Gå til innhold

Importere bil fra Sverige, ulemper?


hanzhe
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

sitter og sikler litt på en E60 530d/530i. Har sett et par interessante på bytbil.se og lurer på om noen kan hjelpe en mindre opplyst person (meg) på dette temaet.

 

Som jeg har forstått det er prosessen med importering ganske rett frem da svenskene også har 2-delt vognkort.

 

Er det noen åpenbare ulemper knyttet opp mot dette? Hva skjer etter jeg har betalt bilen i Sverige og ruller den inn til første og beste tollstasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg denne rutinen;

- Finn deg en bil
- Avtal pris på forhånd
- Dra til Biltilsynet og hent ut prøveskilt med datoen bilen skal hentes og kjøres hjem på.
- Dra til Sverige
- Skriv kontrakt, signér det svenske vognkortet (del 2)
- Skru av de svenske skiltene, hvorav selger sender vognkortet (del2) samt de avskrudde skiltene inn til det svenske biltilsynet.
- Klistre på prøveskiltene du kjøpte før du dro, samt at du beholder del 1 av det svenske vognkortet
- Stopp i Tollen på vei over til Norge, betal avgiften (25% av kjøpesum + div.)
- Kjør så videre til biltilsynet i din region og få en "godkjenning" av bilen din hvor du også må ha div. klart som f.eks. egenvekt, hjul dim., motovolum osv. Men dette står som regel i det svenske vognkortet som du beholdt del 1 av.
- Når dette er gjort og bilen "godkjent" drar du videre til din lokale tollstasjon og betaler engangsavgift (ta med kvittering på dette)
- Når engangsavgift er betalt må du tilbake til Biltilsynet igjen, vis kvittering på betalt engangsavgift og du får deretter utlevert skilter til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil minne om at reglene for import har blitt adskillig forenklet ved at man kan kjøre inntil 1 måned på utenlandske skilter i Norge - det er ikke behov for prøveskilter lenger.

Dette er ganske behagelig og bakgrunnen for denne regelendringen nettopp var at man skal slippe å - unnskyld uttrykket - kuke med prøveskilter og få god tid på seg til å ordne visningstime før tidsfristen utløper.

 

Jeg hentet en M3 for et par måneder siden og bare feide inn i Norge, ble selvfølgelig stoppet midt på natta på Nordstrand av en patrulje - Fyr på under 30 i en M3 på svenske skilter liksom ;p

 

Politimannen begynte på sitt vanlige vis med å leke sympatisk for å få meg til å tilstå "Flott bil ja...burde vel kanskje ha noen prøveskilter?" hvorpå jeg glefset at han burde dra seg inn i Vitoen og oppdatere seg på regelverket og 30-dagers regelen, hvorpå han kom slukøret tilbake og måtte innrømme at jeg hadde rett. Han prøvde å ta igjen ved å begynne å gnage på at jeg hadde ulike dekk bak men det var seff bare piss.

 

Så det er bare å skrive kontrakt og tømme tredjegiret over norskegrensen etter å ha betalt toll, og bestille visningstime!

HUSK å få med BEGGE vognkortene, jeg fikk kopi av selgers innleveringsdel men det var ikke bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Blir litt av en bump dette her, seks år gammel tråd 😀 Men jeg lurer faktisk på noe som har en relevans til akkurat dette her. 

Det skrives at jeg må ha med originalen av begge delene av svensk vognkort. Men hvordan skal da svensk eier få avregistrert bilen i Sverige hvis jeg må ha med begge deler hjem?

Bilen jeg vurderer å importere er en 2004 modell som ble importert til Sverige fra Tyskland i 2008. Står førstegangs regdato også i de svenske vognkorta slik som i de norske? Det er jo veldig viktig at førstegangs regdato blir dokumentert så jeg betaler avgift for en 2004 modell og ikke 2008 modell. Finner ikke noe på nett som handler om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Blir litt av en bump dette her, seks år gammel tråd 😀 Men jeg lurer faktisk på noe som har en relevans til akkurat dette her. 

Det skrives at jeg må ha med originalen av begge delene av svensk vognkort. Men hvordan skal da svensk eier få avregistrert bilen i Sverige hvis jeg må ha med begge deler hjem?

Bilen jeg vurderer å importere er en 2004 modell som ble importert til Sverige fra Tyskland i 2008. Står førstegangs regdato også i de svenske vognkorta slik som i de norske? Det er jo veldig viktig at førstegangs regdato blir dokumentert så jeg betaler avgift for en 2004 modell og ikke 2008 modell. Finner ikke noe på nett som handler om dette.

Har aldri importert bil fra Sverige, men 3 stk motorsykler. Har alltid tatt med begge vognkort og det har som regel selgeren akspetert, men siste mann var skeptisk og ble med til tollstasjonen for å sikre at alt ble riktig uten at det var nødvendig. Transportstyrelsen i Sverige skal automatisk få beskjed fra tollstasjonen når du tar bilen ut av landet slik at bilen blir registert som eksportert. 

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/

Mulig du finner registreringsdata om bilen en eller annen plass på transportstyrelsen sine sider også. 

Merk at du kan betale norsk moms også på svenske tollstasjoner. Tror disse bryr seg litt mindre om du "lurer" litt på prisen som moms skal beregnes ut i fra🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige svar 😀 Men akkurat nå har jeg møtt på ett annet problem, selger forteller meg nå at bilen ikke har fysisk vognkort.. han finner ikke registerings dokumenter sier han. Virker ikke som han har så veldig god greie på dette med biler og papirer. Jeg spurte om det var noe dokumenter på at bilen var førstegangs registrert i Tyskland i 2004....da sendte han meg bilde av noe TUV godkjennings papirer fra 2008 (Tysk EU kontroll). Men i følge Transportstyrelsen så er bilen påregistrert. 

Edit: Det løste seg, det som for oss heter vognkort kaller svenskene for "ägerpapper". De hadde han jo selvfølgelig. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...