1limitedsport Skrevet Januar 6, 2015 Skrevet Januar 6, 2015 Jeg har en 7 år gammel BMW, kjøpt ny i Norge hos forhandler. Har fulgt alle servicer hos merkeverksted og bilen er generelt blitt tatt veldig godt vare på, pluss kjørt forsiktig.For noen dager siden skjærte hele motoren seg, uten forvarsel. På Bavaria som er merkeforhandler, sier de bare at sånn kan skje av og til og at jeg har vært maks uheldig. De sier registerkjedet har strukket seg eller noe, og det har ført til følgeskader i ventiler osv osv...Er det mulig at en så dyr bil av et premium-merke, ikke skal kunne forventes at motoren holder mer enn 7 år?Har jeg noen muligheter for å prøve ut dette på noen måte?
Reef89 Skrevet Januar 6, 2015 Skrevet Januar 6, 2015 (endret) Forvente og forventes. Bavaria er nok ikke langt utpå jordet når de sier du har vært uheldig og sånt skjer. Min (som også var så og si dyr bil da den var ny) har nå holdt i 10år. Min motor går like fint som om den var produsert i går. Noen biler blir veteran med samme motor. Noen også med flere hundre tusen km. En E60 05 jeg kjenner til fikk motorhavari eller 76782km, uheldig. Heldig hvis så er BMW markedet stort, så å finne ny/brukt motor eller delebil er fort gjort. Endret Januar 6, 2015 av Reef89
awt Skrevet Januar 6, 2015 Skrevet Januar 6, 2015 Dette er en veldig kjent feil dessverre, både på bensin og diesel, men det er mest vanlig på sistnevnte. Hvilken motor har du? BMW har også hatt en tilbakekalling på dette der strammeren ble byttet, vet du om dette er gjort på din?
1limitedsport Skrevet Januar 6, 2015 Forfatter Skrevet Januar 6, 2015 Dette er en veldig kjent feil dessverre, både på bensin og diesel, men det er mest vanlig på sistnevnte. Hvilken motor har du? BMW har også hatt en tilbakekalling på dette der strammeren ble byttet, vet du om dette er gjort på din? Huff... jeg er ikke mekaniker selv og kan ikke allverdens om motorer, men det er en 118d (2.0 liter) 143 Hk, manuell... Nei jeg vet ikke om det er gjort, hvordan kan jeg evt finne ut av det? Snakke med Bavaria? Strammer til kjedet? Takk for svar!
awt Skrevet Januar 6, 2015 Skrevet Januar 6, 2015 Bavaria bør vite dette ja, men om det har så mye å si nå lengre er en annen sak. Om det ikke er gjort kan du kanskje bruke dette som et argument for å få dekket deler av en reperasjon, men det spørs vel. Det var en her inne som opplevde det samme for ikke så veldig lenge siden (Papperboy) og skrev litt i tråden sin om hva som ble gjort, du kan jo kikke litt der.
1limitedsport Skrevet Januar 6, 2015 Forfatter Skrevet Januar 6, 2015 Bavaria bør vite dette ja, men om det har så mye å si nå lengre er en annen sak. Om det ikke er gjort kan du kanskje bruke dette som et argument for å få dekket deler av en reperasjon, men det spørs vel. Det var en her inne som opplevde det samme for ikke så veldig lenge siden (Papperboy) og skrev litt i tråden sin om hva som ble gjort, du kan jo kikke litt der. Igjen takk for svar! Har googlet litt, og det virker som det er mye trøbbel med dette ja! Og flere som har fått det fikset, FØR de har fått havari... Virker som det er veldig individuelt hvem som får hjelp og ikke og hvor tidlig det er tatt. Men jeg som vanlig BMW bruker har ingen forutsetning for å vite at sånn og sånn må sjekkes! Skal ut og høre med dem i morra. Jeg skal sjekke hva han har skrevet, takk for informasjon, det hjelper! Hvor kan man evt få tak i brukte motorer billigst mulig og ca hvor mye vil det koste å få satt inn?
badsha Skrevet Januar 6, 2015 Skrevet Januar 6, 2015 Du har nok N47 motoren som dessverre er veldig kjent for at kjedet ryker, hopper over:/ har en motor liggende hvis du trenger
TRF Skrevet Januar 6, 2015 Skrevet Januar 6, 2015 Jeg ville krevd dette helt eller delvis dekket på goodwill. Kjent problem og en kjmepeflause fra bmw som har rota det så hardt til for seg selv at de umulig kan innrømme ansvar innenfor det som er økonomisk forsvarlig for dem. Videre kan man normalt høre rasling fra registeret på varm motor på tomgang i god tid før havari, sånn til info.
1limitedsport Skrevet Januar 6, 2015 Forfatter Skrevet Januar 6, 2015 Jeg ville krevd dette helt eller delvis dekket på goodwill. Kjent problem og en kjmepeflause fra bmw som har rota det så hardt til for seg selv at de umulig kan innrømme ansvar innenfor det som er økonomisk forsvarlig for dem. Videre kan man normalt høre rasling fra registeret på varm motor på tomgang i god tid før havari, sånn til info. Ja jeg kan forstå at en motorkjenner kanskje ville hørt raslelyden og tenkt over den og når du sier det nå, så kan det være den lyden har vært der. Men som mannen i gata, så er det litt vanskelig for meg å vite at dette er noe som ikke skal være der... Den har jo vært jevnlig til servicer hos Bavaria i og med at jeg har serviceavtale der.. Hmm... lukter litt at jeg må ut og fyre litt på Bavaria i morra!
1limitedsport Skrevet Januar 6, 2015 Forfatter Skrevet Januar 6, 2015 Ja jeg kan forstå at en motorkjenner kanskje ville hørt raslelyden og tenkt over den og når du sier det nå, så kan det være den lyden har vært der. Men som mannen i gata, så er det litt vanskelig for meg å vite at dette er noe som ikke skal være der... Den har jo vært jevnlig til servicer hos Bavaria i og med at jeg har serviceavtale der.. Hmm... lukter litt at jeg må ut og fyre litt på Bavaria i morra! Bavaria hadde full bilgjennomgang på forrige service i mai i fjor, da burde en vel kunne regne med de hadde hørt noe sånt?
TRF Skrevet Januar 6, 2015 Skrevet Januar 6, 2015 (endret) Bare å fyre iveg Ang lyd så er det ment til info, ikke kritikk. Det er mange som har disse motorene, og dette er nok ikke siste tråden om n47 og havari. Vel, tja. Den kan ha oppstått etterpå, og det er ikke sikkert de hadde den gående på tomgang når varm. Selv om du neppe kan bruke det som et krav, så er jeg redd du har rett at det ikke er "uflaks" som gjør at det ikke har blitt oppdaget men manglende kompetanse og innsats. Det sagt, så finnes det mange dyktige og lidenskapelige mekanikere, men aller er ikke sånn, og "hør etter registerrasling" er nok ikke del av noen service. Kunden vil ha alt så billig som mulig, og eier vil tjene mest mulig. Mekaniker får da ofte snaue tidskrav å forholde seg til. Endret Januar 6, 2015 av TRF-Racing bmwmann24 reagerte på dette 1
1limitedsport Skrevet Januar 6, 2015 Forfatter Skrevet Januar 6, 2015 Bare å fyre iveg Ang lyd så er det ment til info, ikke kritikk. Det er mange som har disse motorene, og dette er nok ikke siste tråden om n47 og havari. Vel, tja. Den kan ha oppstått etterpå, og det er ikke sikkert de hadde den gående på tomgang når varm. Selv om du neppe kan bruke det som et krav, så er jeg redd du har rett at det ikke er "uflaks" som gjør at det ikke har blitt oppdaget men manglende kompetanse og innsats. Det sagt, så finnes det mange dyktige og lidenskapelige mekanikere, men aller er ikke sånn, og "hør etter registerrasling" er nok ikke del av noen service. Kunden vil ha alt så billig som mulig, og eier vil tjene mest mulig. Mekaniker får da ofte snaue tidskrav å forholde seg til. Hehe, jeg forstod det:) Men hvordan finner jeg tråden papperboy hadde om dette? Er ny her i forumet, så har ikke klart å søke meg frem til det.... Noen som vet?
1limitedsport Skrevet Januar 7, 2015 Forfatter Skrevet Januar 7, 2015 Hørte med verksted i dag (ikke bavaria men et lokalt), de kunne få tak i en brukt motor til ca 16 000,- men skulle 40 000 totalt for å skifte den!Er ikke det sinnsykt dyrt? Ca 24 000 for jobben og deler..?Hva mener dere?Hvor mye tror dere ville være normalt..?
Sammyen Skrevet Januar 7, 2015 Skrevet Januar 7, 2015 (endret) Lurer på når verkstedet kjøper inn motor om det er garanti på den?Eg fekk beskjed at visst dei kjøpte motor til gamlebilen min så var det 50-50 sjanse for at den var bra, men dette var shabby sjappe...24k i arbeid og deler var kanskje litt i dyreste laget imo, men å bytte motor er ein stor jobb.Høyr med Bavaria også så får du 2 prisantydninger.Evt kjøpe motor hos dei og montere hos Bavaria?Ka deler utenom sjølve motoren vil dei kjøpe inn då? Siden du sa 24k i arbeid og deler Endret Januar 7, 2015 av Sammyen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå