Gå til innhold

BMW E60 - High rate of battery discharge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flott :) je har samme problem tror jeg. Har skifta glødeplugger + releet. Og forrige eier hadde visst fått opp feil på venstre bakdør. Skifta du selve håndtaket?

Da har du nok utredet selve glødeenheten, og sitter igjen med comfort accessen. Jeg har ikke gjort noen ting med verken det ene eller andre, har bare slutta og bruke håndtaka til å låse opp og igjen, bare brukt nøkkelen :) Det blir nok bytta i løpet av våren/sommeren :)

Skrevet

Det er jo direkte feil, om det er under 11,66 volt ved 20 grader, så er det defekt. 12,1 volt er jo ca 50% igjen ved 20 grader.

12,45V er ca. 50% uten overflatespenning. Alt under 12.15V på nyere BMW utløser feilkode Increased Batt Discharge.

Skrevet

Det kan godt hende.

Bare å klarne opp i dette.

Batteriet er ikke defekt bare fordi du får opp varsle om Battery discharge.

Har du over ca 11,8 volt på batteri, så er alt OK på batteri, men ikke nødvendigvis bilen.

Skrevet

Neida batteri er sannsynligvis ofte ok, noen ganger har det gjort jobben sin. Batteri discharge fikk jeg nylig på min pga defekt microswitch som ikke lot bilen gå i dvale. Tømte batteriet raskere enn normalt så ladet det og sletta feilkode. Helt ok nå. Men hvis det aldri kommer over ca. 12.3V etter lengre turer eller ved ekstern lading må man gjøre en utvidet batteritest for å helt sikker fastslå om det er bytteklart eller bare bytte batteriet som det ofte bare gjøres på service, ferdig arbeid.

Alt under 12V så begynner du å nærme deg et nivå som vil gjøre at moduler begynner å kødde seg til fordi de ikke får den spenningen de trenger for at elektronikken skal fungere som normalt. 11.8V er definitivt et nivå som vil gi deg trøbbel med det pluss CCP (cold cranking performance) hvis det er veldig kaldt ute får du antagelig ikke start på bilen.

Skrevet

Denne battery discharge meldingen får jeg ved oppstart stort sett gjennom hele vinteren da det er kaldere enn ca -5 .

Men har aldri hatt noe problem med hverken oppstart eller annen elektronikk. Typisk BMW problem har jeg skjønt...

Og at dem ikke har klart å fikse dette problemet på f10/f11 er jo helt bak mål.

Ble litt bekymret de første gangene dette skjedde men nå er jeg så vandt med det.

0,5 grader her nå og ingen feilmelding ved oppstart.

Skrevet

Er ikke noe BMW typisk men alle moderne biler. Alle modulene og alle bus nettverkene krever en del energi og med det utstyrsnivået som er f.eks på min så er batteriet hele 95Ah. Kombinert med at den gjennomsnittlige norske kjørelengden per tur er en 16-17 km eller noe så blir batteriet sjeldent ladet nok til å opprettholde et akseptabelt ladenivå selv med gode batterier og dynamoer. Spesielt om vinteren med varme i setene og full guffe på varmeanlegget så belastes batteriet mye. BMW har veldig bra elektriske systemer, i mine øyne det beste som finnes i bilverdenen. Registrerer også at en del velger å fjerne IBS men det er hvertfall helt bak mål og vil gjøre "problemet" for batteriet enda verre. Det beste er å kjøpe en god automatisk batterilader og lade batteriet en til to ganger i vintersesongen så er du sikret. Og da via motorrommet med jord påkoblet.

Skrevet (endret)

Ikke vet jeg. Både bmw og de som jeg kjøper batteri av sa det. Jeg vedlikeholds ladet det i forrige uke. Målte Det igjen i går, da vart det nede på 11,8 el no

Ja oki høres meget rart ut. Har du fått fjernet all overflatespenning da? Det er viktig eller kan det være moduler og annet som trekker spenningen ned og da vil du ikke få målt av reell hvilespenning. Det aller sunneste batteriet skal ha en spenning på maks 12.65V i hviletilstand uten spenningstrekk ca(95-99% fullt) . Det er jeg 100% sikker på, er slik BMW batt/system er designet. Hvis ikke så har du noe som trekker et sted. 

Åpne panseret og la det hvile nede åpent. 

Lås bilen og vent ca. 30-60min.

Gå til bilen og åpne panseret og mål spenningen i motorrommet fra plusspol til karroserrijord (jord er i nærheten av plusspol et sted)

Bruk digitalt multimeter

Du må måle over en periode på noen minutter da du aktiverer noen terminaler når du løfter opp panseret. Dn vil slukke seg etter et par minutt, du vil sikkert høre noen små releklikk underveis.

Mens du måler så skal du se at spenningen stiger litt og området det bør ligge i burde være 12.2-12.65V

Endret av FJPopp
Skrevet

Da har du nok utredet selve glødeenheten, og sitter igjen med comfort accessen. Jeg har ikke gjort noen ting med verken det ene eller andre, har bare slutta og bruke håndtaka til å låse opp og igjen, bare brukt nøkkelen :) Det blir nok bytta i løpet av våren/sommeren :)

Så du bruker den fysiske nøkkelen som sitter inne i fjernkontrollen? Eller bruker du å åpne og låse meg fjernkontrollen?

Skrevet

Så du bruker den fysiske nøkkelen som sitter inne i fjernkontrollen? Eller bruker du å åpne og låse meg fjernkontrollen?

Bruker fjernkontrollen, for med den så klarer bilen og låse alle dører, men hvis jeg bruker håndtaka til å låse, så klarer ikke CAen og låse høyre bakdør, så den står og trekker strøm i flere timer :)

Skrevet

Er ikke noe BMW typisk men alle moderne biler. Alle modulene og alle bus nettverkene krever en del energi og med det utstyrsnivået som er f.eks på min så er batteriet hele 95Ah. Kombinert med at den gjennomsnittlige norske kjørelengden per tur er en 16-17 km eller noe så blir batteriet sjeldent ladet nok til å opprettholde et akseptabelt ladenivå selv med gode batterier og dynamoer. Spesielt om vinteren med varme i setene og full guffe på varmeanlegget så belastes batteriet mye. BMW har veldig bra elektriske systemer, i mine øyne det beste som finnes i bilverdenen. Registrerer også at en del velger å fjerne IBS men det er hvertfall helt bak mål og vil gjøre "problemet" for batteriet enda verre. Det beste er å kjøpe en god automatisk batterilader og lade batteriet en til to ganger i vintersesongen så er du sikret. Og da via motorrommet med jord påkoblet.

Tipper en del av dem som fjerner IBS'en gjør dette med mistanke om at den er gåen. Det er ikke et ukjent fenomen at denne ryker. Og da er en kjapp og enkel løsning å koble den av.

Skrevet

Stemmer det.

Jeg vil påstå det er bedre å kjøre uten denne en periode enn å komme til strømtom bil hver morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...