hanzhe Skrevet August 27, 2014 Share Skrevet August 27, 2014 Er vel mindre som kan gå galt på bensin kontra diesel da, når du slipper å tenke på DPF, EGR og turbo. Både M52 og M54-motorene er kjente for å være ganske driftssikre så lenge de får regelmessig oljeskift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet August 27, 2014 Share Skrevet August 27, 2014 Ikke baser valget ditt på utsagn fra folk som ikke helt vet hva de snakker om.. Les linkene jeg la ut. Om du sier at Mr. Broom Benny ikke vet hva han snakker om... nei da vet jeg ikke hvem man skal tro på . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet August 27, 2014 Share Skrevet August 27, 2014 diesel hører egentlig hjemme i landbruksmaskiner og anleggsmaskiner. å i mine øyne kun tilatt for de som pendler/kjører mye. å diesel lukter dritt. går dårlig å er ræva på vinteren kontra bensin. å ikke minst drit kjedelig å kjøre. Noe enig med deg i den, at diesel er greit for de som pendler mye. Men at diesel lukter dritt, veit jeg ikke helt, for når bilen min går på tomgang så lukter det faktisk godt. Veit ikke hvorfor. Og diesel går ikke dårlig, dreimomentet er langt bedre enn på bensin, dog dårligere toppdrag, men nå er ikke fartsgrensa i Norge på mer enn 110. Vintern går helt fint med diesel også, har ikke hatt noe problemer, aldri hatt tegn til å ikke få start, men de tre tidligere bensin bilene mine har faktisk sliti med å starte et par dager. Kjedelig er det heller ikke, med over 600nm er det ganske gøy. Til trådstarter : Kjører du veldig mange småturer, som en kjapp tur dit, kjapp tur hit, så er bensin veien og gå, da du slipper tetning av partikkelfilter, og drivstoff forbruket på en diesel kontra bensin på småkjøring er faktisk ikke så stor, er ikke før man kommer på langdistanse med diesel man merker forbruket er lavere. Så kjøp en BMW med sekser, gjerne 320, bilen er jo ikke så tung, og med manuell så tror jeg effekten er ganske grei siden du er såpass fersk fører Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet August 28, 2014 Share Skrevet August 28, 2014 Noe enig med deg i den, at diesel er greit for de som pendler mye. Men at diesel lukter dritt, veit jeg ikke helt, for når bilen min går på tomgang så lukter det faktisk godt. Veit ikke hvorfor. Og diesel går ikke dårlig, dreimomentet er langt bedre enn på bensin, dog dårligere toppdrag, men nå er ikke fartsgrensa i Norge på mer enn 110. Vintern går helt fint med diesel også, har ikke hatt noe problemer, aldri hatt tegn til å ikke få start, men de tre tidligere bensin bilene mine har faktisk sliti med å starte et par dager. Kjedelig er det heller ikke, med over 600nm er det ganske gøy. det hjelper ikke med 600nm når man har et turtallsregister som en gammal traktor kjørt fra mange "gromme" diesel biler med den sure svette ihjælkjørte 535`n min med ynkelige 211 hk og 305 nm (som da også er en 25 år gammal bil) da hjøper det ikke om man har 200-225 diesel hk og 450-550 nm når en gammal dritt som henger i strikk og binders kjører fra deg (mener nå jeg da vertfall) Diesel er alt annet en ispirerende og kjøre, jeg har kjørt mye ålreite diesel biler , som har gått bra , men samtidig fortsatt kjedelig. å ang vinter, husker godt for et par år sia jeg når jeg hadde 39 kalde grader på tomta, da var det ikke en eneste diesel bil uten motorvarmer her som fyra, men bensin, easy peasy (gikk noe tungt på starteren, må inrømme det, men fyra da vertfall ) så jeg er KUN for diesel hvis man pendler/kjører mye lange turer ( å evnt kjører veldig mye men henger osv) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet August 28, 2014 Share Skrevet August 28, 2014 Les linkene jeg la ut. Om du sier at Mr. Broom Benny ikke vet hva han snakker om... nei da vet jeg ikke hvem man skal tro på . Men nå har det seg sånn at det er kun høvelig nye dieselbiler som har partikkelfilter, så da er ikke nødvendigvis de linkene så relevante allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet August 28, 2014 Share Skrevet August 28, 2014 Men nå har det seg sånn at det er kun høvelig nye dieselbiler som har partikkelfilter, så da er ikke nødvendigvis de linkene så relevante allikevel. Nå vet ikke jeg når dieselbiler fikk turbo, og når commonrail teknologien kom (jeg vet at Audi/VW startet med commonrail seint - 2007 tiden), men kjøper du en bil uten disse kan du stryke ordet kjøreglede (0-100 tiden er latterlig lang vs en bensinbil med omtrent samme hestekrefter). Så ja.. skal du ha en dieselbil som er moro å kjøre bør du gå for en med commonrail teknologi og turbo, men da har den også mest sannsynlig DPF. Sitter her på TLF nå, så får ikke sjekket opp fakta om årstall før jeg er hjemme igjen (kl 20 tiden) Videre er dieselmotorer tyngre enn bensin, så du vil få noe bedre kjøreegenskaper med bensin. Så som Stig sier er Diesel unødvendig om du har småkjøring, og du ikke skal trekke henger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet August 29, 2014 Share Skrevet August 29, 2014 Common Rail kom på E46 i 2002, og DPF samtidig som EU4 motorstyring i 2004. Det er ikke først og fremst hestekreftene man bruker ved akselerasjon men momentet, som dieselbilene helt klart har mest av. Har hatt biler med ganske mange forskjellige motorer og stort sett kun småkjørt 15 min frem og tilbake til jobb og ser kun fordeler med en høvelig moderne dieselmotor til sånt. Så utsagnet om at diesel er unødvendig vil jeg kalle ren svada.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet August 30, 2014 Share Skrevet August 30, 2014 Common Rail kom på E46 i 2002, og DPF samtidig som EU4 motorstyring i 2004. Det er ikke først og fremst hestekreftene man bruker ved akselerasjon men momentet, som dieselbilene helt klart har mest av. Har hatt biler med ganske mange forskjellige motorer og stort sett kun småkjørt 15 min frem og tilbake til jobb og ser kun fordeler med en høvelig moderne dieselmotor til sånt. Så utsagnet om at diesel er unødvendig vil jeg kalle ren svada.. å som jeg nevnte over her,hjelper ikke med masse NM/dreimoment når man har et turtallsregister som minner om en gamma scania lastebil. å som også ble nevnt her , hvis man ikke kjører langt evnt drar masse henger så er det virkelig ikke vits med diesel da det er uhyre kjedelig å kjøre i forhold til bensin . mye friskere med bensin kontra diesel, å kan tuktes mye mer hvis man er i det lekne hjørne på en svingete vei. Kattlikzm reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet August 30, 2014 Share Skrevet August 30, 2014 Så utsagnet om at diesel er unødvendig vil jeg kalle ren svada.. å det å i det hele tatt å anbefale diesel til en som omtrent kun kjører korte turer henger jo egentlig ikke på greip spesielt på tanke av soting osv. bensin biler er helt genialt for korte turer i et vanlig hverdagsliv. jeg har diesel biler på tunet her å jeg, men ville aldri i verden hatt det hvis jeg ikke kjørte jævla mye Kattlikzm reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørnsteine Skrevet August 30, 2014 Forfatter Share Skrevet August 30, 2014 Takk for svar folkens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet August 30, 2014 Share Skrevet August 30, 2014 å det å i det hele tatt å anbefale diesel til en som omtrent kun kjører korte turer henger jo egentlig ikke på greipspesielt på tanke av soting osv. jeg har diesel biler på tunet her å jeg, men ville aldri i verden hatt det hvis jeg ikke kjørte jævla mye Kan ikke huske å ha anbefalt noe, men motargumentert mot direkte uriktige påstander.. Ser alt for ofte at noen spør om råd og info ang kjøp av sin første bil og blir møtt av et hav påstander fra ungutter fundamentert på deres egne høyst begrensete erfaring.Nei, E36 320i er ikke verdens grommeste bil selv om mange kids her inne syns det ..Er stor forskjell på moderne dieselbiler og de på teknisk museum.. Thundercoil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JanAre Skrevet August 30, 2014 Share Skrevet August 30, 2014 OBS! angående bilen linket til i første post: Tidligere eiger har postet følgende på facebook, så får det være opptil den enkelte å vurdere dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet August 30, 2014 Share Skrevet August 30, 2014 Kan ikke huske å ha anbefalt noe, men motargumentert mot direkte uriktige påstander.. Ser alt for ofte at noen spør om råd og info ang kjøp av sin første bil og blir møtt av et hav påstander fra ungutter fundamentert på deres egne høyst begrensete erfaring. Nei, E36 320i er ikke verdens grommeste bil selv om mange kids her inne syns det .. Er stor forskjell på moderne dieselbiler og de på teknisk museum.. det er jeg veldig enig med deg i, men uansett åssen man vrir å vender på det, å sammenligner diesel å bensin så må man velge fra samme tids epoke,men bare for å ta en f,eks e39 en 525d fra si 2003 å en 525 fra 2003 så er det ikke tvil om hva som er mest spennende å kjøre, å samme går for e60 , e60 530d er en sprek ,sterk sak, men fortsatt like morsom og kjøre som en "dau gris" hvis du sammenligner den med en 530 bensin.bensin biler er mye morsomere å kjøre/bruke. å så det er sagt det er langt flere biler på tunet her som jeg ikke har eid, å har kjørt mye ny diesel selvom de jeg eier er "forhistoriske" å jeg er son mange her inne utdanna mekanikker, så jeg har fått prøvd maaaange diesel å bensin biler oppmot hverandre å jeg står på mitt, diesel er egentlig kun for pendlere å folk som hele tia har henger kobla på "feriekula" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørnsteine Skrevet August 30, 2014 Forfatter Share Skrevet August 30, 2014 Takk for info Janare Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet August 31, 2014 Share Skrevet August 31, 2014 Det er ikke først og fremst hestekreftene man bruker ved akselerasjon men momentet, som dieselbilene helt klart har mest av. Moment flytter ingenting. Det er det hestekrefter som gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå