ArnsteinB Skrevet Desember 31, 2014 Skrevet Desember 31, 2014 En av fjærene foran brakk 1.juledag.Jeg har en E91, 320DA, 2007, 113.000 km, alle servicer, varm garasje, 50/50 små/langkjøring, nesten aldri passasjerer/last. Kjører stort sett pent og fornuftig… Jeg var litt spent på hva bla. dette fjærbruddet skulle koste meg, men fant ikke noe relevant stoff på nettet, verken på norsk eller engelsk, så jeg tenkte at andre kan dra nytte av min erfaring..? Dette er min første BMW. Jeg har hatt noen biler som har gått 100'-200' km, men dette var mitt første fjærbrudd. Trodde slike brudd var veldig sjeldne, men bilbergeren sa at det var de slett ikke. Jeg har kanskje bare hatt flaks hittil. Bor i et område med en del fartsdempere, og jeg har (fram til nå..) ikke sakket mer ned enn høyst nødvendig. Jeg antar at disse humpene har bidratt til et tidlig (?) brudd. Jeg kan ikke se at BMW oppgir et anbefalt intervall for skifting, ei heller for demperne. Det er sikkert avhengig av så mange forhold at det ikke er mulig. Min mekaniker anbefaler (nå) 90' km. Det var noen kuldegrader når fjæra brakk. Det kan kanskje ha bidratt til at bruddet kom akkurat da..? Bruddet førte (selvfølgelig) til at dekket ble skadet, ettersom det var foran hvor det er koniske fjærer (trer seg nedover på demperen). Jeg kan ikke si at jeg fikk noen merkbare forvarsler.Bilbergeren hadde store utfordringer med å få bilen opp på planet uten å skade spoiler/kanal/annet(?), men det gikk greit med mye lirking/lemping/planker. Like problematisk når bilen skulle av. Erfaren kar. Jeg har en god bekjent som er en meget dyktig/erfaren/rimelig bilmekaniker (http://iloapp.bjone.no/blog/arnstein?Home&post=52 (moderatoren får evnt. slette denne "reklamen"). Jeg ber ham alltid å utbedre feil iht. hva han anbefaler. Selv om det "svir" litt ekstra der og da, tror jeg det lønner seg på sikt. Jeg har planer om å beholde bilen i flere år til. Laurius' anbefaling var å bytte fjæra også på v. side, samt begge demperne. Vinterdekkene er 2 år gamle, men mønsteret/typen kom i 2008. Ikke å få tak i raskt, så jeg måtte skifte begge dekkene. Det som fantes på lager lokalt var Hakkapelitta til 1.875,-/stk + mva. Laurius trang dessuten å få bilen ned fra bukken asap. Både mekanikeren og jeg vet at det finnes billigere dempere enn Monroe (1.076,-/stk + mva), og billigere fjærer (747,-/stk + mva) på marked enn det Romnes selger, men jeg har stor tillit til både Romnes og Laurius' anbefalinger så jeg gikk for kvalitet. Totalen ble kr. 16.000,- inkl. mva. Tror ikke jeg hadde spart så mye ved å ta denne kostnaden for 10'-20' km siden...?
awt Skrevet Desember 31, 2014 Skrevet Desember 31, 2014 Ene fremfjæren knakk foran på ene siden på 1-serien min i fjor sommer. Ikke helt samme bil, men de er ganske like rent teknisk når det kommer til dette. Dessverre er dette også ganske vanlig, og det blir ikke bedre av designet på fjæren som du nevner. Heldigvis skjedde dette når jeg bare skulle flytte bilen for å vaske den utenfor huset, så kostnaden på dette ble selve fjærene (som jeg allerede hadde kjøpt og hadde liggende da jeg hadde planer om å senke den) til rundt 1800,- (både foran og bak). Ingen skader utover dette. I samme slengen byttet jeg også topplager og litt slikt, men totalkostnaden kom nok ikke på mer enn rundt 3000,- vil jeg tro, medregnet alt. Så du hadde kanskje spart bittelitt.
And-reas Skrevet Desember 31, 2014 Skrevet Desember 31, 2014 Hvilken km-stand hadde 1-eren når fjæren røk?
awt Skrevet Desember 31, 2014 Skrevet Desember 31, 2014 Rundt 140K mener jeg på, muligens litt mindre.
StigJ Skrevet Januar 1, 2015 Skrevet Januar 1, 2015 På min gamle 2006 E91 knakk venstre framfjær på ca. 95k km. Dette var en februarmorgen med plussgrader. Det sa pang akkurat da jeg satt meg inn i bilen for å kjøre til jobb. Kjøpte så inn et billig coiloverkit som uansett var planen men bare litt vel tidlig. Min kostnad ble 4500,- 4000 for kitet og 500 til Falken for å frakte bilen min til jobben min slik at jeg kunne fikse dette
Kvasi Skrevet Januar 1, 2015 Skrevet Januar 1, 2015 Aldri vært med på at ei fjær knakk før de begynte å salte her for få år siden, nå står folk i kø på mekonomen og kjøper nye. Sammenheng? utvilsomt ..
Enes Yakici Skrevet Januar 1, 2015 Skrevet Januar 1, 2015 Hadde akkuratt kjøpt ny bil fra Stavanger og skulle hjem til Drammen. Plutselig knakk fjæra bak og jeg kunne ikke se at det var den som hadde gått i stykker.. Men jeg ga blaffen og kjørte fra flekkefjord og til drammen uten noe problemer eller skader på bilen.
haakotho Skrevet Januar 16, 2015 Skrevet Januar 16, 2015 Har en E91 som nettopp har passert 90.000 km. Ingen fjærbrudd så langt. Men, på min forrige bil som var en MB C-klasse måtte jeg bytte fjærer hver 100.000. Samme problematikk som i tråden her. Mye salting av veiene i Trondheim. Sannsynlig sammenheng?
Hansh Skrevet Januar 16, 2015 Skrevet Januar 16, 2015 (endret) På min knakk ene fjæren fremme på ca. 130 000 km. Min mor lånte bilen mens jeg var bortreist, så det resulterte også i et ødelagt dekk da hun kjørte videre med fjæren stikkende inn i siden på dekket, hvor det gravde seg inn ca. 1 cm. skiftet fjærer og dempere begge sider. Gjorde jobben selv, så kostet 4-5 000,- tror jeg Alle fire dekk ble byttet til neste sesong pga. slitasje. På min tidligere E46 mener jeg at jeg hadde brudd på begge bakfjærene, men der var det bare nederste ringen, slik at det ikke var merkbart under kjøring. Ble oppdaget ved PKK. Endret Januar 16, 2015 av Hansh
lierbimmer Skrevet Januar 16, 2015 Skrevet Januar 16, 2015 bakfjører er en stor svakhet på e46, spesielt med stivere dempere/ fjærer. byttet bak på min 5 ganger. kjøpte til slutt bilstein justerbare og har ikke hatt problemer med dette siden. slik ser det ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå