tomzern Skrevet September 15, 2014 Share Skrevet September 15, 2014 (endret) Står her og har tappet dyp lilla kjølevæske av min 528....har kjøpt inn blå som erstatning, men nå er jeg redd for at det blir feil. Kommer ingen vei nå da:( noen som har et kjapt og konkret svar på dette? Bilen er eid av en biliamekaniker tidligere så tror forrige væske var derfra, hvis det kan ha noe å si? Mvh Tomzern Endret September 15, 2014 av Sjøbuse Endret topic. Les forumsregel 3! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet September 15, 2014 Share Skrevet September 15, 2014 Du skal vel ha Rød kjøleveske, den ser litt lilla/rosa ut. Bør ikkje blande rød og blå. CrZyWiz reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomzern Skrevet September 15, 2014 Forfatter Share Skrevet September 15, 2014 Den er dyp lilla, nesten svart hvis jeg ikke har den i dagslys. Er redd for at det blir feil. Vet man ikke skal blande rød og blå, men lilla?! Faen:( får ikke gjort en dritt, og nå stenger alt..typisk dette:/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet September 15, 2014 Share Skrevet September 15, 2014 Fyll vatten til du får tak i kjøleveske Er ikkje vinter enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomzern Skrevet September 15, 2014 Forfatter Share Skrevet September 15, 2014 Overalt jeg leser om lilla står det at den er G12+, som visst nok kan blandes med både rød og blå. Fikk beskjed på bilia Skøyen at de alltid bruker blå på BMW,så da skal det vel teoretisk funke å fylle blå? Hadde vært digg å få det ordentlig med en gang:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 15, 2014 Share Skrevet September 15, 2014 Kan jo være en additiv fra Royal Purple som "skal visstnok hjelpe på diverse ting", ifølge dem selv så klart. Hva folk fyller på er nesten hipp som happ. Jeg fikk vannpumpen byttet hos Bavaria Gardermoen. Åpnet lokket til ekspansjonstanken på kald motor og så at nivået lå en del under merket. Vannpumpa ble byttet på varm motor, så det var nettopp derfor jeg sjekket om det trengtes etterfylling. Ringte Bavaria og spurte hva som var oppi der og fikk til svar: Castrol rød. Dro innom Bilia i Hønefoss (autorisert for BMW) og sa at jeg skulle ha litt rød Castrol. De spurte hvilken bil og da sa jeg BMW med M52. Alle der var enige i at det pleier å være blå eller grønn på BMW og veldig sjeldent rød. De få gangene de har fått BMW med rødt hadde de dog fylt på rødt i etterkant. Endte opp med å kjøpe rød og suge opp fra ekspansjonstanken for å se på fargen, den var rød og identisk med den jeg hadde i flaska. Så noen (type Bavaria Gardermoen) fyller bare på rød og et annet autorisert verksted fyller på nesten bare blå og grønn. Må gudene vite hvorfor de ikke er enige og at bare 60 km lenger unna fyller de på det motsatte. Virker heller ikke som at noen bryr seg om det er blokk av aluminium eller jern. Så moralen jeg har fått ut av dette er: fyll på det du har, men skyll gjerne en tur med vann først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomzern Skrevet September 15, 2014 Forfatter Share Skrevet September 15, 2014 Jess, nå har jeg stått og flushet systemet i 10 minutter. Gjorde dette ved å ha sirkulasjonspumpen på og varmeapparat på full varme mens jeg holdt vannslangen ned i ekspansjonstanken med hånden tett over. Da sprutet det jevnt vann ut av luftehullet og nå er vannet helt blankt. Alt det lilla er borte. Ta sjansen på å fylle blå da, eller kjøre på vann og heller kjøpe rød i morgen?hmm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomzern Skrevet September 15, 2014 Forfatter Share Skrevet September 15, 2014 Fant datablader på kjølevæsken jeg har kjøpt, og der står det at den kan blandes med andre typer, men det er ikke anbefalt. Da tar jeg sjansen på at det går greit nå som jeg har skylt gjennom ganske grundig:) sjekket databladet på den røde og der står det strengt at den ikke må blandes, så der har vi det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 15, 2014 Share Skrevet September 15, 2014 