Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De "store" leverandørene av  tuningtools har enda ikke verktøy som tar disse modelene fra BMW.

Imidlertid har det i de siste mnd. kommet flere opplysninger om at det er firmaer som hevder å kunne ta disse.

Måten dette skjer på er ikke kommet ut, men iflg. opplysninger så er man avhengig av "innside" informasjon for å kunne programmere.

Denne motorstyringen (Bosch EDC17) er passordbeskyttet og her har BMW gjort det mer grundig enn andre merker som også bruker EDC17.

For tuning av akkurat din bil ville jeg imidlertid kikket på denne løsningen: 

http://www.bmw.com/com/en/owners/accessories/performance/phase_4/bmw_performance_highlight_power_kit_diesel.html

Skrevet

Jeg selv venter til BSR, ESS eller en annen kjent aktør kommer på banen med software til F-serien :)

Ja, for de gjør sikkert en bedre jobb enn BMW's eget performance kit.

Skrevet

Nei, men BMW's eget kit er kun til manuelle girkasser og de finnes praktisk talt ikke i norge.

Samtidig vil trolig BSR og de andre gjøre en god nok jobb slik de gjør på andre bilmerker... til en tredjedel av prisen for BMW's eget kit.

Skrevet

Hei, nei Bowers BMW's power kit kan fås til automat. Jeg monterte sjøl dette på min nå I sommer.

På min bil (530xd) var dette inkludert: større bremseskiver og kraftigere kaliptere(4-stempler) med nye klosser forand. Intercooleren blir byttet til større.

Effektøkning: 28Hk(258-286) og 40Nm(560-600). Nå skal det sies at man merker ikke allverdens på en 530d, men snakket med en som hadde gjort det på en 520d 163Hk, og han var kjempefornøyd.

Så hvis man nærmer seg skivebytte er det ikke dumt å investere I et M-Performance power kit.

Skrevet

Nei, men BMW's eget kit er kun til manuelle girkasser og de finnes praktisk talt ikke i norge.

Samtidig vil trolig BSR og de andre gjøre en god nok jobb slik de gjør på andre bilmerker... til en tredjedel av prisen for BMW's eget kit.

Dette er ikke helt riktig.

Kit'et til F10 er også til modeller med automat, det faktisk samme kit'et til både man. og aut.

Dessuten inneholder det en ny intercooler, det er ny ecu (motorstyreenhet), ny kjølevifte 600W, pluss litt annet småtjafs.

Prisen, ja spørs vel hvem du spør, men du får dette for under 1000 eur i Tyskland, så kommer Norsk moms på dette.

Vil ikke si dette er gærnt for et fabrikk kit.

Skrevet

Såpass ja...

BMW sitt eget kit fåes ikke til min 530d med 245 hester, kun til 258 hestern som kom i 2011. Også var det jo prisen da, 25 000 lapper er litt vel stivt synes jeg...

Skrevet

I stand corrected ;)

Jeg så denne teksten på linken som ble oppgitt tidligere i tråden: **For models built from June 2010 (BMW 5 Series Sedan, only for models with a manual transmission).

Skrevet

Lang tråd om PPK her: http://bimmers.no/topic/746912-m-performance-power-kit-på-nedtrimmet-bil/

Min erfaring etter å ha hatt dette på min F11 520da i 2 år er veldig god. Merkbart først og fremst når jeg kjører på Autobahn eller ved forbikjøringer.

En detaljert beskrivelse av forskjellene mellom dette produktet og 3.parts enklere alternativer finnes hos Mr. G Oogle. Det handler bl.a. om detaljer som at utvekslingen på den 8 trinns automatkassen tilpasses PPK, ja programmeringen tar til og med hensyn til om bilen er utstyrt med hengerfeste. For meg er fordelene ved å kjøpe original BMW kvalitet åpenbar selv om det koster noen kroner ekstra på kort sikt.

N47 motoren har jo ikke akkurat noen silkemyk gange og PPK kan heller ikke skjule at den mangler dobbelturbo men alt i alt er motorkarakteristikken merkbar bedre enn før. Jeg prøvde den nye B47 2-liters dieselen i 520d her om dagen som skulle ha fått så mye bedre og jevnere gange men kan syntes forskjellen til min 520d med PPK var liten.

Skrevet

At en tuningpakke endrer _utveksling_ på ei girkasse, tja, da koster den ikke den summen PPK koster. At de bytter converter har jeg dog tro på, den er jo svak på disse i utgangspunktet.

• 4 weeks later...
Skrevet

Hei, tydligvis ting på gang nå :)

Da får vi vente å se hvordan dette gjøres.

Hadde jo vært knall om man kunne bruke Ricas I-Softloader via OBD.

BMW F-Series Tuning Upgrades!

26-11-2014

triangle.png
In the first week of 2015 RICA Engineering will launch tuning upgrades for all the new BMW F-series. Both Diesel and Petrol engines.

Some of you have been waiting a long time for this, but now we can finally say YES!

All turbo-diesel and turbo-petrol engines can profit from a genuine RICA ECU upgrade!

Wether you drive a BMW 114i or M5, the RICA power upgrade will bring a big smile on your face!

No tuning-boxes but a real ECU upgrade!

Stay Tuned!

The RICA Engineering Development Team

http://rica.nl/nieuws.php?news=75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...