Gå til innhold

"Bekymringsfri" bil er kjøpt - og havarerte samme dag


Dal-z
 Share

Anbefalte innlegg

Oppdatering!

Får dekt bytte av register, må selv dekke bytte av olje (fare for stålbiter/spon i olja) og bytte av to drev til vanosen. De dreva må ikke byttes, men de anbefales byttet for å unngå senskader. Velger derfor å gjøre dette.

Alt i alt er jeg fornøyd med service fra Toyota Hell, selv om det koster meg noen tusen kroner.

Det der hadde jeg ALDRI godtatt!!! Di får dekke ALT!! Å bare bytte register? Hva med eventuelle skader inni motoren? Jeg hadde hevet kjøpet å

Kjøpt en annen. Det der nekter jeg å tro blir i orden med kun utvendig fiks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt i tvil selv etter telefonsamtalen med Bavaria og prøvde å ringe på igjen for å be han avvente delebestillingen, fyren svarte ikke på telefon, så må prøve igjen i morra tidlig. Som dere sier, så mener jeg også i utgangspunktet at alt burde dekkes ettersom dette er en feil fra verkstedet i Trondheim sin side. Jeg får ta en telefon til en uavhengig tredjepart i morra i tillegg for å forhøre meg. :)

 

Edit:

 

Prata forøvrig med en som er verksmester og han mente det at det ikke burde by på noen senskader eller problemer dersom dette ble fikset som det bir nå... Men igjen, det er et usikkerhetsmoment ute og går her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. At du ikke får dekket deler (drevene) som ikke har en direkte sammenheng med feilen er ikke helt urimelig synes jeg. Dog er det jo fint at du blir tilbydt å få byttet det som anbefales samtidig som man har demontert, så slipper du billig unna i forhold til verkstedkostnader o.l. i fremtiden. At du selv må dekke motoroljen ville jeg dog ikke godtatt og jeg forstår heller ikke hvorfor firmaet eventuelt ikke er imøtekommende på dette, da oljen kun koster 30-40kr per liter. Med andre ord en beskjeden kostnad. Dessuten vil du ha krav på dette da dette er å anse som en mangel jfm. forbrukerkjøpsloven (fkjl.) § 15 / 16.

 

Ellers synes jeg det stadig er ganske festlig å lese kommentarene hvor du "bare kan heve kjøpet". Nei, så enkelt er det virkelig ikke og et av vilkårene for at du kan heve et kjøp er at "mangelen ikke er uvesentlig", jfm. fkjl. § 32. I denne sammenhengen er det rimelig å hevde at feilen er vesentlig, men selger har allikevel minst to avhjelpsforsøk etter fkjl. § 30 (2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er en seriøs butikk så burde di skjønne at du er skeptisk å la deg levere tilbake bilen. Jeg ville hvertfall ikke hatt den bilen... Å man kjøper jo bil for å bruke, ikke for at den skal "rase" på vei hjem, for så å stå på verksted... Å KANSKJE bli i orden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Alle kan gjøre feil og det ser ut til at verkstedet har vært maks uheldig i denne situasjonen. Dette er jo åpenbart ingen feil/mangel som er skjult med viten og vilje, men en tabbe fra verkstedets side som ikke har gjort jobben skikkelig. Så fremt bilen blir reparert, hvorfor skulle man være skeptisk til den senere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som salty sier, et beklagelig uhell.

Hadde dette vært en bakgårsforhandler som nektet enhver befatning med saken så hadde det luktet svidd.

Men slik det nå står bør bilen bli bra etter litt stell.

Oljen ville jeg nok forlangt å fått med, skulle egentlig bare mangle - men da igjen, ingen stor kost.

Det psykiske er det verste.

En bil som ser ryddig ut, og så skjer dette, veldig trist.

Men jeg ville nok latt tvilen komme bilen til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk olje og filter med i dealen. :) De dreva som skal byttes er jo ikke noe must å få skifta, men jeg velger å få det gjort uansett. Liker ikke tanken på at det blir fiksa litt halvveis.

Gidder ikke lage noe mer styr ut av denne saken, så kan vel velge å kalle dette et akseptabelt resultat, selv om det er en opplevelse jeg godt kunne vært foruten. Bavaria er ferdig med den om en ukes tid, så satser på at det blir et relativt bekymringsfritt bilhold deretter, selv om det var en turbulent start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...