Gå til innhold

Hva er vitsen med lyktelister?

Weiders
 Share

Anbefalte innlegg

Dette har jeg lurt på så lenge jeg kan huske.

Har det røtter i motorsport eller noe?

Hvorfor trykker rånere lyktelister til sitt bryst?

CA4102.jpg

Det er åpenbart ikke av trafikksikkerhets- eller miljømessige hensyn og det ser jo helt jævlig ut. Så igjen, hva er vitsen?

Noen som har en avhandling?

Mvh. Sixten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer eller mindre en mote som oppsto på 90 tallet, det var tøft med øyelokk på lyktene. Jeg husker min far kjøpte en ny Audi A4 i 1998 eller noe og da var det på med lyktesenkere ifra ABT og 17" OZ felger, eneste bilen han noen sinne har styla og det var ett sakt øyeblikk som han sier :P

Værste lyktesenkerene er de som står på noen E30er, den fæle lista som går langs hele panserkanten kun avbrutt av nyrene. Det ser helt for.... ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vel ca. det tøffeste man kunne gjøre på 90-tallet og til dels 2000-tallet, ihvertfall om man tar med kostnaden.

Jo "smalere" lyktene var, jo tøffere ble det, så enkelt, og hadde man både oppe og nede, så var man jo ihvertfall kongen. :D

10527hak04.jpg

I disse tidene var jo også lyktene på de fleste biler av samme fasong (lange og smale, der Calibra var vinneren), mens de etterhvert har gått mer over til alle mulige salgs former nå.

Man får forøvrig lyktelister til dagens bilmodeller også (finnes f.eks. både til e60 og F10), men det spørs om det blir like vanlig som det var for 15 år siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 22 år som bilentusiast ,ja da har jo jeg og vært innom lyktlist basillen..

En blå metalikk Ascona b senket med Mim felg og lyktelist,ja det var en høydare i 97 det.

Ikke for å snakke om e30 og e36 på den tiden.

Husker en kompis kjøpte en e36 318i i 98.Det første han kjøpte var ....jo lyktelist.:)

Egentlig så kan jeg ikke skjønne at jeg i det hele tatt likte det men.

Det som var pop for 15 -20 årsiden er vel ikke like kult idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lurt på så lenge jeg kan huske.

Har det røtter i motorsport eller noe?

Hvorfor trykker rånere lyktelister til sitt bryst?

CA4102.jpg

Det er åpenbart ikke av trafikksikkerhets- eller miljømessige hensyn og det ser jo helt jævlig ut. Så igjen, hva er vitsen?

Noen som har en avhandling?

Mvh. Sixten

for og si det på en pen måte, å det er ikke for og henge ut deg, men akuratt samme mening har jeg om CAB biler, (cab er jo mindre trygt, er tyngre så bruker mer med tanke på miljø, å ser helt jævlig ut)

folk velger egne måter og style bila sine på, å lyktelister på enkelte biler er drit kult, sånn er det bare ;-)

akuratt som du vil ha en cab bil :smile: (ps jeg har aldri hatt en bil med lyktelister)

Endret av stig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar her, har fått litt mer innsikt nå:)

Har lagt merke til en kraftig nedgang i bruken av lyktelister og det er derfor jeg var litt nysgjerrig på om dette var en motegreie eller om det var en oppriktig god grunn til det.

for og si det på en pen måte, å det er ikke for og henge ut deg, men akuratt samme mening har jeg om CAB biler, (cab er jo mindre trygt, er tyngre så bruker mer med tanke på miljø, å ser helt jævlig ut)

folk velger egne måter og style bila sine på, å lyktelister på enkelte biler er drit kult, sånn er det bare ;-)

akuratt som du vil ha en cab bil :smile: (ps jeg har aldri hatt en bil med lyktelister)

Skjønner hva du mener. Mente ikke å tråkke noen på føttene angående listene :-#

Og det du skriver om cab har du helt rett i. Jeg mener også at det ikke ser optimalt ut med taket på, og en coupe vil alltid være sikrere, penere og mer sportslig:)

Tror mitt ønske om cab brant seg fast etter at jeg satt på i Mustang-caben til bestefaren til bestekompisen min i det herrens år 1999. Sola skinte, været var varmt og pilsen var kald en fabelaktig juliettermiddag i Kragerø. Damer i alle aldre lot blikket vandre forbi i takt med bilen. Husker at Lacoste fortsatt var populært. Ingen hadde internett og alle hadde Nokia 3310. Det var en fin tid. Men nok digresjoner :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar her, har fått litt mer innsikt nå :)

Har lagt merke til en kraftig nedgang i bruken av lyktelister og det er derfor jeg var litt nysgjerrig på om dette var en motegreie eller om det var en oppriktig god grunn til det.

Skjønner hva du mener. Mente ikke å tråkke noen på føttene angående listene :-#

Og det du skriver om cab har du helt rett i. Jeg mener også at det ikke ser optimalt ut med taket på, og en coupe vil alltid være sikrere, penere og mer sportslig:)

Tror mitt ønske om cab brant seg fast etter at jeg satt på i Mustang-caben til bestefaren til bestekompisen min i det herrens år 1999. Sola skinte, været var varmt og pilsen var kald en fabelaktig juliettermiddag i Kragerø. Damer i alle aldre lot blikket vandre forbi i takt med bilen. Husker at Lacoste fortsatt var populært. Ingen hadde internett og alle hadde Nokia 3310. Det var en fin tid. Men nok digresjoner :lol:

Nokia 3310 ja, det var tider det :love:  batteriet vart i 7 dager og ikke 7 timer, den kunne dette ned fra 15 meter og ikke 15cm, nå fikk jeg lyst til og spille snake,hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Mange bruker også lyktesenkere for å få bilene til å se mere "sint" ut. Har montert det på dama sin E90. Synes bilen ble mere "bad". Å så skiller den seg mere ut fra andre E90er. Å det er bra :P

Selvfølgelig har jo mye med smak og behag å gjøre også :)

74ed7e909550725c30fa0a2efb5ff79a.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i dag til å tenke på en artikkel jeg leste om dette, for maaaaaaaaaaaaange år siden. Ingen anelse hvorfor jeg ikke har kommet på det før nå, men uansett.

Under blackoutene i krigen, dekket folk til lyktene på bilene for at fiendens fly ikke skulle se lyset når de fløy over. 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er "forgjengeren" til lyktelister, men hvem vet :P Det kan være sannsynlig.

031312961328.jpg

august-2013-sideways-vintage-edition-wil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...