CrZyWiz Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Alle tester og praktisk erfaring viser at det er lettere å nå de offisielle forbrukstallene med en dieselmotor enn med en bensinmotor. Skal man pendle langt er det ingen tvil om hva som lønner seg mest i relasjon til drivstofforbruket. Jeg tror at det er svært vanskelig å komme ned mot 0,57-0,55 liter/mil ved blandet kjøring med en 116i. Jeg vil tippe at reelt forbruk snarere er rundt 0,65-0,70 liter/mil. En helt annen sak er motorenes karakteristikk. Mange trives med dieselmotorens rolige gange og lave turtallsregister. Det gir en mer avslappet kjørestil... Akkurat på siste punktet er bensinmotoren er dieselen overlegen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Greit nok at det er et kort register på diesel, men min diesel har ganske lange gir. 3 giret går fra ca30 - 130. Det gjør den meget allsidig samtidig til å bruke veldig lite på langkjøring Nå vet jeg ikke hvilken dieselmotor du har. Men BMW sine vanlige 2l dieseler fungerer ikke slik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 En kompis av meg har identisk vår bil, bare 116d. Den bruker visst ekstremt lite diesel, men han sier det blir en del giring (manuell), da registeret er svært kort. 116i på sin side er ikke en sååå gjerrig bil, men den er utrolig morsom sett i forhold til motorstørrelsen og oppgitt effekt. Som tidligere nevnt her er det beviser på (også i Norge) at den yter mer enn oppgitt. Et tall er 139hk på hjula målt med dynapack. Hvilket gir enda mer i motoren. Men som sagt, prøv begge to så finner du ut hvilken motor som passer ditt behov best. Til opplysning kjører jeg vår bil som en dieselbil ved vanlig kjøring, da den drar utrolig godt fra langt nede i registeret, og det egentlig ikke har noen hensikt å dra den på gira for at det skal gå framover (spesielt i Sport-mode). Men vil jeg ha det moro har jeg en del mer å gå på enn 116d'en har. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Nå vet jeg ikke hvilken dieselmotor du har. Men BMW sine vanlige 2l dieseler fungerer ikke slik. 318d mine er slik og brodern sin er slik. Min er 2012, mens han sin er 2008, begge er manuelt gir. Tror resten av bunten med samme motor og drivverk er slike Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 318d mine er slik og brodern sin er slik. Min er 2012, mens han sin er 2008, begge er manuelt gir. Tror resten av bunten med samme motor og drivverk er slike Tja, hva som er fysisk mulig. Og hva som er behagelig i det daglige er 2 vidt forskjellige ting. Verken min E87 118D, eller E60 520D trives ved slik behandlig. Satt på spissen så kan du nok dra bensinutgaven ned i 30km\t på 4-5gir visst du mishandler den likt. For deretter dra på til 200+ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Tja, hva som er fysisk mulig. Og hva som er behagelig i det daglige er 2 vidt forskjellige ting. Verken min E87 118D, eller E60 520D trives ved slik behandlig. Satt på spissen så kan du nok dra bensinutgaven ned i 30km\t på 4-5gir visst du mishandler den likt. For deretter dra på til 200+Fult fysisk mulig. I 130 så ligger den på 4000 rpm. Hvorfor mener du at det er å mishandle bilen? Tror du virkelig jeg kjører slikt hele tiden? Det er bare for å sette det på spissen, siden du mener at diesel har et kort register.Og du kan ikke sammenligne en 118d med m47 og 520d med en 318d. M47 har en helt annen utveksling samme gjelder 520d. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Fult fysisk mulig. I 130 så ligger den på 4000 rpm. Hvorfor mener du at det er å mishandle bilen? Tror du virkelig jeg kjører slikt hele tiden? Det er bare for å sette det på spissen, siden du mener at diesel har et kort register. Og du kan ikke sammenligne en 118d med m47 og 520d med en 318d. M47 har en helt annen utveksling samme gjelder 520d. Det var andre veien jeg mente...den rister og klatrer forferdelig på så lavt turtall. Definer helt annen utveksling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Det var andre veien jeg mente...den rister og klatrer forferdelig på så lavt turtall. Definer helt annen utveksling. Har kjørt 520d, 320d med samme motor som meg og de har annen utveksling. Altså i samme hastighet med samme gir ligger min lavere i turtallsregisteret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 30, 2014 Share Skrevet Oktober 30, 2014 Har kjørt 520d, 320d med samme motor som meg og de har annen utveksling. Altså i samme hastighet med samme gir ligger min lavere i turtallsregisteret. Strider mot all fornuft, så det tror jeg ikke på før jeg ser troverdige kilder. Edit: Kjapp titt i ETK bekreftet mistanken min....316d og 318d har LAVERE utveksling. Dvs du får MER turtall ved samme hastighet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Oktober 30, 2014 Share Skrevet Oktober 30, 2014 Strider mot all fornuft, så det tror jeg ikke på før jeg ser troverdige kilder.Edit: Kjapp titt i ETK bekreftet mistanken min....316d og 318d har LAVERE utveksling. Dvs du får MER turtall ved samme hastighet. Ehh, lavere utveksling gir høyere topphastighet ergo lavere turtall ved samme hastighet. 320d 3.15 318d 3.07. Evenol reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 30, 2014 Share Skrevet Oktober 30, 2014 Ehh, lavere utveksling gir høyere topphastighet ergo lavere turtall ved samme hastighet. 320d 3.15 318d 3.07.Spørs hvordan man ser på det. Om man ser på tallet, eller om man tenker "giring". Uansett, konklusjonen min blir den samme. E90 320d har 2.56 på bakdiff med manuell. Ergo den har lavere turtall en din 318d ved samme hastighet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Oktober 30, 2014 Share Skrevet Oktober 30, 2014 Spørs hvordan man ser på det. Om man ser på tallet, eller om man tenker "giring". Uansett, konklusjonen min blir den samme.E90 320d har 2.56 på bakdiff med manuell. Ergo den har lavere turtall en din 318d ved samme hastighet.Du har tydeligvis sett på 320d med M47 ikke N47, klart og tydelig at N47 320d har utveksling på 3.15 og det er den jeg sammenligner min med. Så fra mitt stå sted hvor jeg sammenligner "like" motor mot hverandre så har jeg rett. 318d n47 har lavere utveksling enn 320d n47. Hvis jeg har feil så har BMW sitt ETK system feil. For dette er tall derfra. EDIT: Etter å ha undersøkt litt mer så har 318d med m47 motoren en utveksling på 2.47 i forhold til 320d med m47 som har 2.56. Det viser seg at 318d med m47 har lavere utveksling enn 320d med m47, samme er det for 318d med n47 iforhold til 320d med n47. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 31, 2014 Share Skrevet Oktober 31, 2014 Du har tydeligvis sett på 320d med M47 ikke N47, klart og tydelig at N47 320d har utveksling på 3.15 og det er den jeg sammenligner min med. Så fra mitt stå sted hvor jeg sammenligner "like" motor mot hverandre så har jeg rett. 318d n47 har lavere utveksling enn 320d n47. Hvis jeg har feil så har BMW sitt ETK system feil. For dette er tall derfra. EDIT: Etter å ha undersøkt litt mer så har 318d med m47 motoren en utveksling på 2.47 i forhold til 320d med m47 som har 2.56. Det viser seg at 318d med m47 har lavere utveksling enn 320d med m47, samme er det for 318d med n47 iforhold til 320d med n47. jeg sjekket i ETK. Du brukte tall fra automaten. Din påstand strider mot all fornuft. Mindre motor Får ikke høyere giring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Oktober 31, 2014 Share Skrevet Oktober 31, 2014 jeg sjekket i ETK. Du brukte tall fra automaten. Din påstand strider mot all fornuft. Mindre motor Får ikke høyere giring.Når skal du skjønne at det jeg sier ikke er en påstand? Er det så vanskelig å skjønne at det jeg har skrevet er basert på ETK. Du har tydeligvis feil som jeg har gitt bevis på. Hvorfor skal det ikke være slik at mindre motor får lavere utveksling? BMW har gjort og jeg har ikke tatt tall fra automat. Men jeg vet jeg har rett etter hva jeg har kjørt og etk støtter oppunder dette. Hvis du ikke kan erkjenne det så sier du at ETK systemet som brukes er helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 31, 2014 Share Skrevet Oktober 31, 2014 Når skal du skjønne at det jeg sier ikke er en påstand? Er det så vanskelig å skjønne at det jeg har skrevet er basert på ETK. Du har tydeligvis feil som jeg har gitt bevis på. Hvorfor skal det ikke være slik at mindre motor får lavere utveksling? BMW har gjort og jeg har ikke tatt tall fra automat. Men jeg vet jeg har rett etter hva jeg har kjørt og etk støtter oppunder dette. Hvis du ikke kan erkjenne det så sier du at ETK systemet som brukes er helt feil. gå inn på realoem.com, og se på e90 lci. Så ser du selv. Orker inne bruke mer tid på offtopic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå