

 

Se så majestetisk BMW'en er i forhold..

 

DSC_0860_zps806f7c86.jpg

 

Vel ombord fotograferte jeg bilen, bare fordi det er litt spesielt å kjøre ferje enda

 

DSC_0863_zpsa9f64e07.jpg

 

Jeg kjøpte meg en radiostyrt bil siden jeg er avholds og generelt veldig lett å underholde

 

DSC_0926_zps7dff6ffe.jpg

 

Jeg kjørte en slags berg og dalbane, denne kjørte jeg lenge før jeg begynte å filme. Veldig gøy! De gangene jeg fikk selskap av andre mennesker lo de godt når jeg skrek FREE RIDE!! Eller lo.. Jeg vet ikke.. De var kanskje mer skeptiske.

 

 

Litt sol måtte også slikkes, men tror dere ikke at disse frekke tyskerne holdt av opptil 3 solsenger hver seg da? Ingen kom for å claime dem heller, jeg prøvde å diskutere litt med en noe grå herremann, dette endte i et massivt nederlag for min del da jeg rettogslett gav opp å forstå alle de stramme strenge glosene han slengte i min retning.. Så kom vinden og de strenge og frekke, men akk så skjøre tyskerne følte det ble for kaldt.. Da var det greit å være ekstraisolert nordboer :)

 

DSC_0870_zps8a2b53e6.jpg

 

Utpå kvelden tok jeg noen bilder av brua vi kjørte over uka før, Storebælt.

 

DSC_0888_zps8d0df38d.jpg

 

DSC_0900_zps3a22fdc4.jpg

 

Nok en gang sabotert av en ferietysker :P

 

DSC_0887_zps01350c4c.jpg

 

Fikk litt vind i skjegget, tror jeg så rester av julemiddagen fra 2012 forlate skjeggskogen i ren ekstase

 

DSC_0873_zps79934fd1.jpg

 

Enda mer bro

 

DSC_0909_zps0ee3b6c8.jpg

 

Plutselig var vi hjemme igjen.. Huff.. Alt jeg vil er å dra på tur.. Hvis gudene vil farer jeg til Røst til helga, håper det stilner turtrangen litt.. Laffen får kjørt seg, men jeg tror'n liker det..

 

DSC_0935_zps28cfb9c6.jpg

 

Jaja, godt jeg var føre var.. Her må trøstespises og hva er ikke bedre enn genmodifiserte kinderegg fra selveste Tyskland?

 

DSC_0940_zpsf2bdeeed.jpg

 

 

 

Hva gjør når egget er borte a? En skroter videre.. Denne kjøpte jeg for rett over vrakpant, merk at dette bildet er tatt etter en god runde med avrånifisering.. Den var veldig juvenil v/kjøpstidspunktet. Wow, juvenil, kult ord :)

 

440282.jpg

 

Her etter enda litt mer avrånifisering, kjørte 50mil for å levere felger til en kar som ikke klarte å lese annonsen rett.. Feira det ved å kjøre enda noen mil før jeg returnerte hjem morran etter. God Saab ihvertfall. Pen er den ikke, det vet jeg.

 

804762.jpg

 

Det skal sies at jeg bladde litt i arkivet og fant grillnetting fra den tiden dette var kult, nå har bilen fått svart grill, mye bedre enn chromenettingen en såvidt skimter på bilde nr1.

 

I natt bydde jeg en liten slump på en snøscooter og jammen vant jeg den og.. Måtte selvfølgelig hentes med matchende bil, dette hadde jo vært fryd og gammen hadde bare den #(#% bilen starta på trill.. Batteriet er nemlig dødt og jeg har enda ikke somla meg til å skaffe nytt.. Evt er jeg gjerrig. Batterigjerrig.

 

805387.jpg

 

Saaben er god å ha, slipper å risikere E46'en :)

 

En haug pusting og pesing senere var'n på hengeren (scooteren stod lengst inne i et fjøs og jeg tok selvfølgelig ikke med dytte/løfte/drahjelp)

 

Jenta som solgte den mente at jeg var sykt sterk. Jeg må si meg enig.  :smoking:

 

220524.jpg

 

 

Ja, og sist men ikke minst.. Jeg er forelsket.. Håholmen/Averøy.. Jatakk.. Jeg tar til takke med Averøy selvfølgelig, har aldri feriert på et mer avslappende sted.. Der vil jeg bo, ferdig med det!

 

DSC_0669_zpsqwynxrdl.jpg

 

DSC_0673_zpsxaiako6k.jpg

 

 

Det var min sommer, har din vært fin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig lesning som vanlig! Ser ut som Saab'en var et godt kjøp, gratulerer så mye :)

 

Bilferie er uten tvil den artigste formen for ferie, man opplever så vanvittig mye mer enn å fly et sted å se samme tingene i 2-3 uker.

Neste år tenker vi oss en kjøretur til Øst-Europa og så en liten tur innom England/Skottland/Irland :) Jeg tror det kan bli en interressant tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert jeg vil på tur, dette vekker en kjørelyst inni meg. Men svært få av mine venner vil på bilferie, de tenker med engang fly til Hellas og drikke billige drinker å sjekke billige jenter.. Jeg vil heller oppleve litt annet, enn å drikke å billige jenter som man finner på annenhver bygdefest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott utdate og ett kjempeflott reisebrev, digger å lese slike :D Du har virkelig mange jern i ilden må jeg si, her handles det biler og andre motoriserte farkoster over en lav sko. Er slik jeg kunne tenkt meg å holde på selv også, men får ikke lov, har ikke tid, ikke råd og slettes ikke plass :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi, takk for fin respons! Jeg ble så flau over å ha publisert et så "tynt" reisebrev at jeg ble nødt til å ta meg en bimmersferie.. Anyways, nå er jeg tilbake! Neste reisebrev vil nok få en litt annen tyngde ;-)

 

Om noe er jeg veldig glad for at dette vekker reiselysten i dere, det er virkelig noe fint ved det å ferdes over lange avstander i egen bil.. En ser hvordan vær/natur/kultur/mennesker forandrer seg underveis, det kan nesten føles litt som om en er mer observatør enn reisende enkelte ganger :)

 

Fredrik 90, jeg vet ikke om det er så mye å hige etter egentlig.. Jeg har en innebygd defekt som gir meg litt "morsinstinkt" når det gjelder slitne/værbitte biler i den lavere delen av prisskalaen, det kan til tider være ganske slitsomt.. Du har jo 2 herlige kjøremaskiner, bilene mine hadde nok vært en gedigen nedtur tror jeg :)

 

Uansett, apropos vrakpant.. Saaben raste, eller slavesylinderen døde.. Jeg lider heldigvis ingen økonomiske tap som følge av dette da jeg kjøpte den så billig.. 

I dag prøvekjørte prøvekjørte jeg en Transporter, denne ligger nok også i et litt lavere prisleie for å si det mildt.. Uansett, fin flyttebil :)

 

Ja, fruen filma meg i det jeg kjempet mot snåle giroverføringer.. Ikke se hvis du ikke vil le.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi! Takktakk! I aim to please! :)

 

 

Tynset er helt korrektos! Det har seg sånn at jeg innimellom alle andre vrak jeg anskaffer meg har denne E46'en da.. Kanskje den bilen jeg har viet minst oppmerksomhet ift mengden bruk noensinne.. Den bare rusler og går, krever en skvett diesel i ny og ne, men jeg kjører enda med halv tank ekte tysk diesel på tanken.. Jeg vet ikke helt hva det er, den fortjener jo mer pleie, men den gjør liksom ikke noe ut av seg.. Den vil bare på tur.. Der innfrir jeg ihvertfall :)

 

 

Bilen jeg prøvekjørte i youtubeklippet ble altså min, den er så absolutt IKKE fin!
 

1545037_1482186102050194_257475964958104

 

 

Etter at jeg begynte med varetaxi igjen følte jeg et snålt savn etter å sitte høyt og ukomfortabelt i fritia, da passet det som hånd i hanske å ramle over denne til 1.5 x vrakpant :)

 

Siden det er noe snevert med lagringsplass i disse rullende kassene gikk jeg til innkjøp av denne noe mandige løsningen: 

 

10418365_1482629055339232_67893710029670

 

Fikk en idè om å mekke litt bedre lyd i bilen, bøyde meg ned for å se om jeg kunne få til en løsning under passasjersetene og vips..

 

520135.jpg

 

Noen hadde tenkt samme tanke før, bare innstillinger på spilleren som gjorde at ting var litt vel tamme :)

 

Gudene vet hva jeg skal med denne bilen, frakte ting.. Skrot og rot! Og campe, har en brilliant idè om å dra på langtur i denne innen kort tid. Campe i bilen underveis og heller bo litt finere når en kommer frem, det er ihvertfall planen. Kjenner jeg meg selv rett inntar jeg fosterstillinga i ren desperasjon når jeg innser at jeg ikke har fri tilgang på dass og TV :lol:

 

Jeg vet liksom ikke hva jeg skal finne på med BMW'en, noen forslag? Anyone?

 

 

Ja!! Jeg har lært å gire denne rullende kassa! Den har tydeligvis hatt autolat før, ihvertfall ifølge papirene som følger bilen.. Uansett, fyren/dama som bytta kasse var nok ikke helt heldig med utfallet.. Greia er at en må late som om en skal ned i giret "under" det giret en egentlig vil ha.. Først.. Dvs 4 til 3 = kjapt innom 2, så 3. Osv.. Funker fint, en får ikke havna i feil gir uansett, det nekter kassa.. Det tar litt tid, men du verden så gøy! En ny opplevelse mht bilkjøring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...