Når du har skylt såpass grundig så bør det nok gå helt fint. Etter det jeg har skjønt så skal blå være "vanlig" og egentlig byttes etter ca. ett år, mens den røde er long life som skal holde i 3 år. Så lenge du lufter systemet og har riktig mengde så bør det ikke by på problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schei95 Skrevet September 20, 2014 Share Skrevet September 20, 2014 Kan jo være en additiv fra Royal Purple som "skal visstnok hjelpe på diverse ting", ifølge dem selv så klart. Hva folk fyller på er nesten hipp som happ. Jeg fikk vannpumpen byttet hos Bavaria Gardermoen. Åpnet lokket til ekspansjonstanken på kald motor og så at nivået lå en del under merket. Vannpumpa ble byttet på varm motor, så det var nettopp derfor jeg sjekket om det trengtes etterfylling. Ringte Bavaria og spurte hva som var oppi der og fikk til svar: Castrol rød. Dro innom Bilia i Hønefoss (autorisert for BMW) og sa at jeg skulle ha litt rød Castrol. De spurte hvilken bil og da sa jeg BMW med M52. Alle der var enige i at det pleier å være blå eller grønn på BMW og veldig sjeldent rød. De få gangene de har fått BMW med rødt hadde de dog fylt på rødt i etterkant. Endte opp med å kjøpe rød og suge opp fra ekspansjonstanken for å se på fargen, den var rød og identisk med den jeg hadde i flaska. Så noen (type Bavaria Gardermoen) fyller bare på rød og et annet autorisert verksted fyller på nesten bare blå og grønn. Må gudene vite hvorfor de ikke er enige og at bare 60 km lenger unna fyller de på det motsatte. Virker heller ikke som at noen bryr seg om det er blokk av aluminium eller jern. Så moralen jeg har fått ut av dette er: fyll på det du har, men skyll gjerne en tur med vann først. Bavaria Åråsen, altså i Lillestrøm er også sikre på at de eldre BMW'ene med M50/M52 skal ha blå eller grønn. Vil tru dette er riktig dersom man skal gå helt etter boka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 20, 2014 Share Skrevet September 20, 2014 Får vel bare kjøre med den røde i noen måneder og bytte til sommeren eventuelt. Regner med at det aller viktigste er at det ikke er blandet på tvers av farger så det potensielt klumper seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet September 20, 2014 Share Skrevet September 20, 2014 Rød er visstnok long-life, må ikke blandes med grønn og blå(som kan blandes). Er det udokumentert når det ble byttet sist så hadde jeg tappa systemet, skyllt igjennom en runde med vann og hatt på rød, eller blå/grønn 50/50 vann. Gjorde dette på Merca i vinter, ble noe annet med ny kjølevæske mtp. varme fra varmeapparatet av en eller annen grunn! Ettersom du alt har kjøpt inn blå, så kan du vel like gjerne bytte alt. Sikkert ikke nødvendig å skylle igjennom en runde med vann imellom, men jeg gjør hvertfall alltid det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet September 20, 2014 Share Skrevet September 20, 2014 Fyll vatten til du får tak i kjøleveske Er ikkje vinter enda. Kjølevæska er også med på å gjøre at man får høyere kokepunkt på kjølevannet så det er like viktig og ha riktig blandingsforhold om sommeren, ellers så er den med på å hindre korrosjon i kjølesystemet, samt gi mindre hot spots i kjølesystemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet September 20, 2014 Share Skrevet September 20, 2014 Kjølevæska er også med på å gjøre at man får høyere kokepunkt på kjølevannet så det er like viktig og ha riktig blandingsforhold om sommeren, ellers så er den med på å hindre korrosjon i kjølesystemet, samt gi mindre hot spots i kjølesystemet. Meinte ikkje at han skulle kjøre med bare vann lenge. Bare til han hadde skaffa rett kjøleveske Kjøleveska hjelper ikkje til på kokepunktet. Det er derfor du blander vann i kjøleveska. Men som du seier så hjelper den mot andre viktige ting Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet September 20, 2014 Share Skrevet September 20, 2014 Jo man øker Kokepunktet. http://www.tv2.no/a/3230386 carburetion reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå