Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 97 E39 som jeg har AC-problemer på. Den bruker enten utrolig lang tid på å bli kald ellers funker den ikke. Har den på 16 grader på begge sider, setter den på auto, blir ikke kald. Trykket på snøfnugg-knappen, liten forskjell utenom blåsestyrke. Nå vet ikke jeg hva den knappen gjør, da intruksjonsboken min er på tysk, men antar det er AC-knappen. Eller?

Har nettopp byttet begge pollenfilter, uten hell. Hva er problemet her?

Skrevet

Slå på AC, så opner du panseret og ser om kompressoren går rundt, el vifta skal også starte av og til.

Vis den ikke går, kan du eventuelt sjekke om det er strøm ned til magnetclutchen, men mest sansynelig er det lite gass.

Du må på verksted og koble på en maskin (ikke diagnose) som måler trykk og etterfyller osv.
Det du trenger er en klimaservice. Går jo an og måle trykket om du har rett utstyr til det også..

Er ikke sikkert tørkeflaska di har vært bytta på lenge lenge, så det lønner seg nok og få tatt en kontroll på det, 

da sjekker de også om systemet er tett, + de kan (om du vil) rense hele ventilasjonssystemet for og forhindre/drepe bakterier. :)

Skrevet

Takk for svar :) Hører godt at noe i motorrommet begynner å bråke litt når jeg skrur det på, så funker i hvert fall. Men hva koster en sånn service da? Og hva koster det å eventuelt rense?

Skrevet

Den kan slå inn selv om det er lite gass, men at det ikke er for lite til at systemet vil gå.
Vil ofte koble inn og ut ofte, uten at det kjøler noe særlig.

Nei er vel kanskje fra 1000,- og oppover, koster noen kroner pr gram gass også.
Ta kontakt med et verksted og spør etter pris, det varierer veldig. :)

Skrevet

Før du gjør så mye angående bytte av deler er det bare å då noen til å vakumere anlegget, samt fylle på 975 gram Freon gass. Sannsynlig R134a.

Har du gass fra før, men ikke nok så tar det lang tid før du får kald luft. Hadde du hatt lekkasje ville du heller ikke hatt noe gass i det hele tatt.

Skrevet

Før du gjør så mye angående bytte av deler er det bare å då noen til å vakumere anlegget, samt fylle på 975 gram Freon gass. Sannsynlig R134a.

Har du gass fra før, men ikke nok så tar det lang tid før du får kald luft. Hadde du hatt lekkasje ville du heller ikke hatt noe gass i det hele tatt.

Vis det er bytte av tørkefilter du tenker på, så er dette en del som egentlig skal byttes hvert andre år mener jeg og huske. :)

Skrevet

Vis det er bytte av tørkefilter du tenker på, så er dette en del som egentlig skal byttes hvert andre år mener jeg og huske. :)

Såfremst anlegget har hatt nok gass på seg hele tiden er dette en del som streng tatt ikke skal trenges å byttes.

Men om man har vært fri for gass (hatt en lekkasje o.l) skal tørkefilteret byttes OM anlegget har vært tomt i mer enn 24 timer.

Dette pga tørkefilteret suger til seg fuktighet fra lufta, og dermed blir ødelagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...