Gå til innhold

jekkefeste e39 touring


kvestermo
 Share

Anbefalte innlegg

skulle jekke opp bilen igår for å prøve nå sommerhjul. har ikke orginaljekken så jeg brukte en annen jekk til en annen bil. i det jeg jekker opp bilen bøyer jekkefestet seg innover mot undersiden av bilen. torte ikke å jekke noe mere så jeg satt den bare ned. hva kan ha skjedd her? det er en liten bulk fra tidligere eier akkurat rundt der. jeg tenkte også på rust men fant ingen bare med å se under bilen.

 

har ikke bilde akkurat nå men jekkefestet er rektangulert og i den ene enden bøyde det seg innover mot bilen. regner med det bøyde seg inover kun der fordi jekken ikke fylte hele festet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende den uoriginale jekken fordeler kreftene på en annen måte slik at bunnen din gir etter?...drar den bilen til seg for eksempel? Prøv forsiktig med en original jekk og se hvordan det går da. Selv hater jeg alle originale jekker uansett, bruker kun hydraulisk jekk med hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jekket bak til høyre, har demontert litt lister for å studere og det ser ikke fint ut..

Postet bilde

Så lurer jeg på om dette er kanalene eller om det er en utstikker fra bilen som tåler dens vekt?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både indre kanal og den kanalen som ligger utpå her som er igjennomspist av rust.

Må sveises inn nytt skal du ha noe som støtter opp bilen ved oppjekking av bilen på disse punkter.

Veldig synd med en ellers pen bil.. Vet du va noe slikt kan koste på verksted?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten ta den ned til ett Karosseriverksted å be dem ta en prisvurdering.

Og for all del ta å sjekk med flere, syk variasjon.

 

På min er det heldigvis bare på bakre venstre side som er lik din, så jeg skal ta den i garasjen selv.

Kappe ut og sveise inn ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten ta den ned til ett Karosseriverksted å be dem ta en prisvurdering.

Og for all del ta å sjekk med flere, syk variasjon.

På min er det heldigvis bare på bakre venstre side som er lik din, så jeg skal ta den i garasjen selv.

Kappe ut og sveise inn ny.

Har vært på et verksted som skulle ta den inn å se hvor mye rust det faktisk er. Håper at dette bare er på bakre høyreside på min.

Den har fått kollisjonsskade der fra før og da er det godt mulig at det har blitt kutt og vann og salt osv har kommet til metallet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde meg, og de fleste her inne som er aktive trådlesere har nok fått det med seg, men kan nevne atter engang :)

 

Jeg måtte bytte begge kanaler og sveise i 3 nye jekkfester (begge bak og høyre foran) pga. at de var rustet bort. Dette ble ikke billig, men jeg betalte omtrent halvparten av hva et normalt karosseriverksted ville tatt (vennerabatt er en fin ting :) ) Var først innom et seriøst kaross. verksted og de skulle ha over 30 000,- for kun bytte av kanalene inkludert lakk. Dro deretter til en kompis sitt lakkverksted (Lakk1, fullt autorisert lakkverksted med Mercasol behandlings anlegg, ikke nå garasje greier..) Han skulle i utganspunktet ha rundt 20 000,- for samme jobben. Jobben måtte gjøres, så jeg satte inn bilen. Først da kanalene var skjært ut, så vi hvor omfattende dette egentlig var. Jekkfestene bake var borte, skjært bort av tidligere eier (Svindler), og lappet over med blekplater og spakkel.. Så 3 nye jekkfester ble sveist inn og forsterket. Prisantydningen på 20 000,- ble fort for lav. Vi ble enige om 30 000,- og det innebar bytte av kanaler, sveise inn 3 nye jekkfester, rustfjerning i hjulbuer bak, lakkering av kanaler og bakskjærmer (+lakkering og montering av 1 stk. ytre dørhåndtak) og til slutt mercasol behandling under bil og inni kanaler. 

 

Så prisen varierer enormt. Hvis du ikke har mulighet for noen form for rabatt, evt. gjøre noe selv, så kan du forvente deg en drøy pris på et lakkverksted. Dette er arbeid som tar lang tid og mange lakkverksted virkelig ikke liker å gjøre. Hvis det skal gjøres skikkelig, må deler, evt. hele kanalen byttes + rep. av selve jekkfeste. Og når man først er igang, dukker det alltids opp mere rust under og over.. E39 ruster som gammel Opel, uten tvil og med dens verditap på markedet, lønner det seg sjeldent til aldri å reparere noe slikt på et verksted, med mindre du skal beholde bilen i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ta alle 4 jekkfestene på min touring og det er en omfattende jobb. Innerkanaler med jekkfester og ytterkanaler + lakkering av ytterkanaler.  Den stod på et karosseriverksted i ei uke og jeg betalte 30.000,-   Den egentlige prisen var ca 35000,- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syke priser, er nesten det jeg måtte betale for hele bilen.. For vurdere å gå tilbake med bilen til han jeg kjøpte den hos da dette er en mangel som ikke ble nevnt i kontrakt:-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Tror dere det er mulig og gjøre jobben selv da tro? Fattern har fagbrev i sveising. Har mistanke at begge jekk fester bak er dårlige. Så tenker det er lurt å bytte jekk festene med førevar prinsippet. Bilen har bekket 310k km.

spessielt venstre bak jekk feste bøyde seg så bitte litt inn sist jeg byttet om felgene. Kanskje sånn 5-10mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stian01 skrev:

Tror dere det er mulig og gjøre jobben selv da tro? Fattern har fagbrev i sveising. Har mistanke at begge jekk fester bak er dårlige. Så tenker det er lurt å bytte jekk festene med førevar prinsippet. Bilen har bekket 310k km.

spessielt venstre bak jekk feste bøyde seg så bitte litt inn sist jeg byttet om felgene. Kanskje sånn 5-10mm

Fullt mulig å gjøre jobben selv ja.. Er endel som har gjort denne jobben selv, har du en far som er sveiser så skal jo dette være en enkel sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...